14reacties

Flink drukker dit jaar in de Veestraat

Met een plus van 24,2% qua bezoekersaantal scoorde de Helmondse Veestraat in de eerste 24 weken van dit jaar opvallend goed ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zeker als je dat percentage vergelijkt met dat van de Nederlandse winkelstraten die gemiddeld op +3,7% bleven steken. Typische shopsteden als Maastricht en Breda scoorden juist iets lager dan ’t gemiddelde. Dat zegt uit Huib Lubbers, directeur van retail-adviesbureau RMC, op basis van de verzamelde gegevens door CityTraffic. Met behulp van Bluetooth- en Wifi-signalen meten zij 24/7 het aantal passanten op de drukkere punten in binnensteden.
Sinds een jaar of 4 doen zij dat ook in Helmond op de Veestraat, de Markt, de Ameidestraat, het Havenplein en Kasteelplein. Uit die passantentellingen blijkt een stijging van het aantal jaarlijkse shoppers (bezoekers als de winkels in het centrum open zijn): van 3.014.000 (in 2013) en 3.462.000 (in 2014) naar plusminus 3.849.000 (in 2015). Meer cijfers daarover kunnen de liefhebbers vinden in de Helmondse Centrummonitor 2015 (pdf). In hoeverre deze toename de omzet van de betreffende ondernemers verhoogd, weten we niet. Meer omzet lijk logisch, maar het fenomeen ‘kijken, kijken en dan online kopen’ bestaat ook.
Begin 2015 waren er in het Helmondse winkelcentrum (inclusief Steenweg en omgeving) 198 winkels en 75 horecazaken. In 2004 telde het centrum 230 winkels, het aantal horecazaken bleef in die 11 jaar vrijwel gelijk. Het aantal cafés daalde van 30 naar 19, het aantal (café-)restaurants steeg van 15 naar 24.