Buiten is het 1 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 86.120 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
12reacties

Column Theo van Mullekom Helmond AktiefHelmond is een stad met heel veel verkeerslichten. Landelijk zijn er nauwelijks steden die er meer hebben. Daarom stel ik de vraag of ze allemaal wel nodig zijn. Kunnen wij op grotere knelpunten de verkeerslichten niet beter vervangen door een rotonde daar waar er de ruimte voor aanwezig is? Als raadslid ben ik ook vaak benaderd door mensen die stellen dat een verkeerslicht soms gewoon weg kan op een overzichtelijk kruispunt. De oversteek wordt dan via verkeersborden aangegeven waarbij de normale voorrangsregels gelden.

Verkeerslichten op plekken waar ze niet dringend nodig zijn, zorgen voor veel vertraging en onnodig oponthoud. Zo zijn bijvoorbeeld bijna alle verkeerslichten op de Heeklaan overbodig.

Een stroperige doorstroming ten gevolge van onnodige verkeerslichten of slecht ingeregelde verkeerslichten zorgt voor irritatie onder de bestuurders. Daarnaast wordt het milieu extra vervuild door de ervoor wachtende auto’s. Een stationair draaiende motor produceert onder andere fijnstof, stikstofoxiden en zwaveloxiden, om nog maar niet te spreken van de aromatische verbindingen in de dieseldampen die kanker kunnen veroorzaken. Met het huidige aantal verkeerslichten kunnen we schone lucht in Helmond wel vergeten!

Verkeerslichten bieden een schijnveiligheid voor voetgangers en fietsers. Ze steken soms over zonder zelf uit te kijken. Een door rood licht rijdende automobilist kan zo een flink ongeval veroorzaken.

Het wordt tijd dat onze gemeenteambtenaren wat inventiever worden en niet overal zonder nadenken een verkeerslicht plakken. Ik geef u een zeer recent voorbeeld uit Mierlo-Hout aan de Hoofdstraat waar ik zelf al bijna vijftig jaar woon. Onderwerp is een veilige oversteek ter hoogte van de Rabobank omdat daar tegenwoordig de bibliotheek in is gevestigd. De mensen in Mierlo-hout werd gevraagd, bent u voor het verhogen van de veiligheid? Uitkomst: iedereen was voor. Ja, natuurlijk is iedereen voor meer veiligheid, een beetje domme vraag, want vraag je bent u voor meer loon met minder uren dan zegt ook iedereen ja. Bent u voor afschaffing van de wegenbelasting, zegt ook iedereen ja. Zo kun je dus doorgaan. De vraag is echter of je dit bereikt door er een verkeerslicht te plaatsen zoals de gemeente wil en daarmee volkomen voorbij te gaan aan de millieuaspecten voor de plaatselijke bewoners en ook hun wens om daar géén verkeerslicht te plaatsen. In de Hoofdstraat staat het verkeer al elke zes minuten stil voor de passerende trein en daarna honderd meter verder weer bij het verkeerslicht bij de kerk. Een derde bottleneck zou dan komen ter hoogte van de Rabobank, weer ruim honderd meter verder.

Moet deze regelgeving er wederom doorgedrukt worden? Is het niet veel beter in te zetten op vermindering van verkeerslichten zoals bovenstaand reeds betoogd en die 100.000 euro voor meer dringende zaken in de stad te besteden? In Aarle-Rixtel heeft men verkeerslichten verminderd en zijn de ongevallen teruggelopen. Moeten we niet gewoon ook meer inzetten op eigen verantwoordelijkheid van overstekende fietsers en voetgangers? Ook al zijn dit soms jonge mensen. In de Hoofdstraat passeren momenteel zo’n twaalf duizend voertuigen per etmaal. Ik heb in de nu bijna vijftig jaar dat ik in de Hoofdstraat woon geen enkel ongeval van betekenis meegemaakt.

Mag ik aan u vragen hoe u over het een en ander denkt, ben erg benieuwd naar uw reacties.

Theo van Mullekom
Fractievoorzitter Helmond Aktief

12 reacties:

Dat Helmond een stad met veel verkeerslichten is, wist ik en elke Helmonder met auto natuurlijk. Maar dat we daarmee koploper van Nederland (per hoofd van de bevolking neem ik aan) zijn, doet me gruwelen. Voelt zoiets als “zie je wel, het zijn er echt veel”.
Veel van die stoplichten, want dat zijn het vaak, kunnen weg inderdaad. De Heeklaan is daarvan een prachtig bewijs. Hoe vaak je daar op niemand uit een zijstraat staat te wachten…
Een aantal jaar geleden zag ik op televisie een reportage over een Nederlandse gemeente waar vrijwel alle verkeersborden waren verwijderd. Bleek een veel relaxtere verkeerssituatie op te leveren met veel minder ongelukken.
Waar ik overigens benieuwd naar ben is waarom die verkeersambtenaren altijd maar van die verkeerslichten plaatsen. Moeten ze een target halen, krijgen ze onder de tafel iets van de leveranciers of houden ze gewoon van lampjes? 😉

Beantwoorden

Als men de stoplichten op de Heeklaan beter afstelt/afstemt op elkaar zodat je een groenezone krijgt zal de doorstroming beter worden en hoef je alleen nog maar te wachten als er vanuit een zijstraat verkeer aankomt, tegelijk verbeterd het de verkeersveiligheid want heeft het geen nut om harder dan 55 te rijden want dan sta je verderop weer stil.

Het millieu heeft er ook baat bij want auto’s en vrachtwagens die telkens remmen en weer optrekken verbruiken meer brandstof.

Deze groene zones zouden ook heel goed toegepast kunnen worden op Oostende, Wethouder van Wellaan en Kasteel Traverse.

Wat de oversteek bij de Rabobank betreftzaak zal een zebrapad daar beter tot zijn recht komen, en tegelijkertijd goedkoper.

Mvg Arnos,

Beantwoorden

Ruim een jaar geleden heb je het ook al over de verkeerslichten in de stad gehad. In de tussentijd is er volgens mij qua verkeerslichten niet heel veel verandert, hoewel er wel een proef (Tovergroen) wordt gehouden. Ben benieuwd of je er in 2010 ook weer op terug komt.

Beantwoorden

Hoezo tovergroen?
Laatstelijk stond ik weer bij de Julianabrug eindeloos te wachten. Alles stond op rood, behalve uitgerekend de kant waar géén verkeer stond…
En zo ken ik nog heel wat levensgevaarlijke verkeerssituaties. Het is er niet beter op geworden sinds wethouder Jan van der Zanden heel Helmond volsmeet met fietspaden (die nu weer afgebroken worden!)

Beantwoorden

Nu we het toch over stoplichten hebben: die zogenaamde slimme stoplichten (die aan de hand van sensoren in het wegdek de werking van de stoplichten regelt) mogen ook best allemaal beter afgestemd worden voor scootergebruikers. Het komt regelmatig voor dat ik voor een stoplicht sta te wachten en deze springt niet op groen, omdat ik door de sensoren niet wordt opgemerkt. Zodra er een auto achter mij komt te staan sprint het stoplicht wel ineens op groen. Het wachten op een auto is echter niet altijd een optie (je kunt dan wachten totdat je een ons weegt), waardoor is genoodzaakt ben door rood te rijden wil ik verder kunnen.

Beantwoorden

Ik denk dat er zeker stoplichten kunnen worden vervangen door rotonde’s. Ik denk dat het nr 1 de doorstroming veel beter maakt, en nr 2 ook de veilighied veel goed zal doen voor zowel fietser/voetganger als auto/motor mobilist.

Er zijn zeker stoplichten die gewoon niet vervangen kunnen worden, maar er zijn er echt genoeg die overbodig zijn en makkelijk voor een rotonde(indien mogelijk) kunnen worden vervangen.

Ik denk niet dat dit 1 van de belangrijkste punten in helmond is, maar wel iets waar wel eens over gesproken mag worden.

Beantwoorden

@Vital,
Dan moet er niet zo’n onding komen als die rotonde richting Gemert (N272/N279). Wie dat bedacht heeft…..

Daarnaast heb je voor een rotonde aanzienlijk meer ruimte nodig.

Beantwoorden

Er staan er VEEL te veel in Helmond. Goed dat daar nu eens wat aan gedaan wordt!
Ben het ook eens met Arnos dat die groene zones meer trajecten moeten beslaan!

Beantwoorden

Mijnheer van Mullekom is zeker de aanrijding vergeten van pater Bollen? Dat gebeurde overigens bij de voetgangersoversteekplaats bij de kerk. Maar mijn sympathie heeft hij wel; probeer maar eens van bv de Julianabrug naar de Dunanttunnel te rijden. Maar liefst 16 keer loop je dan het risico om voor een rood licht komen te staan! Er zijn stukken waar je amper de 2e versnelling bereikt. Daarnaast heeft de scooterrijder last van hetzelfde als zijn collega motorrijders, je wordt bij sommige verkeerslichten niet ‘gezien’. Wat te denken van ’s nachts? je kent het wel: je gaat uit of buurten samen met je vriendin of vrouw en ik ben bijv. heel sociaal. Ik vraag dan “rij jij of drink ik?”. Als ik in een goede bui ben vraag ik ook wel “zullen we om beurten rijden? Rij ik wel eerst”. De verkeerslichten staan vaak op knipperen laat op de avond of in de nacht als je terug rijdt. Daar wordt even van je gevraagd om de verkeersregels toe te passen.
Soms staan de lichten echter gewoon aan. Wat krijg je dan? Moeders rijdt keurig door groen, en andere malloten scheuren dan door rood. Ik zou zeggen, zet ze ’s nachts allemaal op knipperen, veel veiliger!

Beantwoorden

Te veel stoplichten zijn er niet, maar ze werken verkeerd.
Ooit sta je te wachten minuten lang er mag dan niemand rijden, als je dan mag kan er maar een afbuigende door, daarom vaak door rood.
Voetgangers en fietsers moet ook veel sneller kunnen, nee slimme stoplichten in Helmond vergeet het maar.
Wel veel politie om zich te verbergen ergens tegen of achter een muur, om wat schooljeugd op te schrijven, die door rood gaan om al de omleidingen te vermijden, ja en meteen hoor zonder waarschuwing.
Nee Helmond beslst geen slimme stoplichten.

Beantwoorden

Al die stoplichten werken niet. Duurt allemaal erg lang. De nieuwe slimme stoplichten zijn misschien slimmer dan een gemiddelde ambtenaar maar nog steeds dom. Geld weggooierij

Beantwoorden

Hierboven zie ik veel reacties over ergernissen over de tegenwerkende stoplichten. Helemaal mee eens! En wat betreft de voetgangerslichten bij de kerk krijg ik regelmatig de neiging om door te rijden als een “onnozele” meent dat het stoplicht bedoeld is om even snel met de fiets de oversteek te maken richting slegerstraat. Mensen snijden eerst de weg af over de parkeerplaats om vervolgens het verkeer op de hoofdstraat vast te zetten om zelf heerlijk snel in de Slegerstraat te arriveren. Terwijl deze fietser rijdende op de Hoofdstraat gewoon ter hoogte van de middenberm naar links kan voor sorteren. Sta je daar voor aap voor het rode licht terwijl die fietser al in de Slegerstraat is.
Toppunt is dan ook dat ik mijn geduld verlies en naar mijn zin op een lege hoofdstraat sta te wachten tot het licht groen is. Heb ik al meerdere keren meegemaakt dat wanneer ik dan ook door rijd, diezelfde fietser mij in de Slegerstraat nog met een bestraffende vinger nawijst.
Om verder te gaan met de parkeerplaats voor de winkels van het Bakkertje, slager etc. en aan de andere kant van de weg waar de parkeerplaats met New York pizza etc. is, daar begrijp ik al helemaal niets van de situatie en de geldende regels. Niets is duidelijk daar voor niemand!
Ik heb geleerd dat als jij op een weg rijd en iemand komt van een parkeerplaats dan geldt er voorrang voor diegene die op de weg rijdt.
Mocht daar een andere regel gelden dan wordt dit aangegeven met een bepalend verkeersbord. Hier in Mierlo-hout merk ik op dat automobilisten die van de parkeerplaats zorgcentrum Alphonsus afkomen keurig wachten tot de weg vrij is op de pastoor Elsenstraat. De volgende uitgang van de parkeerplaats op de hoek bij de kapper, werkt dat ook nog. Maar kom je bij de hoek naar de Hoofdstraat dan menen de meeste automobilisten dat zij voorrang hebben wanneer zij de pastoor Elsenstraat op willen gaan om vervolgens de Hoofdstraat op te gaan. Wie heeft nu waar voorrang!?

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *