Buiten is het 9 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 110.572 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.

23reacties

Helmond slibt dicht. Het autogebruik en het doorgaande verkeer maken van onze stad een bijenkorf van blik op wielen. Je kunt de stad niet meer in, zeker niet in de spitsuren, en als dat dan toch lukt, is het vechten om een gratis parkeerplek. Nou ja ‘gratis’? Daar betaal je toch wegenbelasting voor. Afijn, het gros van de Helmonders hoeft nog geen parkeergeld te betalen om de auto bij de woning te zetten. De vraag is hoe lang nog!

Terwijl de discussie om het doorgaande verkeer uit onze woonplaats te weren al jaren in volle felheid wordt gevoerd, blijft een publieke gedachtewisseling over de stalling van onze ‘heilige koe’ uit. Laat ik dan maar eens de aftrap doen. Niet omdat ik recalcitrant wil zijn, wel omdat we allemaal zien dat er op dit front iets moet gebeuren. De vraag is wat!

Met het steeds voller bouwen van het stadscentrum wordt de auto naar de randwijken verplaatst. De gedachte van het stadsbestuur is dat wie in het centrum woont, geen auto nodig heeft. Is dat zo? Met 10.000 nieuwe woningen in de planning en deels in aanbouw wordt het daar vechten om een parkeerplaats. De centrumbewoners heb ik hier nog niet over gehoord. Het argument van de middenstand dat het parkeren in het stadshart nu al moeilijk en duur is en tot omzetdaling leidt, is terzijde gelegd.

Of het stadsbestuur in de eigen visie gelooft, betwijfel ik. In september 2021 las ik in de stukken van de Adviescommissie over de gevolgen van het voorgenomen autoluwe centrum: “Omdat de kans op uitwijkgedrag en parkeeroverlast in de schilwijken verder zal toenemen zal ook het proces met betrekking tot invoering van betaald parkeren in woonwijken pro-actiever moeten worden opgepakt.” Zo ver is het nu nog niet. Het idee staat wel al op papier… Het stadbestuur wil de eventuele oppositie tegen dit ‘betaalplan’ aanpakken via: “…een zorgvuldig ontworpen participatieproces dat voorkomt dat weerstand daartegen escaleert”. Nou ben ik heel benieuwd hoe dat participatieproces er uit gaat zien. Je moet wel een super getalenteerde communicatie-expert zijn om dit verhaal met succes aan de Helmonders te verkopen.

Meer geld voor minder plek lijkt me geen structurele oplossing. Het leidt alleen maar tot een grotere tweedeling in de wijken rond het centrum waar het parkeren nu al vaak problemen geeft. Degene die het kan betalen mag straks voor zijn huis parkeren en geeft de buurman het nakijken. Wat is dan wel een goed plan? Heel simpel: minder auto’s voor de deur. Dat scheelt in CO2-uitstoot, maakt de straten veiliger, groener en mooier en last but not least: het scheelt Helmond enorm in het onderhoud van de straten.

De voornemens en plannen die er nu liggen om onze stad groter en aantrekkelijker te maken lopen stuk op het autogebruik c.q. het autobezit. Het effect van alle maatregelen komt niet verder dan dweilen met de kraan open. Laten we nu eens de discussie voeren over de beperking van één auto per adres zodat de straten niet meer bevolkt worden door stilstaand blik. Er zullen in onze stad best knappe koppen zijn die de voor- en nadelen van dit idee goed in beeld kunnen brengen. En niet te vergeten de randvoorwaarden waaronder de Helmondse inwoners dan toch mobiel kunnen blijven zodat er een win-winsituatie ontstaat.

Ik ben de bollebozen die deze discussie zouden kunnen aanzwengelen nog niet tegengekomen. Raar eigenlijk want we willen toch een groene stad zijn met een groen bestuur dat de kwaliteit van leven wil bevorderen. Of zou het een kwestie zijn van durven… want wie aan de ‘heilige koe’ komt kan een lawine van commentaar over zich heen krijgen. Geen aantrekkelijk vooruitzicht.

Hanneke Hegeman

De 2 foto’s werden gemaakt in respectievelijk
de Lijsterstraat en Helmondselaan in Helmond Noord.  

23 reacties:

Beetje communistisch. 1 kind politiek inruilen voor 1 auto per voordeur.
Echt een beetje dom plan.
Dadelijk allemaal twee elektrische auto’s voor de deur.

Beantwoorden

@Andre op zondag 1 januari 2023 om 20:41:

Moet zeggen dat ik dat ook niet zo’n goed plan vind! Maar hoe los je dat niet kunnen parkeren in die woonwijken dan wel op?

Rondrijden in de wijk hopende dat er drie of vier straten verderop wel een plekje is (zoals in de grote steden) lijkt mij niet de oplossing. Dat man en vrouw tegenwoordig allebei een auto hebben, is echt geen uitzondering en je hoeft ook niet te verwachten dat iemand zijn heilige koe gaat inleveren. Veel rijtjeshuizen hebben geen eigen inrit met parkeerplek en veel oudere straten zijn destijds niet ingericht op zoveel geparkeerde auto’s. Misschien is het een oplossing dat de gemeente Helmond iedere woning voor één auto een parkeervergunning in de straat geeft voor een paar tientjes administratiekosten per jaar.

Beantwoorden

Beste mevrouw Hegeman,

U maakt het mij met uw column wel erg gemakkelijk!
Ik begin met een “inkoppertje”: De Helmondselaan – een van uw foto’s – heeft in de Uiverlaan TWEE bushaltes in beide richtingen, namelijk richting de Eeuwsels/Helmond – Noord (lijn 51) en via bushalte het Nieuwveld – het ROC en Winkelcentrum De Bus – naar Gemert (lijn 26).
En – dan kom ik op de problemen die u terecht aansnijdt, namelijk dat Helmond dichtslibt door het autoverkeer – omgekeerd richting “de stad” en richting Stationsplein/Stationskwartier.

Ook uw andere foto – van de Lijsterlaan – is interessant. Helemaal volgeplempt met auto’s! Niet alleen aan de ene kant van de straat, maar ook op het trottoir aan de andere kant. En tot overmaat van ramp is de stoep compleet geblokkeerd met containers en plastic zakken. Voor voetgangers en helemaal voor rollator – gebruikers en kinderwagen – gebruikers is er geen doorkomen aan!
De auto’s ZIJN ondertussen al uitgewaaierd naar de aanpalende woonwijken.

Een voor de hand liggende oplossing noemt u niet, namelijk een uitbreiding van het openbaar vervoernetwerk in Helmond met de bussen van Hermes.
De realiteit op dit moment is, dat bij de bushaltes die ik hierboven noem bijvoorbeeld in het weekend GEEN ENKELE bus stopt om passagiers in – en/of uit te laten stappen.

In de andere Helmondse woonwijken is het overigens net zo slecht.

Hoezo het autoverkeer terugdringen? Hoezo het centrum van Helmond autoluw maken? Hoezo betaald parkeren in de woonwijken om deze doelen te bereiken?

U noemt “bollebozen” en “knappe koppen”. Die zullen er ongetwijfeld zijn binnen de Helmondse gemeentegrenzen. Maar binnen de Helmondse gemeente – college, raad, het ambtelijk apparaat – zijn die volgens mij compleet afwezig.

Voor een beter openbaar vervoer in Helmond is de medewerking nodig van de provincie Noord Brabant. En ook geld!

Beantwoorden
Peter van Lieshout

Peter, decharme can het leven is dat je ook buiten je dorpsgrenzen denkt en doet. En dat OV, dik en duur betaald door burgers, NIET de oplossing voor alles is, en al helemaal geen alternatief voor de auto.

Wilko, kijk, zo begint het altijd met linkse denkers. De overheid, de overheid, die “moet” het oplossen. Maar de overheid is vaak het probleem, of veroorzaakt deze. Jij stelt voor iedereen 1 vergunning (ook communisme, ook geen vrijheid). Een paar tientjes… Binnen 10 jaar wordt dat honderden euri.
Er zijn mensen die zonder auto kunnen of willen, en er zijn er die elk een wagen nodig hebben. Vaak voor betaalde baan. Niks ergs dus.
Ruimere straten kan wel, maar we weten ook dat links liberalisme zorgt voor onbelemmerde immigratie. Ruimte wordt schaarser, zeker met elektrische capaciteit.

Beantwoorden

Heel simpel, beter openbaar vervoer kan wel degelijk een bijdrage leveren. Zeker als het ook in de avonduren of in het weekend beschikbaar is. Gewoon, om naar de stad te gaan, of naar een verjaardag elders in de stad, of naar een feestje, of naar je club waar je lid van bent.

Ik kwam in 1994 in Helmond wonen en toen reden de bussen nog regelmatig, ook in de avonduren (tot zeg maar 23.00 uur) en ook in het weekend, en ik maakte er regelmatig gebruik van, en de bussen waren toen ook best goed bezet. Gewoon omdat de mensen wisten dat ze erop konden rekenen, dat ze ook weer thuis konden komen, dat een zaterdagmiddag op de markt of in de stad makkelijk met de bus kon, enz.

En tuurlijk is het animo voor de stadsbus nu grotendeels verdwenen, want je kan er niks mee, want de service is zo uitgekleed dat veel mensen niet eens meer de moeite nemen om het als alternatief te zien. Ondertussen rijden mensen af en aan met hun eigen auto, terwijl als het goed geregeld zou zijn, veel van die mensen best in de bus zouden willen stappen. Maar regel het dan ook.

Beantwoorden

Iedereen wil natuurlijk gratis parkeren en liefst voor de deur. Nou reken maar uit, dat gaat niet lukken.
De schrijfster vraagt om een oplossing en niet om het parkeren onmogelijk te maken. Ooit was er een idee voor een ondergrondse parkeergarage onder het Ameideplein met daar boven een leuk park. Dat maakt de stad mooier en aantrekkelijker.

Beantwoorden

Het bestuur in Helmond mag dan voor de bühne groen lijken, maar het is vooral rood en dus links. Het autogebruik moet volgens globalistische plannen steeds verder worden ontmoedigd en vervolgens tegengewerkt. Wegenbelasting heeft jaren geleden al plaatsgemaakt voor houderschapsbelasting; dus je betaalt al als je een auto op naam hebt. Of je er nu mee rijdt of niet. Het openbaar vervoer in Helmond is ver beneden de maat. Daarnaast moet autogebruik een vrije keuze zijn. Het centrum van Helmond biedt te weinig parkeerruimte. Veel potentiële bezoekers van de stad en dus ook potentiële klanten voor de middenstand kiezen steeds vaker voor Eindhoven of Deurne. Verplicht elektrisch gaan rijden of met deelauto’s is ook zo’n links dingetje.

Word wakker Helmond en loop niet blind achter dit linkse beleid aan. Het kost alleen maar bakken met geld. Laat je horen!

Beantwoorden
Theo Heller (fractievoorzitter FVD)

In alle steden waar men het autogebruik wil verminderen, laten de burgers zich niet betuttelen en zoekt men een plek buiten het betaald parkeren gebied. Zie Eindhoven binnen de ring,
Meer maatregelen of meer betalen werken niet in een stad als Helmond waar geen studenten wonen en dus de busverbindingen matig zijn. Je kunt niet iedereen dwingen te fietsen.
Het college mist realiteitszin en de burgers zijn de dupe.

Beantwoorden

Goed en betrouwbaar openbaar vervoer weer beschikbaar maken in alle wijken. Lost niet alle problemen op maar het is een begin.

Beantwoorden

@Theo Heller (fractievoorzitter FVD) op dinsdag 3 januari 2023 om 11:50:

Zo is het Theo, daarom hamer ik altijd op minder inwoners in plaat van meer, een mol kan zien dat dit niet goed gaat in de toekomst, iets met kop en zand ofzo.

Beantwoorden

@Theo Heller (fractievoorzitter FVD) op dinsdag 3 januari 2023 om 11:50:

Dag meneer Heller,

U houdt een ferm betoog maar u geeft geen oplossing voor de (komende) problematiek. Het autobezit moet vrij blijven, vindt u. En het openbaar vervoer in Helmond is ver beneden de maat. Aan u de vraag: waar kunnen al die auto’s straks worden geparkeerd en op welke manier gaat u met FVD voor verbetering van het openbaar vervoer zorgen?

Hartelijke groet,

Beantwoorden

De provincie gaat over ons openbaar vervoer en niet het college. College kan alleen maar aandringen bij de provincie op beter openbaar vervoer. Dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Fietsen is dan ook de enige oplossing de ze aan kunnen bieden of opperen.

Ook Dhr Heller kan daar in Helmond niets aan veranderen. Zelfs niet al was hij wethouder van vervoer.

Beantwoorden

In alle grote steden worden de centra volgebouwd of is dat al het geval. Daar willen wonen is een keuze en wie daar voor kiest neemt de parkeersituatie op de koop toe. Maar waar andere steden zich ontwikkelen in de vaart der volkeren worden hier achterhaalde discussies gevoerd over stadsbussen, wel of niet elektrisch rijden, omzet van middenstanders en hoeveel auto’s je wel of niet mag bezitten. Meer mensen en minder ruimte dus alles wat ooit was wordt nu anders, wen er maar aan. Je kunt de Helmondse burgers beter laten wennen aan dit eerlijke verhaal wat niet links of rechts is maar de realiteit. Dat doe je niet door simpele oneliners maar door een visie te ontwikkelen waar de Helmonders wél wat aan hebben. Dus door eerlijk te zijn in de noodzaak tot hoogbouw, dat parkeren geld kost. Etc. Mevrouw Hegeman doet tenminste een poging om te komen tot een volgende stap.

Beantwoorden

De vraag is dan: waarom moet parkeren geld kosten? Ik kan me de tijd nog herinneren dat het géén geld kostte, tot de steden ontdekten dat er een verdienmodel in zat. Laten we eerlijk zijn: welke kosten hebben de lokale overheden als ik mijn auto gewoon ergens langs de stoeprand parkeer? Nul, lijkt me. Dus hoezo moet ik daarvoor betalen? Kijk, als je een parkeergarage bouwt met alles erop en eraan en je vraagt dan geld, dat snap ik. Maar gewoon je auto langs de stoep zetten kost de overheid niks, dus waarom betalen?

En hoogbouw is ook maar hoe je je visie invult. Misschien willen we in Helmond helemaal niet groeien tot een wereldstad met wolkenkrabbers. Misschien vinden we ons provinciale stadje juist wel leuk. Met weinig hoogbouw, en hebben we helemaal geen glazen corridors in het stationsgebied nodig, en modieuze “omgevingen” om te wonen, werken en verblijven á la New York. Laten we het daar eens over hebben.

Beantwoorden

@Pejeka op dinsdag 3 januari 2023 om 18:42:

“Laten we eerlijk zijn: welke kosten hebben de lokale overheden als ik mijn auto gewoon ergens langs de stoeprand parkeer? Nul, lijkt me. Dus hoezo moet ik daarvoor betalen? (…) Maar gewoon je auto langs de stoep zetten kost de overheid niks, dus waarom betalen?”

1. Omdat (blijkbaar in tegenstelling tot jou) de meeste mensen het normaal vinden om te betalen voor iets wat je gebruikt.

2. Omdat aanleg en onderhoud van wegen en parkeerplaatsen flink wat geld kost. Het nieuw aanleggen van een gewone weg in een woonwijk begint bij ongeveer tienduizend euro per strekkende meter. Het vernieuwen van de asfaltlaag begint bij duizend euro per strekkende meter. Met het heffen van parkeergelden proberen gemeentes een deel van deze kosten terug te verdienen. Dat jij je auto daar langs de stoeprand neer kunt zetten heeft de overheid dus wel degelijk geld gekost, en niet zo’n beetje ook.

3. Omdat de gemeente door het heffen van parkeergeld wil ontmoedigen dat het hele centrum elke dag volgeparkeerd staat, met alle uitstoot, verkeersdrukte, parkeeroverlast en gevaarlijke verkeerssituaties van dien.

Overigens vallen de parkeertarieven in Helmond nog mee. In het centrum van Amsterdam betaal je € 7,50 per uur.

Beantwoorden

Echt waar niet alleen in het centrum de wijken er buiten hebben er net zo last van maar jah sommige buurt bewoners hebben ook 3 auto’s op 4 parkeervakken en 16 huizen die daar moeten parkeren

Beantwoorden

@Pejeka op dinsdag 3 januari 2023 om 18:42:

Helemaal eens met jou laatste alinea, maar alles draait om geld en macht, hoe meer inwoners Helmond heeft, hoe meer geld en macht voor B&W in de regio en B.V. Nederland.
Denk je nu echt dat ze ook maar iets om ons geven?

Beantwoorden

@Andre
Gemakshalve vergeet u, dat er ook in Helmond hoopjes “mensen zijn die zonder auto MOETEN” – zonder rijbewijs, fysiek niet in staat zijn om achter het stuur te kruipen, geen of te weinig geld hebben –
en hoopjes mensen die een of twee auto’s – al dan niet elektrisch – voor de deur hebben staan (waarmee ik overigens als autoloze ov – reiziger totaal geen problemen heb. Trouwens net zo min als met hun huidige en toekomstige parkeerproblemen).

Voor de autoloze inwoners van Helmond is mobiliteit net zo belangrijk als voor automobilisten. Voor die eerste groep is het openbaar vervoer een van de weinige alternatieven. Maar dan moet dat ov er wel zijn. En dat ontbreekt al jaren in Helmond.

Uw mening over het openbaar vervoer – dat het door burgers dik en duur betaalde ov niet de oplossing is – is helemaal in lijn met het openbaar vervoerbeleid van de gemeente Helmond. Ik kan me zo maar voorstellen, dat én u én de gemeente Helmond niet gecharmeerd zijn met mijn conclusie, dat u en Helmond ook maar ergens over op één lijn zitten.

Volgens mij heb ik trouwens helemaal niet gezegd, dat het openbaar vervoer DE oplossing is, maar EEN oplossing voor de problemen die mevrouw Hegeman naar voren heeft gebracht.

@Pejeka en @ Anita
U slaat de spijker op de kop!

@Amber
Helmond HEEFT een wethouder met Mobiliteit – en dus per definitie het openbaar vervoer – in zijn portefeuille. Wat ik mis is de mening van de Helmondse gemeenteraad over het beleid van wethouder Arno BONTE.
Of heeft deze wethouder geen beleid dat de moeite waard is?.

Het enige wat hier op de weblog naar boven komt drijven is een hoop gekrakeel over onkostendeclaraties.

@D’n dieje
Volgens mij is een fijnmazig en frequent Helmonds busvervoer stukken goedkoper dan het kostenplaatje dat u schetst van de aanleg en het onderhoud van het Helmondse wegennet en dreigende nieuwe Helmondse parkeerplaatsen in woonwijken.
Uitgerekend de ov – reizigers BETALEN met hun ov – chipkaart, met hun abonnement, met hun losvervoersbewijs in de Helmondse Hermes – bussen

Tot slot:
Het openbaar vervoer is niet links en ook niet rechts
Het openbaar vervoer kost geld – dat is waar – maar levert ook veel op: economische levendigheid in “de stad”, levert een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in Helmond en zorgt ervoor dat “essentiële voorzieningen” bereikbaar worden voor de autovrije inwoners van Helmond. Ik noem nog maar een keer het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

En het is de provincie Noord Brabant die hiervoor gewoon de portemonnee open moet gaan trekken! En het is de gemeente Helmond met een assertieve Mobiliteitswethouder voorop die de provincie met argumenten om de oren moet slaan of desnoods door druk uit te gaan oefenen. Dan maar wat minder provinciale subsidie voor de Helmondse Automotive Campus!

Beantwoorden

Ik ben zeer verbaasd, dat als je in Helmond een onderneming wilt starten je verplicht bent om een x aantal parkeerplaatsen op eigen grond dient te realiseren.
Wat schets mijn verbazing dat de gemeente Helmond al jarenlang met 2 maten meet. Woningbouw is verplicht om parkeergarages onder appartementsgebouwen te realiseren of parkeerplaatsen op eigen terrein bij woningen.
Maar er wordt een nieuw stadskantoor gebouwd zonder dat daar een parkeergarage voor de ambtenaren gerealiseerd wordt. dus deze parkeren allemaal in het centrum van Helmond, of gratis van de cacao fabriek. Er zijn plannen om een nieuw regio politiebureau te bouwen voor 250 medewerkers, zonder dat daar een parkeergelegenheid gerealiseerd wordt.
Groot gedeelte van de parkeergarages zijn gereserveerd voor ambtenaren en politie agenten. Of de gratis parkeerplekken in Helmond Centrum.
De gemeente dwingt koste wat het kost bezoekers van Helmond in de eigen parkeergarages vd gemeente Helmond , te parkeren, d.m.v. weghalen van vele parkeerplekken bijv burgemeester Geukerspark.
Er is een hele simpele oplossing voor dit grote probleem , realiseer op het industrieterrein een grote parkeerplaats, 24 uur per dag open, zodat bewoners, bezoekers en ambtenaren daar hun auto’s kunnen parkeren en zorg dat 24 uur per dag pendelbusjes naar het centrum rijden. Simpel en eenvoudig , laat iedereen een x bedrag betalen hiervoor.
Zodat het hele centrum ontlast wordt, en de bestaande parkeerplaatsen voor de bewoners van die straten zijn. Dit kan gecontroleerd worden middels een parkeerkaart die voor het raam gelegd kan worden van de auto.

Beantwoorden
Hans Spaan Togarashi

@D’n dieje op dinsdag 3 januari 2023 om 19:42:

Zegt wegenbelasting u iets? Dáár worden de wegen van onderhouden, inclusief parkeren langs het trottoir ..

Beantwoorden

Parkeren en de gemeente .. een lachertje van jewelste.
Begin jaren 80, Rijpelberg in aanbouw. Parkeerplaatsen langs de weg én op eigen erf. Waarbij de ene bewoner de parkeerplaats moet behouden timmert de ander er een schutting voor. Handhaven ondanks verzoek gebeurd niet. Bezwaren tegen te weinig plaatsen worden telkens terzijde geschoven, prioriteiten liggen elders. Na 25 jaar eindelijk erkenning van de parkeerdruk, te kostbaar dus zal in eerstvolgend groot onderhoud meegenomen worden. Dat is 3 jaar later het geval, helaas men ‘vergeet’ de parkeerplaatsen en verplaatst de schaarse nog verder weg ..
Meerdere gezinnen per woning hebben meerdere auto’s, 4 komt regelmatig voor naast bedrijfsvervoer. Openen van eigen parkeerplaatsen levert in een straal van 50 meter 28 (!) plaatsen op ..Ik ben voorstander van 1e auto gratis ..

Beantwoorden

Ik denk dat het ook best eens handig zou zijn als mensen gingen nadenken: heb ik die auto écht nodig? Ik zal eerlijk zeggen: ik heb geen auto, ook al zou ik met mijn inkomen best een dure auto kunnen rijden. Maar waar heb ik dat ding voor nodig? Ik ben in 15 minuten met de fiets op mijn werk, dus door de week gebruik ik die auto dan niet. Die staat dan voor mijn deur geld te kosten. En dan zit ik op mijn fietsje naar mijn werk, dan zie ik een heleboel mensen uit mijn wijk/stadsdeel die ook net als ik op Hoogeind werken, en die zitten dan allemaal in de auto. Waarom? Het is 15-20 minuten fietsen. Grappig is dan dat ik ze bij verschillende stoplichten weer zie, dus ze zijn hooguit een paar minuten eerder op het werk dan ik. Maar toch stappen mensen gedachtenloos steeds weer in die auto. Ook als ze privé 4 straten verderop moeten zijn: de auto. Het komt niet eens in ze op dat je dat stukje ook kan lopen of fietsen. Daar is nog een hele omslag te maken.

Beantwoorden

Echt, wat een totale debiele reacties hier van betweters die klinkklare nonsens als waarheid verkopen.
OV, dat is peperduur, kan alleen door subsidie, jawel vanuit de grote pot met wegenbelasting betaald door autorijders.
Ja provincie doet ook OV, maar gemeente heeft wel iets van doen met bv bushaltes routes en parkeergelden.
Wegen worden betaalt met geldt van automobilisten.. Die betalen miljarden meer dan er aan asfalt gelegd wordt, elk jaar weer. Dat geld gaat oa naar OV, dat totaal onrendabel is.
Parkeren hoort gratis te zijn, ‘t hoort immers geen elite privilege te worden.
Snap best dat sommigen meer OV wensen, maar lieg toch niet over wat een weg kost etc. Waanzin.
Alternatief voor OV binnen Helmond heet lopen of fiets, of zo’n karretje… Genoeg goedkope, gezonde milieubewuste keuze dus. Geen reden afgunstig te zij. Voor mensen die een duur betaalde auto hebben en dus de samenleving spekken met miljarden.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *