3reacties

Porsches 911 krijgen een stekker in Helmond

De Helmondse Automotive Campus heeft er een nieuwe bewoner bij: Voitures extravert. Het bedrijf stript oude Porsches 911, bouwt ze opnieuw op en monteert gedurende dat proces een elektrische aandrijflijn. ‘Zo combineren we het beste van 2 werelden. Het prachtige design van de ‘911’ met de kracht en duurzaamheid van een elektromotor.’
Vraag aan een autoliefhebber welke classic car hij het meest waardeert en grote kans dat het antwoord is: de Porsche 911. Niet zo verwonderlijk dus dat de marktwaarde van deze iconische auto, die werd gebouwd tussen 1964 en 1993, maar blijft stijgen. Met name de oudere modellen uit de jaren ’60 en begin jaren ’70 gaan voor forse bedragen over de toonbank. De tweede generatie ‘911’ is relatief minder geliefd én daardoor ook minder kostbaar. “Wij kopen die auto’s op, halen ze helemaal uit elkaar en bouwen ze vervolgen opnieuw op, naar wens van de klant. Daarbij vervangen we de originele aandrijflijn voor een elektrische.” Aan het woord is Martijn van Dijk, mede-eigenaar van Voitures extravert.
Samen met zijn compagnon Jurgen Moerman richtte hij in 2015 Voitures extravert op. “We zoeken auto’s op die het verdienen om op de weg te blijven”, aldus Martijn. “We schroeven ze helemaal uit elkaar en gaan ze vervolgens weer schroefje voor schroefje opbouwen. Slechte onderdelen worden daarbij vervangen door nieuwe.” Maar het draait niet alleen om het creëren van een neoklassieker. “We willen ook bijdragen aan verduurzaming en willen dat onze auto’s verantwoord de weg op kunnen. Daarom vervangen we de motor door een elektrische aandrijving met een actieradius van zo’n 400 kilometer.”
Zit de echte liefhebber daar wel op te wachten? Niet iedereen, geeft Van Dijk toe. “Sommige mensen zullen wat ik doe afschuwelijk vinden. Zo’n ouderwetse motor vinden ze iets moois, daar moet je van afblijven. Maar er zijn nog 150.000 Porsches 911 op de weg, wereldwijd. Een gigantisch aantal. En lang niet al die auto’s zijn iets waard voor de liefhebber. Waarom zouden we die auto’s dan niet kunnen gebruiken voor ons project?”
Van Dijk is ervan overtuigd dat mensen straks blij worden van het eindproduct. ‘De Porsche 911 is een echte een publiekslieveling. Ze onderscheiden zich van het zielloze design van tegenwoordig. Maar vanwege alle milieuregels in de nabije toekomst, kan het wel eens een uitstervend ras worden. Wij willen die prachtige auto’s weer terugkrijgen in het straatbeeld.’Het streven is om uiteindelijk 36 auto’s per jaar te bouwen. Allemaal Porsches 911? ‘Voorlopig wel, maar op langere termijn sluiten zij ook andere merken niet uit. Er zullen echter geen Fiatjes 500 of Lelijke Eendjes bij zitten’, verwacht hij. “Om economische redenen kiezen wij bewust voor auto’s uit het hogere segment, alleen deze rechtvaardigen op dit moment de nog forse investering in restauratie en nieuwe technologie.”
Voitures extravert koos heel bewust voor de Automotive Campus. ‘Dat hier veel bedrijven zitten met de nodige kennis en ervaring in huis, is voor ons enorm waardevol. Wij hebben namelijk niet alle kennis zelf in huis. We kunnen nu letterlijk even de straat oversteken om bij onze ‘buren’ advies in te winnen. Daar komt bij dat de Automotive Campus zowel nationaal als internationaal hoge ogen gooit. Daar willen wij graag deel van uitmaken.’