Buiten is het 8 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 90.887 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
5reacties

Column Paul Smeulders Helmond

Sinds december 2007 rijdt de NS het Brabants Nachtnet. Drie nachten per week (donderdag-vrijdag, vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag) verbinden treinen Breda, Dordrecht, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Tilburg met elkaar en met Utrecht en Rotterdam. Het betreft een proef met een looptijd van drie jaar.

Tot grote teleurstelling van GroenLinks is Helmond als enige stad van de B5 (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote Brabantse steden en de provincie) niet op de nachtelijke treinverbinding aangesloten. In mijn eerste column op De Weblog sprak ik mijn teleurstelling hierover uit. Ik sloot die column af door te verwijzen naar een lichtpuntje aan de horizon. Wanneer het nachtnet wordt geëvalueerd, zal namelijk worden bekeken of bij eventuele voortzetting van het project ook Helmond aangehaakt kan worden.

Deze week publiceerde het provinciebestuur het stuk 'Monitoring en vervolg Brabants Nachtnet'. Hieruit blijkt dat het nachtnet een succes is: de reizigersaantallen tonen aan dat het Brabantse Nachtnet aantoonbaar in een behoefte voorziet. Volgens de provincie draagt het nachtnet bij aan de kwaliteit van het voorzieningenniveau in Noord-Brabant, zeker in vergelijking met dat in de Randstad.

Het provinciebestuur geeft in haar notitie dan ook aan te streven naar de optimalisatie van de dienstregeling, inclusief de aanhaking van Helmond! Dat ene zinnetje in een documentje van vijf pagina's brengt de aansluiting van Helmond op het Brabantse Nachtnet opeens binnen handbereik. De gemeente Helmond gaat ongetwijfeld haar volledige medewerking verlenen. Eerder sprak de volledige gemeenteraad van Helmond de wens uit om te komen op aansluiting op het nachtnet.

Ik weet het: zeker in de politiek is het niet verstandig de huid te verkopen voordat de beer geschoten is. Met deze intentie van het provinciebestuur is de Helmondse aansluiting op het nachtnet plots wel erg dichtbij. Misschien wordt het 2010, misschien wordt het 2011: maar dan gaat de nachttrein waarschijnlijk in Helmond stoppen. De Helmonders die gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen dan ook profiteren van al het goede dat er buiten onze stad te vinden is!

Alle inspanningen die GroenLinks de afgelopen jaren heeft geleverd om het gemeente- en provinciebestuur te overtuigen van de mogelijkheden van een nachtelijke treinverbinding lijken daarmee de moeite meer dan waard geweest te zijn. En dat voelt erg goed!

Paul Smeulders
BurgercommissielidGroenLinks

enter

5 reacties:

Een goede Groenlinks-actie, als de trein er ook echt komt.

Beantwoorden

Ik heb toch behoefte te reageren. Zeker nu Johan het een groenlinks-actie noemt. De rol van de PvdA is ook altijd leidend geweest is dit debat. Zowel in de provinciale staten als in de Helmondse gemeenteraad. Was het niet voormalig PvdA statenlid Rob Althuizen, die zijn best heeft gedaan om iedereen te overtuigen in de staten om hieraan mee te doen. En was het niet de PvdA Helmond die het in zowel haar eigen verkiezingsprogramma heeft opgenomen als het college heeft overtuigd hiervan prioriteit te maken.

De motie die ongeveer een jaar geleden ingediend is tijdens de begroting (mede getekend door Groenlinks) die ervoor heeft gezorgd dat de nachttrein op de Helmondse agend bleef. Als de nachttrein er komt dan zijn er meerdere partijen die we moeten bedanken voor hun inzet.

tot zover.

Beantwoorden

Ik heb toch ook behoefte te reageren, niet zozeer op de reactie van Mohammed, maar op één zinnetje uit de column van mijn gewaardeerde fractiegenoot Paul.
Hij schrijft “De Helmonders die gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen dan ook profiteren van al het goede dat er buiten onze stad te vinden is!”, maar dat is natuurlijk maar de helft van het verhaal. Voor niet-Helmonders wordt het dan namelijk ineens ook veel eenvoudiger om te profiteren van al het goede dat er in onze stad te beleven is.

Beantwoorden
Rudi van der Made

Misschien was mijn eerste reactie niet duidelijk. Ik waardeer groen-links voor haar inzet t.o.v. de nachttrein. Ik denk we elkaar altijd gesteund hebben en dit ook vooral moeten blijven doen.

groet,
Mohammed

Beantwoorden

Is deze aansluiting met de trein goedkoper dan het gebruik van een Pendelbus?
Inzet 2 bussen die volgens helmond.nl
http://www.helmond.nl/BIS/2008/Notities%20en%20kaarten/Gemeenteraad/4e%20vergadering%204%20maart%202008/030%20Nachttrein%20-%20nachtbus.pdf

samen 311 duizen euro moeten kosten vind ik voor drie nachten pendelen per week overigens enorm heel veel geld(dit moet toch zeker goedkoper kunnen), ben daarom benieuwd wat de aanbsluiting van de trein Helmond gaat kosten, is dit gewoon 100.000 euro(inclusief beveiliging/onderzoek, vernielingen enz), en hoevaak rijd de trein dan op en neer?

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *