Buiten is het 19 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 107.804 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
15reacties

In Helmond is het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in een jaar tijd gestegen van 188 naar 262. Deze groei van 39% vond plaats tussen april 2021 tot en met april 2022. Dat betekent dat er 28 publieke en semipublieke* laadpalen beschikbaar zijn op elke 10.000 Helmonders.
Dit blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In Noord-Brabant zijn er 49 laadpalen per 10.000 inwoners, een stijging met 39% in die periode. In heel Nederland zijn dat er door een stijging van 34% zelfs 57 per 10.000 inwoners. Thuislaadpunten zijn in dit onderzoek niet meegeteld.

Vergelijk je de provinciale en landelijke cijfers met die van Helmond, dan doen we het niet al te best op dit gebied van basisinfrastructuur. Zeker als je bedenkt dat we er met onze Automotive Campus prat op gaan de automotive hoofdstad van Nederland te zijn. We vroegen wethouder Arno Bonte om zijn reactie op het relatief lage aantal Helmondse laadpalen. “We hebben in Helmond een grote opgave, we willen het elektrisch rijden stimuleren om ook de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarom zetten we de komende jaren in op een forse uitbreiding van het aantal laadpalen.”

De gemeente voert het ‘paal volgt auto beleid’. Het beleid is dat Helmonders in principe op eigen terrein de auto op moeten laden. Iedere bewoner die een elektrische auto heeft en niet beschikt over een eigen parkeerplaats, kan een laadpaal aanvragen. Indien er binnen 300 meter van dat adres geen laadpaal staat, wordt daar medewerking aan verleend. Op dit moment loopt die procedure voor 13 laadpalen. De gemeente is door middel van een provinciale aanbesteding op dit moment bezig om de plaatsing van 75 extra laadpalen mogelijk te maken. Dit is een proactief beleid, dus zonder dat er een aanvraag van een bewoner is. De plaatsing van die 75 palen staat gepland eind 2022 – begin 2023.

Op de Weg op den Heuvel kwam 11 jaar geleden de eerste openbare elektrische oplaadpaal voor elektrische auto’s in Helmond. Inmiddels staan er ongeveer 94 openbare laadpalen. Een (naar onze mening) goede plattegrond waar ze allemaal opstaan, konden we helaas niet vinden. 

* Een semipublieke laadpaal staat op een private locatie die is opengesteld voor publiek. Bijvoorbeeld bij parkeergarages, tankstations of horecalocaties. Er kunnen beperkingen gelden bijvoorbeeld qua toegangstijden en de verplichting bepaalde producten af te nemen.

15 reacties:

Dat noem ik nog eens boter bij de vis. Goede actie van deze GroenLinks-wethouder.

Beantwoorden

Totaal verkeerd beleid van de gemeente.
Ja, binnen 300 mtr. staat een laadpaal. Aanvraag afgewezen. Maar de laadpaal is altijd bezet.
Je moet al in het bezit zijn van een elektrische auto. Ik wil eerst zeker zijn dat er een laadpaal komt. Dan koop ik pas een elektrische auto.

Beantwoorden

Een tekort aan laadpalen kan mensen zoals Bert ervan weerhouden elektrisch te gaan rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat willekeurig extra laadpalen plaatsen een doeltreffend middel is om het percentage Helmonders dat elektrisch rijdt op te krikken naar het landelijke niveau. Als dat laatste de bedoeling is, is het slimmer om een burgerberaad te vragen wat de gemeente het beste kan doen om elektrisch rijden te stimuleren.

Beantwoorden

Hoeveel laadpalen heb je nodig als je op een flat woont met allemaal elektrische auto’s, daar al eens over nagedacht waar moeten die laadpalen komen te staan voor zo’n 80 of meer voertuigen, en dan bedoel ik niet 1 flat maar overal.

Beantwoorden
k zou het niet weten

Maar wat gaat de wethouder doen als in Helmond het elektriciteitsnetwerk overbelast begint te raken?

Beantwoorden

Het `laadpalenverhaal` zal nog jarenlang een hot item zijn. Niet uitsluitend in Helmond. Plaatsen van laadpalen kost geld, de gebruiker betaalt.
Tussentijds blijven de brandstofprijzen voor benzine en diesel hoog. De overheid blijft volop accijnzen innen.
De hoge prijzen zijn voorts een stimulans om bij een volgende autoaankoop te kiezen voor een elektrische auto.
Vervolgens raakt dan het net overbelast en gaan de prijzen voor levering van elektriciteit de lucht in. En dus ook de accijnzen-inkomsten.
De auto blijft een melkkoe voor de overheid.

Beantwoorden

Kan wethouder Bonte zeggen waar de elektriciteit van deze extra laadpalen vandaan komt? Volgens mij voor 89% van fossiele brandstoffen. Waarom dan deze laadpalen? Om de verkoop van duurdere electrische auto’s te belonen of te bespoedigen? Wat faciliteer je dan? Hogere verkoopcijfers?

Beantwoorden

@Hommeles en @Marko en @Yara:
Ik weet wel dat ik nu baal dat ik een jaar geleden niet koos voor een tweedehands toch nog duurdere elektrische auto. Dat had me nu veel geld gescheeld met de huidige benzineprijzen. Misschien kopen ze bij de gemeente daar wat duurdere groenstroom voor in, maar dan nog scheelt het bakken met geld.
Maar precies wat er staat, met meer laadpalen in Helmond Noord had ik er wel voor gekozen. Ik wist helemaal niet dat je dat als flatbewoner kon aanvragen, maar goed, dan moet je op zo’n laadpaal natuurlijk nog een hele tijd wachten.

Beantwoorden

@Yara op zaterdag 2 juli 2022 om 11:19:

Hoogstwaarschijnlijk zal zijn antwoord zonnepanelen en windmolens zijn.
Wat mij brengt tot de volgende problematiek.
Automobilisten met een eigen oprit hebben de mogelijkheid om de auto op te laden met eigen zonnepanelen. Die rijden dus zonder energiebelasting.
Automobilisten zonder deze mogelijkheid mogen geen electrakabel van hun huis naar de auto laten lopen.
Dit werkt weer een ongelijkheid in de hand.

Beantwoorden

@Wilko op zaterdag 2 juli 2022 om 12:33:

Dus flatbewoners kunnen niet elektrisch rijden, allemaal verhuizen dan maar.

Beantwoorden
k zou het niet weten

@k zou het niet weten op zaterdag 2 juli 2022 om 12:37:

Wellicht heb je de tweede link in ons artikel niet gezien. Daar wordt het e.e.a. uitgelegd over hoe onder meer Helmondse flatbewoners gratis zo’n openbare oplaadpaal kunnen krijgen.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op zaterdag 2 juli 2022 om 13:05:

Beetje overdreven weblog, iedereen mag aanvragen.
Voorbeeld: er staat een laadpaal op de kruising Evertsenstraat-Bestevaer
Volgens het beleid kom je in aanmerking als er geen staat binnen 300m.
Dat houdt dus in dat bijvoorbeeld iedereen langs de Deurneseweg vanaf de van Wellaan tot voorbij de Terheijdestraat niet in aanmerking komt, en dan nog met een straal tot voorbij de Kortenaerstraat. Dat zijn ruim 700 adressen voor die ene laadpaal…..

Beantwoorden

@Wilko op zaterdag 2 juli 2022 om 12:33:

De gunstige prijsstelling van elektriciteit t.o.v. benzine en diesel doet een beetje denken aan de situatie van jaren geleden. Toen was het gebruik van LPG t.o.v. andere brandstoffen ook heel aantrekkelijk. Het grote voordeel duurde niet lang. De overheid introduceerde sterk verhoogde kosten Motorrijtuigenbelasting. Het voordeel verminderde en de vraag naar LPG -installaties nam af.
Wat staat de rijders van een elektrische auto´s nu te wachten? De overheid is vindingrijk als het gaat om het innen van belastingen. Het voordelige gebruik van een elektrische auto is voorlopig een lokkertje om tot aanschaf van zo’n auto over te gaan.

Beantwoorden

In plaats van een pragmatische oplossing te bedenken, zet de stad maar vol met dure laadpalen, de stroom bij zo een laadpaal is duurder dan wat ik voor mijn eigen stroom betaal terwijl er al lang veel goedkopere oplossingen zijn, de prijs en infra die aangelegd moet worden is momenteel een probleem terwijl met een simpele en goedkope oplossing bijna iedereen, behalve mensen die in een flat wonen gewoon met hun eigen stroom kunnen opladen

De gemeente werkt niet mee aan onderstaande, je moet maar 3 straten verderop gaan laden..

https://www.verkeersnet.nl/duurzaamheid/38509/ev-kabelgoottegel-houdt-trottoir-vrij-van-losliggende-kabels/?gdpr=accept

En voor nu…dan maar een kabel over de stoep ze bekijken het maar

Beantwoorden

@Bert op vrijdag 1 juli 2022 om 21:19:

bert
het is niet waar die 300 meter als er geen parkeer druk is , is het maar 150 m

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *