Buiten is het 22 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.745 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
10reacties

Het Jan van Brabant College gaat programmeren als verplicht vak invoeren. Al hun MAVO/VMBO-T, HAVO- en VWO-brugklassers in de Molenstraat krijgen dat vak het komende schooljaar 1 uur per week. “Het Jan van Brabant College is met dit besluit de eerste VO school in Nederland die programmeren voor al haar brugklassen opneemt in de lessentabel” zo laat de school in hun persbericht weten.
Daarnaast biedt deze Voortgezet Onderwijs school ook CoderDojo aan. Dat is een beweging die gratis lessen en workshops verzorgt voor alle kinderen tussen de 7 en 17 jaar uit Helmond. Daar leren zij programmeren, websites bouwen, apps ontwikkelen en games maken.
Programmeren is de taal van de toekomst volgens het vorige maand uitgekomen eindadvies (pdf) van Platform Onderwijs2032. Het wordt weleens vergeleken met het leren lezen en schrijven, er gaat een wereld voor je open wanneer je het kunt. Het leert je gestructureerd nadenken en probleem oplossen.
Alle brugklasleerlingen op het Jan van Brabant College werken op hun eigen Chromebook in hun eigen tempo op hun eigen niveau met de stof. Daardoor kunnen enthousiaste leerlingen eindeloos hun vaardigheden verbeteren en toepassen in hun eigen ontwerp.

10 reacties:

Ja joh wrom ok niet de jeugd zit nog niet genoeg achter de spelcomputers laat staan als ze zelf apps en games kunnen maken

Beantwoorden

Ik vind het juist een geweldige stap in de goede richting. Natuurlijk moeten ze niet niet continu achter die schermpjes zitten, maar in Engeland bv is programmeren op de basisschool al gewoon een verplicht vak. In Nederland moet dat dan toch minimaal in het voorgezet onderwijs. Leuk dat Helmond juist de eerste is, maar ook jammer dat het nu pas in Nederland op gang komt.

Beantwoorden

Waar kan ik het persbericht vinden?

Beantwoorden

Programmataal een verplicht vak. Een Dikke van Dale voor de computer. Mooi. Zolang het de communicatie en ontwikkeling ten goede komt een geweldige nieuwe stap binnen het VO. In oplossingen leren denken. Altijd goed!

Beantwoorden

Niet onnodig in deze tegenwoordige tijd. Maar……
Nu eerst nog onze eigen taal leren en beheersen (het verschil tussen hen en hun, jou en jouw en waar een d of t of dt hoort te staan. Alvast een begin), want daar is het maar miserabel mee gesteld!

Beantwoorden

Je moet met het geven van programmeerles al beginnen op de basisschool.

Dat begint met eenvoudige bordspellen zoals Robo Turtles of RoboRally waarbij kinderen leren om te besturen door het gebruiken van losse commando-kaarten. Daarna kan dan spelenderwijs het programmeren bijgebracht worden via speciaal ontwikkelde lesprogramma’s. Daar zijn al hele goede intiatieven voor zoals het internationale “hour of code” (kijk voor de grap eens op https://code.org/learn ).

Sowieso is het spelen van bordspellen met kinderen een pré, omdat het ze leert om strategisch te denken, samen te werken en binnen restricties een optimale oplossing te vinden.

Dus hulde voor het Jan van Brabant, maar waar blijven onze Helmondse basisscholen in dit verhaal?

Beantwoorden

Het persbericht staat ook in het Eindhovens Dagblad / Editie Helmond van 18-02-2016

Beantwoorden

Top besluit! Programmeren stimuleert gestructureerd problemen oplossen en helpt kinderen met het creëren van hun eigen toekomstige wereld.

Beantwoorden

Programmeren is het digitale equivalent van knutselen. Eenvoudige app(araat)jes maken die echt werken kan heel uitdagend zijn, maar zodra het wat complexer wordt is het “1 procent inspiratie, 99 procent transpiratie”. Niet iedereen heeft het geduld om een Weblog van Helmond in elkaar te zetten, zoals ook niet iedereen die muziek kan waarderen aanleg heeft om componist te worden.

Ik zie programmeerlessen dan ook voornamelijk als gelegenheid voor de leerling om te ervaren of dit soort werk hem/haar ligt, om later een gefundeerde keuze te maken om na het diploma bijvoorbeeld in de richting van ICT of domotica verder te gaan.

Als programmeerlessen ook bepaalde vaardigheden helpen ontwikkelen is dat mooi meegenomen, maar ik zou er niet te veel van verwachten. Voor het serieuzere programmeerwerk moet je bijvoorbeeld ook abstract kunnen denken. Ik heb weleens gehoord dat het vermogen om abstract te denken relatief laat op gang komt, en bij sommige mensen helemaal nooit.

Beantwoorden

Hartelijk dank voor alle reacties en feedback.
Wij waarderen jullie opmerkingen.

Indien jullie nog meer informatie nodig hebben over het vak programmeren, dan kunt u contact opnemen met het Jan van Brabant College (vestiging Molenstraat).

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *