Buiten is het 4 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.035 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
2reacties

Vanochtend heeft het CDA schriftelijke vragen aan B&W gesteld over de bomen langs het spoor die ProRail mag kappen. Hieronder staan de 4 raadsvragen (Questions) van Ron Peters en Marcel Heesakkers voorafgegaan door hun inleiding. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties hieronder.

Afgelopen week was in het nieuws dat ProRail de normen voor groen langs het spoor gaat aanscherpen. In de spoorwegwet staat zelfs dat er binnen 11 meter van het spoor geen bomen mogen staan. Alle bomen binnen de in de wet genoemde 11 meter kappen, noemt ProRail ‘maatschappelijk onwenselijk’. Maar ze stellen wel dat het probleem van omgevallen bomen, takken op de bovenleiding en/ of blaadjes op de rails steeds groter wordt en dat dit zorgt voor onveilige situaties en lange vertragingen. Daarom wil ProRail al het groen langs het spoor in kaart gaan brengen. Het uitgangspunt is om de bomen grenzend aan het spoor goed te onderhouden en als het niet anders kan bomen kappen of verplaatsen.
Omdat wij ook vele meters spoor hebben in Helmond, hebben wij enkele vragen aan het college:

  1. Is er al contact geweest met ProRail over de hierboven geschetste situatie?
  2. Is er bekend hoeveel bomen er binnen 11 meter van het spoor staan in Helmond?
  3. Zijn er voor ons als gemeente nog extra kosten verbonden aan het vaker snoeien van bomen langs het spoor wanneer ProRail dat wenst?
  4. Is het verplaatsen van de bomen langs het Helmondse spoor in bepaalde gevallen een betere optie?

In de reacties hieronder staat een update.

2 reacties:

Sinds de CDA-partij onze Helmondse politiek, toch wel een beetje, heeft verlaten wordt krampachtig gezocht naar nieuwe aanvalsmogelijkheden richting de huidige coalitie.

Dan gebruik je de NS maar als aanschuiver. Stevig blok.

Beantwoorden

Update:
B&W: er staan in Helmond geen bomen langs het spoor die overlast geven
Dat en een beetje meer antwoordde B&W op de raadsvragen die het CDA stelde. Hieronder de volledige antwoorden. 

  1. Vraag: Is er al contact geweest met ProRail over de hierboven geschetste situatie?
    Antwoord: Ja, er is contact geweest tussen de gemeente en ProRail. ProRail heeft aangegeven bij eventuele knelpunten altijd vooraf in overleg te treden met de gemeente. Op dit moment is daar geen aanleiding toe.
  2. Vraag: Is er bekend hoeveel bomen er binnen 11 meter van het spoor staan in Helmond?
    Antwoord: Veel belangrijker dan de afstand tot het spoor, is de vraag of een boom overlast geeft voor het treinverkeer. Uit onze contacten met ProRail blijkt dat er in Helmond geen bomen langs het spoor staan die overlast geven.
  3. Vraag: Zijn er voor ons als gemeente nog extra kosten verbonden aan het vaker snoeien van bomen langs het spoor wanneer ProRail dat wenst?
    Antwoord: Het snoeien van bomen is opgenomen in het reguliere onderhoud van de openbare ruimte. Daarbij wordt altijd rekening gehouden met de omgeving van de boom. Langs het spoor, maar ook bijvoorbeeld in de buurt van gebouwen, geldt een takvrije zone. Hier wordt bij het snoeien op gelet.
  4. Vraag: Is het verplaatsen van de bomen langs het Helmondse spoor in bepaalde gevallen een betere optie?
    Antwoord: Dat is nu niet aan de orde omdat er geen problemen zijn met bomen langs het spoor.
Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *