27reacties

Pilot met slimme verkeerlichten voor fietsers

“Vanaf begin augustus krijgen fietsers op de kruising President Rooseveltlaan met de Jan van Brabantlaan en Boerhaavelaan in Helmond sneller groen licht.” Dat liet de gemeente zojuist middels een persbericht weten. De gemeente koos deze locatie uit voor een pilot met slimme verkeerlichten die ervoor moet zorgen dat fietsers minder lang voor een rood verkeerslicht hoeven te wachten.

Tijdens deze proef wordt bekeken of deze verkeerslichten er inderdaad voor zorgen dat ze minder lang hoeven te wachten. Daarnaast wordt onderzocht wat de gevolgen hiervan voor het overige verkeer zijn. De proef duurt tot begin november en de eerste resultaten worden begin 2023 verwacht. De gemeente wil het aantrekkelijker maken om de fiets te pakken en kijkt naar mogelijkheden om fietsgebruik te stimuleren. Het verkorten van de wachttijd voor een verkeerslicht is 1 van die mogelijkheden. Fietsers die vanuit de richting Stiphout komen, krijgen op de kruising sneller groen licht. Er werd gekozen voor deze locatie omdat het op een belangrijke fietsroute ligt.

Als de proef succesvol is, wil wethouder Arno Bonte fietsers bij meer verkeerslichten vaker groen geven: “We gaan in Helmond de rode loper uitrollen voor fietsers. Nu is de auto op veel plekken nog te dominant. Fietsen is voor de korte afstand een veel beter alternatief. Het is gezonder en zorgt voor minder luchtvervuiling. Daarom belonen we fietsers met kortere wachttijden bij verkeerslichten.”

De meeste verkeerslichten merken fietsers pas op wanneer ze dicht bij het kruispunt zijn. Dit is waarom fietsers vaak langer moeten wachten. De verkeerslichten aan de President Rooseveltlaan worden aangestuurd door een camera die verder van het kruispunt vandaan hangt. Fietsers worden daarom eerder waargenomen door het systeem. Speciale software in deze camera herkent fietsers en geeft een signaal aan het verkeerslicht. Hierdoor kan het verkeerslicht keuzes maken die in het belang zijn van de fietsers, bijvoorbeeld door hen eerder groen licht te geven.
De camera, die gekoppeld is met het slimme verkeerslicht, werkt met beeldherkenning om onderscheid te maken tussen fietsers en auto’s. 1 Van de voorwaarden bij deze pilot was dat de privacy van verkeersdeelnemers gewaarborgd wordt. De beelden worden daarom alleen in de camera verwerkt en niet via internet verstuurd. Bovendien worden de beelden niet gedeeld met handhaving of de politie en er worden geen gegevens van verkeersdeelnemers opgeslagen. De camera en de bijbehorende software voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De camera werd eind juli bevestigd aan een lichtmast op zo’n 80 meter van het kruispunt (ter hoogte van de Van Het Hoffstraat). 

In de reacties hieronder staat een update.