Buiten is het 12 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 101.919 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
17reacties

Kort voor 4 uur vanmiddag werden de hulpdiensten opgeroepen voor ongeval op de kruising van de Marktstraat en de Ameidewal in het centrum. Daar bleek een vrouw op een fiets aangereden te zijn door een auto die geen voorrang verleende op een fietspad. De fietsster is meegenomen naar het Elkerliek ziekenhuis voor verdere controle.
Walter van Bussel maakte de bijgaande foto’s.

17 reacties:

Men moet daar echt eens maatregelen treffen . Bij het oude postkantoor rijdt men altijd door als auto bestuurder en wordt nooit naar de fietsers/voetgangers gekeken.
Kan de gemeente een “mooi” plein creëren de veiligheid is ver te zoeken 🛑

Beantwoorden

Dit is voor fietsers het meest verwarrende stukje fietspad van Helmond….heel onduidelijk hoe het daar loopt

Beantwoorden

Al 1000 x meldingen gedaan bij de gemeente en de politie dat ze daar en ook bij de koninginnrnwal soms wel met 80 door de straat knallen. Ze doen er niks aan!!! Liggen 5 zebrapaden en geen bulten oid. Belachelijk. Hoeveel gewonden/doden moeten er nog vallen???

Beantwoorden

Voor fietsers is het niet verwarrend maar voor auto’s wel.

Beantwoorden

Jaarlijks slagen honderden kinderen in Helmond voor hun verkeersexamen. Nadat ze zijn geslaagd begrijpen ze de verkeersborden en verkeersregels ineens niet meer. Het is natuurlijk niet uitsluitend een Helmondse aangelegenheid.

Beantwoorden

@Marco op zaterdag 27 februari 2021 om 10:09:

als autobestuurder moet je altijd rekening houden met de zwakkere verkeersdeelnemers ik denk dat dat zowat de eerste les is als je voor je autorijbewijs wil slagen misschien is er bij jou dan ook iets mis gegaan want jij geeft aan dat iedereen alles vergeten is misschien een keer opnieuw auto examen doen.

Beantwoorden

@hellmonder op zaterdag 27 februari 2021 om 13:19:

Ook een ‘zwakkere’ verkeersdeelnemer moet zich houden aan verkeersregels. Je krijgt voorrang, je neemt het niet. Talloze fietsers gaan fietsend over een voetgangersoversteekplaats en menen voorrang te hebben (kunnen nemen). Overigens. De verkeersdeskundige in Helmond heeft van het plein en omliggende straten verkeerstechnisch gezien een puinhoop gemaakt. Dat vraagt om ongelukken.

Beantwoorden

Hopelijk gaat het goed met mijn collega . Gerum….

Beantwoorden

De verkeerssituatie op en om de Ameidewal is onoverzichtelijk, onlogisch en gevaarlijk:

– De Ameidewal is een rechthoekig plein. Aan drie van de vier kanten is er éénrichtingsverkeer; aan de kant tussen de Watermolenwal en de Marktstraat dan ineens weer niet. De fietspaden zijn wél allemaal tweerichtingsverkeer.

– Als je met de auto vanaf de Marktstraat of vanaf de Noord-Koninginnewal de Ameidewal op wilt moet je, ondanks dat je gewoon rechtdoor rijdt, overstekende fietsers voorrang verlenen. ‘s Avonds bij regen zijn fietsers erg slecht te zien door de weerspiegeling op het wegdek van de uitbundige straat- en winkelverlichting, en zelfs bijna helemaal niet als ze geen verlichting voeren.

– Als je vanaf de Ameidewal rechtsaf de Noord-Koninginnewal of de Marktstraat op wilt moet je overstekende fietsers voorrang verlenen. Omdat het fietspad zo dicht naast de weg ligt zijn die fietsers erg slecht te zien, ze verdwijnen nogal makkelijk in je dode hoek.

– Afslaande fietsers vanaf de Noord-Koninginnewal naar de Ameidewal-zuidzijde hebben voorrang op bestuurders die van de Noord-Koninginnewal naar de Ameidewal willen of omgekeerd, maar fietsers geven vaak geen richting aan dus je weet als autobestuurder niet wat ze gaan doen. Bovendien gaat dit ook tegen de normale verkeersregels in: rechtdoorgaand verkeer vanaf de Noord-Koninginnewal heeft hier JUIST GEEN voorrang op afslaande fietsers, en komende vanaf de Ameidewal heeft de korte bocht (rechtsaf naar de Noord-Koninginnewal) JUIST GEEN voorrang op de lange bocht (Noord-Koninginnewal linksaf naar Ameidewal-zuidzijde).

– De bestrating van de rijbaan van de Ameidewal wordt bij regen of vorst spiegelglad, wat voor motorrijders en bromfietsers gevaarlijk is.

Kortom, het verkeerstechnische ontwerp van de Ameidewal is ontzettend slecht. Het is een totale wirwar van één- en tweerichtingsverkeer, fietsers, zebrapaden en verkeersborden, met in het midden een soort parkeereiland met onduidelijke in- en uitgangen. Bij het ontwerpen van een verkeerssituatie wil je juist een zo simpel mogelijke oplossing: een zo overzichtelijk mogelijke situatie die binnen twee seconden voor iedereen te begrijpen is, zo weinig mogelijk afwijkingen van normale verkeersregels, zo weinig mogelijk borden en VOORAL zo weinig mogelijk conflictpunten door kruisende verkeersstromen.

Beantwoorden

@Marco op zaterdag 27 februari 2021 om 14:40:

Juist, fietsers zouden eens meer de hand in eigen boezen moeten steken, altijd dat zielig gezeur, let zelf op, ook als je voorrang hebt! En voer fatsoenlijke verlichting, zonder licht fietsen = geen rechten.
Neemt zeker niet weg dat er ook schoften van auto bestuurders zijn die overal lak aan hebben, geen politie geen controle helaas.

Beantwoorden

@dndieje @Twanneman

Auto weegt tenminste 1000 kg, als chauffeur lekker veilig tussen allerlei veiligheidsconstructies. Fietser is onbeschermd en kwetsbaar. Ongeacht de situatie zul je als automobilist altijd zeer alert moeten zijn. Op sommige plekken, zoals op de Ameidewal, heb je wat mij betreft als automobilist dan ook niets te zoeken. Uit oogpunt van veiligheid van anderen.

Beantwoorden

@Roland op dinsdag 2 maart 2021 om 11:08:

Je wilt het niet snappen he?

Beantwoorden

@Roland op dinsdag 2 maart 2021 om 11:08:

Jouw argument dat je als automobilist op de Ameidewal niets te zoeken zou hebben is onzin. Het is geen voetgangersgebied zoals de Markt, Ameidestraat en Veestraat. Sterker nog, op de Ameidewal zijn zelfs parkeerplaatsen.

Een fietser is inderdaad onbeschermd en kwetsbaar, dat ben ik met je eens. Juist daarom zouden vooral fietsers en voetgangers gebaat zijn bij een duidelijke en overzichtelijke en dus veilige situatie, en dát is nou juist waar op de Ameidewal het probleem ligt. Het is te ingewikkeld, daardoor onoverzichtelijk, en dus gevaarlijk.

De verkeerssituatie op de Ameidewal is onnodig ingewikkeld en onoverzichtelijk en daarom gevaarlijk. Omdat iedereen een fout kan maken (inclusief ik met mijn professionele verkeersopleiding en acht rijbewijscategorieën) heeft een goed ontwerp voor een verkeerssituatie juist zo min mogelijk plaatsen waar het mis kan gaan. Precies dat is waar het huidige ontwerp van de Ameidewal de mist in gaat.

Ondanks dat fietsers en voetgangers erg kwetsbaar zijn gedragen ze zich daar vaak niet naar. Dat verbaast op zich weinig, want als je zelf geen rijbewijs hebt heb je ook het verkeersinzicht (het kunnen herkennen van gevaren) dat daarbij hoort niet (en Roland, ik heb door je reactie het vermoeden dat jij zelf ook geen rijbewijs hebt). Tsja, en dan wordt het wel érg makkelijk om met een beschuldigend vingertje naar de autobestuurder te wijzen, zeker omdat bij een aanrijding met een fietser of voetganger de autobestuurder bijna altijd aansprakelijk is.

Beantwoorden

Dode hoek in een personenauto? Zijn wel hele kleine fietserkes dan of staat jouw nek gefixeerd D’n dieje?

Beantwoorden

@kevin op dinsdag 2 maart 2021 om 13:56:

Als de raamstijlen van je auto breder zijn dan de ruimte tussen je ogen (en dat zijn ze tegenwoordig altijd) dan heb je daar een dode hoek. Met een beetje pech zie je een fietser of voetganger daardoor net niet.

Beantwoorden

@D’n dieje op dinsdag 2 maart 2021 om 14:15:

Mensen denken dat de dode hoek altijd achter je zit, maar die kan overal zitten, ook voor je in de A-stijl bij de buitenspiegel.
Als je op een rotonde aankomt kan daar een hele auto in verdwijnen als deze precies de juiste snelheid en in de juiste hoek rijdt, laat staan een fietser.
Mensen, kijk zelf uit, ook al heb je voorrang.

Beantwoorden

Dode hoek is iets anders dan een blinde vlek.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *