Buiten is het 19 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.205 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
19reacties

Column Theo van Mullekom Helmond Aktief

Beste webloglezers,

Parkeren met de auto is in bijna elke binnenstad een probleem. Of er zijn te weinig parkeerplaatsen om (piek)drukte op te vangen, of er staan files richting parkeergarages, enzovoorts. Iedereen herkent dit beeld denk ik wel. In Helmond speelt dit onderwerp in steeds belangrijker mate met de toekomstige centrumuitbreiding. Kunnen we echter slimme oplossingen vinden?

Helmond Aktief heeft hier over nagedacht en wil op de weblog haar gedachten met u delen. Hiermee komen voor- en nadelen vollediger op een rij te staan van dit prikkelende plan.

Dwars door het centrum van Helmond loopt de Zuid-Willemsvaart. Dit kanaal neemt best wel flink wat ruimte in beslag waar nu niet veel mee gebeurt. Die kubieke meters kunnen we mogelijk ook beter gaan benutten. Hoe dan?

Het idee is om in het kanaal een parkeergarage aan te leggen. Er blijft wel water in het kanaal. Bijvoorbeeld zo'n meter, want op water in een stadscentrum moet je zuinig zijn. Het trekt mensen aan. Onder het water komt dan de tweelaags-parkeergarage. Met het water nog in het kanaal lijkt het alsof er niets veranderd is, maar we krijgen er wel tot zo'n drieduizend parkeerplaatsen bij in het directe centrum van Helmond. Genoeg tot in lengte van jaren om toekomstige parkeerproblemen te voorkomen.

Concreet zou het dan kunnen gaan om het gebied tussen Julianabrug en Spoorbrug. De gemeente Amsterdam denkt ook na om eenzelfde parkeervoorziening aan te leggen in een deel van de Amstel. Daar denken ze aan zes lagen onder het water van de Amstel. De bovenste twee lagen vormen winkels, daaronder komen er mogelijk vier parkeerlagen.

De voordelen zijn aanzienlijk: bovengronds wordt Helmond leefbaarder doordat er minder auto's dwars door het stadscentrum hoeven te rijden om bij een grote parkeergelegenheid te komen. In deze nieuwe parkeergarage kunnen meteen ook extra voorzieningen worden aangelegd zoals elektrische oplaadpunten voor hybride- en elektrische auto's. Er zijn meerdere bestaande wegen beschikbaar waarmee deze parkeergarage te bereiken is. Kostentechnisch lijkt mij dit verhaal ook haalbaar, maar dat zou onderzocht kunnen worden. In ieder geval levert het aan de (regionale) bouw-, en automotive economie een impuls. Zeker wanneer we de parkeergarage zoals gezegd innovatief aanleggen met die extra oplaadvoorzieningen voor het toekomstige hybride- en elektrische wagenpark.

Mijn opmerking vanuit Helmond Aktief aan u is: wanneer u reageert op dit idee doe dit dan met vermelding van tenminste uw volledige eigen naam. Als politicus kan ik niet zoveel met anonieme reacties. Ze zijn te vrijblijvend. Wanneer iemand haar/zijn eigen naam bij een reactie vermeldt, dan is daar serieus over nagedacht en daardoor is zo'n reactie ook waardevoller.

Helmond Aktief ziet uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet en bedankt voor uw steun bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.

Theo van Mullekom
Fractievoorzitter Helmond Aktief

19 reacties:

Ik vind het sympathiek om via dit medium mensen te vragen om mee te denken, en ik hoop dat er ook constructieve reacties zullen komen. Inhoudelijk vind ik het een beetje lastig om te reageren, ik heb weinig ervaring met parkeerproblematiek en de kosten/baten ervan. Maar die ervaring hebben andere mensen weer wel.

Beantwoorden

Ik vind het een onconventioneel, strak en creatief plan. Midden in het centrum en niemand die er last van heeft en geen oude grachtenpanden die scheuren kunnen oplopen. Enkel voordelen zie ik eigenlijk. Aangenomen natuurlijk dat de bouwkosten redelijk zijn, dat er vooraf een vaste prijsafspraak is gemaakt waar niet aan getornd kan worden en dat het de automobilisten zijn die het uiteindelijk betalen.

Beantwoorden

Weer een goed plan uit de denktank van de Helmondse politiek. De vraag is of het haalbaar is tav de kosten. En wat zal dan het parkeertarief gaan worden. Om voor de zoveelste keer weer de melkkoe te worden van de Gemeente daar voel ik weing voor. Zoals iedereen weet is het parkeertarief gewoon verkapte gemeente belasting (die ook soms stiekem wordt vehoogd door het tarief in bepaalde tijdsintervallen uit te drukken) en die dus niet democratisch tot stand komt. Maar terug naar het voorstel, dat dient serieus te worden bekeken op haalbaarheid en kosten voor de automobilist en infrastructuur verbetering voor de stad.
Gezien de grootte (oppvl)van het project zou ook beken moeten worden of er ook andere “ondergrondse” activiteiten kunnen worden opgezet.

Beantwoorden

Beste Theo, dank je voor het idee en de manier waarop je om inspraak vraagt.
Terzake. Het idee klinkt heel logisch maar ook heel duur. Daarbij moet gezegd worden dat Helmond niet A’dam is en wij ook niet de tarieven rekenen die in de hoofdstad gangbaar zijn. Zoals je zelf schrijft zou een goede analyse moeten worden gemaakt. Ik heb echter wat aanvullende vragen.
1 Als je er winkels in wilt herbergen heeft dit een direkt gevolg voor het centrumplan. Dit behelst tenslotte ook een uitbreiding van de detailhandel. Hoe zou je dat willen plannen?
2 Wil je ook een gedeelte inruimen voor fietsen en brommers, en blijft dit dan gratis?
3 Wil je mensen die groen rijden, hybride en elektrisch een korting geven om dit gebruik te stimuleren?
4 Wie gaat dit betalen? Wat dacht je ervan om de gewone helmonder mee te laten participeren via certificaten van 100 euro. De stadsgenoten zouden dan de eerste optie moeten krijgen en een jaarlijkse terugbetaling kunnen tegemoet zien met rente.
Het resterende bedrag zou kunnen worden gezocht bij bedrijven en overheden onder dezelfde voorwaarden als voor de burgers.
5 Indien de traverse ooit gaat verdwijnen hoe past dat dan in jouw plan waar de nieuwe weg dan dwars doorheen snijdt.

Tot zover mijn inzichten. Veel succes met je plan. Ben benieuwd hoe het nieuwe college hier tegen aan kijkt.

Beantwoorden

Ik vind het geen slecht idee.
Alhoewel ik eigenlijk maar zelden mee maak dat alle parkeergarages rondom het centrum vol zijn.

Of het iets is voor deze tijd laat ik over aan de politiek. Persoonlijk zou ik zeggen dat het mischien een idee is voor over enkele jaren. BV als Helmond er wat beter voor staat en niet meer hoeft te bezuinigen.

Beantwoorden

Goed idee Theo! Zorg er wel voor dat als het later overgenomen wordt dat ze het idee niet van je afpikken. Je snapt wel wat ik bedoel.

Beantwoorden

Het verhaal van de poging om dit in Amsterdam te gaan realiseren is mij bekend. De vraag is alleen of het daar ooit van de grond zal komen gezien de problemen die de Noord-Zuidlijn daar met zich mee gebracht heeft. Nou hebben we in Helmond wat dat betreft het voordeel dat er geen gebouwen heel dicht op het kanaal staan die kunnen gaan verzakken, dus dat is dan weer een plus.

Ik zie wel een paar beren op de weg. Die drieduizend parkeerplaatsen, is dat haalbaar gezien de breedte van het kanaal? En hoe zit het met de aan- en wegrijdroutes en vluchtwegen uit de ondergrondse parkeergarage? Met zo’n lange parkeergarage zul je toch meer vluchtroutes per vierkante meter parkeergarage nodig hebben en dat drijft de kosten weer verder op.

Ik vrees dan ook met grote vrezen dat het financieel niet haalbaar is om dit plan uit te voeren. De prijs per vierkante meter en de parkeertarieven in het centrum van Amsterdam zijn een stuk hoger, waardoor dit soort oplossingen rendabel worden. Maar in Helmond is het voorlopig een stuk goedkoper en technisch eenvoudiger om gewoon nog een extra parkeergarage te bouwen.

Beantwoorden

Het idee is gewoon goed, maar idd in Helmond niet uitvoerbaar. Het kanaal gezicht bestaat al meer dan honderd jaar, dus is het beschermd. Verder ligt er ergens onder het kanaal nog een tunnel die het kasteel met kasteel croy zou verbinden. Beter is het om bordjes te maken met gratis parkeren, en de vangrail weg te halen. geheid dat het kanaal sneller vol staat dan de betaald parkeer garage. Mijn kritiek is dat we voorlopig nog voldoende parkeer ruimte hebben. Onder ieder nieuw gebouw komt wel een parkeer kelder. Dit is commercieel veel aantrekelijker dan gelijkvloers bouwen. Kleinschalige parkeer ruimtes kun je makelijk aan de wensen van de consument aanpassen. Theo, goed bedacht, prima dat je je nek uitsteekt, maar niet haalbaar in (te) klein Helmond.

Beantwoorden

Beste Theo,

Ik heb je gelukkig wel vaker kunnen betrappen op leuke ideeën. Zo ook deze.
Alleen ben ik bang dat het bij een leuk idee blijft.
Bouwkundig is het al een ramp. Het kanaal moet afgedamt worden, een gigantische put moet er af gegraven worden. En dan maar te hopen dat er geen inzakkingen zijn.
Daarnaast voorspel ik problemen met de ontsluiting. De ontsluiting aan de noord en zuidzijde van het kanaal is erg slecht. De juliana brug is een erge bottlenek, en daar zou dan extra verkeer over heen moeten gaan.
Het zou erg veel geld gaan kosten. Een verhoging van de parkeertarieven is onvermijdelijk.

Als helmonder sta ik wel te springen om een inovatief project als dit, maar het zou goed uitgewerkt moeten worden.
Ik denk graag mee.

Beantwoorden
Niels van den Hoven

Beste webloglezers,heel veel dank voor het meedenken van de door mij geplaatste stelling: parkeeridee. H.A.heeft dit nu ook kenbaar gemaakt aan het college van b&w en gevraagd of zij dit serieus wil laten onderzoeken op alle mogelijke aspecten die hier betrekking op hebben.Nogmaals,het was voorH.A.hartverwarmend dat ook u zo positief mee heeft willen denken. Het zet opnieuw aan tot nadenken, dat is de grote winst.
met vriendelijke groet,Theo van Mullekom

Beantwoorden
Theo van Mullekom 3 mei 2010

Theo, gewoon goed dat je zoiets vraagt aan gewone Helmonders! Succes.

Beantwoorden

Hallo Theo,

Ik vind het een prima idee. Auto parkeren, lekker shoppen en daarna een hapje eten aan de haven ofwel het water. Echt een publiekstrekker erbij in Helmond. Centraal gelegen en bij de reeds bestaande bezienswaardigheden een unicum. Prima.
Met de bezuinigingen die gedaan moeten worden zal het zeker even op zich laten wachten maar mijn steun krijgt het. Wel zal er met het volgende rekening gehouden moeten worden.
Laat de parkeergarages langer open, ook na 18.30 uur kunnen zij nog opbrengst genereren, daar gaat het toch om.
De mensen zijn dan nog niet uit de stad en mogen zij misschien nog een hapje eten in een van de horecagelegenheden?
Ook deze varen er wel bij.
Al met al een prima en voortvarend plan van Theo, iets wat echt in deze gemeente past.

Beantwoorden

Wethouder neemt garage serieus
Theo van Mullekom gaat zijn idee voor een onderkanaalse parkeergarage op woensdag 16 juni aan wethouder Tielemans (o.a. centrum en verkeer & vervoer) voorleggen. Hij heeft architect Hans Goossens uit Mierlo-Hout bereid gevonden een eerste tekening van zo een garage te maken. Daarin is op 2 parkeerlagen ruimte voor ca. 850 auto's. De ruimte die daardoor aan het kanaal vrijkomt, kan als boulevard ingericht worden.
Volgens Van Mullekom hoeft zo een garage nauwelijks duurder te zijn dan een normale ondergrondse parkeergarage. Bovendien droomt hij van aquariumwanden, expositieruimte, kunstwerken en andere aankleding van de garage.
Dit plan is voor het stuk kanaal tussen Obragas- en Julianabrug maar volgens Theo zou het probleemloos ook in andere delen van het kanaal toegepast kunnen worden.

Beantwoorden

Gefeliciteerd Theo. Je inzet wordt beloond! Succes.

Beantwoorden

“Parkeeridee is te duur”
Het idee van Theo van Mullekom voor onderkanaalse parkeergarages is te duur bevonden. Volgens B&W komt zo een garage uit op 50 tot 70-duizend euro, tegen ca. €25.000,– voor een bovengrondse voorziening. Onderwaterbeton is duurder, een van de redenen waarom onder de bibliotheek ook geen parkeergarage gegraven is. B&W kiezen uit kostenoogpunt voor bovengronds parkeren.
Van Mullekom verbaast zich dat de Helmondse ambtenaren dit zo snel doorgerekend hebben. Volgens hem hoeft het helemaal niet zoveel duurder te zijn. Bovendien zou je onder water bouwen moeten vergelijken met onder de grond bouwen en niet met bovengronds bouwen.

Beantwoorden

Ervaring met de Boscotondo parkeergarage laten ook niet zo heel veel goeds zien. Deze parkeergarage was uiteindelijk ook veel duurder dan men vooraf had gedacht.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond | 3-6-10 om 10:10
Ik dacht even:”Dat is goedkoop. Een garage voor 75.000 Euro”. Tot ik besefte dat dat natuurlijk een gemiddelde prijs per parkeerplek moet zijn.

Beantwoorden

@Noud: Dat is inderdaad de prijs pér parkeerplaats.

Beantwoorden

“Parkeeridee is te duur”

Dit is niet correct! Er liggen te veel bij de Gemeente onbekende zaken onder de grond en de grond zou schoon gemaakt moeten worden omdat op die plek bedrijven hebben gestaan.
Dit is een meer correcte reden om er geen parkeergarage te bouwen.
Verder een prima plan, kan de (Luchtbrug) ook meteen in het Kanaal verdwijnen.
Harrie

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *