30reacties

Hoe gaan we naar het stadscentrum?

In 2006 en september 2011 hield de afdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente een inwonersenquête over het onderwerp verkeer en vervoer. Uit het rapport hieronder de resultaten over vooral het vervoer naar het stadscentrum.

Van de volwassen Helmonders heeft 96% een fiets. Slechts 13% van de Helmonders fietst nooit. Van hen is 40% 65-plusser en 28% 75-plusser. In de afgelopen 5 jaar nam het fietsgebruik wat toe, het autogebruik daalde.
Véruit de meeste Helmonders vinden hun stad nog altijd fietsvriendelijk. Gemiddeld is men tevreden over aantal, kwaliteit en locaties van de fietsenstallingen in het centrum. 2 Op de 3 Helmonders weten dat de fiets daar gratis gestald kan worden. Van hen gebruikt 53% vaker de fiets (in plaats van de auto) om naar het centrum te gaan.
Sommige inwoners willen graag extra fietsenstallingen op de stations en aan de randen van het centrum (oude postkantoor, buurt van bioscoop, Heistraat en Noord-Koninginnewal), dit geldt zowel voor bewaakte als voor onbewaakte fietsenstallingen. Verder zien de burgers graag een fietspad op de Heistraat, Hoofdstraat, Rivierensingel en Mierloseweg.

Gemiddeld heeft ieder Helmonds huishouden minstens 1 auto. Het totaal aantal personenauto’s in Helmond steeg de afgelopen 5 jaar met 11%.
Ruim de helft vindt nu dat je je auto in het stadscentrum goed kwijt kunt, ruim een kwart vindt van niet. Bijna 3 kwart van de Helmonders vindt de parkeertarieven in het centrum te hoog, die ontevredenheid is ten opzichte van 2006 toegenomen. “Een logisch gevolg van de tariefstijgingen in de afgelopen jaren. Met de invoering van achteraf betaald parkeren (real time parkeren) verwachten we op korte termijn een deel van de negatieve gevoelens over de prijs weg te nemen” aldus het college van B&W.
Om het Helmondse stadscentrum te bezoeken worden de auto en fiets nog steeds het vaakst gebruikt. Van het openbaar vervoer wordt, net als 5 jaar geleden, nauwelijks gebruik gemaakt: 90% zit (bijna) nooit in de bus en (ondanks dat er 4 stations zijn) gaat 70% (bijna) nooit met de trein. Ruim de helft van de Helmonders is tevreden over het totale aanbod van het openbaar in Helmond, maar over de busfrequentie ven vooral de kosten is meer dan de helft ontevreden.
Hoewel de taxbus in de stad steeds bekender wordt (in 5 jaar groeide de bekendheid van 26% naar 39%), zorgde dat niet voor meer gebruik.
Zoals ook landelijk, zijn de Helmonders het slechtst te spreken over het verkeersgedrag van scooters, bromfiets en scootmobielen. Het verkeersgedrag van de voetgangers en motorrijders worden het meest positief gewaardeerd als medeweggebruikers.