12reacties

Mogelijke beperking onbeperkt drinken

Het college van B&W overweegt om prijsacties in de horeca en bij detailhandel in Helmond tegen te gaan. Dat laat zij weten in antwoord op vragen van het CDA. Die partij stelde vragen na een actie van café Frendz aan de Steenweg. Bezoekers konden daar in maart van 22.00 en 03.00 uur voor 15 euro onbeperkt bier, wijn en fris drinken.
Het CDA heeft begrip dat horecaondernemers met acties klanten aan zich proberen te binden. Maar volgens de partij strookt die actie (voor over het algemeen jeugdige bezoekers) niet met het uitgangspunt dat alcoholgebruik onder jongeren moet worden beperkt. Frendz bagatelliseerde het probleem destijds, iedereen zou goed in de gaten gehouden worden.
Sinds de Drank- en Horecawet (DHW) is gewijzigd, heeft de gemeente de mogelijkheid om prijsacties aan te pakken. Bij de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarover in het najaar de gemeenteraad moet beslissen, zal een regeling rondom de prijsacties onderzocht worden. Op dat moment komen in ieder geval de verplichte bepalingen rondom de alcoholverstrekking bij de sportverenigingen en wijkgebouwen in de APV.

Wij betreuren het dat door stuntprijzen en happy hours de alcoholinname door de jeugd wordt verhoogd. Uit onderzoek blijkt dat jongeren die zoveel drinken dat ze letterlijk even van de wereld zijn een volledig schoolniveau aan capaciteit inleveren. Was je voorheen een Vwo-leerling? Na een dergelijke alcoholinname word je een Havo-leerling?

aldus het college van burgemeester en wethouders.
Uit de politiegegevens tijdens de duur van de prijsactie is niet gebleken dat de prijsactie bij Frendz tot een toename van geweldsdelicten heeft geleid.
De 6 Peelgemeenten gaan volgende week woensdag het handhavingsbeleid voor de Drank- en Horecawet afstemmen. De landelijk voorgestelde verhoging van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 jaar (en de controle daarop) wordt dan meegenomen. Voor het verhogen van de leeftijdsgrens voor alcoholverstrekking (naar verwachting op 1 januari 2014) zal er in het vierde kwartaal van 2013 een communicatie campagne gestart worden.