Helaas is dit een herkenbaar beeld want deze tendens zie je ook terug in Helmond. Helmonders kloppen bij Helder Helmond aan omdat ze tegen een muur van ambtenarij aanlopen. Op verschillende beleidsterreinen met verschillende casussen. Daar zitten ook schrijnende gevallen bij waar je stijl van achterover slaat. Zo heb ik de afgelopen periode Helmonders gesproken over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de sierschoorstenen in Brandevoort, de problemen bij jeugdzorg alsook over meer individuele casussen. Bij het aanhoren van al deze verhalen is er een gemene deler: ze staan tegenover een gemeente die niet opkomt voor haar inwoners, maar juist tegen een gemeente die bezig is met haar eigen aansprakelijkheid af te schuiven. Inwoners worden simpelweg van het kastje naar de muur gestuurd.
Gelukkig hebben deze geluiden Helder Helmond bereikt en proberen we hen te helpen waar we kunnen. Ik ben alleen bang dat deze geluiden het topje van de ijsberg zijn. Komt dit beeld je bekend voor? Neem dan contact op met onze fractie door te mailen naar ons algemene e-mailadres: stemhelderhelmond@gmail.com We zullen uw probleem analyseren en categoriseren. Helder Helmond zal met deze informatie de keten trachten te optimaliseren.
Terug naar de verhouding tussen de overheid en haar inwoners. Volgens Helder Helmond hebben inwoners recht op een goed functionerende overheid die zich vooral dienstbaar opstelt. Dat scheelt veel onvrede en kan veel onnodige kosten en rompslomp voorkomen. De overheid is van en voor de inwoners. En niet andersom. Daarbij past geen zakelijkheid en zeker geen structureel wantrouwen. Er moet dus meer inclusief beleid komen: ‘’De Helmonder weer als mens behandelen in plaats van als nummer!’’
Tot slot wens ik iedereen een fijne kerst en veel geluk toe in het nieuwe jaar!
Martijn Rieter
Raadslid Helder Helmond