11reacties

Slotenmaker krijgt boete van € 250.000

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond boetes voor agressief en misleidend handelen. Consumenten in heel Nederland dachten dat zij een lokale slotenmaker inschakelden, maar dit was niet zo. Ze kregen onverwacht extreem hoge rekeningen en werden gedwongen die te betalen. Het bedrijf krijgt een boete van 200.000 euro. De leidinggevende krijgt een boete van 50.000 euro.

Consumenten die een slotenmaker nodig hadden, vonden advertenties van KeyService hoog in de zoekresultaten op Google doordat het bedrijf daar veel voor betaalde. In deze advertenties leek het alsof het om een lokale slotenmaker ging. Maar dit was niet waar. Op de websites stond dat het bedrijf de slotenmakers met wie zij werkte controleerde op kwaliteit. Maar het Helmonds bedrijf controleerde de slotenmakers daar helemaal niet op. Ook stonden er neprecensies op de websites.
Consumenten die via KeyService een slotenmaker inhuurden, kregen vooraf geen duidelijke informatie over de prijs. Na de werkzaamheden moesten zij ter plekke een hoge rekening betalen. Als ze dat niet wilden, werden ze onder druk gezet. De kosten liepen op tot 2200 euro voor maar een paar minuten werk.
KeyService gaf oneerlijke informatie. De informatie op de websites was niet volgens de wettelijke eisen en het bedrijf zette consumenten onder druk om te betalen. Daarom legt de ACM een boete op aan het bedrijf én aan de leidinggevende.
Deze boetes passen in de bredere aanpak van de ACM van de malafide praktijken van een aantal slotenmakers. Uit eerder onderzoek van de ACM bleek dat consumenten die in een spoedsituatie verkeren vaak uitkomen bij een partij die slecht werk levert, veel geld rekent en soms agressief te werk gaat. Acties die de ACM heeft ondernomen:

  • Google heeft na overleg met de ACM advertenties van onbetrouwbare slotenmakers verwijderd en staat nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toe;
  • SIDN heeft na signalen van de ACM domeinregistraties van websites van onbetrouwbare partijen gecontroleerd en geschrapt, waardoor hun websites niet langer vindbaar zijn;
  • de ACM heeft telefoonnummers laten blokkeren van partijen die deze voor malafide praktijken gebruiken;
  • 2 online marketingbedrijven heeft de ACM gedwongen te stoppen met misleidende klantenwerving voor slotenmakers en andere spoeddiensten.

Bij deze aanpak heeft de ACM ook samengewerkt met de politie en buitenlandse toezichthouders, met fraudeteams van banken en de brancheorganisatie van slotenmakers.