3reacties

Primeur met zelfrijdende auto op de A270

Tijdens het autorijden bellen, appen of het nieuws lezen op je tablet, terwijl je niet op het verkeer let. In het huidige verkeer mag en mag je dat als bestuurder natuurlijk niet doen. Maar in de toekomst kan dit wel mogelijk worden dankzij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. En die ontwikkeling gaat erg snel. Diverse autofabrikanten zijn volop bezig met de ontwikkeling ervan. Behalve technische en juridische obstakels om het rijden zonder tussenkomst van een bestuurder mogelijk te maken, zullen deze auto’s ook uitvoerig getest moeten worden. Daarom hebben Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB), Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), gemeenten Helmond en Eindhoven en de provincie Noord-Brabant al een afspraak gemaakt over het testen van de zelfrijdende auto op de openbare weg in de nabije toekomst. Zodra de zelfrijdende auto voldoende ontwikkeld en getest is in de gesloten omgeving, zal de A270 tussen Helmond en Eindhoven de eerste ‘proefsnelweg’ in Nederland zijn om de voertuigen verantwoord te kunnen testen in een realistische verkeersomgeving. Dat nieuws werd vanochtend bekend gemaakt tijdens een symposium op de Automotive Campus in Helmond.
“De regio Zuidoost-Brabant is erg verheugd dat zij samen met de RDW de praktijktesten van de zelfrijdende auto op de A270 organiseert”, aldus burgemeester Elly Blanksma, voorzitter van de Stuurgroep BBZOB. “Als innovatieve regio initiëren wij dergelijke projecten graag. De afgelopen jaren is veel ervaring opgedaan met de A270 als ‘living lab’ voor smart mobility en hierdoor heeft de regio een goede reputatie opgebouwd in Europa. Een reputatie waar wij trots op zijn.” De komende tijd zal BBZOB in samenspraak met RDW en betrokken wegbeheerders de voorwaarden voor verantwoord testen vast gaan leggen om goed voorbereid te zijn op het moment dat er daadwerkelijk getest kan worden. De A270 wordt alleen op een verkeersveilige en verantwoorde manier ter beschikking gesteld voor de proeven met de zelfrijdende auto. Bovendien is een van de testvoorwaarden dat weggebruikers en omwonenden weinig tot geen hinder zullen ondervinden van deze proeven.
Johan Hakkenberg, algemeen directeur RDW: “Samen met onder andere TNO, de technische universiteiten Delft en Eindhoven werken we aan de toelating van de zelfrijdende auto in Nederland. De A270, en de nabijgelegen AutomotiveCampusNL, heeft zich reeds bewezen als uitstekende testlocatie met goede voorzieningen en de prettige samenwerking tussen betrokken partijen. Vandaar dat de A270 een logische keuze is.”
“Als provincie Noord-Brabant vinden wij het belangrijk om dit soort initiatieven te stimuleren en daarom stellen we de A270 ook graag als testomgeving ter beschikking”, zegt gedeputeerde en Helmonder Ruud van Heugten. “De snelle technologische ontwikkeling van de zelfrijdende auto biedt grote voordelen voor de verkeersveiligheid doordat menselijke fouten gereduceerd en op den duur zelfs uitgeschakeld worden. Ondertussen kan de reiziger andere zaken doen tijdens het rijden en komt dit ten goede aan het comfort van de reiziger. De zelfrijdende auto heeft ook positieve invloed op de bereikbaarheid en het milieu.” Door de vlotte, stabiele aansluiting van de auto’s is er een betere luchtstroom te realiseren waardoor het brandstofgebruik gereduceerd wordt. En een gevolg van die constante aansluiting is dat voertuigen dichter op elkaar kunnen rijden met een constante snelheid en daarmee wordt bijgedragen aan de oplossing van het Nederlandse fileprobleem.