Buiten is het 14 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.745 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
16reacties

Kasteel-Traverse HelmondTijdens een vergadering gisterenavond van de Provinciale Staten van Noord-Brabant was er een opvallend onderonsje tussen 3 Helmonders. Statenlid Stijn Smeulders bevroeg provinciebestuurder Ruud van Heugten over de wenselijkheid van een tunnel in plaats van de huidige Traverse in Helmond. Geen goed idee volgens Van Heugten. Met de woorden “de geweldige balkonfunctie die de huidige Traverse daar kan doen” roemde hij het vorig jaar september geopende ‘Balkon van Helmond’.
Annegien Wijnands (die ook in de Provinciale Staten zit) twitterde meteen “Als de Helmonders ergens blij mee zijn is het als de Traverse verdwijnt!”
Sinds vorig jaar hebben we allemaal kunnen wennen aan ons balkon met nieuwe fiets- en voetpaden, een nieuw hekwerk, nieuwe verlichting en opvallende boombakken. Daarom rijzen de volgende vragen:

  • Zijn wij Helmonders nu blij met het ‘Balkon van Helmond’ of zien we de Traverse liever verdwijnen?
  • De gemeentelijke slogan was destijds dat de Traverse van een lelijk eendje tot het visitekaartje van Helmond zou worden. Is dat uitgekomen?
  • Is het een balkon geworden waar Helmonders gezellig gaan verpozen en genieten van het uitzicht? Zoals dat voorafgaande aan deze kwaliteitsimpuls meermalen door toenmalig wethouder Seyit Yeyden als toekomstbeeld werd geschetst.

16 reacties:

Wat mij betreft mag de Traverse verdwijnen. De Traverse ziet er wel mooier uit dan eerst, maar het is blijft een onding en zorgt voor een onnodige splitsing van de het centrum. Ik denk ook niet dat er mensen zijn die er gezellig gaan zitten en genieten van het uitzicht. Niet zolang er vele auto’s achter hen voorbij razen.

Beantwoorden

De Traverse van nu is een hele verbetering ten opzichte van eerst. Maar dat betekend niet dat ’t ’n visitekaartje van Helmond is geworden…
Ondertunneling lijkt me erg duur dus ik vraag me af in hoeverre dat een optie is. Maar als je geld buiten beschouwing laat lijkt me ’t een goed idee, vooral ook omdat ’t kasteel e.d. dan bij ’t centrum getrokken kan worden.
Maar eerlijk is eerlijk, ten opzichte van eerst is ie heel mooi geworden voor zover je dat kunt doen bij een weg.

Beantwoorden

Ik vind de opknapbeurt van De Traverse totaal mislukt.Vooral de windturbines,die overigens zelden draaien,zijn een desinvestering.Ik erger mij verder aan de oerlelijke bloempotten die het zicht op en aan ons mooie kasteel onttrekken.

Beantwoorden

Wat ik niet snap is dat er eerst geld word geinvesteerd in de Traverse brug, en dat er dan word gepraat over het weghalen.

Natuurlijk zou het mooier zijn als de brug weg was. Veel mooier voor het centrum. Veel mooier voor het kasteel(komt veel meer tot zijn recht). En ik vermoed ook veel beter voor de horeca, en touristen.

Mischien iets voor in de toekomst, als er meer geld is. Maar er is net 1 miljoen in gepompt.

Beantwoorden

@Simpel: Er wordt al jaren gepraat over het ondertunnelen van de Traverse, ook al voordat men besloot om de Traverse op te knappen. De Traverse is opgeknapt niet alleen omdat het nodig was, maar ook omdat men ondertunnelen te duur is.

Beantwoorden

Er verpozen voor gezelligheid of uitzicht doen we geloof ik zelden of nooit, die brug is puur functioneel: van A naar B. Het oog wil ook wat, ik vind de verfraaiing op zich wel leuk. Hoor wel veel klachten van automobilisten, over de hoge stoepranden.
Praten over ondertunneling lijkt mij de komende 10 jaar zonde van de tijd – dat geld is beter te besteden in deze crisis.

Beantwoorden

@ frank, dat er al jaren over de traverse word gepraat is mij natuurlijk ook bekend.

Wat ik niet snap is dat deze discussie net na het opknappen weer omhoog word op gehaald door de politiek.

Beantwoorden

Even in reactie op m.n. Perry en Simpel. De discussie in de Staten afgelopen donderdagavond ging over de noodzaak van een weg ten Noorden van Eindhoven (Wilhelminavariant). Volgens Van Heugten loopt de A270 nu helemaal vast en helpt een nieuwe weg om de A270 minder druk te maken. Maar de nieuwe weg gaat door een prachtig natuurgebied, is peperduur én uit onderzoek blijkt dat de A270 gewoon druk blijft. De PvdA heeft daarop aangegeven dat er meer winst te behalen valt (voor de natuur en financieel) in het verbeteren van de doorstroming van A270, met name bij Eindhoven, bijvoorbeeld door ongelijkvloerse kruisingen en tunnels. Van Heugten begon vervolgens over de geweldige balkonfunctie van de traverse. Oftewel, de discussie ging dus niet zozeer over de traverse (die net voor veel geld is ‘opgeknapt’), maar over nut en noodzaak van de Wilhelminavariant én mogelijke alternatieven.

Beantwoorden
Annegien Wijnands

Traverse mag voor mij vedwijnen. Wat een onding. Ondertunnelen en het kasteel nog verder laten gloren. Verdere exploitatie van de big city Helmond rondom het kanaal.

Het zou overigens ook niet verkeerd zijn om de completering stedelijke binnenring in Helmond West te staken en het geld dat daarvoor is vrijgemaakt te besteden aan de ondertunneling van de A 270.

Helmond gaat in de toekomst niet meer groeien. De industrie wordt gecentreerd bij het BZOB-bos en daardoor hoeft er geen betere ontsluiting te komen richting Diesdonk. De plannen om daar industrie te vestigen gaat het never nooit niet halen.

Waterhuishouding wordt een belangrijk item in de toekomst. Koester het kanaal en de Goorloop daarom.

Mien

Beantwoorden

Trots op de Traverse… Wat mij betreft niet. De opknapbeurt die onlangs gedaan is, is een complete aanfluiting. Zeker als je denkt aan het feit dat hier een miljoen euro aan verspild is. Slechte verlichting, gevaarlijk hoge stoepranden, nutteloze turbines, etc. Het is echt een grote mislukking.
Desondanks geloof ik ook niet in de ondertunneling. Dit is een dermate prijzig alternatief dat het nooit gerealiseerd zal kunnen worden.
Als het aan mij ligt, wordt er geld gestoken in een goede doorstroming in Helmond. Wij hebben namelijk echt STOPlichten en geen verkeerslichten. Overal moet stilgestaan worden. Een ritje door Helmond duurt echt een eeuwigheid. Ga toch eens werken met groene golven. Dat is ook veel beter voor luchtkwaliteit in de stad.

Beantwoorden

Bedankt voor je reactie annegien.
Wat de a270 betreft ben ik het met Dan eens. Een groene golf zou denk ik een goed idee zijn voor de doorstroming(alhoewel dat ook weer veel aan de bestuurders zou liggen). Als ik Maastricht bekijk en de A2 dan moet dit te doen zijn.
Ik denk dan ook dat het plan van de PVDA in het verbeteren van de doorstroming van A270, een betere oplossing is in deze tijd.

Beantwoorden

@ Dan helemaal mee eens!! maak een groene golf door heel de stad, nu springt het STOPlicht meteen op rood zodra er ook maar een auto op een zijweg staat, los van de ZWAAR irriterende afstelling, ooit maar 3 auto,s er door en dan alweer op rood…( stoplicht voor de traverse vanuit Eindhoven)

Beantwoorden

jeeee, ik schrik van alle negatieve reacties. Ik vind het wel meevallen. De traverse ziet er een stuk beter uit en is niet echt een doorn in het oog lijkt me… Savonds is deze ontzettend mooi verlicht en niemand die er last van heeft… De turbines draaien voor de stroom voor de lantaarnpalen. Een hele milieubewuste actie die ze op meerdere plekken zouden moeten neerzetten. Een groene golf is er savonds door heel Helmond. Rijd maar eens van brandevoort helemaal door richting De rijpel om half 12, een grote groene stroom. Deze zouden ze graag overdag kunnen invoeren. Voor de rest hoor je mij niet klagen…

Beantwoorden

@Linda
De verlichting ziet er misschien op het oog wel aardig uit maar is volgens mij toch eigenlijk te minimaal.
Maar dat zou dan weer logische kunnen zijn als de turbines de verlichting van stroom moeten voorzien; deze staan namelijk bijna altijd stil.
’s Avonds is de doorstroming misschien beter, maar sta je nog steeds regelmatig alleen en dus voor joker te wachten op een kruising. En aan die “betere” doorstroming hebben we niet veel want dan is er maar weinig verkeer. Aan de STOPlichten kan dus héél veel verbeterd worden.

Beantwoorden

Ik vind het ook stukken mooier geworden! Vind het echt geen mislukking. Tja, de weg is er nou eenmaal en ik zal er overheen moeten zo nu en dan.

Beantwoorden

Ik vind dat er een tunnel moet komen in de toekomst beter voor de luchtvervuiling en doorstroming van het verkeer en geluidsoverlast de traverse mag weg wat mij betreft(ziet er wel mooier uit dan voorheen)…….pas gelden nog een oud vrouwtje aangereden daar ze heeft het niet overleefd en dan wat meer groen en een flink stuk bij de kasteeltuin zou prachtig zijn voor onze stad het kasteel moet het middelpunt zijn niet de traverse en misschien krijgen wel wat geld van de EU als het om verbetering gaat van lucht en verkeer je weet maar nooit

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *