Buiten is het 27 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.748 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
11reacties

blauwe stippen = fietspadHet fietspad achter de HEMA (op De Kegelbaan) wordt 4 meter verplaatst vanwege de onveilige verkeerssituatie.
Al snel na de openstelling van De Kegelbaan bleek dat het uitzicht voor verkeer komende vanuit de kasteeltuin, onder de Traverse door, op het kruisende fietspad onvoldoende was. Ook de opstelruimte voor fietsers die hun fiets willen stallen of ophalen te beperkt, zeker als het druk is in de stalling of er veel fietsers op het fietspad rijden.
De eerste maatregel die de gemeente nam, vooruitlopend op een definitieve oplossing, was het plaatsen van een drempel onder het viaduct. Inmiddels blijken er daar volgens de politie 2 aanrijdingen te zijn geweest. Hoeveel er zijn geweest zonder tussenkomst van de politie is onbekend.
Besloten is dat het fietspad wordt ‘losgetrokken’ van het viaduct en zo’n 4 meter wordt verplaatst. Hierdoor ontstaat voor zowel auto’s als fietsers vanuit de kasteeltuin vrij zicht op het fietspad. Met het naar achteren plaatsen van het hekwerk aan de voorkant van de fietsenstalling ontstaat meer ruimte. Door aan de zijkant onder de Kasteel-Traverse het hekwerk ook te verplaatsen wordt de stalling vergroot.
“Positief aan de herinrichting was wel het gebruik van het fietspad en de combinatie met de nabijheid van de stalling, dus dat principe is overeind gehouden” aldus de gemeente. “Dit aangepaste ontwerp is tot stand gekomen in samenspraak met de Wijkraad Helmond Centrum en de Fietsersbond en kan dan ook op een breed draagvlak rekenen.”
Voor de zomervakantie wil de gemeente alles gereed hebben. De uitvoering zelf zal zo’n 2 weken in beslag nemen. De geschatte kosten (inclusief de aanpassing van de fietsenstalling) bedragen in totaal 40.000 euro.
Dat alles antwoordde het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding op vragen D66-raadslid Gaby van den Waardenburg. Zij stelde die vragen op 2 januari de antwoorden kwamen nu pas. “De reden waarom we nu pas met een reactie komen heeft ermee te maken dat we eerst helder wilden krijgen hoe het probleem opgelost moet worden, wie daarbij betrokken moeten zijn, algehele consensus over de te kiezen oplossing (ook met externe partijen) en financiële dekking” aldus het college.

11 reacties:

Is de ANWB als verkeersdeskundige-autoriteit ook geraadpleegd want bijvoorbeeld zo’n fietsersbond kijkt alleen maar naar eigen belang.
Het lijkt mij dat zo’n druk bereden fietspad en zeker zo een van 2 richtingen er sprake kan zijn van het verschuiven huidige problemen op bordje van anderen.
Overzichtelijk wordt het wel bijna onmogelijk om beide zijdes in de gaten te houden en ook nog overige verkeer/voetgangers en/of parkerende fietsers, met al die aansnellende fietsers is het weer wachtende op geirriteerde weggebruikers zoals automobilisten die steeds net niet kunnen oprijden omdat er weer zo’n snelheidsduivel op een e-bike uit een verloren hoek komt aanstuiven.

Dat de stalling uitgebreid wordt is een pluspunt, maar dan ook eens gaan handhaven op fietsers op trottoirs, misschien een leuke taak erbij voor stadswachten?

Beantwoorden

Wie verzint dit, wordt er niemand op afgerekend? Inderdaad, het fietspad ligt tegen de uitgang van de stallingen te dicht tegen de doorgang vanuit het kasteel, maar ik mag toch hopen dat de aanleg van het fietspad door professionelen opgesteld en uitgevoerd is.
Daarbij de aantekening dat de verkeerssituatie rondom het Ameideplein ook een regelrechte aanfluiting is, verkeerssituatie daar leidt tot Italiaanse taferelen.
Ach, maar 40.000 euro, waar hebben we het over.

Beantwoorden

Alsof het allemaal niks kost. Er is weer een architekt ofzo bezig geweest die nooit fietst. Anders had de situatie eerder bekend geweest. Idd wat Skruwlelik zegt is maar 40.000 euro

Beantwoorden

De mensen die zulke dingen plannen gaan vrijwel zeker nooit met de fiets, dat is héél erg duidelijk. Anders zou het hen ook wel opgevallen zijn. En wel vooraf en niet later, zodat er nieuwe maatregelen genomen moeten worden, die weer extra geld kosten.
En dat er soms verkeerssituaties ontstaan bij het Ameideplein is simpel te wijten aan het feit dat héél veel fietsers noch autobestuurders de verkeersregels niet of niet genoeg kennen. Iedereen meent het recht te hebben om door te rijden. Gewoon kijken (en uitkijken) en dan zouden er geen problemen moeten zijn!

Beantwoorden

@brombeer
Wat een reactie, als je bij het fietspad achter de HEMA gewoon kijkt (en uitkijkt) zouden er ook geen problemen zijn. Gaat erover dat de situatie te onoverzichtelijk is en dus onveilig. Bij de Ameideplein heb je meer overzicht maar de onduidelijkheid van oversteekplaatsen/ afslagen voor fietsers is te groot zowel voor fietsers als automobilisten.
Er was toch zeker in de verkeershoofstad van Nederland een betere oplossing voor de verkeerssituatie rondom het Ameideplein mogelijk?

Beantwoorden

Skuwlelik: mijn reactie is zoals ik het zie en ook bij de HEMA is het best overzichtelijk. Vind ik althans. Als vrij oude “knakker” en als fietser, heb ik geen of nauwelijks moeite met zulke zaken.
Ik vind het persoonlijk in beide gevallen redelijk overzichtelijk. Alleen kunnen (of willen) de mensen niet uit hun doppen kijken, want haast is haast en geduld is een schone zaak!
En wat te denken van dat gedoe op de fiets of in de auto: blik op wat ze in de hand hebben en aan het doen zijn en oordoppen in. Tja, dan is het voor veel mensen erg onoverzichtelijk, of niet soms?

Beantwoorden

Ja, knakker je hebt een punt, toch zijn de tijden verandert. Alles gaat sneller, het is drukker op de weg en mensen zijn asocialer geworden. Daarbij opgeteld de mobiele telefoons/ mp3 spelers, dat maakt het zeker onoverzichtelijk. Dit is een gegeven, dan verlang ik van de overheid met hun kennis, dat ze hiermee omgaan en ervoor zorg dragen, dat ze met nieuwe ontwerpen (HEMA en Ameideplein) rekening houden met de huidige omstandigheden. Die zijn nu eenmaal anders, taak van de overheid is om zoveel mogelijk gevaarlijke situaties zien te voorkomen, en gezien de aanpassing zijn ze daarin tekort geschoten.
Feit blijft dat de verkeerd ingeschatte situatie nu weer 40.000 euro kost; de ontwerper mag hierop toch op worden aangesproken, daar is toch niks mis mee?

Beantwoorden

@gonnie op donderdag 5 juni 2014 om 14:05:

Ik begrijp dat ze maandag gaan beginnen met deze aanpassingen voor het sommetje van 40 duizend euro. Ik zou zeggen, neem als gemeente heel snel een verkeersdeskundige aan, dat salaris hebben ze er zo uit als ze blunders als dit dan niet meer maken.

Beantwoorden

Bewerken fietspad bij stalling Parkweg Helmond vordert……hopelijk gevaar opgelost.

Beantwoorden

Vanmiddag gaat het fietspad bij De Kegelbaan weer open. Volgende week komt de laatste rode asfaltlaag erop. Zie de nieuwe inrichting van dit fietspad (pdf).

Beantwoorden

Laten we hopen dat het deze keer wel verkeerstechnisch klopt. Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, in ieder geval beter dan de eerste versie. De nabije toekomst zal het ons leren!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *