34reacties

Mol: 80 procent is binnen

Dinsdag 30 mei jongstleden was de eerste politieke ronde in de Boscotondo-arena over het onderwerp MobiliteitsVISIE. De avond brak een record: 12 insprekers waren op een vergadering van een commissie van de raad, in dit geval een Opiniecommissie. Zij maakten gebruik van de mogelijkheid om hun opmerkingen en vragen neer te leggen bij de leden van de commissie. Een resultaat waar we als Helmonders trots op mogen zijn als zoveel mensen de moeite nemen om een vrij uitvoerig stuk als de MobiliteitsVISIE te bestuderen en daar dan ook nog zinnige zaken over te zeggen.

Opiniecommissie: voor de fracties in de raad bedoeld om zonder besluiten te nemen, aan te geven hoe men tegen een bepaald voorstel aan kijkt, vaak vanuit een politiek standpunt.

Voorafgaand aan de politieke afronding van de MobiliteitsVISIE (er komen nog een adviescommissie en een raadsvergadering!!) was er veel reuring over dit onderwerp in de stad via het ED, zeker via de Loop en de berichten in social media logen er niet om. In de afgelopen weken heeft mijn fractie zich wel gestoord dat in verschillende uitingen een zekere mate aan desinformatie werd uitgedragen. Kreten zoals “de stad gaat op slot” of “Helmond moet een provinciestadje blijven” dragen niet bij aan een inhoudelijke discussie. Het eerste klopt niet en het tweede is een ruim gepasseerd station. Ik kan me ook niet voorstellen dat er ondernemers in de stad zijn, die staan te trappelen van ongeduld bij het idee van een provinciestadje.

Terug naar de avond van 30 mei j.l. Enkele bijdragen van de insprekers zaten wat mij betreft op het randje met name als het ging om persoonlijke aanvallen op de verantwoordelijke wethouder. Maar laat ik naar de positieve kant kijken. Zinnige opmerkingen over ondernemerszorgen in relatie tot de bereikbaarheid van de stad. We hebben het dan het politiek geworstel over de N279, de N270 en de A67. Ook de input van ondernemers uit 2019 werd terecht aan de orde gesteld.

Een VISIE is nog geen plan: er zijn geen concrete uitwerkingen en geen financieel plaatje. Laten we eerlijk zijn: als het college direct met concrete plannen was gekomen, dan waren politiek de rapen gaar omdat dan een visie ontbreekt. Een niet seculiere partij riep maar steeds dat deze college-insteek een “blanco cheque” betekent. Onbegrijpelijk. Diezelfde partij vond het nodig om op FaceBook de bijdrage van een andere partij als “gezwam” te betitelen. Polariseren om te polariseren? Een (voormalig) bestuurderspartij onwaardig.

De titel van de column? : verschillende oppositiepartijen verklaarden dat ze 80% van deze MobiliteitsVISIE omarmden. Voor de resterende 20% wachten we met goede gemoed op de reactie van het college.

Frans Mol
Fractievoorzitter 50PLUS Helmond