Buiten is het 4 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 101.396 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
3reacties

In juli werden er in Helmond ± 1000 parkeerboetes via een scanauto opgelegd. Het grootste deel daarvan bleek door een internetstoring onterecht en zijn daarom ambtshalve ingetrokken.
Dat en meer liet B&W weten op de in november door Alexandra Koolen van Helder Helmond gestelde raadsvragen over de parkeerboetes die ontvangen werden door de inzet van scanauto’s in Helmond. Daarmee wordt gecontroleerd of iemand daadwerkelijk geld in de parkeermeter deed en die methode zou niet altijd goed te werken. Hieronder de volledige vragen en antwoorden van B&W.

  1. Vraag: Sinds april rijdt deze scanauto rond; hoeveel onterechte bekeuringen zijn er bekend?
    Antwoord: Door de coronacrisis is de scanauto pas vanaf eind mei ingezet en werd er tot eind juni met de scanauto proefgereden om de backoffice te kunnen inregelen. In deze proefperiode is er geen actieve parkeercontrole uitgevoerd. In de maand juli zijn er circa 1.000 boetes opgelegd, waarvan het grootste deel door een internetstoring onterecht bleek te zijn. Alle boetes zijn direct na constatering van de internetstoring ambtshalve ingetrokken.
  2. Vraag: Hoeveel bezwaren zijn er ingediend?
    Antwoord: In de periode augustus tot en met oktober zijn er 1.647 boetes opgelegd, waarop 366 bezwaren zijn ingediend.
  3. Vraag: Is er bij de gemeente bekend om welke parkeerautomaat het gaat of zijn er meerdere storingen?
    Antwoord: De storing in de maand juli is niet toe te wijzen aan één of meerdere parkeerautomaten. Het betrof een eenmalig storing op de internetverbinding. Buiten deze storing zijn er enkele kleine technische storingen geweest die geen gevolgen hebben gehad voor parkeerders. Dit waren allemaal storingen in de techniek op de achtergrond. Alle storingen zijn inmiddels verholpen.
  4. Vraag: Wat is de oorzaak van deze problemen?
    Antwoord: De internetstoring had te maken met de koppeling tussen parkeerautomaten en het databestand. Bij de andere storingen ging het om een afstemmingsprobleem met het gemeentelijke parkeervergunningsysteem.
  5. Vraag: Is het college het met ons eens dat z.s.m. een oplossing moet worden gevonden voor dit probleem?
    Antwoord: De afdeling Parkeerbeheer stelt alles in het werk om storingen te voorkomen. Storingen helemaal voorkomen is echter niet mogelijk. Wanneer zich een storing voordoet wordt deze zo snel mogelijk opgelost. Daarbij is de afspraak dat er in het betreffende gebied niet gehandhaafd wordt totdat de storing is opgelost.
  6. Vraag: Wat gebeurd er met de boetes, moeten ze die eerst betalen of eerst bezwaar maken?
    Antwoord: Bezwaar maken kan zonder eerst te betalen. In afwachting van de afhandeling van het bezwaarschrift moet de aanslag wel betaald worden. Daarvoor geldt de betalingstermijn van 1 maand na de dagtekening van het aanslagbiljet. Bij de afhandeling van de bezwaren zijn we hier in de afgelopen periode coulant mee omgegaan.
  7. Vraag: De scanauto werkt met kentekenherkenning, hoe weet die auto dat je geld in de automaat hebt gedaan?
    Antwoord: Voordat men kan betalen moet verplicht het kenteken ingevoerd worden. Alle aangemelde kentekens worden gedurende de ingevoerde parkeertijd opgeslagen in een databestand. Het controlesysteem in het scanvoertuig scant aan de hand van het databestand alle kentekens van de voertuigen die geparkeerd staan en controleert of er een betaling heeft plaatsgevonden.
  8. Vraag: Komt er een evaluatie over de inzet van de scanauto?
    Antwoord: Met betrekking tot het onderzoek dat is verricht door de NOS naar scanauto’s in verschillende gemeenten, waarbij is aangegeven dat bezwaren in ¾ van de gevallen een positief effect zou hebben, is binnen de gemeente Helmond nog geen overzicht te geven.
    Momenteel ontbreekt in Helmond de ervaringsgegevens op dit gebied. De uitvoering van fiscale parkeerhandhaving met de scanauto is halverwege 2020 gestart. Daarbij hebben zich zoals bekend opstartproblemen voorgedaan, terwijl ook bij de afhandeling van bezwaren door de overgang naar een nieuwe belastingapplicatie vertraging is ontstaan. Het streven is om bij de evaluatie van de invoering van handhaving via de scanauto, hier meer inzicht in te kunnen geven.
    De evaluatie staat gepland in het tweede kwartaal van 2021.

3 reacties:

Helder dus, scanauto’s werken niet, kunnen de BOA’S weer mooi te voet, is ook beter, wat beweging kan geen kwaad als ik sommige zie….
En daarbij; zo groot is ons Helmond niet.

Beantwoorden

Zo´n auto in het straatbeeld heeft wel iets. Een stadwachter heeft een beperkte mogelijkheid Ook qua actieradius. De auto werkt preventief. Je krijgt meteen een bekeuring. Rekening volgt vanzelf. Bezwaar maken mag. Leg maar uit waarom jouw auto op die datum, tijdstip daar was. Of niet was en ten onrechte werd geregistreerd. Ik verwacht dat dit in het voordeel werkt van politiediensten. Een plus een is twee.

Beantwoorden

Onterecht, zo blijkt nu. Ondanks het feit dat de parkeerders bewust de voorschriften op de parkeerautomaten negeerden, kan er geen naheffingsaanslag worden opgelegd indien iemand aan kan tonen dat er toch betaald is. Daarbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat mensen die bewust een foutief kenteken invoeren geen recht hebben op vergoeding van kosten die ze gemaakt hebben om bezwaar te maken tegen de boete.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *