Buiten is het 19 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 83.261 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
21reacties

Column Mirjam van der Pijl PvdA Helmond

U leest de weblog van Helmond en bent dus hoogstwaarschijnlijk nog niet op vakantie. Of bent u al geweest?
Maar als u nog moet gaan, is uw paspoort niet verlopen?
Bij de Stadswinkel kunt u sinds 1 januari van dit jaar alleen nog op afspraak terecht.
In het begin gaf dat veel moeilijkheden bij inwoners die wilden langskomen voor een uittreksel uit het bevolkingsregister, een rijbewijs, een paspoort enz…
De aanloopproblemen zouden over moeten zijn maar wat zijn de ervaringen van de Helmondse inwoners nu?
Wij, leden van de PvdA-fractie krijgen toch nog wel met enige regelmaat te horen dat mensen bijna letterlijk hun neus hebben gestoten aan de deur bij de Stadswinkel. Behalve het voor niks naar de Stadswinkel komen omdat je geen afspraak hebt gemaakt horen we klachten over de moeite die worden ervaren met het maken van een (digitale) afspraak, de moeite om telefonisch een afspraak te kunnen maken en de beperkte openingsuren. De Stadswinkel is niet meer open op maandagochtend. De openingstijden op maandag zijn van 12.00 – 19.00 uur en van dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 uur. Bovendien is in de vakantieperiode (11 juli tot en met 15 augustus) de maandagvond-openstelling geschrapt.
Als je een gewone baan hebt van 40 uur in de week betekend dat dus 2x (!) een deel van de dag vrij nemen om je paspoort of rijbewijs te verkrijgen.
Ondanks dat we allemaal verplicht zijn elke dag een identiteitsbewijs bij ons te dragen kan ik me zo maar voorstellen dat een enkeling van u vlak voor het vertrek aar de vakantiebestemming erachter kwam dat het paspoort was verlopen. Wij horen graag van u hoe dat is opgelost. Ook andere ervaringen met de stadswinkel, zowel de negatieve als de positieve willen we graag van u horen. Heeft u b.v. geen computer ter beschikking of kent u iemand die een afspraak niet via een computer kon maken? Heeft u ervaring met de telefonische afspraak? Heeft u het wel via een computer geprobeerd maar vond u de afspraak lastig te maken omdat het programma voor u niet duidelijk was? En wat waren de ervaringen met de wachttijd in de stadswinkel? Werd u inderdaad binnen 5 minuten geholpen? Laat het ons weten zodat we kunnen nagaan of de dienstverlening bijgesteld moet worden! De weblog van Helmond is daarvoor een mooi medium maar u kunt natuurlijk ook rechtstreeks naar mij bellen of mailen: 770129 of [email protected]
En als uw paspoort en rijbewijs in orde zijn wens ik u een heel fijne vakantie! Ver weg of dicht bij huis, in elk geval met rust, zon en veel plezier!

Mirjam van der Pijl
Raadslid
PvdA

21 reacties:

Geachte mevrouw Van der Pijl,

Naar aanleiding van dit stuk op de weblog zou ik graag even willen reageren over de ervaringen met de vernieuwde werkwijze bij de Stadswinkel.
Ten eerste zijn de openingtijden naar mijn mening nu toch wel schandalig beperkt. Zoals u al aangaf dient de normale werkende mens tot 2 maal een vrij dagdeel te plannen om iets te kunnen regelen.
Wat mij echter nog het meeste heeft gestoord is het volgende: je hebt een product nodig en maakt netjes een afspraak via de site. Je bent op tijd bij de Stadwinkel en treft daar een enorme rij aan voor de balie. Je moet dus – ondanks dat je op tijd was – lang wachten. Als je uiteindelijk aan de beurt bent, gaat men aan de balie moeilijk doen omdat je "te laat" bent. Ik ben gvd niet te laat maar heb in de rij moeten staan omdat de Stadswinkel zijn zaakjes niet in orde heeft!
Ik vind het huidige afsprakensysteem helemaal niets. Het is klantonvriendelijk. En als men eerlijk is, is het niet meer dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel om zo min mogelijk personeel aan het werk te moeten hebben in de Stadswinkel. Het zou veel beter zijn om te werken via twee sporen. Het hoofdspoor – en dus de meeste medewerkers – zijn bezig om de op afspraak gemaakte klanten te helpen in de Stadswinkel. Het tweede spoor – met een kleinere – bezetting handelt de mensen af die geen afspraak hebben en er voor kiezen om wellicht wat langer te moeten wachten. Op deze wijze is toch iedereen tevreden. Het personeel kan vrij kostenefficiënt worden ingezet en er ik ook ruimte voor de binnenlopers zonder afspraak.
En het zou dan uiteraard ook handig zijn als de Stadswinkel ook ooit open is buiten de "normale" kantooruren.

Beantwoorden

Mirjam, goed dat je hier aandacht voor vraagt!
Laatst hebben wij ons paspoort moeten verlengen en dat ging prima. Digitaal de afspraak gemaakt, precies weten wanneer je verwacht wordt en (toen) geen wachttijd. Maar, dit geldt niet voor iedereen. Toen we het paspoort gingen ophalen was er een oude mevrouw die niet wist dat ze digitaal een afspraak moest maken en ze kon dat ook helemaal niet want ze heeft geen pc. Het was echt schandalig hoe ze behandeld werd. Ten eerste zou er een balie open moeten zijn voor mensen die zonder afspraak binnen komen en het niet erg vinden om te wachten. (zie ook de reactie van Dan hierboven) Ten tweede zou er de mogelijkheid moeten zijn om ter plekke digitaal een afspraak in te plannen voor zo’n mevrouw. Nu werd deze mevrouw verteld dat ze thuis digitaal een afspraak moest gaan maken. Pas toen eindelijk het besef bij de ambtenaren doordrong dat mevrouw geen computer had en ook niemand kende met een computer, was een ambtenaar bereid een afspraak te maken via zijn computer. Maar de mevrouw werd dus wel terug naar huis gestuurd en moest een andere keer terugkomen.
Groetjes, Annegien

Beantwoorden
Annegien Wijnands

Mirjam,

Als ‘terugkeerder’ in Helmond wilde ik me op 01-07 inschrijven bij de gemeente Helmond. De baliemedewerker maakte ons duidelijk dat dat alleen nog maar op afspraak kon.
Hij gaf ons een formulier mee, waarop we onze gegevens in konden vullen en dan zou er wel een afspraak gemaakt worden. Het formulier hebben we dezelfde dag nog ingevuld en op de bus gedaan. Inmiddels zijn we 17 dagen verder, maar nog steeds geen teken van leven van de gemeente ontvangen.
Ik vraag me af of de gemeente nog wel blij is met nieuwe inwoners ??
Leuke note : De baliemedewerker gaf wel al een gemeentegids mee om, zoals hij het noemde, de frites-en shoarmazaken te kunnen vinden in Helmond !!!

Beantwoorden

Aanvulling op het bovenstaande: Ik heb me samen met mijn vriend proberen in te schrijven in de gemeente Helmond. Bij de balie werden we weggestuurd met een formulier die we in moesten vullen en opsturen naar de gemeente. Dit hebben we gedaan, maar krijgen totaal geen reactie meer. Volgens de site zijn we ingeschreven in Helmond, maar check ik bij mijnoverheid.nl en kijk in de GBA, dan zie ik nog steeds mijn oude adres.. Waar gaat het fout? Ik weet het niet, maar snap nu wel waarom er “spookburgers” ontstaan. Ik ga vandaag maar weer eens bellen, misschien word ik wijzer,  misschien ook niet….

Beantwoorden

Digitaal communiceren is een vak apart.
Digitale dienstverlening al helemaal.
Daarin is nog een hele hoop te leren.
Heel goed dat hiervoor in deze weblog aandacht voor gevraagd wordt.

Beantwoorden

Voor het krijgen van een paspoort is het niet zo interessant of je wel of niet gelijk binnen kunt lopen. Er gaan toch een paar dagen overheen voordat je het paspoort mee krijgt.
Daarnaast krijg je van de gemeente, volgens mij, ruim voor het verlopen van het paspoort een herinneringsbrief om een afspraak te maken voor een nieuw legitimatiebewijs. Als je dan toch wacht op het laatste moment, dan kan je wel eens voor problemen komen te staan.

Natuurlijk is dit maar 1 onderdeel van de dienstverlening. Schijnbaar gaat het met het overige ook niet altijd goed.
De suggestie van 2 sporen lijkt wel iets.

Beantwoorden

Ik heb al een paar keer, zonder problemen, gebruik gemaakt van de digitale diensten van de gemeente. De eerste keer voor het aanvragen van een uittreksel van het GBA, had het de volgende dag al binnen. Ik heb een tijdje terug ook een nieuwe ID-kaart aangevraagd d.m.v. een digitale afspraak. In de Stadswinkel werd ik bij het aanvragen en het ophalen van de kaart binnen enkele minuten geholpen.

Beantwoorden

Kijk zo wordt van de olifant een mug gemaakt! 😉

Beantwoorden

Met het verlengen van mijn rijbewijs is alles perfect verlopen. Afspraak gemaakt(toen nog vrijwillig?) en direct geholpen, ook bij het afhalen.
Twee maanden terug moesten we (mijn vrouw en ik)de i.d. bewijzen laten verlengen. Ook hier is alles goed gegaan alleen wel wat langer moeten wachten bij het ophalen (half uurtje)

Beantwoorden

@Simpel

Er wordt op afspraak gewerkt maar toch een half uur moeten wachten… Dan werkt het dus niet zo goed want dat zou niet mogelijk moeten zijn.
Hopelijk worden er snel klantvriendelijkere veranderingen doorgevoerd.

Beantwoorden

op 1 juli ben ik een trotse moeder geworden van een dochter ik vol trots de site opgezocht van de stadswinkel want je moet een kind binnen 3 dagen aangeven dat is wettelijk verplicht zeggen ze dan, aangekomen op de site kon ik pas een afspraak maken voor twee weken later…hmmm beetje vreemd als je een geboorte binnen 3 dagen moet melden. maar goed dacht neem even telefonisch contact met hun op kijken hoe ik dit moet oplossen.
oo maar mevrouw voor dit soort zaken hebben we een andere agenda.nou oke mooi maak me dan maar een afspraak.
ik mocht maandagmidag 4 juli om 14.00 uur even langs komen werd me nadrukkelijk verteld wel op tijd te komen anders was de kans groot dat ik niet geholpen kon worden. eenmaal aangekomen (13:45) al wachtend op een stoel dacht ik nou heb nog wel even ben mooi op tijd 14:30 was ik nog steeds wachtende op mijn stoel pffff en dan tegen de mensen zeggen…… KOM OP TIJD ANDERS LOOP JE DE KANS NIET MEER GEHOLPEN TE WORDEN JAAA JAAA EN WIJ MAAR WACHTEN.
het word eens tijd dat ze daar de zaakjes beter gaan regelen. als wij onze zaakjes niet op tijd regelen krijgen we ook op ons donder dus ik zou zeggen begin maar is bij de stadswinkel.

Beantwoorden

Ik neem aan dat de “klagers” ook ooit bij een huisarts, tandarts of in het ziekenhuis komen?
De meeste werken ook daar op afspraak en ook daar is de kans groot dat je later wordt geholpen dan het tijdstip waarop de afspraak zou zijn.
Het zou wel goed zijn als gezegd zou worden waarom het een en ander uitloopt.

Beantwoorden

Ik vind de oplossing van Dan in de eerste reactie nog niet zo’n slechte oplossing.
De gemeente heeft toen dat begon best veel reclame gemaakt dat je voortaan een afspraak op de stadswinkel gemaakt. Maar ze vergaten dat je er altijd zo kon binnenlopen en de gemiddelde burger er maar heel weinig hoeft te zijn. Minder dan eens per jaar. En dan vergeet je die reclame dat je een afspraak had moeten maken.

@Emma: Gefeliciteerd.

Beantwoorden

@ad het klopt idd dat je ook bij meerdere een afspraak moet maken en idd moet je ook daar 9 van de 10 keer wachten ben ik met je eens, maar weet je wat ik vind….als je er zoveel reclame over maakt en dan ook nog zegt als men een afspraak maakt”KOM OP TIJD WANNNNTTT” dan vind ik dat je ook moet zorgen dat het op rolletjes loopt anders klopt er toch iets niet of zie ik dat verkeerd plan dan een afspraak iets ruimer in want je maakt een afspraak dus weet een medewerker ook waar je voor komt dat moet je aangeven of kijk waar het probleem ligt en ga daar mee aan de slag ipv nog meer reclame te maken want er zijn genoeg mensen ondanks de reclame niet eens op de hoogte dat ze een afspraak moeten maken dus tjah ik zou zeggen het geld van de reclame naar een extra medewerker aan de balie

en ja oke we zijn allemaal mensen en doen allemaal ons werk maar als er mij op een nogal onvriendelijke manier word verteld dat ik op tijd moet komen WANT ANDERSS en dan alsnog moet wachten sorry dan is mij menig dat er toch echt iets moet veranderen.

en nee hoor heb niet alleen slechts te melden over de stadswinkel laatst moest mijn oma van 82 jaar een nieuwe id aan vragen, geen pc en kan geen nummer nog letter lezen dus word een afspraak makenvoor haar erg moeilijk angezien ze nog erg zelfstandig is, is oma naar de stadswinkel gegaan en ze hebben haar daar heel netjes behandeld bravooo hoor

@Jan Dank je wel

Beantwoorden

Wanneer gaat de gemeente nu eens denken en handelen als een normaal bedrijf? Een grote ramp is het heb het zelf ook al meegemaakt, op tijd binnen, en nog een half uur wachten!! voor ff mn rijbewijs verlengen…..

Ik betaal elk jaar al VEEL TE VEEL contributie aan de gemeente, en krijg daar ook nog eens waardeloze service voor terug!

Vorig jaar liep je gewoon als het je zelf uitkwam ff binnen bij de stadswinkel, minder wachttijd dan nu..??

Ik moet er ook nog vrij voor nemen ook om een wettelijk verplicht document te halen, min 2 uur vrij..

half uur wachten: kan ik ergens 40 euro terugkrijgen?, voor mn werk moet men ook 80 euro betalen per uur…

Beantwoorden

Ter informatie/herinnering:
In januari kregen veel Helmonders (bij de aanslagbiljetten voor de gemeentelijke heffingen 2011) het onderstaande kaartje:

Beantwoorden

@allen die reageerden: hartelijk dank voor jullie bijdragen, ook per mail. Goed dat er ook positieve ervaringen zijn gemeld. Klagen doen we nu eenmaal gemakkelijker…. Maar dat er nog wat te verbeteren valt is duidelijk. Ook van ambtelijke zijde is gereageerd, ook zij willen graag verbeteren. Na de zomervakantie gaan we er mee aan de slag. Ik houd jullie via de weblog op de hoogte! Mirjam van der Pijl, PvdA-fractie Helmond

Beantwoorden

De Stadswinkel kampt met een ernstige computerstoring
“Wegens een computerstoring is er op dit moment geen dienstverlening vanuit de Stadswinkel mogelijk. Er wordt met man en macht gewerkt om dit op te lossen” laat de gemeente via haar website weten.
Mensen met een afspraak kunnen niet geholpen worden en krijgen een kaartje mee om later deze week opnieuw naar de Stadswinkel te komen. Hoe lang de storing gaat duren is op dit moment niet nog niet te zeggen, zo liet een woordvoerder van de gemeente ons weten.

Beantwoorden

Belachelijk! Schandalig zelfs!! Mensen die vrij hebben genomen… worden die gecompenseerd??? De dienstverlening is al om te janken. Nu ook dit nog…

Beantwoorden

Computerstoring Stadswinkel opgelost
De computerstoring waarmee de Stadswinkel vandaag had te kampen had, is opgelost. Alle diensten kunnen weer verleend worden.

Beantwoorden

In het ED heb ik gelezen dat er voor de mensen die niet op hun afpraak geholpen konden worden een extra balie geopend wordt. Hier worden zijn – zonder nieuwe afspraak – alsnog geholpen.
Zie je wel dat het kan! Laat die extra balie dus voor altijd open. Voor de binnenlopers. Dan krijgen we weer wat service terug in de Stadswinkel.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *