Buiten is het 20 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 88.754 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
33reacties

Mohammed Chahim en Abdel Tijani van de PvdA stelden zojuist schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over parkeerboetes bij defecte parkeerautomaten.
Vandaag hieronder hun vragen (Questions). Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die in zijn geheel in de reacties.

De fractie van de PvdA Helmond werd gisteren onaangenaam verrast door onderstaande tweet van Stichting Stadswacht Helmond.

Dat bevestigde de stadswacht daarna op een reactie van Mohammed Chahim.
De PvdA vindt dat als een betaalapparaat defect is, de gemeente verantwoordelijk is voor een zo snel mogelijk herstel, zodat gebruikers kunnen voldoen aan hun betaalverplichting. Mensen verplichten een andere parkeerlocatie op te zoeken als het apparaat defect is, in plaats van de eigen verantwoordelijkheid te nemen voor het defect, ziet de PvdA als de omgekeerde wereld. Vanaf 1 januari 2013 schrijft Stichting Stadswacht Helmond hiervoor voortaan boetes uit.

Op basis hiervan stelden zij de volgende 8 vragen:

  1. Bent u op de hoogte van bovenstaande tweet?
  2. Zijn parkeerplaatsen met een defecte parkeerautomaat niet beschikbaar voor gebruikers die alleen via de parkeerautomaat kunnen betalen?
  3. Zo ja, bent u het met ons een dat dit niet duidelijk is voor de gebruikers en dat hiermee de verantwoordelijkheden worden afgeschoven op de gebruikers?
  4. Hoe vaak zijn hiervoor boetes uitgeschreven?
  5. Is deze specifieke boete in overeenstemming met wet- en regelgeving en jurisprudentie?
  6. Kunnen gebruikers niet gewezen worden op het dichtstbijzijnde niet defecte parkeerautomaat die geldig is voor hetzelfde gebied/parkeerplaats?
  7. Graag ontvangen wij een overzicht hoe vaak een parkeerautomaat defect is en de locaties hiervan in het jaar 2012?
  8. Hoe lang duurt (gemiddeld) de reparatie van een parkeerautomaat?

33 reacties:

Ben benieuwd naar de antwoorden. Hoewel ik denk dat stadswacht het bij het rechte eind zal hebben. Is het niet zo dat het eigenlijk in de oude situatie ook al de bedoeling was om ergens anders dan (betaald) te parkeren. De stadswacht/gemeente deed hier echter niet actief aan.

Beantwoorden

Misschien wordt het tijd om de stadswachten in een nieuw uniform te steken. Bruin staat ze vast ook goed gezien de taak die ze hebben. Namelijk normale burgers lastig vallen en tuig zoals hunzelf de hand boven het hoofd houden.

Hoe vaak ik wel niet zie in mijn straat mensen bewust (soms zelfs dagelijks) hun auto fout parkeren (op de stoep) en er keer op keer mee weg komen, terwijl iemand die netjes parkeerd in de vakken en 2min te laat terug is bij zijn auto een dikke boete krijgt van een groepje van 3 tot 4 sneue tokkies in uniform. Afschaffen die stadswacht onzin.

Beantwoorden

Kun je bij de action met stadspas betalen? Want de automaat deed het daar laatst niet

Beantwoorden

@pino op dinsdag 29 januari 2013 om 20:29:

Alleen via telefoon of sms. Een lezer is daar niet aanwezig.

Beantwoorden

@Ad op dinsdag 29 januari 2013 om 13:20:

Hoezo heeeft de stadwacht het bij het juiste eind? Op jouw manier kunnen ze die parkeerautomaten dus gewoon maanden kapot laten zijn. Dat eigenlijk is nog slim ook, want kan de stadswacht lekker veel boetes uitschrijven.

Beantwoorden

@Ronald op dinsdag 29 januari 2013 om 23:48:

Volgens mij is de situatie nu niet anders dan in het verleden. Alleen wordt er nu gehandhaafd. Volgens mij is uiteindelijk de gemeente verantwoordelijk voor een werkende parkeerautomaat en niet de stadswacht. Dus zal de betaalautomaat niet heel lang buiten werking blijven.

Beantwoorden

T is toch vreemd de mobiel parkeerder wel betalen en degene aan de automaat niet.
Bij de action is ie regelmatig stuk moet je eerst heel de stad door opzoek naar een werkende automaat. Als trouwens de automaat stuk is en er niet bekeurd wordt moeten mensen met mob parkeren hun centen ook terug krijgen wel zo eerlijk

Beantwoorden

Seb: “Heel de stad door”? Echt niet, want iets verderop, tegenover de oude fietsenwinkel, kan ook worden geparkeerd. Doordeweeks is daar meestal wel plaats en het is helemaal niet ver lopen (misschien nauwelijks 100 meter). Nooit geen moeite gehad om daar de auto kwijt te kunnen en ook nooit gehad dat de automaat niet werkte. Natuurlijk is ie weleens stuk, maar ik heb er nog nooit last ven gehad!

Beantwoorden

Ik heb overigens alleen kunnen vinden dat je een andere automaat moet zoeken om alsnog te betalen. Dat is natuurlijk niet erg als de automaat in de buurt staat, maar als dat in een andere zone is, dan kan dat natuurlijk ook weer voor problemen zorgen. Je zal dan inderdaad ook de wagen daarheen moeten verplaatsen, denk ik.

Beantwoorden

Stadswachten die geile op het uitschrijven van parkeerbonnen. Het zijn de Charly Chaplins van het witte doek. Er loopt trouwens een vrouwelijke Charly tussen, die er sprekend op lijkt met verkeerd geverfd haar, die kickt er echt op. Als ze s’ avonds hun belachelijke uniform uit hebben gedaan zijn het zielige mensjes waar niets meer mee aan te vangen is, omdat hun erectie overdag heeft plaats gevonden. Ik betaal niks en al helemaal nergens bij defecte automaten. Dat is mijn inziens een vette taak van de gemeente om die te herstellen. Ik begrijp overigens niet dat wij dat hele parkeerbeleid pikken met z’n allen. Net als met de hoge benzineprijs laten wij ons gewoon bestelen in deze gemeentelijke graaicultuur. Evenmin ben ik te spreken dat als je ziek bent en je verblijft voor onderzoek in het Elkerliek, dat je dan daarna je ook suf moet betalen voor te parkeren. Denk nou eens na, of kan dat niemand meer?

Je moet als stel 700 euro eigen risico betalen in de zorg, als je afhankelijk bent van medicijnen kost je dat een extra bijdrage en bij het ziekenhuis wordt je ook nog eens extra getilt. Wat zijn wij een lief volk dat we dit allemaal over onze kant laten gaan. In ieder geval mijd ik zoveel mogelijk de Helmondse binnenstad en alleen hoognodig ga ik er na toe, met….de fiets!

Beantwoorden

@Twan Peeters op zondag 3 februari 2013 om 01:46:

Goed bezig. Met de fiets, die je vervolgens gratis kunt stallen. Kan je daarna tenminste ook nog met de fiets naar huis.
Als je vervolgens ook nog met de fiets naar het ziekenhuis gaat, dan hoef je daar ook niet te betalen. Alleen wordt er daar niet op gelet.

Is het allemaal toch nog ergens goed voor 😉

Beantwoorden

Twan.

Je geeft het juiste advies.

Ga toch fietsen!!!

Beantwoorden

Fietsen? En de invalide mensen of de ouderen. Die weten nog in eens hoe mobiel betalen moet en ze kunnen ook nie verdere stukken lopen 🙁 sneu

Beantwoorden

De gemeente blijft erbij dat er parkeerboetes worden gegeven als er niet betaald wordt voor een parkeerplaats bij een defecte betaalautomaat.
Hieronder het gehele persbericht van de gemeente Helmond, dadelijk ook de officiële beantwoording van de bovenstaande vragen.

De regels parkeren bij defecte parkeerautomaat

In het centrum van Helmond geldt op bijna alle parkeerplekken betaald parkeren. Indien de betaalautomaat defect is, is het niet toegestaan om gratis te parkeren. Sinds 1 januari dient degene die parkeert dan op een andere manier te betalen of elders te parkeren. Gemeente Helmond volgt hiermee de regels uit de Verordening Parkeerbelasting Helmond, die door de gemeenteraad is vastgesteld.

Bij betaald parkeren in het centrum van Helmond kan betaald worden met muntgeld of de pinpas of chipknip bij de betaalautomaat. Sinds 1 november 2012 kan er ook betaald worden met de parkeerpas of mobiele telefoon via het systeem van Gepast Parkeren. Hiervoor dienen mensen zich eerst te registreren op de website http://www.parkerenhelmond.nl. Hiermee zijn er vier mogelijkheden om te betalen voor het parkeren. Daarmee zijn er voldoende alternatieven voor op het moment dat de muntautomaat niet werkt. Op de grotere parkeerterreinen staat bovendien meestal een tweede betaalautomaat, waar de parkeerder dan gebruik van kan maken.

Gepast Parkeren
Bij het systeem van Gepast Parkeren hoeft er geen gebruik te worden gemaakt van de betaalautomaat. Met de parkeerpas kan in- en uitgecheckt worden via een paslezer of er kan betaald worden door te bellen of sms’en of via een app op de smartphone. Indien iemand die parkeert niet over deze mogelijkheden beschikt, dient hij of zij gebruik te maken van de andere betaalautomaat op dat parkeerterrein of te parkeren op een andere parkeerplaats waar de betaalautomaat wel werkt. Medewerkers van Stichting Stadswacht Helmond controleren of mensen zich hieraan houden. Als mensen gratis parkeren bij een defecte betaalautomaat, riskeren zijn een boete.

Communicatie
Via diverse kanalen probeert gemeente Helmond mensen die parkeren te wijzen op deze regels. Als een betaalautomaat defect is, komt in het display een tekst te staan die de parkeerder wijst op de alternatieve betaalmogelijkheden of verplichting om elders te parkeren. Indien medewerkers van de Stadswacht constateren dat een automaat defect is, plakken zij een duidelijk herkenbare sticker op de automaat, die de parkeerder wijst op de alternatieven.

Zo snel mogelijk repareren
Als een betaalautomaat defect is, wordt dit zo snel mogelijk gerepareerd. Een defect kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een geldmuntje dat klem zit. Dit is meestal binnen een uur opgelost. Indien het probleem complexer is, kan het wat langer duren voordat de automaat is gerepareerd, want dan moet een gespecialiseerd bedrijf worden ingeschakeld.

Verordening parkeerbelasting
De regels met betrekking tot betaald parkeren in Helmond zijn door de gemeenteraad vastgesteld in de Verordening Parkeerbelasting Helmond. In deze verordening staat dat het niet is toegestaan om te parkeren bij een defecte parkeerautomaat. Hierdoor zou er op een parkeerterrein waar de automaat defect is helemaal niet geparkeerd mogen worden. Als er toch voertuigen geparkeerd worden, zou de gemeente de eigenaren daarvan formeel gezien een naheffing moeten sturen. Omdat dit niet wenselijk is, is ervoor gekozen om mensen te wijzen op de alternatieve betaalmogelijkheden of te verwijzen naar een andere parkeerplaats.

Beantwoorden

Kom pas geleden, om 9 uur 15 aan op parkeerterrein achter de Hema. Was daags na artikel in het ED. Twee stadswachten kwamen aangelopen. Automaat kapot dus loop naar de andere automaat om kaartje te kopen. Kom terug bij auto staan ze al te schrijven. 95% parkeerterrein leeg. Vraag aan de schrijvers: kunt u misschien doorgeven dat deze automaat kapot is. Nee, was het antwoord. Hun service was dat er al een andere automaat stond en ik met een parkeerpas ook kon betalen. Voor mijn gevoel was dat inderdaad geld binnenhalen voor de gemeentekas. Service, dat kenden ze niet. Ik vraag me af: we hebben in Nederland toch maar 1 officieel wettig betaalmiddel en dat is contant geld. Moet de stadswacht maar gaan staan naast de defecte automaat om geld te incasseren. Net zolas ze in de Elzasgarage deden toen die kapot was.Ik heb toch geen brengplicht wanneer zij, de gemeente niet zorgt dat ik met wettige middelen kan betalen.

Beantwoorden

De volledige antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op de vragen van de PvdA over parkeerboetes bij defecte parkeerautomaten:

Vraag 1: Bent u op de hoogte van bovenstaande tweet?
Antwoord: De gemeente was niet op de hoogte van de Tweet.

Vraag 2: Zijn parkeerplaatsen met een defecte parkeerautomaat niet beschikbaar voor gebruikers die alleen via de parkeerautomaat kunnen betalen?
Antwoord: Wanneer een parkeerautomaat buiten bedrijf is, zijn technisch gezien, de parkeervakken wel beschikbaar. De parkeervakken in het centrum vallen binnen de “betaald parkeer zone” waar conform de “Verordening Parkeerbelastingen Helmond” voor elke parkeerbeweging parkeerbelasting betaald dient te worden.
Er kan betaald worden met munt, pin, chip, mobiel en Stadspas.

Vraag 3: Zo ja, bent u het met ons een dat dit niet duidelijk is voor de gebruikers en dat hiermee de verantwoordelijkheden worden afgeschoven op de gebruikers?
Antwoord: Nee, wij zijn het hier niet mee eens. Op alle “betaald” parkeerlocaties zijn meerdere mogelijkheden tot betalen. (chip, pin, stadspas, mobiel en munt) De betaalmogelijkheden worden op de automaten aangegeven.

Vraag 4: Hoe vaak zijn hiervoor boetes uitgeschreven?
Antwoord: In 2012 zijn er volgens de managementgegevens uit het programma City Controle 4.219 fiscale naheffingen uitgeschreven.

Vraag 5: Is deze specifieke boete in overeenstemming met wet- en regelgeving en jurisprudentie?
Antwoord: Alle uitgeschreven naheffingen zijn opgelegd conform op 8 november 2012 door de gemeenteraad vastgestelde Verordening Parkeerbelastingen Helmond 2012.

Vraag 6: Kunnen gebruikers niet gewezen worden op het dichtstbijzijnde niet defecte parkeerautomaat die geldig is voor hetzelfde gebied/parkeerplaats?
Antwoord: Alle parkeerlocaties staan op straatnaam vermeld. Volgens de regelgeving mag een parkeerder geen parkeerkaart van een locatie gebruiken om vervolgens op een andere locatie te parkeren. Op
enkele parkeerlocatie staan twee parkeerautomaten.

Vraag 7: Graag ontvangen wij een overzicht hoe vaak een parkeerautomaat defect is en de locaties hiervan in het jaar 2012?
Antwoord: Op dit moment is er geen representatieve lijst beschikbaar.

Vraag 8: Hoe lang duurt (gemiddeld) de reparatie van een parkeerautomaat?
Antwoord: Afhankelijk van de aard van een storing, de storings-doormelding, tot de mogelijkheid om hierop de medewerker te kunnen inzetten, variëren de tijden van het opnieuw in bedrijfstellen van enkele uren tot een of twee dagen.

Beantwoorden

PvdA reageert teleurgesteld op de antwoorden van B&W
Vanavond reageerde de PvdA-gemeenteraadsleden Mohammed Chahim en Abdel Tijani meteen op bovenstaande beantwoording door het college van B en W. Namens hun partij stellen zij vervolgvragen, hetgeen vrij ongebruikelijk is in de Helmondsepolitiek.
Hieronder hun gehele brief:

Geacht College,

Vandaag, woensdag 6 februari 2013 ontvingen wij de beantwoording van het college op de vragen door onze fractie gesteld op dinsdag 29 januari 2013. Wij vinden de beantwoording op zijn zachtst gezegd beneden peil en hebben het idee dat de essentie van onze vragen niet begrepen is. We proberen het daarom nog een keer voordat we genoodzaakt zijn andere acties te ondernemen.

Op basis hiervan heeft onze fractie de volgende vragen:

Vraag 2: Zijn parkeerplaatsen met een defecte parkeerautomaat niet beschikbaar voor gebruikers die alleen via de parkeerautomaat kunnen betalen?
Antwoord: Wanneer een parkeerautomaat buiten bedrijf is, zijn technisch gezien, de parkeervakken wel beschikbaar. De parkeervakken in het centrum vallen binnen de “betaald parkeer zone” waar conform de “Verordening Parkeerbelastingen Helmond” voor elke parkeerbeweging parkeerbelasting betaald dient te worden. Er kan betaald worden met munt, pin, chip, mobiel en Stadspas.
• Wij hebben het idee dat onze vraag niet begrepen is. We begrijpen dat er conform de “verordening Parkeerbelasingen Helmond” betaald moet worden. We hebben dan ook niet gevraagd naar de verschillende betaalmethoden die bij onze fractie en menig Helmonder bekend zijn! Wij vinden dat gebruikers de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen betalen. Wij vinden dan ook dat indien het niet mogelijk is om met gebruikelijke betaalmiddelen te betalen bij de automaat, te weten pin, chip en munt (wij vinden dat je (nog) niet van alle gebruikers kunt verwachten dat zij over een stadspas of mobiele telefoon met betaalmogelijkheden beschikken!), gewoon gebruik gemaakt kan worden van de parkeerplaats zonder het risico te lopen beboet te worden. De inkomstenderving die de gemeente hiermee loopt moet niet verhaald worden op de gebruikers. Wij zien dit dan ook als een extra stimulans om het betaalapparaat zo snel mogelijk te herstellen. Verder vinden wij het ongepast om bijvoorbeeld van ouderen en mensen die slecht te been zijn te vragen elders in de stad te parkeren (verder van hun bestemming) omdat het feitelijk niet mogelijk is om te voldoen aan de betalingsverplichting.

Vraag 3: Zo ja, bent u het met ons een dat dit niet duidelijk is voor de gebruikers en dat hiermee de verantwoordelijkheden worden afgeschoven op de gebruikers?
Antwoord: Nee, wij zijn het hier niet mee eens. Op alle “betaald” parkeerlocaties zijn meerdere mogelijkheden tot betalen. (chip, pin, stadspas, mobiel en munt) De betaalmogelijkheden worden op de automaten aangegeven.
• Wij vinden dan ook dat indien het niet mogelijk is om met gebruikelijke betaalmiddelen te betalen bij de automaat, te weten pin, chip en munt (wij vinden dat je (nog) niet van alle gebruikers verwachten kunt dat zij over een stadspas of mobiele telefoon met betaalmogelijkheden beschikken!), parkeerders niet het risico moeten lopen om beboet te worden. Wij kunnen begrijpen dat pin, chip en munt alternatieven van elkaar zijn en dat de parkeerder indien een van deze mogelijkheden beschikbaar is, moet voldoen aan de betalingsverplichting. Echter, zien wij de stadspas of betalen via mobiele telefoon niet als algemeen erkend alternatief. Graag een reactie hierop. Wij zijn natuurlijk ook hier (indien mogelijk) geïnteresseerd naar de jurisprudentie.

Vraag 5: Is deze specifieke boete in overeenstemming met wet- en regelgeving en jurisprudentie?
Antwoord: Alle uitgeschreven naheffingen zijn opgelegd conform op 8 november 2012 door de gemeenteraad vastgestelde Verordening Parkeerbelastingen Helmond 2012.
Vraag 6: Kunnen gebruikers niet gewezen worden op het dichtstbijzijnde niet defecte parkeerautomaat die geldig is voor hetzelfde gebied/parkeerplaats?
Antwoord: Alle parkeerlocaties staan op straatnaam vermeld. Volgens de regelgeving mag een parkeerder geen parkeerkaart van een locatie gebruiken om vervolgens op een andere locatie te parkeren. Op
enkele parkeerlocatie staan twee parkeerautomaten.
• Wederom hebben wij het idee dat de vraag niet begrepen is (antwoord vraag 5 en 6). Het gaat niet alleen om de Helmondse verordening, maar ook over bestaande jurisprudentie. Bent u bekend met rechtelijke uitspraken in relatie tot het beboeten van gebruikers bij een defecte parkeerautomaat? Na kort onderzoek op rechtspraak.nl kunnen we concluderen dat indien een apparaat kapot is je op zoek moet naar een nabijgelegen apparaat dat het wel doet. Gezien de Helmondse regelgeving, waar een parkeerder geen parkeerkaart van een andere locatie mag gebruiken vervalt dit alternatief voor veel parkeerlocaties die slechts over een apparaat beschikken. Graag een reactie hierop.

Vraag 7: Graag ontvangen wij een overzicht hoe vaak een parkeerautomaat defect is en de locaties hiervan in het jaar 2012?
Antwoord: Op dit moment is er geen representatieve lijst beschikbaar.
• Wij ontvangen graag zo spoedig mogelijk een overzicht. Wat bedoeld u met “geen representatieve lijst”?

Beantwoorden

Parkeerautomaat defect: toch betalen, dat blijft de regel
De gemeente blijft erbij dat je moet betalen als de parkeerautomaat defect is. Doe je dat niet, dan riskeer je een boete. Dat liet zij weten in antwoord op de bovenstaande aanvullende vragen. Die stelde de PvdA op 6 februari opnieuw omdat zij de eerdere beantwoording van hun vragen beneden peil vonden en hadden het idee dat hun vragen niet begrepen waren.
Volgens de gemeente worden er een aantal betaalmogelijkheden geboden, waaronder parkeerautomaat (munt, chip of pin), pasparkeren en aangifte doen door middel van mobiel telefoneren of App op de smartphone. Als een parkeerautomaat defect is, moet op de automaat worden aangegeven hoe dan te handelen.Via de infoknop op de parkeerautomaat kan men contact leggen met de stadswacht. De stadswacht zal dan de benodigde informatie verschaffen.
“Feit blijft, dat men aan zijn betalingsverplichting moet voldoen en als dat niet mogelijk is een andere parkeerplaats zal moeten benutten. Er zou rechtsongelijkheid ontstaan ten opzichte van de stadspasparkeerders, die wel normaal aan hun betalingsverplichting voldoen” aldus de gemeente die zich daarbij ook beroept op jurisprudentie. “In Helmond hebben we ervoor gekozen om vast te houden aan de betalingsverplichting. Dit is op de automaat duidelijk aangegeven.”

Beantwoorden

Wederom ontevreden met het antwoord van het college. Laat het hier niet bij zitten.

groet,
Mohammed Chahim

Beantwoorden

‘Geen beboeting bij defect parkeerautomaat’
Mohammed Chahim en Jos Boetzkes dienen vanavond bij de raadsvergadering een motie in om te stoppen met de beboeting bij defect parkeerautomaat. “Laat het hier niet bij zitten” schreef Mohammed hierboven eind maart al.
Deze 2 PvdA-gemeenteraadslieden constateren dat:

  • In 2012 (exclusief december) 515 meldingen zijn gedaan van een defect apparaat (gemiddeld 46,8 meldingen per maand)
  • In 2012 (exclusief december) de defecte parkeerapparaten 4837 uren defect waren
Zij vinden dat:
  • De defecttijd van de parkeerautomaten variërend tussen 1 en 227 uur, met een gemiddelde defecttijd van 9,4 uur veel te lang is,
  • de gemeente Helmond parkeerders niet kan verplichten gebruik te maken van een commercieel product als de “stadsparkeerpas” of kan verplichten tot het aanschaffen van een mobiele (smart)telefoon,
  • chip, pin of munt gebruikelijke betaalmiddelen zijn en betalen via een stadsparkeerpas of mobiele(smart)telefoon dat niet is,
  • het parkeerbeleid van de gemeente uitnodigend moet zijn en faciliterend voor winkelend publiek en winkeliers,
  • parkeerders bij een defecte automaat te verplichten hun auto te verplaatsen naar een andere parkeergebied niet uitnodigend is, en niet passen bij het doel van ons parkeerbeleid,

En daarom willen zij dat de gemeenteraad vanavond besluit dat de gemeente

  • de huidige parkeerautomaten te inspecteren, te achterhalen waarom de apparaten zo vaak defect zijn en zo nodig over te stappen op andere apparaten,
  • indien er bij een parkeerapparaat niet betaald kan worden met pin, chip of munt, parkeerders gebruik te laten maken van de parkeerplaatsen in het parkeergebied zonder hen hiervoor te beboeten en dit duidelijk kenbaar maken op het apparaat, dan wel aan te geven welke belendende apparaten eveneens voor deze parkeerplaats gebruikt kunnen worden

Vanavond brengen zij die motie in stemming en weten we of de rest van de gemeenteraad daarmee in stemt.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op dinsdag 9 april 2013 om 18:16:

Erg dat er over zoiets moet worden gestemd. Iedereen snapt toch dat je dan niet hoeft te betalen. Dus dat zal wel aangenomen worden.

Beantwoorden

Update vanuit de raad: wethouder gaat onderzoeken waarom de parkeerautomaten zo vaak defect zijn en zal dit over een maand presenteren in de commissie. Tot die tijd zal er NIET meer beboet worden indien een apparaat kapot is!

Beantwoorden

@Mohammed Chahim op dinsdag 9 april 2013 om 20:51:

De eerste maand is alvast gewonnen. Maar ik snap niet wat dat onderzoek te maken heeft met wel of niet betalen bij een kapot parkeerautomaat.

Beantwoorden

Het is goed om te onderzoeken waarom de apparaten zo vaak kapot zijn(software, hardware, vandalisme?) op basis hiervan gaan wij discussie aan met rest van de raad. Ook zal de wethouder nadenken over hoe men op de apparaten instructies kan geven aan gebruiken indien apparaat kapot is.

Beantwoorden

Van de week was een vrouw in discussie met de stadswachter toen ik net parkeerde achter de hema. Stadwacht zei dat ze niet had ingecheched met de stadskaart dat ze haar kenteken niet konden vinden. Mevrouw liet met haar pas zien dat ze toch daadwerkelijk had ingechecked want de pas checke haar uit. Ik ben een half uur in de stad geweest toen ik terug kwam waren ze nog steeds in discussie. Belachelijk dat je moet aantonen dat je wel ingechecked hebt. Die technologie van tegenwoordig zitten allemaal bugs in en werken voor geen meter. Oude mensjes gaan dat nooit snappen 🙁

Beantwoorden

@Roland op dinsdag 9 april 2013 om 19:10:

Volgens mij is er altijd sprake geweest van een gedoogsituatie. Parkeren bij een defecte parkeerautomaat heeft eigenlijk nog nooit gemogen.

Beantwoorden

Hallo, er word gesuggereerd dat parkeren bij een defecte automaat NOOIT mag, gelukkig hebben we de foto’s nog!

Parkeerautomaat Helmond

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op woensdag 6 februari 2013 om 12:54:

stadpas ja die heb ik 1 aangeschaft naar een bekeuring die netjes is terug gedraait en wat denk je stadspas is voordeeliger neeeeen de oplichters in de raad van helmond het is net zo duur verrekte mogolen daar in de raad van helmond zake vullers zijn het.

en dan ook nog zon wijf als burgemeester die de blauwe eikels opdracht geeft om te schrijven laat ze naar een andere stad gaan

Beantwoorden

Volgende keer de stadswacht met handboeien aan defect apparaat vastmaken, wedje dat ie dan supersnel gemaakt is.

Beantwoorden

@frankske op donderdag 18 april 2013 om 01:34:

Zou je dat nog even toe willen lichten. Zolang je doordeweeks gebruik maakt van de parkeergarage zou je het 2e uur gratis mogen parkeren.

Bij het straatparkeren is dit niet het geval, omdat dat wettelijk niet mag. Zo is mij eens verteld.

Beantwoorden

Toch weer parkeerboetes bij defecte parkeerautomaten sinds donderdag
De gemeente blijft erbij dat je een parkeerboete krijgt als je niet betaald voor een parkeerplaats bij een defecte betaalautomaat. De handhaving daarvan in het centrum is donderdag 13 juni weer hervat.
Die handhaving was tijdelijk stop gezet na de raadsvergadering van 9 april. Dit naar aanleiding van een PvdA-motie om de storingen van de parkeerautomaten te onderzoeken. Tot het afronden van dat onderzoek werd toen toegezegd dat er niet beboet zou worden indien een apparaat kapot is.
De storingsmeldingen op parkeerticketautomaten en de hersteltijden daarvan, blijven binnen de landelijke normering, aldus B&W. Die conclusie wordt getrokken naar aanleiding van een onderzoek (pdf) dat werd uitgevoerd door de medewerkers van de Stadswacht en Parkeerbeheer. In 4 weken tijd controleerden zij 4.969 keer een parkeerautomaat en constateerden daarbij 66 daadwerkelijk storingen (waarvan de helft muntstoringen). Gemiddeld bleek dat de hersteltijden ruim binnen de 2% vielen die de gemeente als criteria stelt.
Hoe dit parkeerdossier sinds januari speelt, kun je hierboven lezen.

Beantwoorden

Belachelijk. Een automaat hoort gewoon te werken en als dat niet zo is dan mogen de bewoners en bezoekers van Helmond daar niet de dupe van worden.

Beantwoorden

Niet de stadswacht maar ons inhalig gemeentebestuur is schuldig aan dit beleid maar misschien nu die profiteur van tielemans opgerot is dat ze wat minder streng kunnen zijn want ze hebben nu minder uitgave aan taxiritten

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *