Buiten is het 14 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.976 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
30reacties

Het verbod om op de Noord Parallelweg in Mierlo-Hout links af te slaan, werd vandaag door de politie gehandhaafd: ruim 25 bekeuringen à 90 euro. Nadat wijkagent Monique Aelmans zaterdag nog waarschuwde en haar collega Henri van Vonderen dat een jaar eerder al deed, was het vandaag dus kassa: ruim 2250 euro.
Rij je op die weg richting station ’t Hout, dan staat ter hoogte van de kruising met de Hoofdstraat en de Mierloseweg een verkeersbord dat je verbiedt links af te slaan. Enkele meters daarvoor hangt een bord met hoofdletters: Links afslaan verboden! Boete € 90,-

Zie de updates in de reacties hieronder.

30 reacties:

Je eigen gewoon aan de regels houden is goedkoper hahah

Beantwoorden

En daarom is dat bord daar geplaatst ,ping ping .

Beantwoorden
Alexandra Franssen

schandalig dat je daar niet naar links mag en daarvoor helemaal moet omrije …

Beantwoorden

Ga echte boeven vangen…..tjongejonge

Beantwoorden

Ik vind wel dat het bord met de witte pijltjes op de lantaarn voor de stoplicht had moeten hangen , en ja niet zodat het stoplicht niet gezien word.
Heel veel mensen hoe gek ook kijken niet veder dan een stoplicht jammer genoeg!
En dat het niet mag klopt is een gevaarlijke situatie aan de andere zijde van het spoor staat het verkeer ook op groen en vormt vaak hele gevaarlijke situaties

Beantwoorden

Ga boeven vangen ? Dat doen ze al… degene die de verkeersregels niet naleven dat zijn boeven !

Beantwoorden

Ik begrijp goed dat mensen daar naar links gaan.. Moet voortaan flink omrijden omdat ze overal bezig zijn en alle wegen afzetten.. en de wegen die niet afgezet zijn is bijna niet door te komen!!

Beantwoorden

vandaag 2 mensen voor me met knippperlicht naar links aan , zien ze een politieauto voorbij rijden draait de 1e af en de 2e rechtdoor. Ik sla altijd netjes rechtsaf.

Beantwoorden
Rianne van der Westen

de spoortunnel is nog niet klaar de Mierlose weg is bij Raymakers af gesloten zo krijg je de fuik wel dicht om de burger geld uit de zak te kloppen de dienders hebben z,n cao wel rond nu nog ff de gemeente kas spekken goed overtredingen moeten bestraft worden maar uitlokking ook vind ik maar wat is de reden van die afsluiting vraag ik mij af volgens mij krijgen ze het verkeerstechnisch niet geregeld om de stoplichten op het spoor af te stemmen maar waarom lukt dat aan de andere kant van het spoor dan wel ik adviseer de gedupeerde na vraag te doen bij de provincie of de afsluiting wel legitiem is als dat niet blijkt te zijn moeten de boetes geseponeerd worden dat ze de boetes maar op de kruising bij Vaarle gaan halen daar mag je een stukje maar 70 km per uur volgens mij ben ik de enige die dat doet die beperking is daar niet voor niets neer gezet sommige denken dat je daar 170 mag rijden .

Beantwoorden

Het is idioot dat je daar niet linksaf mag. Zeker niet met het oog op alle afsluitingen en omleidingen in de wijk. Het is ook geen gevaarlijke kruising dus met goed functionerende verkeerslichten zou linksaf slaan geen enkel probleem moeten zijn.

Dat het nu niet mag is nu eenmaal zo, dus dat ze daar bekeuringen uitschrijven is hun goed recht, het zou alleen niet nodig moeten zijn. Het zou een hoop omrijden schelen.

Beantwoorden

van die gele borden die je naar de calsstraat loodsen om zo weer op de Mierlose weg te komen zou ook wel handig zijn ik rij me daar nog ooit vast

Beantwoorden

Ach, ik heb ze vorige week zelf dat bord nog zien negeren en dan slaan ze zelf ook af waar het niet mag… verschil moet er zijn dus…

Beantwoorden

@Hein op dinsdag 29 maart 2016 om 22:17:

Ik kan me niet voorstellen dat de politie daar dan zo op zit. Ik ben het met je eens dat links afslaan daar vrij logisch is, maar misschien gebeuren er juist wel veel ongelukken? Of zit je elkaar dan in de weg op dat kruispunt als autoverkeer?
Ik vind de boetes nooit zo erg, meer inkomsten en dus minder belastingen. 🙂

Beantwoorden

Haha Joeri van asten maar goed dat jij hier niet was die dag.. Ook jij gaat altijd links daar maar ja is ook belachelijk dat je er niet t centrum in mag rijden

Beantwoorden

Wat n onzin. Alles is dicht en ze willen je ook nog eens helemaal om laten rijden. Ik ga altijd linksaf daar. Dan maar een fout maken. Lekker makkelijk.zo wanneer alles afgelopen is er gaan staan

Beantwoorden

Goh, ik rij daar vrij vaak langs (over de Hoofdstraat, niet over de Noord Parallelweg) en nooit opgevallen dat je niet naar links zou mogen vanaf de Noord Parallelweg.

Overigens, beetje vreemd nieuwsbericht.

€2250 / 90 = 25.. Dus er zijn 25 bekeuringen uitgedeeld, niet ‘ruim’ 25..

Beantwoorden

Waarom je op die kruising niet linksaf mag
Er zijn 2 redenen waarom het verboden is om op die kruising, komende vanaf de Noord Parallelweg, linksaf te slaan. De eerste reden is het fietspad aan de linker kant. De fietsers op die eigen rijbaan hebben gelijktijdig groen en links afslaand verkeer zou dan gevaarlijke situaties kunnen opleveren.
De tweede reden is een praktische reden. Als de spoorwegovergang gesloten is en er een auto linksaf wil, dan staat daarachter al het autoverkeer stil. Dat moet dan immers wachten tot de overgang weer open is en het verkeerslicht op groen. Dat liet wijkagent Henri van Vonderen ons desgevraagd weten.

Beantwoorden

zelfs de hortsedijk hebben ze nog open liggen volgens mij willen ze ons voor de kosten op lasten draaien

Beantwoorden

Niet heel erg sterke argumenten i.m.o. Een fietspad dat gelijktijdig groen heeft komt regelmatig voor zoals bijvoorbeeld bij de kruising Binnendongenstraat-Mierloseweg. Daar heeft ook iedereen gelijktijdig groen en ligt het fietspad aan de rechterkant. Dat het hier aan de linkerkant ligt maakt het juist makkelijker om te zien of er een fietser aankomt. En de tweede reden vind ik ook zwak. Als ik vanuit de Mierloseweg links of rechtsaf zou willen naar de Noord-Parallelweg dan moet ik ook (voor niks) wachten als het spoor dicht is. Dat is het nadeel van een spoorwegovergang.

Gelukkig kom ik bijna nooit daar, dus ik heb er zelf niet zo’n last van, maar ik begrijp wel dat het, zeker met alle afsluitingen nu, vervelend is voor de mensen die vanuit de wijk naar Mierlo-Hout moeten.

Beantwoorden

Dat klopt helemaal. Ik heb er gewoond, in die periode was men nog niet met de spoor onderdoorgang bezig. Ik werd ook bijna omver gereden dus prima dat er eindelijk gehandhaafd wordt. Het bord staat er niet voor de lol.

Beantwoorden

Ik denk als ze de verkeerslichten aanpassen zodat de fietsers niet tegelijk groen krijgen het opgelost is…. De meeste automobilisten willen daar juist links af.
Veel fietsers rijden er trouwens niet. Mochten de spoorbomen dicht zijn en die enkele auto die wel rechtdoor of rechtsaf wil dan wacht die maar even.
De bedoeling was toch eigenlijk dat de Noord Parallelweg tijdelijk afgesloten zou worden ter hoogte van Suurhoff/Nolenstraat? Gaat dit niet door? Is ook een rare maatregel dus doe maar niet, anders nog meer verkeer door de smalle straten langs speeltuintje, park etc. Zo’n afsluiting werkt namelijk in twee richtingen…
Beste oplossing is een-richting verkeer van oost naar west bij verkeerslicht, zodat we iig normaal naar huis kunnen.

Beantwoorden

@Bart op woensdag 30 maart 2016 om 10:11:

Naar aanleiding van jouw reactie hebben we het aantal dat de politie gisteravond bekend maakte (ruim 25) even precies nagevraagd. Naar nu blijkt waren het in totaal 32 bekeuringen à 90 euro: De opbrengst was gisteren dus (32 x 90 =) 2880 euro.

Beantwoorden

Zielig dat er een undercover agentje staat te posten daar

Beantwoorden

dat bord staat wettelijk te hoog het komt bijna aan het slaapkamer raam

Beantwoorden

Dat is ook zo😊

Beantwoorden

@Henricus Kruijs op dinsdag 29 maart 2016 om 22:16:

Belachelijk verhaal. Je bebt gewoon een stomme … als je daar linksaf slaat. Iets met een gewaarschuwd mens telt voor 2. Het staat zelfs aangegeven hoe hoog de boete is. Als je er dan tóch voor kiest om die kas te spekken…is dat duidelijk je eigen keuze.

Beantwoorden

Beste weblog.
Inderdaad het gaat hier om de verkeersconflicten die tussen “Illegaal” afslaand snelverkeer en fietsers / voetgangers ontstaan. Overigens aan beide kanten van de spoorweg overgang! De andere reden klopt ook namelijk verkeer wat onnodig staat te wachten voor “linksaf ” bij gesloten slagbomen. Goed binnen de projectgroep buurtpreventie Apostelwijk is deze situatie vaak besproken. Zeker toen het zgn. VLITS fietspad werd doorgetrokken ( direct langs de slagbomen ). Illegaal linksaf werd overigens altijd al gedaan maar sinds de aanleg van het fietspad werden de “bijna ongelukken” steeds vaker gehoord. ( schoolgaande kinderen vanuit de Apostelwijk ) Met de gemeente en politie is vaak hierover gesproken en werd vaak gevraagd om te handhaven. Ook werd op verzoek het bord van de “verplichte rijrichting” op een meer zichtbare plaats gehangen. Ook kwam er op het advies van de projectgroep het ” waarschuwingsbord van € 90,00 “! Vonden we overigens te klein van formaat ! Onlangs werd een verkeersbesluit voorbereid om de Noord-Parallelweg (tijdelijk) af te sluiten voor snelverkeer zodat de Noord Parallelweg autoluw zou worden. Dit verkeersbesluit, opgesteld samen met de verkeercomm. Wijkraad Mierlo-Hout ,heeft het NIET gehaald. De gemeentelijke bezwarencommissie heeft geadviseerd MEER handhavend te gaan optreden! Nou die politie heeft dit ter hand genomen!
Goed het gaat hier absoluut om VERKEERS VEILIGHEID en die verplichte rijrichting is niet voor niets ingevoerd. Kortom lijkt me logisch dat men zich aan de verkeersregels houdt anders kan men worden beboet. Zo werkt dat nu eenmaal ! Overigens het linksaf slaan, in dit geval dus rechts afslaand, aan de overzijde ( korte gedeelte Noord Parallelweg ) wordt ook vaak overtreden. Hiervoor geldt hetzelfde.
Tot op heden zijn er gelukkig nog geen ongelukken gebeurd! Laten we dat zo houden en laten we ons aan de verkeersregels houden. Gr. Berry Smits projectteam Attentie Buurtpreventie Apostelwijk

Beantwoorden

@Berry lijkt een gefundeerd relaas maar ik ben benieuwd naar de onderbouwing bijvoorbeeld:
* om hoeveel scholieren uit de Apostelwijk gaat het dan exact?
* plus de opmerking over “bijna ongelukken” is hopelijk wel gestaafd met bewijzen of is dit van horen zeggen?

Waarom NU niet tijdelijk verkeerstromen uit elkaar vlechten, nu halve wijk door infrastructurele maatregelen aan infuus ligt, gaan we juist nu controleren en handhaven is ook iets dat mij bevreemd

Beantwoorden

@ Marcel
Geloof me de signalen die we hebben ontvangen over “bijna ongelukken” zijn divers! En het aantal leerlingen die vanuit de Apostelwijk, al of niet begeleid door ouders, zijn behoorlijk. Het tijdelijk uit elkaar vlechten van verkeersstromen zat in het te nemen Verkeersbesluit. Echter daar zijn bezwaren tegen gemaakt en de bezwarencie heeft geoordeeld; dus geen uitvoering van tijdelijke afsluiting Nrd. Parallelweg maar ( meer) handhaven. En dat hebben onze buurtbrigadiers dus voortvarend opgepakt.!

Beantwoorden

wanneer komen ze eens controleren bij de wethouder ebbenlaan, daar gaan ook dagelijks honderden mensen linksaf de lucas gasselstraat in. levensgevaarlijk!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *