Buiten is het 27 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.179 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
13reacties

Column Theo van Mullekom Helmond Aktief

Beste Webloglezers,

Mijn vorige column op de Weblog bevatte de primeur van het parkeeridee. Hier heb ik erg veel reacties op gekregen, zowel op de Weblog als daarbuiten. Dat heeft ervoor gezorgd dat er momentum ontstaan is en dat ook ondernemers zijn gaan meedenken. Dat is belangrijk en ook noodzakelijk.

Inmiddels heeft ook het college van B&W haar reactie gegeven naar aanleiding van een brief van Helmond Aktief over het parkeeridee. Helaas een voorspelbare reactie. Namelijk eentje die een blokkade opwerpt voor vernieuwing. Het plan zou te duur zijn, want er zou een speciale, erg dure, betonsoort nodig zijn. Ook zou pleziervaart in de toekomst definitief niet meer mogelijk zijn. Maar er liggen sinds een jaar of tien toch vaste bruggen over de Zuid-Willemsvaart omdat de politiek dit zo gewild heeft? En de spoorbrug is toen toch ook maar meteen vastgelast….

Dit alles terzijde, terug naar de update. Er gloort tòch hoop en perspectief voor het kanaalidee: Helmond Aktief is benaderd door een zeer gerenommeerd en gespecialiseerd bedrijf dat kosteloos de technische haalbaarheid wil onderzoeken van het parkeeride. Het bedrijf gaf tevens aan het een zeer waardevol idee te vinden. Ook krijg ik van hen een inzicht in wat het idee zou gaan kosten.

Naast voornoemd bedrijf is Helmond Aktief ook door een Helmondse architect benaderd. Deze heeft op eigen initiatief met een tekening aangetoond dat er in een tweelaags parkeergarage tussen Julianabrug en de brug bij Obragas, dus in het hart van Helmond, alleen al 850 parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Ter vergelijking: de Boscotondo parkeergarage heeft er 279.

Op basis van wat ik tot nu toe gehoord en gezien heb, ben ik inmiddels gesterkt in de mening dat het plan wèl haalbaar is. Over zo'n drie weken weet ik echter inhoudelijk meer. Dan komen namelijk de financiële cijfers en de technische details beschikbaar die hopelijk een beter en definitiever uitsluitsel geven. Mijn ambitie is om voor de Helmondse bevolking zo snel mogelijk helder te hebben wat dit idee kost en waar we op moeten letten bij de technische realisatie.

Uw meedenken hier op de Weblog ervaren wij van Helmond Aktief als een grote steun in de rug. Om voornoemde redenen vragen wij ook aan u: mocht u serieuze belangstelling hebben om ons politieke team van Helmond Aktief te versterken, meldt u dan aan bij ons secretariaat door te e-mailen naar [email protected].

Het gaat u allen goed en veel kijkplezier bij het voetbal, laten wij hopen, ORANJE, ORANJE, ORANJE GAAT HET DOEN (tegen Argentinië in de finale!).

Theo van Mullekom
Fractievoorzitter Helmond Aktief

13 reacties:

Ik ben erg benieuwd naar de financiele gegevens. Het blijft immers niet bij het financieren van de bouw.
Eén en ander zal vallen of staan met het exploitatatie model. Volgens mij is het exploitatieresultaat de eerste tientallen jaren negatief. Of wel: er moet geld bij.
Wie gaat deze verliezen opvangen? Waarschijnlijk de burger uit de algemene middelen uit de gemeentekas.

Beantwoorden

Het idee van een parkeergarage onder het kanaal wil ik nog net niet zot noemen maar het komt er wel dichtbij.
In de eerste plaats: wat gaat het kosten? Dat weet Theo van Mullekom nog niet. Wel kritiek op de gemeente waar men wél met wat cijfers over de brug is gekomen maar zelf cijfers noemen is kennelijk teveel gevraagd. Ja, zo kan iedereen wel met wilde plannen in de publiciteit komen.
In de tweede plaats: wat is de noodzaak voor een parkeergarage met 850 (!) parkeerplaatsen. Is daar in Helmond behoefte aan? De keren dat Boscotondo met 279 parkeerplaatsen vol staat zijn op de vingers van één hand te tellen. Weet Theo van Mullekom hoeveel maal per jaar Boscotondo totaal is uitverkocht? Hij zou dat als raadslid kunnen weten. Met andere woorden: toon eerst de noodzaak om er 850 (!) parkeerplaatsen bij te bouwen (naast Doorneind, de Elzaspassage, de City Sporthal, het parkeerterrein achter de Hema en bij Albert Heijn XL én Boscotondo) eens aan en dan praten we verder.
In de derde plaats: het parkeren onder het kanaal gaat waarschijnlijk wel enkele duiten kosten. De aanleg en exploitatie van de nieuw te bouwen parkeergarage (nog afgezien van de noodzaak) zal particulier initiatief moeten worden aangezien de gemeente Helmond wel hartstikke gek zou zijn deze kosten voor haar rekening te nemen. Zeker in deze tijd van bezuinigen! Helmond kan het geld wel beter besteden, bijvoorbeeld aan de zorg en zo nog wat van die zaken. Waarbij we het gemakshalve dan nog maar niet eens hebben over de infrastructuur om de parkeergarage van een in- en uitgang te voorzien. Of moeten de terrassen op het Havenplein verdwijnen om de in- en uitgang mogelijk te maken?
Het idee van een Helmonds raadslid om in deze moeilijke tijden van bezuinigingen de bouw van een nieuwe parkeergarage onder het kanaal met 850 (!) parkeerplaatsen te realiseren is niet zot, nee, het is onzedelijk! De fractie van Helmond Aktief zou zich diep moeten schamen om aan de mensen in de bijstand, de zorg en de werklozen géén aandacht te schenken maar zich wel druk te maken over een volstrekt overbodige parkeergarage voor 850 (!) auto’s.

Beantwoorden
Olivier Dhuysthergast

Gaan we een liedje van maken; wie zal dat (gaan) betalen? ik denk dat Dennis een goed beeld heeft wie er voor de kosten opdraait.
de adviseurs zullen waarschijnlijk ook in bouwopdrachten denken!
overigens is er wel een parkeerprobleem? zolang er nog vele open / voldoende plaatsen in de huidige parkeerkelders zijn ( straks kunnen we ook nog ondergronds parkerem in de sporthal van Suytkade ) lijkt me als geaard aardbewoner geen probleem. Heeft de Jules Verne van HA dan een parkeerbehoefte onderzoek gedaan? Overigens ik heb dit plan idee al veel eerder in de wandelgangen van Boscotondo gehoord nog voordat Theo met “zijn” idee naar buiten kwam. Wie? Dat laat ik graag in het middden. By the way: moet je wel zo TROTS zijn op zo’n idee?
Groetjes ik ga weer terug naar mijn hengeltje en kruiwagentje.

Beantwoorden

Men kan schieten op het idee wat men wil maar het blijft een goed plan.
Dat het verslag in de krant niet de juiste weergave is van hetgeen er in de raadvergadering naar voren werd gebracht behoeft hier verder geen betoog. Het blijkt dat het toch nuttig is om de raadsvergaderingen bij te wonen. Alleen die parkeertarieven, die zijn schandalig hoog. Dat alleen al houdt de bezoekers weg, zowel bij de raadsvergaderingen, in de stad en ongetwijfelt bij latere projecten hieromtrent.
Nu terug naar het plan……
Het zou inderdaad mooi zijn om zo’n publiekstrekker in Helmond te hebben maar pas de parkeerterieven en tijden dan wel aan. Dit draagt ook weer bij tot een redelijk te berekenen opbrengst die uiteindelijk van de kosten af te trekken zijn.
Dat “de pleziervaart” eronder te lijden zou hebben is geen punt. Er kunnen toch geen boten door of worden de obstakels (vuilvangers) uit het water verwijderd en de bruggen verhoogd?
Een compliment aan de Helmondse ondernemers die de handschoen hebben opgepakt om een en ander serieus door te rekenen. Een fijne (onderwachte) medewerking die vaker betoond zou mogen worden.

Beantwoorden

Ik krijg het lichte vermoeden dat het idee van een parkeergarage onder het kanaal in Helmond toch niet zo’n origineel idee van Le Coiffeur Chantant is geweest.
Gewoon gejat!

http://www.at5.nl/artikelen/42792/einde-aan-gesteggel-over-garage-singelgracht

Beantwoorden
Olivier Dhuysthergast

behalve dat zijn idee niet helemaal origineel schijnt te zijn is het natuurlijk ook van de ratten om met zo’n idee te komen. de kanaal wordt niet meer al zodanig gebruikt dus waarom gooien we die stinksloot dan niet gewoon dicht,kunnen we de bruggen slopen en dat scheelt weer geld voor onderhoud En…………. je hebt dan ook veel meer parkeerplaatsen.

Beantwoorden

Al schreef:
—Quote————————————
de kanaal wordt niet meer al zodanig gebruikt dus waarom gooien we die stinksloot dan niet gewoon dicht.


Het Kanaal is een groot stuk geschiedenis van Helmond. Zoiets gooi je niet dicht.

Beantwoorden

Als ik hier iedereen zijn reacties lees, merk ik dat veel mensen bang zijn om te veranderen, bang zijn om in de toekomst te kijken, bang zijn voor het onbekende….
Helmond is aan het groeien, de bibliotheek is slechts het begin. Kijk eens naar de bestemmingsplannen…. Daarin ziet men dat de stad helmond een stuk groter gaat worden…. Of wat denk je van de Campus die dadelijk komt… Dat wil zeggen dat Helmond zich aan het ontwikkelen is tot een nog grotere stad, er zal meer jeugd komen, mensen van buiten Helmond zullen naar Helmond toekomen…. De city sporthal gaat volgens mij ook weg, maar daar ben ik me niet zeker van…. Al met al zie ik alleen voordelen van deze grote parkeergarage… Eindelijk een plek waar je je auto kwijt kunt als er een evenement is, als men op stap gaat, maar vooral niet te vergeten het gemak dat het met zich meebrengt. Je bent gelijk in de stad in tegenstelling tot Boscotondo. Mensen (ook van buiten helmond) zullen dit alleen maar als positief ervaren.
Ik ben van mening dat dit een hele goede investering is in het groeiende Helmond.

Beantwoorden

@Olivier Dhuysthergast
Ik had ook het idee dat ik er al ergens iets over las. Even gezocht en gevonden. 🙂 Klik in het begin van de column op “Mijn vorige column” en dan zie je dat Theo van Mullekom daar al noemde dat het idee van parkeren onder het kanaal uit Amsterdam komt. Gejat of geleend of geïnspireerd dus, maar eerlijk is eerlijk: Theo heeft het vooraf verteld in een andere column.

Beantwoorden

Zijnde Theo’s zoon weet ik dat Theo al ruim acht jaar geleden dit idee heeft bedacht. De geesten waren er toen echter niet rijp voor in het Helmondse. Misschien dat ze dat nu wel zijn. Hopelijk laten ze dit plan niet zomaar varen om in beeldtaal te spreken.

Vanuit mijn ingenieursachtergrond weet ik dat de ideeën die nu in Amsterdam spelen, van veel recenter datum zijn. Maar ook daar is men op zoek naar een betere invulling van het watervolume in de stad. ‘Onder de grond’ kijken, of zo u wilt onder het water kijken, is niet meer dan logisch wanneer boven de grond alles dichtslibt. Ook de Noord-zuid metrolijn is daar een voorbeeld van.

Dat politieke machtsspelletjes ook op deze Weblog een rol spelen is erg vervelend. Je krijgt dan niet meer objectief te lezen wat mensen persoonlijk vinden, maar meer wat ze vinden dat ze moeten zeggen om hun eigen en hun partijbelangen te beschermen. Dus Berry Smits (alias [email protected]) jouw reactie hier op de Weblog leg ik naast me neer. Misschien dat je nu op zoek moet naar een andere alias, maar het liefst zou ik zien dat je gewoon onder je eigen naam schrijft. Transparant discussiëren is wel te prefereren boven achterkamertjes en anonimiteit.

Beantwoorden
Arno van Mullekom

@Arno van Mullekom,

De Noord-Zuidlijn is toch ook (nog?) niet zo’n succes. Zeker financieel gezien is de lijn een stuk duurder dan vooraf gedacht.

Ervaring bij de bouw van Boscotondo hebben al uitgewezen dat je het grondwaterpeil in die zone niet zo maar kan verstoren om eventuele vervuiling niet te verspreiden.

Beantwoorden

@Ad
Mijn opmerking over de Noord-zuid lijn gaat over dat ze in Amsterdam gebruik zijn gaan maken van het volume onder het maaiveld. Dat het Noord-zuidlijnproject desastreus is aangestuurd is een ander issue. Iets overigens waar we in Nederland wel veel te vaak mee te maken hebben.

Ten aanzien van het grondwaterpeil: dat is iets wat civieltechnische ingenieurs maar moeten uitzoeken. Ik denk dat voor de meeste problemen prima (technische) oplossingen te bedenken zijn. De financiële cijfers over dit project komen echter binnen enkele weken beschikbaar. Maar dan heb ik het bewust niet over het rekensommetje dat de gemeente ons wil doen geloven. Maar over meer betrouwbare cijfers. Want wanneer de gemeente iets niet wil (zoals deze parkeergarage), dan worden de cijfers als vanzelf al opgeklopt om het duurder te maken als het werkelijk is. Zo moest ik bijvoorbeeld wel lachen toen ik in de afgelopen week het verhaal van pa hoorde over dat de gemeente stelde dat iedere parkeerplek in de Boscotondo garage 25.000 euro gekost had, terwijl keiharde cijfers aantonen dat er daar 33.000 euro per plek is gespendeerd. Zo is de gemeente dus al bezig om andere parkeerplekken in Helmond ‘goedkoper’ te maken om daarna te kunnen zeggen dat parkeren onder het kanaal wel erg duur uitvalt…..maar zo zit onze politiek helaas tegenwoordig in elkaar.

Beantwoorden
Arno van Mullekom

Jammer. De zoon van Theo van Mullekom met ingenieursachtergrond laat als bestuurslid van Helmond Aktief een mooie kans liggen enige klaarheid te scheppen in de discussie van een parkeergarage onder het Helmondse kanaal. En scheept ons op met apekool.
Waarom zou Berry Smits van Helmondse Belangen onder de naam K. Bouter geen bijdrage mogen leveren aan de discussie? Omdat die bijdrage politiek gekleurd zou zijn? Hoe valt dit dan te rijmen met de bijdrage van de zoon van Theo van Mullekom met ingenieursachtergrond én tevens bestuurslid van Helmond Aktief? Neutraal? Deskundig?
Vooral dit laatste valt sterk te betwijfelen.
Volgens de zoon van Theo van Mullekom met ingenieursachtergrond zou het idee om de Noord-Zuidlijn in Amsterdam te bouwen zijn geboren om onder water te kijken om zodoende de dichtslibbende stad te omzeilen. Fout! Driewerf fout! De Noord-Zuidlijn werd gebouwd vanuit het idee om Schiphol én Amsterdam-Zuid snel met het centrum te verbinden en loopt NERGENS onder het water. Of ik heb bij mijn laatste bezoek aan Amsterdam (drie dagen geleden) iets over het hoofd gezien. Mogelijk maar onwaarschijnlijk.
Eerder leverde ik op deze weblog reeds een bijdrage tot de discussie met daarin vele vragen. Zou de zoon van Theo van Mullekom met ingenieursachtergrond misschien zo goed willen zijn op deze vragen normaal antwoord te geven zonder mijn politieke voorkeur (de Partij Voor De Zomervakantie, PVDZ) of mijn studieresultaten in de discussie te betrekken?
Bij voorbaat vriendelijk dank.

Beantwoorden
Olivier Dhuysthergast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *