Buiten is het 6 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.683 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
4reacties

– PRIMEUR –
De verkeerscentrale Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat is vrijdag en zaterdag verhuisd naar de HighTech Automotive Campus. Vanaf vandaag stuurt de verkeerscentrale vanaf Helmond alle rijkswegen in de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg aan. Via schermen houden medewerkers de verkeersaders in de gaten, verzorgen verkeersinformatie en assisteren bij ongevallen en calamiteiten. Dieze verkeerscentrale zat tot het weekend aan de A67 in Geldrop. Naast de verkeerscentrale verhuisde ook de servicedesk mee. In totaal werken er zo’n 80 medewerkers. Precies 5 jaar geleden (pdf) liet B&W weten dat zij  gesprekken hadden gevoerd voor deze verplaatsing. Rijkswaterstaat bleek toen echter besloten te hebben af te zien van nieuwbouw in Helmond.

Helmondse Verkeerscentrale met op de grond hun werkgebied
Op deze nieuwe locatie wordt ook de Innovatiecentrale gerealiseerd. Hierin werken overheidspartijen als Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant  samen met kennisinstituten en marktpartijen aan innovaties op het gebied van verkeersmanagement en intelligente mobiliteit. In de nieuwe verkeerscentrale worden dergelijke innovaties in de praktijk getest.
“Het is een geweldige waardetoevoeging op Mobiliteit en we kunnen samen nieuwe kansen benutten op het gebied van Smart Mobility. Daarbij geeft het een enorme impuls aan de campusontwikkeling. Met de vestiging van de verkeerscentrale op de AutomotiveCampusNL, dient zich een unieke kans aan om een koppeling te leggen tussen de operationele verkeerscentrale, innovatieve automotive ontwikkelingen en samenwerking tussen diverse partijen”, aldus wethouder Yvonne van Mierlo vorig jaar bij de aankondiging van deze verhuizing.
De nieuwe innovatieomgeving bestaat uit een InnovatieLab en 2 Innovatiedesks. ‘Het InnovatieLab is bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe projecten en concepten rondom intelligente mobiliteit’, vertelt Laurens Schrijnen van Rijkswaterstaat. ‘Wegbeheerders, kennisinstituten en marktpartijen beschikken straks over actuele, geanonimiseerde verkeersdata en simulatieprogramma’s die de effecten van een innovatie, bijvoorbeeld op de verkeersdoorstroming, in beeld kunnen brengen.’ Met de Innovatiedesks worden veelbelovende concepten op een bestaande weg getest in een voor Europa unieke praktijkomgeving. Denk aan het plaatsen van tekstboodschappen op Dynamische Route Informatiepanelen of het zenden van een persoonlijk advies naar bepaalde weggebruikers. Dat alles met als doel onder meer veiligere wegen en afname van files, aldus Schrijnen.
‘Veel automobilisten krijgen nu al via hun navigatiesysteem actuele route-informatie door. Daardoor weten zij steeds beter zelf hun route te bepalen en zijn zij minder afhankelijk van bewegwijzering. Ook wisselen auto’s al informatie met elkaar uit. Zo is het in de toekomst mogelijk dat een automobilist een signaal krijgt wanneer de auto ervoor afremt. Zulke ontwikkelingen kunnen de huidige bewegwijzering en matrixborden op den duur zelfs overbodig maken.’
Een van de eerste projecten die in de Innovatiecentrale aan bod komt, is de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. Schrijnen: ‘Op dat wegvak ontstaan vaak spookfiles, waarbij onverwacht remgedrag voor een schokgolf zorgt. We gaan nu testen welke nieuwe technieken in de auto het beste werken tegen dit type files.’ Een tweede project betreft de A67 tussen Eindhoven en Venlo. ‘Het grote aandeel vrachtverkeer op deze route bemoeilijkt vaak het invoegen voor automobilisten. Vanuit de markt is er al een app ontwikkeld die andere voertuigen waarneemt en een automobilist naar een vrije ruimte tussen de vrachtwagens kan geleiden. De vraag is nu of we hiermee de verkeersveiligheid en het gevoel van verkeersveiligheid bij de weggebruiker kunnen vergroten.’

4 reacties:

Hebben we nu dan geen ruit meer nodig??

Beantwoorden

Vanochtend heette wethouder Yvonne van Mierlo de medewerkers van de verkeerscentrale welkom op hun eerste dag in Helmond.
Driven Helmond City of Smart Mobility (een initiatief van de gemeente om activiteiten, projecten en organisaties op het gebied van Smart Mobility in en om Helmond te verbinden) maakte onderstaande foto.

Beantwoorden

Beantwoorden

Minister Schultz opende Verkeerscentrale Zuid-Nederland officieel
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vanmiddag de Verkeerscentrale Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat en de Innovatiecentrale officieel geopend. Die centrale is al sinds vorig jaar in gebruik (zie hierboven), maar was nog niet officieel geopend. Vanuit de Innovatiecentrale worden grootschalige experimenten op de openbare weg uitgevoerd. De Innovatiecentrale bestaat uit een Innovatielab en twee Innovatiedesks en is uniek in Europa.
Minister Schultz: ‘De data van de nieuwe Verkeerscentrale wordt gebruikt in de Innovatiecentrale. Daar stimuleren we de ontwikkeling van nieuwe technieken, die bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer. Dit is belangrijk voor onze automotive sector en voor de koppositie die we internationaal willen innemen op het gebied van Smart Mobility.’
Met de opening van de Innovatiecentrale heeft de minister het officiële startschot gegeven voor overheden, kennisinstellingen en marktpartijen om op de openbare weg grootschalige experimenten met Smart Mobility uit te voeren. Door in het dagelijks verkeer te experimenteren zijn de effecten van de oplossingen direct zichtbaar.
1 Van de eerste concrete projecten van de Innovatiecentrale is een app tegen spookfiles op de A58. Via deze app krijgen weggebruikers continu snelheidsadvies, waardoor de doorstroming verbetert. Het snelheidsadvies is gebaseerd op data uit de Verkeerscentrale. Het uiteindelijke doel van de experimenten is de ontwikkeling van de zelfrijdende auto te stimuleren.
In de Verkeerscentrale Zuid-Nederland wordt gebruik gemaakt van de nieuwste technologie. Daarmee kan Rijkswaterstaat de doorstroming en de veiligheid van het verkeer in de drie zuidelijke provincies verder verbeteren.
Minister Schultz gaf in Helmond tevens het startsein voor Automotive Week. Het thema is dit jaar ‘Smart mobility on the road’. Ze deed dat samen met de Belgische minister van Mobiliteit Galant, een vertegenwoordiger van de Europese Commissie en burgemeester Elly Blanksma.
De Belgische verkeersminister was in Helmond om zich te informeren over de Nederlandse initiatieven op het gebied van Intelligente transportsystemen en in-cartechnologie.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *