Buiten is het 18 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 107.801 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
15reacties

“Vanaf begin augustus krijgen fietsers op de kruising President Rooseveltlaan met de Jan van Brabantlaan en Boerhaavelaan in Helmond sneller groen licht.” Dat liet de gemeente zojuist middels een persbericht weten. De gemeente koos deze locatie uit voor een pilot met slimme verkeerlichten die ervoor moet zorgen dat fietsers minder lang voor een rood verkeerslicht hoeven te wachten.
Tijdens deze proef wordt bekeken of deze verkeerslichten er inderdaad voor zorgen dat ze minder lang hoeven te wachten. Daarnaast wordt onderzocht wat de gevolgen hiervan voor het overige verkeer zijn. De proef duurt tot begin november en de eerste resultaten worden begin 2023 verwacht. De gemeente wil het aantrekkelijker maken om de fiets te pakken en kijkt naar mogelijkheden om fietsgebruik te stimuleren. Het verkorten van de wachttijd voor een verkeerslicht is 1 van die mogelijkheden. Fietsers die vanuit de richting Stiphout komen, krijgen op de kruising sneller groen licht. Er werd gekozen voor deze locatie omdat het op een belangrijke fietsroute ligt.

Als de proef succesvol is, wil wethouder Arno Bonte fietsers bij meer verkeerslichten vaker groen geven: “We gaan in Helmond de rode loper uitrollen voor fietsers. Nu is de auto op veel plekken nog te dominant. Fietsen is voor de korte afstand een veel beter alternatief. Het is gezonder en zorgt voor minder luchtvervuiling. Daarom belonen we fietsers met kortere wachttijden bij verkeerslichten.”

De meeste verkeerslichten merken fietsers pas op wanneer ze dicht bij het kruispunt zijn. Dit is waarom fietsers vaak langer moeten wachten. De verkeerslichten aan de President Rooseveltlaan worden aangestuurd door een camera die verder van het kruispunt vandaan hangt. Fietsers worden daarom eerder waargenomen door het systeem. Speciale software in deze camera herkent fietsers en geeft een signaal aan het verkeerslicht. Hierdoor kan het verkeerslicht keuzes maken die in het belang zijn van de fietsers, bijvoorbeeld door hen eerder groen licht te geven.
De camera, die gekoppeld is met het slimme verkeerslicht, werkt met beeldherkenning om onderscheid te maken tussen fietsers en auto’s. 1 Van de voorwaarden bij deze pilot was dat de privacy van verkeersdeelnemers gewaarborgd wordt. De beelden worden daarom alleen in de camera verwerkt en niet via internet verstuurd. Bovendien worden de beelden niet gedeeld met handhaving of de politie en er worden geen gegevens van verkeersdeelnemers opgeslagen. De camera en de bijbehorende software voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De camera werd eind juli bevestigd aan een lichtmast op zo’n 80 meter van het kruispunt (ter hoogte van de Van Het Hoffstraat). 

15 reacties:

Ik begrijp dat wel, als je elke dag vanuit Rotterdam hierheen komt fietsen wil je natuurlijk elke tijdswinst die mogelijk is benutten.

Beantwoorden

Mag weer wat kosten door die geldverspiller

Beantwoorden

Prima initiatief. De wachttijd voor fietsers aan het verkeerslicht in Helmond is erg lang vergeleken met de omringende gemeenten.

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle verkeerslichten voor auto’s op rood springen zodra er een fiets nadert. Laat die automobilsten maar wachten. Zitten toch al op hun luie reet.

Beantwoorden

Ik vind dit een rare plek want volgens mij staan hier al slimme verkeerslichten. De wachttijd als fietser is hier al vrij minimaal (kan ik zeggen als regelmatige fietser op dit kruispunt, heeft meneer Bonte hier überhaupt al eens gefietst?) en je wordt prima op de hoogte gehouden door de wacht indicatoren.

Waarom niet testen op de europaweg/kasteel traverse? Dan zie je ook het gevolg voor het verkeer op (wat meneer Bonte sluipverkeer noemt) een belangrijke doorgaande verkeersader. Ik denk dat je dan een veel reëler beeld krijgt van dit soort aanpassingen.

Beantwoorden

Krijg je dadelijk dat er erg veel auto’s moeten remmen en stoppen voor een fietser, en weer vanuit stilstand op moeten trekken, daar zal de “groene” stad Helmond toch niet op zitten te wachten?

Alhoewel ik het logisch vind dat fietsers e.d. eigenlijk minder lang zouden moeten wachten, maar ten koste van alles?
Fietstunnels zou een oplossing kunnen zijn, maar met de huidige criminaliteit ook geen goed idee.

Wellicht zouden ECHT slimme verkeerslichten de uitkomst zijn, verkeerslichten die echt alles zien, ook de auto’s, en die dan meteen anticiperen op de situatie en op het weer zodat er niemand lang hoeft te wachten.

Beantwoorden

Er staan al jaren slimme verkeerslichten bij de spoorwegovergang op ‘t Hout. Hoezo is dit dan een pilot?

Beantwoorden

ik begrijp de gedachte, maar ik vraag me echt af hoe realistisch dit is en hoeveel mensen hier nu door voor een fiets zouden gaan kiezen.

Dit is de grootste verkeersslagader van Helmond, een groene golf voor het doorgaande verkeer over de hele traverse zou onder de streep een veel grotere verbetering in luchtkwaliteit opleveren dan die uitzondering die op basis hiervan de fiets zou gaan pakken.

Beantwoorden

@Johannes op woensdag 3 augustus 2022 om 14:55:

Een rode golf, dus zoveel mogelijk hinder voor auto’s, zorgt ervoor dat het doorgaande verkeer de Kasteel-Traverse gaan mijden. Moet je in het centrum zijn als Helmonder dan is de fiets een goede oplossing.

Beantwoorden

Dan maak je wel de aanname dat al dat verkeer naar centrum Helmond gaat terwijl de traverse vooral belangrijk is als ontsluiting richting Eindhoven, en richting van Deurne, daar is niet echt een goede alternatieve route voor. Die mensen pest je hiermee niet uit de auto, maar die veroorzaken straks wel nodeloos veel extra verontreiniging.

Beantwoorden

@Fietser op woensdag 3 augustus 2022 om 15:07:

Als ik in het centrum wil zijn met de fiets kan ik via de kromme steenweg, kanaaldijk, kasteellaan en smalle haven prima onder de kasteel traverse door, je hoeft helemaal geen overlast te hebben van deze weg en het doorgaande verkeer hoeft daar helemaal niet onder te lijden.

Aan de oostkant van het centrum zou een extra tunnel/brug voor fietsverkeer (van station naar binnenstad) zeker geen overbodige luxe zijn.
Dan is een groen golf voor verkeer daar zeker vele malen beter dan een rode golf. Stilstaande auto’s zorgen voor meer vervuiling. Welke alternatieven zijn er voor iemand die van Deurne naar Eindhoven rijd? Ik zal u vast verklappen dat de A67 dat zeker niet is, die is overvol ‘s in de spits.

Beantwoorden

Is zeker goed maar zorg dan ook dat de fietspaden bij de Vossenbeemd en de varenschut goed zijn dan alle losse tegels die er liggen en grote spleten zodat je goed en veilig kan fietsen. Vooral omdat daar alle bedrijven liggen waar de mensen werken.

Beantwoorden

We hebben een aantal reacties verwijderd omdat we het op de weblog graag een beetje on topic houden. Wat het topic is, lees je helemaal bovenaan.

Beantwoorden

@Ria op woensdag 3 augustus 2022 om 18:21:

Gebreken aan fietspaden kun je melden op de website van Helmond.nl en dan op medling doen klikken.

Beantwoorden

Ik als fietser wil graag camera’s bij de Henri Dunant omdat wanneer de fietsers groen hebben er vaak nog auto’s door het rood rijden en je bijna van je fiets rijden. Meer tijd heb ik niet nodig om over te steken als we de tijd die we hebben maar mogen gebruiken. En rekening houden dan niet iedereen snel op kan trekken want de jongeren zijn zo traag als dikke stront op hun fiets, zelfs al is die elektrisch.

Beantwoorden

@Mark, die auto’s zijn vaak niet door rood gereden, maar omdat het verkeerslicht wat verder van de afslag staat, en veel autorijders en vooral vrachtverkeer, langzaam door de bocht gaan, stroomt het nog na, terwijl fietsers al groen hebben.
De badkuip is mooi voorbeeld van een kunstwerk dat niet mee kan groeien met het verkeer.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *