Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.797 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
2reacties

Vanaf morgen is de Engelseweg voor de rest van de maand afgesloten tussen de kruising met de onderdoorgang bij het station en de spoorwegovergang bij de Vlisco. Het gaat alleen om de rijbaan richting het kanaal. In de andere richting blijft de Engelseweg open voor het autoverkeer. Daar geldt wel een verlaagde maximumsnelheid van 30 km/u.
Het autoverkeer wordt omgeleid via de Churchilllaan en de Vossenbeemd. Met de bekende gele borden wordt de omleidingsroute aangegeven. Het nieuwe parkeerterrein aan het Pastoor Janssensplantsoen blijft zoveel mogelijk open.
Het fietspad en voetpad naast de Engelseweg is in beide richtingen afgesloten. Fietsers kunnen omrijden via station Helmond. Buslijn 24 rijdt een andere route, via de Weg op den Heuvel.
En dan nu het stukje riooljournalistiek: deze wegafsluiting wordt veroorzaakt door herstelwerkzaamheden aan de riolering. In 2013 is er een kous in de rioolbuis ingebracht. Met warm water is deze kous met hars uitgehard tegen de binnenkant van de rioolbuis. De buis krijgt hierdoor als het ware een nieuwe, sterke binnenkant en kan dan weer jaren mee. Kousen als deze hebben namelijk een levensduur van minimaal 50 jaar. Uit onderzoek is echter gebleken dat de kwaliteit van de toen ingebrachte kous onvoldoende is. Er moet daarom een nieuwe kous worden aangebracht waardoor de weg nu wordt afgesloten.
Toen de kousmethode in 2011 bij de rioleringswerkzaamheden in de Julianalaan werd toegepast, maakte de gemeente dit filmpje waarin de methode wordt uitgelegd:

2 reacties:

Die (dure) reparatie zal toch wel onder garantie vallen! Of is het diezelfde firma die ooit die voegen in het wegdek bij de Henri Dunanttunnel heeft aangepakt ? Die aansprakelijkheid ( schadebedrag 4 ton ) hoor je ook niks meer van. Innovatie is heel aardig maar dat heeft ook zijn nadelen. Soms is algehele vervanging gewoon beter ( goedkoop is nu dus duurkoop!) Gr. Berry

Beantwoorden

Ja heb je met die steunkousen vallen snel de gaten in (en TOCH mag er maar 2 per jaar !!)

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *