11reacties

Ko: “De Ruit”

Columnist Ling Ko GroenLinks HelmondVorige week is de provinciale Stuurgroep Brainport Oost tot een voorlopige voorkeursvariant voor “de Ruit” gekomen. Voor het tracé bij Dierdonk en ondertunneling bij de Zuid-Willems­vaart en het Wilhelminakanaal heeft men echter nog geen definitieve keuze gemaakt. Voor Helmond is het van groot belang een dikke vinger in de pap te houden. Welke variant er ook gaat komen, de effecten op mens, natuur en landschap zijn dramatisch. De goedkoopste optie is een tracé strak om Dierdonk heen door beekdal en waterbekken. De tweede optie is om het bestaande tracé te verdubbelen. Daarmee komt de weg dwars door de stad te liggen waardoor vele wijken hinder ondervinden. Er worden nog verschillende opties onderzocht voor varianten ver om Dierdonk heen, maar deze zijn vele malen duurder (meer dan 50 miljoen dan de andere twee varianten!). De verwachting is dat de provincie uiteindelijk kiest voor de goedkopere eerste of tweede optie met alle gevolgen van dien.

De A/N270 wordt door de komst van “de Ruit” nauwelijks ontlast. Een flinke hoeveelheid doorgaand verkeer dat gezien herkomst en bestemming op de rijkssnelwegen thuishoort zal gebruikmaken van “de Ruit” of delen daarvan. Wanneer er wordt gekozen voor variant verdubbeling van het bestaande tracé betekent dit veel vrachtverkeer dwars door de stad. Veel inwoners zijn vanwege de rust in het oostelijke deel van onze stad gaan wonen. De komst van een rijksautobaan is dus voor velen onwenselijk.

De kosten voor “de Ruit” bedragen al veel meer dan de gereserveerde middelen, daarbij is dan al uitgegaan van de meest sobere variant. Kiest de provincie voor de noodzakelijke mitigerende maatregelen, en voor bijvoorbeeld het tracé ver buiten Dierdonk om, dan kan het begrote budget van 867 miljoen op een substantieel hoger bedrag uitkomen. In de niet-behandelde Voorjaarsnota is het College voornemens in vier jaar tijd 6,7 miljoen te reserveren voor “de Ruit”. Zeer veel geld wat niet aan onderwijs, armoedebestrijding en zorg besteed kan worden. Daar komt nog eens een bezuiniging van 1,7 miljoen extra uit de meicirculaire voor de komende jaren bovenop.

Kortom, ons inziens wordt er veel te veel geld gereserveerd voor een weg waarvan nut en noodzaak onvoldoende is aangetoond. De bijkomende nadelige effecten voor onze inwoners uit Helmond Noord, Binnenstad-Oost, Dierdonk, Rijpelberg en Brouwhuis, maar ook de impact op natuur en landschap zijn voor GroenLinks meer dan voldoende om tegen de komst van “de Ruit” te zijn. Wij zien liever optimalisering van het bestaande wegennet, het toepassen van innovatieve ontwikkelingen op automotivegebied en het stimuleren (en verbeteren) van openbaar vervoer als alternatief.

Ling Ko
Fractievoorzitter
GroenLinks