Buiten is het 16 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.931 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
5reacties

Stel je aan de gemeente Helmond een simpele vraag per e-mail, dan heb je binnen 2 dagen antwoord. Van de 380 gemeenten in Nederland slagen 143 (38%) er niet in e-mail van burgers op tijd te beantwoorden. Zij haalden de termijn van 2 dagen niet waarbinnen overheidsorganisaties, volgens hun eigen gedragslijn, antwoord moeten geven op simpele vragen van burgers. Dit blijkt uit het onderzoek van Wij Verdienen Beter.
In het onderzoek werd van 24 gemeenten (ondanks een herinnering na een maand) na 4 maanden zelfs helemaal geen antwoord ontvangen. De gestelde vraag was “Ik wil graag weten waar de gemeente Helmond haar geld aan uitgeeft. Kunt u mij de gemeentebegroting van 2018 sturen?”
Ook positief is dat het mailadres [email protected] netjes vermeld staat op de website en er op het contactformulier geen onnodige informatie (zoals vragen naar het Burger Service Nummer (BSN) of DigiD) wordt gevraagd. Enige minpuntje was dat Helmond (net als veel gemeenten) in de war bleek te raken van de voornaam van de mystery-burger die de vraag stelde. De gebruikte naam, Eef, is niet een mannen- of een vrouwennaam maar veel gemeenten vonden dat blijkbaar lastig en gebruikten geen neutrale aanhef maar deden een gokje of de burger man of vrouw was.

5 reacties:

👍💐 Ik heb nooit een vraag per mail gesteld, maar wel een paar keer via Twitter en daar zijn er steeds erg snel bij. De ene keer dezelfde dag, de andere keer de dag erop als ik het me goed herinner.

Beantwoorden

Wat een leugen! Laat ze eens proberen antwoord te krijgen namens iemand me een uitkering of iemand die beroep doet op de WMO.

Beantwoorden

Maar je moet je ze niet bellen! Want terugbellen blijft een kwestie van beloven en niet doen. Als het schriftelijk vast ligt, dan willen ze wel actie ondernemen…. dat hele gemeentelijke apparaat moet op de schop. Ten dienste van de burger! en niet andersom!

Beantwoorden

Dan hebben ze flink aan de weg getimmerd. Ik heb ooit eens een brief gestuurd aan de gemeente over een verkeerslicht waarvan de detectielussen niet reageerden op bromfietsen, en ik kreeg na drie jaar (!) antwoord…

Beantwoorden

@Eric Bouwmeester op maandag 17 september 2018 om 15:35:

Op mijn aanvraag bij WMO via mail werd binnen enkele uren telefonisch gereageerd en het een en ander in werking gezet en actie ondernomen! Van mij krijg je geen negatief bericht, dat is in ieder geval zeker.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *