Buiten is het 6 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 100.174 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
17reacties

Afgelopen week was de presentatie van de begroting. Een hoop plannen en je begrijpt dat Corona in alle programma’s de overhand voert. Getallen, rentepercentages en kostenramingen zal ik je besparen. De koers van het college is om uit de crisis te investeren en daarmee de tweedeling in de samenleving tegen te gaan. Extra investeren in ons centrum staat hoog op het lijstje.

 
Het college wil dat Helmond goed bereikbaar blijft en gaat zich de komende periode inzetten om dat te bereiken. Maar wat we vooral lezen, is dat er wordt verdergegaan met het autoluw maken van ons centrum, terwijl daar met Oranjekade en woningen in het Burgemeester Geukerspark veel meer mensen komen wonen.
 
Hoe de mensen het centrum bereiken en hoe graag mensen van buiten Helmond ons centrum nog zullen opzoeken, zijn vragen die wij bij deze plannen krijgen. Voorlopig ligt er een variant om de Traverse te ondertunnelen en/ of de Vossenbeemd te gebruiken als randweg van onze stad. Twee plannen waarvan wij niet overtuigd zijn dat ze ‘verkeersproblemen’ in de stad zullen oplossen. Als we ons willen profileren als ‘Hoofdstad van de Peel’ zullen we dat in woord en daad moeten laten zien.
 
Wat ons betreft moet het centrum een aantrekkelijke plek zijn waar je graag komt winkelen of waar je naartoe gaat voor ontspanning. Je wilt tenslotte dat mensen daar geld uitgeven en dat de Helmondse ondernemers op deze manier ook worden gesteund in tijden van crisis. En sommige mensen kunnen dat al lopend of op de fiets doen, maar een hoop mensen is toch afhankelijk van de auto of het OV.
 
Het college zet in op een mobiliteitstransitie. Dat betekent concreet dat er alternatieven worden gezocht voor de auto. In de begroting lezen wij dat een combinatie van e-bikes, speedpedelacs (een stoerdere e-bike), deelmobiliteit en HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) de voorkeur heeft.
 
Dan hopen we maar dat er in de begroting een plan staat om het openbaar vervoer in Helmond weer naar een fatsoenlijk niveau te brengen. Want zonder Bravoflex, de pilot stopt helaas vroegtijdig, is het busvervoer nog maar minimaal en verre van hoogwaardig. En staat er in de begroting dan iets over een nieuwe OV-oplossing? Ja en nee: Het college stelt ‘in 2021 een visie op voor nieuwe concepten en het openbaar vervoerssysteem in de stad’. Juist ja… ik zou nog even niet bij de halte gaan staan, deze bus rijdt voorlopig nog niet.
 
Marcel Heesakkers,
burgerraadslid CDA

17 reacties:

Autoluw maken van het centrum? Denk je nu echt dat mensen eerder geneigd zijn het OV te gaan pakken om te gaan shoppen in het centrum. Het centrum staat vol leegstand, het is totaal niet aantrekkelijk. Word je straks nog aangewezen op fiets of OV is het helemaal een goed excuus om uit te wijken naar grotere steden.

Beantwoorden

Je moet wel het hele verhaal vertellen Marcel. Het centrum blijft in de toekomst goed toegankelijk voor de automobilist. Een nieuwe brug over het water, van de Waardstraat naar de Kanaaldijk, maakt de nieuwe huizen bij Oranjekade en de Elzas-parkeergarage in het autoluwe centrum straks goed bereikbaar. Uitgangspunt: Helmond blijft met de auto goed bereikbaar, maar auto’s zijn steeds meer te gast. Doorgaand verkeer wordt er omheen geleid en er komen parkeerroutes naar de garages bij het centrum en nieuwe parkeerplaatsen onder het Piet Blomplein en in de buurt van het station. Er is dus straks nog steeds meer dan genoeg parkeergelegenheid in het centrum.

Daarnaast gaan steeds meer gemeentes voor een autoluw centrum, omdat dit beter is voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit in het centrum. Het centrum moet een plek zijn waar je kunt recreëren zonder rondscheurende auto’s om je heen.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

Investeren in een bodemloze put als Helmond centrum, zonde van de centen, onze centen.
Saai centrum met een eenheidsworst aan winkels.
Waarom is dat centrum zo vreselijk belangrijk?
Daar is al voor miljoenen in geïnvesteerd en heeft totaal niets opgeleverd.

Beantwoorden

Goed stuk Marcel

Beantwoorden

OV pakken naar het centrum is het probleem niet. Gebrek aan fatsoenlijk consistent OV is het probleem.

Beantwoorden

Helmond is natuurlijk niet zo’n grote stad. Je kunt wandelend en fietsend van Dierdonk naar Brandevoort.

Beantwoorden

@Jochem van den Bogaard op maandag 12 oktober 2020 om 10:10:

Dag Jochem, een vraagje: in het ED van 10 oktober las ik het volgende: Er verdwijnen zo’n 650 parkeerplaatsen in het noordelijk deel van het centrum. Er komen er circa 240 terug. (www.ed.nl/helmond/zeven-bruggen-is-dat-nodig-in-een-centrum-waar-de-auto-gast-is-zesvragen-
over-het-verkeer-in-helmond~a880902c/)

Hoezo is er ‘straks dan mee dan genoeg parkeergelegenheid in het centrum’. Kun je dat uitleggen?

Dank en groetjes,
Hanneke Hegeman.

Beantwoorden

@Hanneke Hegeman op maandag 12 oktober 2020 om 13:57:

Dag Hanneke,

Goede en terechte vraag. Alle parkeergarages in het centrum (Boscotondo, de Elzas en Doorneind) blijven allemaal open en beschikbaar, dus daarom is er meer dan genoeg parkeergelegenheid. Deze parkeergarages zijn in de dagelijkse praktijk nooit alle drie vol. Daarnaast komen er nieuwe parkeerplaatsen onder het Piet Blomplein en in de buurt van het station.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

Wel grappig dat het lokale CDA hier af staat te geven op het stoppen van BravoFlex, wat mede het gevolg is van de keuzes die de provinciale CDA heeft gemaakt. Ze zitten daar immers in de coalitie en zijn daar direct verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, terwijl de gemeente er in principe niet over gaat. Met andere woorden, u blaft tegen de verkeerde boom, om een anglicisme te gebruiken.

Het is vrij gemakkelijk om overal tegenaan te schoppen en een stuk lastiger om ook met constructieve oplossingen te komen die werken. Ik denk dat met de goed te bereiken parkeergarages die vlakbij of zelfs pal onder het centrum liggen er een goed compromis gemaakt is die van het centrum veel meer een wandel en verblijfsgebied kan maken.

Persoonlijk denk ik dat de omleiding van het verkeer via het industrieterrein in het zuiden van Helmond misschien niet ideaal is, maar dat het een noodzakelijke eerste stap is om die snelweg die Helmond doorsnijdt daar eindelijk weg te krijgen. Als je nooit begint om fouten uit het verleden te herstellen zul je ook nooit verbetering zien.

Beantwoorden

Haal dat parkeer geld er maar is af mensen betalen al genoeg

Beantwoorden

@Jochem van den Bogaard maandag 12 oktober 2020 om 14:53

Ambtenaren van de gemeente Helmond parkeren in de toekomst in garage Doorneind. Volgens wethouder Harrie van Dijk is in Doorneind overdag genoeg plek voor auto’s van ambtenaren.

Beantwoorden

Geef het toch gewoon op met het centrum. Het is nooit wat geweest en het zal ook nooit wat gaan worden. Al helemaal niet met incapabele ‘centrummanagers’.
Behalve de bestrating en meer leegstand is er niks veranderd. Maak er beter een buurtwinkelcentrum zoals de Bus van. Het niveau winkels wat er in centrum zit zou daar prima passen.
De vele miljoenen aan nutteloze onderzoeken en probeersels kunnen in mindering worden gebracht op de ozb- belasting.

Beantwoorden

Bravoflex was al vanaf het begin – december 2017 – ten dode opgeschreven.
Zie hiervoor de 363 reacties bij “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” hier op deze weblog.
Krokodillentranen van Helmondse politici over het openbaar vervoer in Helmond zijn alleen maar hypocriet!
Betere vragen zijn “Naar het centrum met de bus?” en ook “Naar het Elkerliek – ziekenhuis met de bus?” vanuit de verschillende Helmondse woonwijken – en ook weer terug – waar eindelijk eens een keer antwoorden op gegeven moeten worden.

Beantwoorden

Hoi Marcel

N.A.V. de opmerking ‘Bravoflex, de pilot stopt helaas vroegtijdig”

Even voor de duidelijkheid: in april van dit jaar konden we in het ED het volgende lezen.

CDA Eindhoven: stop maar met Bravoflex!
EINDHOVEN – Als het aan het Eindhovense CDA ligt, wordt het geld dat nu in BravoFlex wordt gestopt gebruikt om het bestaande openbaar vervoer te verbeteren.

Mede door de lobby vanuit Eindhoven is men in de provincie tot de conclusie gekomen om te stoppen met Bravoflex.

Beantwoorden

@Theo Manders

Op andere plekken was het dan ook meer een toevoeging. Waarschijnlijk iets hebbende om op terug te vallen. En in Helmond enige optie. Graag dan ook bij verdwijnen van deze pilot, Bravoflex, graag weer alles op alles voor echt Openbaar Vervoer in Helmond.

Beantwoorden

Jochem, het kan wel zo zijn dat andere gemeentes ook een autoluw centrum maken, maar die hebben een totaal openbaar vervoernet waardoor mensen heel makkelijk het centrum kunnen bereiken. Ik zal het nog een keer zeggen: er is geen stad in Nederland die een slechter OV heeft dan Helmond, nog sterker ik kan tal van dorpen noemen waar betere busverbindingen zijn dan in Helmond.
Kortom: autoluw maken van het centrum werkt alleen in grote steden met een echt OV net en als je dit niet hebt dan wordt het centrum niet aantrekkelijker. Indien Eindhoven autoluw wordt gemaakt dan kun je vanaf elk punt in Eindhoven de bus nemen; nog afgezien van het aanbod aan winkels ben je dan als Helmond ten dode opgeschreven.

Beantwoorden

Dan komt er niemand meer naar het centrum denk

Beantwoorden
Danielle van Huizen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *