Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.797 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

De gemeente Helmond organiseert tot 2018 geen Welkomstmarkt meer voor nieuwe bewoners. B&W vindt dat niet meer effectief en van deze tijd. De nieuwe evenementen, het internet en de social media zijn daarvoor inmiddels meer geschikt. Daarom werd besloten in deze collegeperiode geen Welkomstmarkt te gaan organiseren.
Eind jaren 80 is het initiatief tot een tweejaarlijkse Welkomstmarkt ontstaan om nieuwe bewoners te informeren over het Helmondse verenigingsleven. De stoffen informatie-tas die nieuwe bewoners tot dan toe kregen, werd als onvoldoende ervaren.
Aan de tiende en laatste Welkomstmarkt in 2009 deden 70 tot 80 verenigingen, instellingen en organisaties mee, 1000 à 1500 inwoners bezochten die markt.
In 2012 besloot het college vanwege bezuinigingen, de Welkomstmarkt niet meer tweejaarlijks maar voortaan eens per 4 jaar te organiseren. Uit een onderzoek (pdf )uit januari 2012 bleek dat er potentieel een grote belangstelling voor een nieuw te houden Welkomstmarkt 2012 was. “In deze tijd van social media is er onder de bewoners nog steeds een grote belangstelling voor, om met eigen ogen te zien wat een vereniging of instelling te bieden heeft en wat de verschillen zijn tussen diverse gelijksoortige organisaties” zo luidde de conclusie destijds. Maar een volgende Welkomstmarkt kwam er dus niet meer.
De kosten van de Welkomstmarkt zijn 12.500 euro plus de inzet van uren.
“In de afgelopen 20 jaar is de informatievoorziening behoorlijk veranderd door de opkomst van internet. En er zijn in de loop van de jaren diverse nieuwe evenementen ontstaan die gerichter inspelen op de informatiebehoefte, zoals de Brandevoorterdag, de Beursvloer, diverse markten en braderieën en activiteiten in de wijkhuizen” aldus B&W nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *