Buiten is het 4 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.054 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
64reacties

Berry Smits van Helmond Aktief stelde schriftelijke vragen aan B&W over deze wijziging van het logo van theater ’t Speelhuis vorige week.
Hieronder zijn 4 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door zijn inleiding. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die ook in zijn geheel in de reacties.

Wij hebben als fractie Helmond Aktief ook kennisgenomen van de wijziging van het beeldmerk van ’t Speelhuis. Een beeldmerk waarin een 9-kleurige “S” de verwijzing naar het Speelhuis maakt.
Volgens onze fractie en vele gehoorde reacties als volksvertegenwoordiger, wordt/is dit beeldmerk niet heel enthousiast ontvangen!
Een “S”, die qua gedachtegang vergeleken zou kunnen worden met ooit het voorstel voor die harde “H” als beeldmerk voor onze gemeente, past naar onze inzichten niet.
Vergelijkingen met Station, Speeltuin, Sinterklaas, Sport etc. zijn al gehoord. Een verwijzing naar het Speelhuis wordt in die “S” niet gezien c.q. herkend. Het oude beeldmerk met de silhouet belijning van oude / nieuwe gebouwen locatie was daarin veel herkenbaarder.
Ondanks dat wij als politiek niet zijn gekend c.q. gehoord, willen wij als fractie Helmond Aktief aangeven dat wij niet content zijn met deze vervanging en spreken onze teleurstelling uit.
Wij willen u daarom onderstaande vragen voorleggen:

  1. Wat is de feitelijke reden om over te gaan tot een vervanging van het beeldmerk?
  2. Waarom was het oude beeldmerk niet meer afdoende?
  3. Wie zijn / waren uw adviseurs om het beeldmerk “S” te verkiezen?
  4. Wat zijn uiteindelijk de kosten c.q. het budget voor het vervangen van het oude beeldmerk? Te denken valt aan reclame materiaal, post / papier, servies, kleding etc. etc. Uit welk begroting programma wordt dit budget gedekt?

64 reacties:

Klopt, ik ben ook niet enthousiast. Het oude sky line logo vind ik veel mooier. Het zegt in 1 keer wat het is ipv dat je denkt aan een chocolade letter en het verhaal moet weten (8 kunst stijlen dus 8x S) voor je het associeert met een theater. Jammer.

Beantwoorden

Het linker logo is mooier en duidelijker waar het voor staat.

Beantwoorden
Nicky van der Heijden

Het oude logo was veel mooier !!!!

Beantwoorden

Tis net n chocolade letter 😂😂😂

Beantwoorden
Hanny van den Broek

Eerst vervangt de gemeente het prachtige oude historische wapen door die 4 pleerollen en nu moet er een S komen voor het mooie en duidelijke logo dat het Speelhuis had. Bah bah!

Beantwoorden

Oude logo is natuurlijk veel mooier dan het nieuwe prutsontwerpje.

Maar aan de andere kant kunnen we ook blij zijn met niet meer dan een mislukte gepimpte “S”. Het had ook weer een wc-rollenontwerp kunnen zijn zoals met dat andere “prachtige” logo van Helmond. Dat is nog dramatischer.

Beantwoorden

Een nieuw flut logo, en wat heeft dit nieuwe logo PRECIES gekost????
Willen de betrokken ambtenaren dit even ZELF privé betalen, mafkezen, ego ridders, of was het weer bedrijfjespolitiek….
Graag het OUDE logo terug!

Beantwoorden

@Gerard op dinsdag 24 april 2018 om 09:47:

Eens! Bah!

Beantwoorden

Komt Superman naar de stad?
Verschrikkelijk dat nieuwe logo.
Als iets goed is zoals het eerdere logo, blijf er dan vanaf met je tengels!

Beantwoorden

Oude was mooier, maar het nieuwe past qua uitstraling het best bij het stadslogo, die 5 closetrollen…..misschien beiden terugdraaien ?

Beantwoorden

Eerste is echt herkenbaarder. Tweede is wel mooier maar kan van alles zijn.

Beantwoorden

Dus er heeft iemand in Word 8x een S in verschillende lettertypes aangeklikt, alle 8 een ander kleurtje en dan over elkaar heen gelegd in Photoshop o.i.d.. Dat had ik ook wel voor ze kunnen doen en gegarandeerd goedkoper (want ik denk dat de kosten idioot hoog liggen voor zulk soort onzin).
Ik werd initieel een beetje pissig op De weblog van Helmond, omdat ik oprecht dacht dat de geplaatste foto er niet compleet op stond .. 😛 Alleen een S, wie keurt dat in vredesnaam goed !?

Beantwoorden

Gewoon het oude logo. Daar was en is niets mis mee.

Beantwoorden

Is dit gedrocht ontworpen door dezelfde klungel die de 4 wc-rollen voor Helmond Marketing bij elkaar heeft geprutst?

Beantwoorden

Oude is veel mooier!!

Beantwoorden
Miranda van den Einden

Het oude is véle malen mooier. Het beschrijft de prachtige historische markante lokatie en je weet waar het voor staat!

Beantwoorden
Margriet Bovendeerd

En alweer weg gegooid geld voor zo,n logo net als het logo van Helmond met z,n toilet rollen 😉😂😂

Beantwoorden

Vrees dat de “trotse” ontwerper na alle lovende kritieken zich erg stil gaat houden…..

Beantwoorden

Rond december ligt deze letter volop in supermarkten.
Als gratis promotie voor ons Speelhuis.
Is dit niet om op te eten?

Beantwoorden

Margriet ben het helemaal met je eenshadden we iets moois enhet gaf duidelijk aan waar het voor stond. Die S zegt me niets

Beantwoorden

Als ik een positief woordje MOET zeggen, dan zeg ik het nieuwe logo is beter dan het logo van de stad Helmond ( de vijf opgestapelde wc-rollen ).

Beantwoorden
Karin van der Werff

Hoop dat ze er niet te veel voor betaald hebben boor da wazige ding …
Sinterklaasletter …
maar dan van zuurtjes …
Lilluk ist zeker …

Beantwoorden

Gewoon de aloude Helmondse traditie: iets wat mooi is afbreken en er iets afgrijselijk vernieuwds voor terugbrengen….gewoon omdat het nieuw is en geld kost 😬😞…en waarom gebruikt de facebook pagina van de gemeente Helmond eigenlijk zelf niet het closetrollenlogo ?

Beantwoorden

Het oude logo straalt helmond uit het nieuwr niet

Beantwoorden

De S van Super wat is daar mis mee?
Verwijst naar een ‘supermarkt’, waarmee Helmond wel iets heeft.
Prima te pruimen ook als chocoladeletter. Puur? Nou nee, meer melk.
Slingermarkt in aantocht. Zouden ze het nog op tijd redden? Het vervangen van alle folders en reclame-uitingen en briefhoofden?

Beantwoorden

De oude van ons speelhuis was veel beter

Beantwoorden

Pover logo. Plots denk ik dan: het is de S van Stienen. Zal toch niet waar zijn?

Beantwoorden

Het oude logo was al niks maar het nieuwe is wel heel erg slecht en goedkoop

Beantwoorden

S van slechte reclame voor een mooi theater in Helmond… Ik stem voor t oude logo!

Beantwoorden

Triest…

Beantwoorden

Net n chocolade letter.

Beantwoorden

Dom, dom, dom.
Kijk eens goed naar de grote reclameposters opgehangen in de stad.
Nieuwe naam: Het Speelhuis.
En welk internetadres staat er onderaan de posters vermeld?
Juist ja: http://www.theaterspeelhuis.nl
Was http://www.hetspeelhuis.nl misschien al vergeven?
Dat gaat toch nog wel verwarring scheppen en inkomsten.
Of wacht, we mailen natuurlijk niet meer. We happen lucht.

Beantwoorden

Toch maar even nog gecheckt: http://www.hetspeelhuis.nl/
Domeinnaam is zojuist gereserveerd, krijg ik terug van Strato.
Maar door wie? Hopelijk door het Speelhuis uit Hellemond.
Anders gaat het nog meer geld kosten …

Beantwoorden

Lijkt nergens op…weer bewijs dat verandering geen verbetering is

Beantwoorden

Deze S refereert waarschijnlijk naar enkele voorgaande logo’s en kleuren, van de Paars-Geel met het FF Scala lettertype met de kubuswoningen, naar de alles in één kleur magenta versie daarvan en later na de brand de bordeaux rood blauwe en daarna rood paarse beeldmerk met de omtrek van de olv kerk.

Samengevoegd tot één blur, het kon beter.

Beantwoorden

Past inderdaad mooi bij de flop van het gemeentewapen. Misschien kunnen ze het verkopen aan een Speelgoedzaak, Sjokolaterie, Schoenenwinkel of een Sexshop. Begint ook met een S en elke honderd euro die ze ervoor krijgen is mooi meegenomen. Als het niet te veel gevraagd is: liefst buiten Helmond dan hebben wij er geen last van.

Goed dat er vragen worden gesteld! Maar het stadsbestuur zal wel weer zeggen dat ze er niks mee te maken hebben en dat het Speelhuis zelf moet weten hoe ze hun subsidiegeld en logo verbrassen. 🙁

Beantwoorden
Toon van Laarhoven

Duurt onderhand wel heel erg lang dat die vragen van Berry Smits over het Speelhuis-logo worden beantwoord! In drie maanden moest dat toch te doen zijn. #FAIL

Beantwoorden

Update:
B&W legt uit waarom Het Speelhuis een nieuw logo nodig had
Vandaag gaf B&W na bijna 4 maanden antwoord op de 4 raadsvragen die Helmond Aktief daarover in april stelde. Hieronder de volledige beantwoording.

  1. Vraag: Wat is de feitelijke reden om over te gaan tot een vervanging van het beeldmerk?
    Antwoord: Het beeldmerk dat gebruikt is in de afgelopen jaren is gemaakt voor de tijdelijke periode. Niemand wist wat de toekomst zou gaan brengen en evenmin waar de huisstijl dus aan moest beantwoorden voor duurzaam gebruik. Het theater had al langer behoefte aan een nieuwe huisstijl, maar er is gewacht tot dit gunstige moment:
    ÷ Het adres is per 1 mei gewijzigd in Speelhuisplein 2. Veel beelddragers moesten dus sowieso vervangen worden en waren met vooruitziende blik ook niet meer bijbesteld.
    ÷ Diverse investeringen zijn uitgesteld:
         • De website was aan vervanging toe. Door de toename van online verkoop kon de bestaande site de toestroom van bezoekers niet meer aan. Er moest dus sowieso een nieuwe website worden gebouwd voor de start kaartverkoop 2018-2019 (19 mei 2018).
         • De bedrijfskleding is ruim 5 jaar in gebruik en aan vervanging toe.
         • In het kader van de verbouwing moet het pand op diverse plekken voorzien worden van nieuwe belettering en beeldmerken. Ook die kosten zouden sowieso gemaakt worden.
    ÷  De definitieve nieuwe naam van het theater is Het Speelhuis (i.p.v. de naam in de tijdelijke periode: Theater Speelhuis).
    ÷ In mei is de nieuwe seizoensbrochure 2018-2019 verschenen. Dit is het openingsseizoen met nieuwe programmalijnen, in een nieuw pand met een nieuwe huisstijl.
  2. Vraag: Waarom was het oude beeldmerk niet meer afdoende?
    Antwoord: Het nieuwe pand dat momenteel wordt gerealiseerd is gebouwd op de toekomstambities van Het Speelhuis met een gevarieerd programma om Helmond en haar regio te bedienen. Er komen meer speelruimtes met tal van nieuwe programmerings- en exploitatiemogelijkheden. Het Speelhuis wil een dynamisch en wendbaar theater zijn. Dat gevoel moest tot uitdrukking komen in de nieuwe huisstijl. Bovendien was er behoefte aan een beeldmerk dat zich kan blijven ontwikkelen in de komende jaren.
  3. Vraag: Wie zijn / waren uw adviseurs om het beeldmerk “S” te verkiezen?
    Antwoord: Team Speelhuis werkt samen met het vooraanstaande Brabantse ontwerpbureau Studio Boot. Zij zijn vertrouwd met zowel de Brabantse mentaliteit als (inter)nationale ontwikkelingen op het gebied van design in het culturele veld. Zij staan dicht bij de programmering en marketing & communicatie van het theater. Deze samenwerking heeft er mede toe bijgedragen dat de aantrekkingskracht van het Helmondse theater de afgelopen jaren is toegenomen. Dat wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door een grote toename van bezoekersaantallen. Studio Boot heeft in opdracht de nieuwe huisstijl ontwikkeld. Het Speelhuis kan hiermee de komende jaren goed uit de voeten. De huisstijl heeft nog veel in petto, zoals ook het theater.
  4. Vraag: Wat zijn uiteindelijk de kosten c.q. het budget voor het vervangen van het oude beeldmerk? Te denken valt aan reclame materiaal, post / papier, servies, kleding etc. etc. Uit welk begroting programma wordt dit budget gedekt?
    Antwoord: De kosten voor het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl zijn: € 11.920,- (ex BTW) en worden bekostigd uit de exploitatiereserves van het theater. Kosten voor kleding, website, belettering, zoals boven vernoemd, zijn kosten die sowieso gemaakt zouden worden. Er is daarom bewust gekozen voor een toekomstbestendige investering en juist in deze fase deze nieuwe huisstijl te lanceren.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op dinsdag 14 augustus 2018 om 16:35:

Wat een slap blabla-verhaal zeg!! En ach ja, kostte maar 12 duizend euro want dat reclamebureau kent de Brabantse mentaliteit en weet dat we een S zo leuk vinden. Ik zeg: het oude was 10 keer mooier en beter!

Beantwoorden

Tis net n chocolade letter 😲

Beantwoorden
Hanny van den Broek

Het oude logo is veel mooier en duidelijker. Had desnoods de letters van het speelhuis een beetje opgeleukt. Was meteen 11.000 excl btw goedkoper geweest.

Beantwoorden
Nicky van der Heijden

OntwikkelingSkoSten 11.920,- (ex BTW) 🤔 Heb ik duS toch het verkeerde beroep gekozen.

Beantwoorden

Alles van vroeger uit onze mooie stadje verdwijnt in een putje 😱🤬😔

Beantwoorden

Nietszeggende onscherpe chocoladeletter …
Staat voor het speelhuis …
Hoe oud was het vorige logo?

Beantwoorden

Jammer hoor…

Beantwoorden

Alles wat hierboven gezegd wordt. Geld verbrasserij.

Beantwoorden

lijkt voortaan meer op de efteling

Beantwoorden

Of iets van sinterklaas 🤭

Beantwoorden

Typisch gevalletje voor het programma ” kan niet waar zijn ” wat een geldverspilling

Beantwoorden

“Het Speelhuis wil een dynamisch en wendbaar theater zijn. Dat gevoel moest tot uitdrukking komen in de nieuwe huisstijl.”
Dat is dan dus ZWAAR mislukt!

Het gevoel dat ik erbij krijg is dat er weer veel geld over de balk gesmeten wordt, dat het resultaat de letter S van SLECHT is en dat de Helmonders het niet zien zitten. Na het stadslogo met de pleerollen weer een blunder. 🙁

Beantwoorden

Ik vind het ” oude logo” veel en veel mooier, waarom altijd iets veranderen als het goed is, het word er vaak niet beter op, zoals bij dit, zo jammer, maar het zal er wel komen, want het is al beslist! 👎

Beantwoorden

@gemeente Helmond,

In het vervolg; OVERLEG even met de inwoners, doe een online stemming of zoiets, er is zoveel mogelijk tegenwoordig.
Ambtenaren denken heel anders dan burgers (burgers kunnen tenminste nog denken, denk ik dan wel eens) en nemen vaak een beslissing waar niemand op wacht, en wat dus weer geld kost.
En koste dat “logo” alleen al 12.000 euro? Zoja, nooit meer zaken doen met dat bureau, er zijn er genoeg die het voor veel minder doen.
Alweer een pijnlijke les voor de gemeente, je zou denken dat er iets was geleerd na het nieuwe Helmond “logo”, niet dus.
Het wachten is wederom op de volgende blunder.

Beantwoorden

@twanneman Dat is niet zoals het werkt, moet de gemeente dan voor elke keus jou gaan bellen of ze er mee door mogen gaan? Lijkt me een duur grapje om dat bij elke inwoner bij elke keuze te gaan doen 😉

Al redenen voor het nieuwe logo slaan de spijker op z’n kop. Het oude logo en de site waren zwaar verouderd en niet meer van deze tijd. dat bedrag is inderdaad aan de hoge kant, maar goed. Ik vindt het een geslaagd logo.

Beantwoorden

@Tim op woensdag 15 augustus 2018 om 11:02:

Nou, dan ben jij ongeveer de enige…..

Beantwoorden

Het is ook moeilijk om een nieuw logo te kiezen… een S…hoe komen ze er op….oooo..ja..ik denk de S van Speelhuis…dat kan alleen een reclame buro bedenken ….voor veel geld natuurlijk😂😂😂

Beantwoorden

Zwaar belachelijk!

Beantwoorden
Rianne van der Heyden

Die S past wel goed bij het wc papier logo waar de gemeente haar reet mee afveegt

Beantwoorden

Het gaat mij niet eens om het logo maar het proces, de keuzes en de uitleg:
Studio Boot is gekozen omdat: “Zij zijn vertrouwd met zowel de Brabantse mentaliteit als (inter)nationale ontwikkelingen op het gebied van design in het culturele veld.” Bla, bla, bal, ik zeg vooral omdat ons kent ons…. (pag. 80 onderaan…) https://www.designacademy.nl/portals/0/www/corporate/annualreport2010.pdf
Jarenlange samenwerking is de basis …. ook al drie jaar de (dure) programmabrochures ontworpen en gemaakt…
“Het adres is per 1 mei gewijzigd in Speelhuisplein 2. Veel beelddragers moesten dus sowieso vervangen worden en waren met vooruitziende blik ook niet meer bijbesteld.” Waarom moest dat die adreswijziging? Dat is toch ook gewoon een keuze geweest die dus bakken geld kost en nu als excuus wordt gebruikt….!
De totale kosten worden weer eens niet genoemd….. wat een transparantie….

Beantwoorden

@ allen , het mag duidelijk zijn dat men nogal wat tijd heeft moeten besteden om de vragen van ondergetekende namens Helmond Aktief te beantwoorden!. Inderdaad een heleboel bla-bla-bla. Mag duidelijk zijn dat wij daar ( nieuw logo ) niet op zaten te wachten. Onnodig en dan een “s-je” voor bijna hebben € 12.000,00 ! Wat het uiteindelijk allemaal heeft gekost wordt niet vermeld! Aanpassen facilitaire zaken zoals briefpapier, aanwijzingsborden, serviesgoed, website etct.etc. Kortom belachelijk !Kunnen we het nog terugdraaien? Haast onmogelijk! Gelukkig hebben we destijds het logo van de gemeente Helmond nog kunnen behouden. Maar voor ’t Speelhuis is jammer genoeg te laat! Berry Smits. fvz Helmond Aktief

Beantwoorden

@Berry Smits op donderdag 16 augustus 2018 om 11:14:

Zo is het Berry!

Beantwoorden

Als rasechte Helmonder word ik er zachtjesaan kotsmisselijk van dat veel, vaak ‘import’ popie jopies steeds maar roepen dat ‘wij’ trots moeten zijn op onze stad. Alsof we dat niet zijn!
Waar ‘wij’ minder trots op zijn is dat diezelfde popie jopies werk uitbesteden aan vriendjes die geen enkele band met Helmond hebben. Omdat ze denken en/of vinden dat ‘wij’ dat in Helmond niet kunnen! En maar roepen…..

Beantwoorden

Het nieuwe logo is niet alleen oerlelijk maar is dus ook nog gewoon jatwerk van een standaardplaatje op de stockfotografiewebsite Shutterstock.
O o o, wat een creativiteit voor 11.920 euro. #geldzat #schande

Beantwoorden

Nou, als dit waar is……

Dan is het wel een enorme blunder @Rijpelaar….

Hoop dat de gemeente dan een proces aanspant.

Beantwoorden

@Rijpelaar – Mooie ontdekking!

@Twanneman – Die Vriendjes hangen elkaar er niet aan…. komt echt geen proces helaas laat staan een vraag over…..

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *