Buiten is het 18 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 83.282 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
16reacties

De 21 Helmondse flitspalen kiekten vorig jaar 103.601 boetes voor overtredingen van snelheid en rood licht. Omgerekend betekent dat er in onze stad elke 5 minuten iemand op de financieel gevoelige plaat werd vastgelegd, opbrengst zo’n 8 miljoen euro.
Dat alles blijkt uit de cijfers die het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft verstrekt. De weblog van Helmond bewerkte deze door Buurtfacts opgevraagde cijfers naar Helmondse proporties.
De digitale flitspaal op de Europaweg blijkt met bijna 33 duizend boetes de absolute koploper. Daarmee staat die op de 12de plek in de lijst van de 599 flitspalen die Nederland rijk is. Voor wie dat niet wist: ter hoogte van de Hortsedijk richting Eindhoven mag  50 km per uur worden gereden. Zoals elke digitale flitspaal staat ook die dag en nacht aan.
De 9 palen op de kruisingen op de N270 zorgen voor maar liefst 9 van de 10 ‘flitsovertredingen’. Op dat traject van Eindhoven door Helmond naar Deurne (de Europaweg, Traverse en Deurnesweg) werden onlangs een aantal flitspalen verwijderd omdat die te dicht bij elkaar stonden. Dat meldde wethouder Eric de Vries een maand geleden op vragen van D66-raadslid Gaby van de Waardenburg.
Snelheidsboetes leveren landelijk gemiddeld 60 euro op en de boete voor rijden door rood licht is 230 euro. Daarmee leveren onze 21 flitspalen het rijk dus zo’n (91.255 maal 60 plus 12.346 maal 230 =) 8,3 miljoen euro op.
Hieronder het overzicht met alle 21 Helmondse flitspalen en hun 2015-resultaten:

16 reacties:

Blijkt dus dat alle flitspalen op de N270 hoger scoren op snelheid dan op rood licht situaties. Terwijl die laatste situaties juist de kans op botsingen veroorzaken met het mogelijk kruisend verkeer, daarvoor waren ze bedoeld.
Je zou je dan tenminste af kunnen vragen waarom dit alleen op dit N270-traject zo is en serieus nadenken over het feit of die snelheidslimiet wel een JUISTE is.
Kom a.u.b. niet aan met de bekende smoesjes; maar kijk naar wat de bedoeling van dit wegtraject is (heel veel verkeersbewegingen van oost-west en visa versa adequaat afwikkelen).

Beantwoorden

Moet je maar niet Door t rood rijden of max verstappen na doen ………
Zonde van je geld

Beantwoorden

Grappig, die op de Europalaan is de meest gevreesde flitspaal van Brabant. 🙂
http://www.omroepbrabant.nl/?news/249232722/Dit+zijn+de+meest+gevreesde+flitspalen+van+Brabant.aspx

Beantwoorden
Toon van Laarhoven

@slimpie op dinsdag 17 mei 2016 om 10:32:

Welke snelheid is op die route dan beter volgens jou? Ik vermoed, denk zelfs, dat je het hoger wenst. 🙂
Afgelopen jaar heb ik gelukkig 0 euro bijgedragen aan die 8,3 miljoen euro! Wat een bedrag!!!

Beantwoorden

Of ‘de snelheidslimiet wel de juiste is’ is niet de juiste vraagstelling.
Of de bestuurder mentaal volwassen genoeg is om zich verantwoord te gedragen in het verkeer en zich aan de verkeersregels te houden, komt dichter in de buurt.

Beantwoorden

Ik zou wel eens een verdeling in de gemeten sneheid per flitspaal willen zien. Ik hoop toch niet dat het merendeel van de snelheidsovertredingen rond de 5km te hard liggen.

Beantwoorden

Update:
Al 35.772 bekeuringen dit jaar via de flitspaal op de Europaweg
In de eerste 8 maanden bezorgde de flitspaal Europaweg – Hortsedijk 35.772 bestuurders een bekeuring. Dat meldde de Telegraaf vanochtend voor het hard rijden. Daarmee werd de staatskas dit jaar gespekt met plusminus 1,9 miljoen volgens De Telegraaf. Die krant ging daarbij uit van een gemiddelde bekeuring van 52,90 euro.
Deze vaste flitspaal in de rijrichting Eindhoven staat zodoende op nummer 2 van Nederland. Een flitspaal in Hilversum werd afgetekend eerste: ruim 76.000 bekeuringen die al zo’n 4 miljoen opleverde.
Zoals je bovenaan kunt zien, scoorde die digitale flitspaal op de Europaweg over heel 2015 bijna 33 duizend boetes.
Op de N270 Eindhoven – Helmond – Deurne (de Europaweg, Traverse en Deurnesweg) werd begin deze maand een radarcontrole gehouden. Op de Traverse werden in 7 uur 1300 passanten betrapt op te hard rijden.

Beantwoorden

Is niet vreemd te noemen men heeft tijd van oranjelicht-fase teruggebracht van 3,5 seconden naar 2,5 seconden….is mij verteld in maart door zo’n figuur die in die regelkasten staat te prutsen

Beantwoorden

@anti-bromsnor op zaterdag 12 november 2016 om 11:43:

Het advies is 3 seconden , oranjelicht.
Belangrijk is ook om te weten hoeveel vertraging die flitspaal 3518 heeft.
Alles moet aan bepaalde nomen voldoen.
De gegevens van flitspaal en verkeerslicht , moeten misschien maar eens opgevraagd worden en gepubliceerd.
Hier worden wel heel erg veel overtredingen geconstateerd.

Beantwoorden

Aan de hardrijders, dank voor het extra geld in onze staatskas.

Beantwoorden

Waarom geen rotondes op N270 ipv al die hinderlijke kruispunten? Beter voor verkeersveiligheid. Denk ik.

Beantwoorden

Op naar nummer 1!

Zijn Helmonders toch nog ergens goed voor.

Beantwoorden

1 miljard euro ophalen met flitsboetes is net zo erg als 3,7 miljard euro weggooien aan ontwikkelingshulp.
In maart maar is even fijn afrekenen met de politici die dit soort achterlijk beleid maken. 🙂

Beantwoorden

Helmond grijpt dit jaar net langs de prijzen! Onze flitskast (vermoedelijk de flitskast op de Europaweg vanaf Eindhoven op de kruising bij de Hortsedijk) is dit jaar 4e geëindigd in het landelijke flitskasten klassement Maarliefst 50.771 heeft de kast een overtreding vastgesteld. Hiervan zijn 952 personen gepakt in verband met door rood rijden en al het overige verkeer in verband met te hard rijden. Daarmee is deze kast verantwoordelijk voor 7.55% van alle flitsboetes in de provincie Brabant.

Enkel een flitskast in Rotterdam, het Westland (beide ongeveer 54.000x) en een in Hilversum (iets meer dan 100.000x) hebben meer overtredingen vastgesteld. Met een gemiddeld boetebedrag van €75,- per overtreding was onze Helmondse kast dus goed voor ruwweg €3,8 miljoen aan inkomsten. Een prestatie van formaat!

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2017/01/17/instroom-wahv-beschikkingen-snelheid-en-verkeerslichten-per-digitale-paal-per-provincie-totaal-2016/MLD1608065+-+Instroom+Wahv+digitale+palen+per+provincie+per+paal++2016+Word.pdf

Beantwoorden

@Johan van Ruijven op dinsdag 17 januari 2017 om 20:08:

Als ik zo’n bericht over de bekeuringen op de Europweg lees, denk ik steeds voor mezelf opletten daar en voor de anderen dankjewel voor het spekken van de de staatskas. 🙂

Beantwoorden

Wanneer je daar echt vijftig rijdt dan kleeft er binnen de kortste keer een witte bouwbus achter op je bumper, die dan wel precies weet waar te remmen en gas bij te geven. Zet op de rijbaan 50 ipv een soort snelweg te faciliteren en stiekem vooral de kas spekken. Ik kom uit Breda daar staat duidelijk aangegeven welk gedeelte 50 is en wanneer 70 etc. Ben niet echt dom te noemen! Maar heb nu in 1 jaar door normaal met het verkeer mee te rijden al twee boetes voor 5 km te hard!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *