Buiten is het 24 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 107.042 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
12reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond boetes voor agressief en misleidend handelen. Consumenten in heel Nederland dachten dat zij een lokale slotenmaker inschakelden, maar dit was niet zo. Ze kregen onverwacht extreem hoge rekeningen en werden gedwongen die te betalen. Het bedrijf krijgt een boete van 200.000 euro. De leidinggevende krijgt een boete van 50.000 euro.
Consumenten die een slotenmaker nodig hadden, vonden advertenties van KeyService hoog in de zoekresultaten op Google doordat het bedrijf daar veel voor betaalde. In deze advertenties leek het alsof het om een lokale slotenmaker ging. Maar dit was niet waar. Op de websites stond dat het bedrijf de slotenmakers met wie zij werkte controleerde op kwaliteit. Maar het Helmonds bedrijf controleerde de slotenmakers daar helemaal niet op. Ook stonden er neprecensies op de websites.
Consumenten die via KeyService een slotenmaker inhuurden, kregen vooraf geen duidelijke informatie over de prijs. Na de werkzaamheden moesten zij ter plekke een hoge rekening betalen. Als ze dat niet wilden, werden ze onder druk gezet. De kosten liepen op tot 2200 euro voor maar een paar minuten werk.
KeyService gaf oneerlijke informatie. De informatie op de websites was niet volgens de wettelijke eisen en het bedrijf zette consumenten onder druk om te betalen. Daarom legt de ACM een boete op aan het bedrijf én aan de leidinggevende.
Deze boetes passen in de bredere aanpak van de ACM van de malafide praktijken van een aantal slotenmakers. Uit eerder onderzoek van de ACM bleek dat consumenten die in een spoedsituatie verkeren vaak uitkomen bij een partij die slecht werk levert, veel geld rekent en soms agressief te werk gaat. Acties die de ACM heeft ondernomen:

  • Google heeft na overleg met de ACM advertenties van onbetrouwbare slotenmakers verwijderd en staat nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toe;
  • SIDN heeft na signalen van de ACM domeinregistraties van websites van onbetrouwbare partijen gecontroleerd en geschrapt, waardoor hun websites niet langer vindbaar zijn;
  • de ACM heeft telefoonnummers laten blokkeren van partijen die deze voor malafide praktijken gebruiken;
  • 2 online marketingbedrijven heeft de ACM gedwongen te stoppen met misleidende klantenwerving voor slotenmakers en andere spoeddiensten.

Bij deze aanpak heeft de ACM ook samengewerkt met de politie en buitenlandse toezichthouders, met fraudeteams van banken en de brancheorganisatie van slotenmakers.

12 reacties:

En wat dacht je van die nep malafide Rioolontstoppings bedrijven die de naam misbruiken van de beste bedrijven , en met hetzelfde systeem werken Ga
daar ook maar eens achteraan.

Beantwoorden

@anita op vrijdag 14 januari 2022 om 11:20:

Klopt, en ook loodgieters bedrijven.

Beantwoorden

@anita op vrijdag 14 januari 2022 om 11:20:

@Twanneman op vrijdag 14 januari 2022 om 11:38:

Tip: de contactgegevens van de ACM staan op ACM.nl.

Beantwoorden

En ook schoonsteenvegers en de ACM vindt zichzelf boven de WOB staan dus daar heeft melden geen zin

Beantwoorden

Nou wordt het wel ingewikkeld Karel

Beantwoorden

Agjoh alleen de buitenlanders worden weer aangepakt.
Maar de Nederlandse bedrijven mogen dit wel vragen.
Gaat nergens over dit. Dan moeten ze de autogarages ook aanpakken en alle andere bedrijven ook.

Beantwoorden

Mooi dat ze deze in ieder geval gepakt hebben.
Wel een lekker adresje dus hier twee straatjes verderop op de Tulpstraat 8. Dat is een gewoon rijtjeshuis en er zitten maar liefst acht bedrijven volgens de Kamer van Koophandel: https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=%22tulpstraat%208%22%20Helmond&start=0&site=kvk2014
Bah bah

Beantwoorden

Ik heb ook ooit zo’n akkefietje gehad met zo’n malafide slotenmakersbedrijf. Stond rond middernacht zonder huissleutel voor de deur. Er zou sowieso al 500 euro in rekening worden gebracht als er iemand langs moest komen. Ik heb toen maar besloten een ruitje in te tikken.

Beantwoorden

Jaouad, ocharm toch die buitenlanders. Echt heel zielig ja. NOT!!!! Ik ben benieuwd hoe jij nog recht wil praten

Beantwoorden

Hoe jij dit nog recht wil praten, bedoel ik

Beantwoorden

Ik vind dit een teleurstellend verhaal. Lijkt wel reclame voor acm. Leuk dat bedrijf en directeur boete hebben, maar voor bedreiging en intimidatie hoort een zeer forse gevangenisstraf, en voor illegaal in het land zijn hoort uitzetting. Ook moet bedrijf en eigenaar met naam, adres en foto in de kranten. Daar heeft de samenleving recht op. Alle gedupeerden moeten gecompenseerd worden.
Het maakt, zo zeg ik maar voor de snowflakes, geen bal uit of het een buitenlander is, maar ‘t is er wel weer 1 he? Lekker wegkijken.

Beantwoorden

Jaouad Amjahed met 1 minuut op Google kijken begrijp ik waarom je zo reageerd…….

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *