Buiten is het 9 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 110.572 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.

24reacties

Allereerst de beste wensen voor iedereen. Het nieuwe jaar is inmiddels weer ruim een week onderweg en dit betekent dat de gemeenteraad ook weer begonnen is na het kerstreces. Dit jaar staat er weer een hoop nieuwe plannen op de rol, waaronder het opstellen van een nieuwe mobiliteitsvisie. Hoe houden we Helmond toegankelijk én leefbaar met zoveel activiteiten die extra vervoersbewegingen veroorzaken? Hier ligt een enorme uitdaging voor de komende jaren.

Op diverse deelgebieden van mobiliteit wordt gewerkt aan een bereikbare en leefbare stad. Naast bereikbaarheid staan daarin klimaat, gezondheid en leefomgeving steeds meer op de voorgrond. Anderzijds is het noodzakelijk om ruimte te bieden voor de verdere groei van de mobiliteit als gevolg van de inwonersgroei. De realisatie van de schaalspong zal doorlopen tot zeker 2040. Het is echter nu al zaak om te beginnen met de transitie van het mobiliteitssysteem. We moeten daarvoor op zoek naar andere vervoersvormen, mogelijk in samenwerking met belanghebbenden zoals werkgevers.

Ook het verbeteren van de luchtkwaliteit en het leefklimaat in met name het centrum is hierbij een belangrijk speerpunt. Daarvoor is het noodzakelijk dat het doorgaand verkeer tussen Deurne en Helmond zoveel mogelijk om de stad heen wordt geleid. Doorgaand bovenregionaal verkeer hoort immers thuis op rijks- of provinciale wegen en niet op regionale wegen dwars door de stad. Hiervoor is een verbetering van de randstructuur rondom Helmond (A67 – N279 – N270) nodig. Daarnaast moeten we meer inzetten op e-mobiliteit met meer laadpalen en faciliteiten voor elektrische auto’s, het gebruik van de fiets en het autoluwer maken van het centrum. Het centrum moet echter wel per auto bereikbaar blijven. Goede toegangswegen naar de bestaande parkeergarages zijn hiervoor noodzakelijk.

Een belangrijk aandachtspunt voor D66 is het realiseren van nieuwe OV-concepten als opvolging van Bravoflex voor o.a. het vervoer van en naar het station en andere plekken in de stad. Men is alleen bereid de auto te laten staan (of niet aan te schaffen) als hiervoor een afdoende alternatief wordt geboden. Op dit moment rijden er weinig bussen in Helmond en zijn verschillende wijken helemaal niet bereikbaar met de bus. De bottleneck zit ‘m in het laatste stukje van en naar het station. Helmond is gelukkig wel goed bereikbaar met de trein. Hier willen we nog extra op inzetten door een verhoging van het aantal treinen tussen Helmond en Eindhoven.

Het bereikbaar houden van de stad is echter niet iets dat we alleen in Helmond bepalen. Daarom is een intensieve regionale samenwerking van groot belang. De regio is cruciaal om tot een goede verkeersafwikkeling te komen. We moeten het samen doen om toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen te realiseren.

Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond

24 reacties:

Dag Jochem,

Fijn dat je met je column aanhaakt op mijn verhaal “Je moet maar durven”. Je antwoord geeft een goed beeld van de mobiliteitsproblemen die Helmond als stad moet oplossen en de belangen die hierbij spelen. Dat dit geen eenvoudige klus is, heb je prima in beeld gebracht. We moeten als stad door de zure appel bijten plannen maken en besluiten nemen. Een goede voorbereiding in samenwerking met de Helmonders en anderen is hierbij van cruciaal belang. Laten we dat niet vergeten. Ik wens je oprecht veel succes!

Hartelijke groet,

Beantwoorden

Maak het openbaar vervoer maar gratis lost denk ik veel problemen op in de stad

Beantwoorden

Wellicht ook goed om de mogelijkheid te onderzoeken tot een regionaal sneltram net, net als bijvoorbeeld in Utrecht of de S-Bahn in duitse steden.

De Regio heeft een inwoner aantal van meer dan 750.000 mensen en is de meest groeiende regio van Nederland. In de toekomst komt hier alle belangrijke economische activiteit vandaan.

Met een sneltram kun je de kernen rondom de stad voorzien van snel en frequent openbaar vervoer. Daarmee trek je een hoop doorgaand verkeer uit Helmond weg. Laat dit bijvoorbeeld lopen van Gemert – Beek en Donk- Helmond – Nuenen – Eindhoven – ASML. Dat zou kunnen over bestaande busbanen of via nieuw aan te leggen infrastructuur. Laat de tram de wijken bedienen en ook industrieterreinen en scholen zodat de forens goed bediend wordt.

Beantwoorden

Het klimaat kunnen we niet veranderen, dat gebeurd al miljoenen jaren. Wij moeten meebewegen. Milieu is iets anders dan klimaat en belangrijk dat we er geen rotzooi van maken op straat, in de wijken, in de lucht enz. Door de andere berekening van afval ophalen zie ik in de buitengebieden meer afvalzakken die mensen schaamteloos dumpen. Dus niet duurder maken om scheiden te dwingen maar goedkoper om scheiden te stimuleren. Ik las de optie van sneltram/snel OV. Goed idee. Meer en beter vervoer in de wijken van en naar het centrum. Het voornemen (GL) om automobilisten vaker en langer voor ‘Rood’ te laten wachten en voetgangers en fietsers etc meer ‘Groen’ te geven zal geen soelaas bieden. Automobilisten laten zich niet uit de auto jagen en staan dus langer stil met draaiende motoren ipv de doorstroomsnelheid drastisch te verhogen zodat ze sneller weg zijn. De denkwijze is niet goed. Maar ik mis de aansluiting op de plannen nl: HOE te realiseren, waarmee, wanneer enz. Ik mis het ook van andere politici hoor. Wees meer concreet dan alleen noemen van plannen en ideeën. Dat is ook goed hoor, maar wel concreet de oplossing benoemen.

Beantwoorden

@Hanneke Hegeman op maandag 9 januari 2023 om 07:53:

Dag Hanneke,

Dank voor de complimenten. Mijn column sluit inderdaad goed aan bij jouw laatste column. Ik ben het helemaal met je eens: we moeten het samen doen om toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen te realiseren. Een goede voorbereiding is hierbij zeker belangrijk.

Groet,

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Alan op maandag 9 januari 2023 om 09:25:

Beste Alan,

Dat zou een goed idee zijn als we niet naar het kostenplaatje kijken. Helaas is dit niet te betalen. De provincie (die gaat over het busvervoer) vindt het nu al vaak niet rendabel, laat staan als het gratis zou worden.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Niels op maandag 9 januari 2023 om 09:49:

Dag Niels,

Dat is een erg interessant, creatief idee. Een dergelijk idee is zeker het onderzoeken waard. De vraag is vooral of het haalbaar zou kunnen zijn in onze regio en welk kostenplaatje hier aan hangt. Onze regio bestaat inderdaad uit 750.000 inwoners, alleen is dit wel verspreid over vele (kleinere) kernen. Een tram zou dan veel grotere afstanden af moeten leggen in vergelijking met grote steden als Amsterdam en Utrecht waar een veel grotere dichtheid is. Dat maakt het denk ik gecompliceerder.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Niels op maandag 9 januari 2023 om 09:49:

Als aanvulling: dergelijke nieuwe OV-concepten zijn wel nodig om een goed alternatief voor de auto te bieden. Dit geldt met name ook voor het vervoer van en naar het station en andere plekken in de stad. Men is alleen bereid de auto te laten staan (of niet aan te schaffen) als hiervoor een afdoende alternatief wordt geboden.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Dries Eefting op maandag 9 januari 2023 om 10:54:

Dag Dries,

Bedankt voor je reactie. Helemaal met je eens dat milieu erg belangrijk is en dat het vooral helpt om het gedrag van mensen positief te beïnvloeden. Het hoe zit vooral in het realiseren van nieuwe OV-concepten als opvolging van Bravoflex voor o.a. het vervoer van en naar het station en andere plekken in de stad. Daarnaast moet je zorgen dat het bovenregionaal verkeer om Helmond heen rijdt door de zorgen voor goede alternatieven. Hiervoor is o.a. een verbetering van de randstructuur rondom Helmond (A67 – N279 – N270) nodig.

Er is al vaker gesproken over een groene golf bij de Deurneseweg/Traverse, maar hier blijken haken en ogen aan te zitten (o.a. geen doorstroming zijwegen).

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

Jochem, je gaat in elk geval de discussie aan en staat open voor meningen en ideeën. Heel goed.
De kritiek van mooiweer praatjes snap ik ook wel.
We gaan het samen doen, we gaan oplossingen bewerkstelligen, die ook nog eens toekomstbestendig zijn.
Haha, kostelijkehumor, weet jijzelf ook.
Niels idee is aardig, net als het naïeve idee van Alan. Beide gaan echter zonder dekking mank.
D66 geeft blijk dit te begrijpen, in tegenstelling tot bv GroenLinks. Het probleem van mobiliteit en vervoer is dat de kosten al jaren gedragen wordt door automobiliste en fossiele brandstof. Zelfde in het energie debat. Wanneer je die dus wegdenkt, of wil elimineren, is ook je geldbron weg.
Ik hoop dat D66 dit nu voortaan ook breder gaat inzien. Jij biedt die hoop lokaal.
En, om maar weer eens iets uit de oude doos te trekken, hadden we maar onbeperkt goedkopen elektriciteit, bv kernenergie centrales… Dan was zo’n sneltram, of elektrisch rijden, niet onrendabel of risicovol of onmogelijk.
Kortom, ik juich Jochem toe om een stap naar rechts te maken, een stap richting realisme en het linkse wensdromen niet na te jagen.

Beantwoorden

@Jochem van den Bogaard op maandag 9 januari 2023 om 11:11:

Jij zegt dat gratis bussen laten rijden in Helmond niet te betalen is. Gratis is natuurlijk niks, een ander moet het betalen. Maar toch: aan wat voor bedrag moet ik denken als je alle betaalde buskaartjes van vorig jaar bij elkaar optelt?
Interessante column vind ik!

Beantwoorden

@Andre op maandag 9 januari 2023 om 18:09:

Dag Andre,

Dank voor de complimenten. Ik denk dat realisme altijd goed is. Voorlopig blijven we nog afhankelijk van fossiele brandstof, maar het is noodzakelijk om te kijken naar alternatieven uit het oogpunt van milieu en voor het geval de fossiele brandstoffen opraken.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Wilko op dinsdag 10 januari 2023 om 09:03:

Dag Wilko,

Dank voor het compliment! Ik bedoel daarmee dat het betaald moet worden door de provincie dan wel de gemeente en dat dit enorm veel belastinggeld zou kosten. Uiteindelijk betalen we het dan alsnog zelf (indirect). Interessante vraag. Ik zou niet weten hoeveel geld daarmee gemoeid is.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

Beste Jochem,

Ga eens in den Haag / Voorburg kijken, vanuit de Binckhorst kan men daar wel een tunnel onder heel Voorburg door boren de Victory Boogie Woogietunnel, voor een weg waar veel minder verkeer rijdt dan op de N270, 3.8 km tunnel voor 565 miljoen euro, waarom kan zoiets niet in Helmond? Het is tenslotte de N270 een provinciale weg dwars door de stad, provincie en rijk mee laten betalen, probleem opgelost … heel de A2 door Maastricht kan ook de grond in als ander voorbeeld…
Kom met een ambitieus plan en ga er voor lobbyen bij de provincie en in den Haag, dan heb je een toekomst vaste oplossing, en kan die lelijke brug ook onderhand tegen de vlakte midden in de stad.

Een buslijn en ander openbaar vervoer oplossingen zullen nooit een oplossing zijn… veel te duur voor wat het biedt, niet op te vertrouwen of het überhaupt wel rijdt. 3 keer met de trein naar mn werk gegaan..2 keer Amersfoort 1 keer den Haag… nooit meer stap ik in een trein, meer dan 40 euro aftikken voor een retour om als vee vanaf Eindhoven tot Utrecht te mogen staan in een muffe wagon op elkaar gepakt in de stank van een ander… om een keer door familie in Eindhoven opgehaald te moeten worden omdat er tussen Eindhoven en Helmond een storing was….weer naar station Helmond om mn fiets op te moeten halen, want een buslijn… oh ja die rijdt niet naar iets in de buurt van mn huis….

Beantwoorden

Bravoflex is een fiasco. Begin daar nier weer aan.
De doorgaande weg in helmond is een crime.

Er is helemaal geen groene golf. Die is er eel als je 70 rijdt. Dat is overigens ook een prima snelheid. Op sommige stukken is het 50 en totaal onnodig.

Beantwoorden

Klopt groene golf kan wel degelijk maar dan wel badis voorwaarden minder oversteekplaatsen, te beginnen met looping ter hoogte ziekenhuis, en fiets richting station. Dan nog wat verdunnen in de aanvoer, meer stroomlijnen, beter 1 goede grote op en af, dan twee of drie kleine verkeersplein tje.
Maak je ook geen illusies met fietsplan en en OV idealisme. Ook elektrisch blijft men rijden.. Je hebt ‘t nodig voor geld verdienen en investering van tienduizenden euri ga je niet zomaar stilzetten.

Beantwoorden

@Joep op dinsdag 10 januari 2023 om 23:18:

Beste Joep,

Er is in het verleden regelmatig gesproken over ondertunneling van de Traverse, alleen bleken deze plannen telkens niet haalbaar. Het is inderdaad (technisch) mogelijk, alleen zit hier een enorme kostenpost aan vast. Je zou dan een enorme subsidie moeten krijgen van het Rijk en de Provincie en ook als gemeente zelf veel geld bij moeten leggen. Dat is op dit moment niet realistisch. Lobbyen is altijd mogelijk, alleen is Helmond geen grote stad in de Randstad. Daarmee gaat de vergelijking met Den Haag ook mank. Als gemeente Helmond maak je dan veel minder aanspraak op rijkssubsidies voor dergelijke grootschalige projecten.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Jochem van den Bogaard op dinsdag 10 januari 2023 om 09:30:

Ik neem aan dat je dat cijfer nog gaat opvragen?! Lijkt mij niet onbelangrijk om dat te weten als jullie gaan beslissen. Al was het maar om zeker te weten dat het ook echt enorm veel belastinggeld kost. Of is het idee van “gratis openbaar vervoer” een no-no voor D66 Helmond?

Beantwoorden

Beste Ron,

Excuses voor de late reactie. Ik had jouw vraag over het hoofd gezien.
Gratis openbaar vervoer klinkt heel sympathiek, maar is eigenlijk onbetaalbaar. Het zou enorm veel belastinggeld kosten. Uiteindelijk betalen we het dan alsnog zelf (indirect) als belastingbetalers. De provincie heeft in het verleden al meerdere buslijnen wegbezuinigd, omdat het niet rendabel zou zijn. Dan is het gratis maken niet de juiste oplossing. Je moet dan eerder denken aan het aantrekkelijker maken van OV door elektrische busjes op afroep in alle wijken te realiseren.

Groet,

Jochem

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Jochem van den Bogaard op donderdag 19 januari 2023 om 18:36:

Wordt er ook gekeken naar ervaringen in andere steden?

Ik kwam een interessant artikel tegen over de aanpak in Oslo. Ik zal er niet te veel over zeggen, dat is meer iets voor De weblog van Oslo, maar autoluw is daar onlosmakelijk verbonden met een ov-netwerk dat inderdaad niet gratis is.

https://stadszaken.nl/artikel/3519/vijf-lessen-uit-het-autovrije-programma-in-oslo-voor-nederlandse-steden

Beantwoorden

@Jochem van den Bogaard op donderdag 19 januari 2023 om 18:36:

Je moet er toch NIET aan denken aan “OV door busjes – elektrisch of niet/ zelfrjjdend of niet – op afroep in alle wijken te realiseren”, want dat is BRAVOFLEX2 en we weten allemaal nog wel hoe het met BRAVOFLEX1 is afgelopen.

Dan is de bijdrage van @Sander Lam realistischer en zinvoller.

En de vraag over een kosten – batenanalyse van het openbaar vervoer kan alleen beantwoord worden door de ov – concessieverlener (de provincie), maar dan moet de vraag ook gesteld worden aan de provincie…

Beantwoorden

@Sander Lam op donderdag 19 januari 2023 om 21:43:

Hoi Sander,

Dank voor de tip. Mooi voorbeeld van een stad waar het werkt als de OV-faciliteiten op orde zijn. Er moet meer ruimte komen voor langzaam verkeer en een schonere leefomgeving in het centrum (meer ruimte voor wandelen, fietsen en groen). Om dit te kunnen realiseren moeten alternatieven voor de auto worden gestimuleerd. Alle wijken moeten goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer en aangesloten zijn op een verbindend netwerk van fietsroutes Zonder die voorwaarden blijft de auto nog te aantrekkelijk voor veel mensen.

Beantwoorden
Jochem van den Bogaard

@Jochem,

Uit meerdere mobiliteitsonderzoeken komt naar voren dat het makkelijker is om de automobilist op de fiets te krijgen, zeker nu met de electrische fiets, dan ze het openbaar vervoer in de krijgen.

Beantwoorden

Onderstaande kop in het ED sluit mooi aan bij een opmerking in deze column:

(Uit het ED)
Personeel regionale treinen gaat binnenkort opnieuw staken in meerdere regio’s
Medewerkers van regionale treinen gaan binnenkort opnieuw staken voor betere arbeidsvoorwaarden in de kleinere cao voor het streekvervoer. Dat meldt vakbond VVMC.
Binnenlandredactie 24-01-23, 20:54 Laatste update: 25-01-23, 09:41

(Uit de column)
“Helmond is gelukkig wel goed bereikbaar met de trein. Hier willen we nog extra op inzetten door een verhoging van het aantal treinen tussen Helmond en Eindhoven”
—————
Twee van deze regionale treinvervoerders zijn Arriva en Hermes, die verantwoordelijk zijn voor het BUSvervoer in de provincie Noord Brabant, waarvan Hermes voor het BUSvervoer in Zuidoost Brabant en dus voor Helmond.

Ik beperk me maar even tot Zuidoost Brabant en dus ook tot Helmond
We mogen van geluk spreken dat het alleen de NS is die verantwoordelijk is voor de treinen en niet Hermes, want het is ondertussen al jarenlang zo klaar als een klontje, dat Hermes er maar niet in slaagt het BUSvervoer in en rond Helmond op orde te krijgen. Probeert u maar eens een buslijn te vinden vanuit één van de Helmondse wijken naar het NS station ‘s avonds of in het weekend en dan moet u ook nog terug!

Het idee van meer treinen tussen Helmond en Eindhoven – en v.v. neem ik aan – is prima, maar dan door de NS en niet door Hermes!

Overigens komen er misschien ook weer acties in het BUSstreekvervoer, dus misschien ook weer in en rond Helmond. U bent gewaarschuwd!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *