Buiten is het 11 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.035 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
60reacties

Spoor Houtse Parallelweg Helmond

Zo`n 14 jaar geleden (1996) ben ik met man en hond van Eindhoven naar Helmond verhuisd. Sinds die tijd wonen wij in een heel leuk pittoresk huisje aan de Houtse Parallelweg op hartafstand van de spoorlijn. Bewust van onze keuze ja, want naast de werkzaamheden van mijn man in het openbaar vervoer gaat zijn hobby uit naar het trein gebeuren. Vanuit Eindhoven naar Helmond ja waarom niet, in de woonwijk waar we op loopafstand woonde bij het dierenasiel, hoorden we de trein daar ook in onze achtertuin dus de keuze was snel gemaakt. Want zo zegt hij, hier komen alle nieuwe prototype`s langs. Dat dit zo is klopt ook, want ze worden steeds Stiller.
Om hierop verder te borduren heeft de gemeente Helmond het project “Stiller Spoor” in het leven geroepen. Daar is in 2009 een bijeenkomst over gepresenteerd in het Brabant House. De gemeente zal de gemeente niet zijn, dus daar aangekomen was alles al in kannen en kruiken. Zonder ons als bewoners op de hoogte te hebben gebracht hadden ze alle scenario`s al uit de kast getrokken. Een klein woordje van de Wethouder, het kijken en luisteren naar een door de gemeente en Pro-rails zelfgemaakt filmpje van zo`n 15 minuten. That`s It. Daarna nog een woordje om te vertellen dat als er vragen waren, wij ons konden wenden naar de mensen van ProRail, de Gemeente, maar ook verontwaardigende bewoners. Kreten van ik ga m`n huis verkopen, geen betonnen wal, wat denken ze wel etc. De eerste kennismaking was gelegd, zo ook onze projectgroep van de Houtse Parallelweg.
Een bezwaarschrift volgde met een handtekeningenactie namens alle betrokken bewoners, nieuwe bijeenkomsten in de wijken door de gemeente georganiseerd, want inmiddels was men er al gauw achter dat de eerste avond, laten we zeggen een fiasco was. In 1987 was de gemeente er al op gewezen dat er maatregelen getroffen moest worden ivm geluidshinder, veiligheid etc. Nu 2010 gaat het dan gebeuren, subsidie is aangevraagd bij het Ministerie van VROM, zo`n 54 miljoen als ik goed ben ingelezen. Door de besluiten die er nu genomen zijn hebben wij als projectgroep zeker niet stil gezeten, want ook wij laten ons niet zomaar de les voor lezen door de gemeente.
Dat er iets moet gebeuren oké, maar pak het aan vanaf de Bron, zoals we al maanden roepen. Ga opnieuw metingen doen, hanteer niet de metingen van 1987, kijk nog eens naar het filmpje wat VROM gemaakt heeft samen met ProRail, trek daar dan de conclusie`s uit. Geen schermen, dat is weggegooid geld, eerst raildempers en gevelisolatie, opnieuw metingen doen als dit gedaan is, ga dan weer eens met ons aan tafel. Tenslotte hebben wij op jullie gestemd want de gemeente moet dicht bij de burger staan wordt geroepen. Daarna maar eens kijken of de schermen dan nog noodzakelijk zijn. Niet andersom, want als ik denk hoe de gemeente denkt, komen onze woningen tegen die tijd helemaal niet meer in aanmerking voor gevelisolatie.

Jolanda Kampert
Projectgroep Houtse Parallelweg

60 reacties:

Dat is echt veel geld die 54 miljoen die Helmond hiervoor krijgt!! Ik vind jullie problemen met hoe de gemeente met jullie omgaat erg veel lijken op hoe ze met het comité Buiten ons om in Helmond West omgaan. Sterkte want het zal niet makkelijk zijn om zoiets van tafel te krijgen.

Beantwoorden

Tja, heel herkenbaar. De gemeente Helmond heeft gemiddeld zo’n 25 jaar aan incubatietijd nodig om tot besluitvorming te komen. En dan moet ineens alles heel snel.

Rucksichtslos noem ik dat. Om dan plots contente inwoners te confronteren met voldongen besluiten. Niks geen inspraak, niks niet meedenken en samenspelen. Gewoon accepteren.

Met 4 stations in Gemeente Helmond is besluitvorming nog immer al te vaak een halte te ver. Daarbij zet het haar goede burgers ook nog een te vaak op een dood spoor.

Beantwoorden

Ja vind ik ook Mien,wij zijn in ieder geval flink aan het ageren dat wij als bewoners, over de gehele Houtse Parallelweg, deken van de Hagenstraat, en Noord Parallelweg ons mooie uitzicht zouden verliezen omdat de gemeente er zo nodig BETON voor moet zetten.

Het kan zeker anders kijk maar eens goed naar dat filmpje.

Jolanda

Beantwoorden

@Jolanda, wanneer wordt eigenlijk het definitieve besluit genomen?

Beantwoorden

Wij hebben gisteren een brief gekregen van het college van B&W, voor 1 juni moet de gemeente het saneringsprogramma indienen, bij Ministerie van VROM.

Wij gaan ook hier tegen een bezwaarschrift/beroep indienen. Ik heb gisteren ook een oproep gedaan naar de Loop aan alle betrokken die wonen aan het spoor, zodat de gemeente haar plannen voor geluidschermen te plaatsen niet door kan duwen.

Uitvoering van Raildempers staat gepland voor 2011, voordat de geluidschermen en geluidswallen aangelegd kunnen worden moet er eerst nog een vergunningprocedure worden doorlopen. Dus in de periode 2011-2012 zou alles gerealiseerd moeten zijn.

Dus we hebben nog een weg te gaan, maar ik persoonlijk ga er voor de volle 100% in, ik laat mijn uitzicht door de gemeente niet bederven. Het kan gewoon allemaal anders.

En dan erbij, een gezellig uitzicht is het niet, zo`n betonnen muur ondanks deze dan versierd zou worden. Helmond die mooie stad, met zijn Betonnen muren langs het spoor.

Beantwoorden

Zo de brieven aan de bewoners voor een filmpje te maken langs het spoor van, Hart voor Helmond zijn de deur uit. Vanavond de laatste in de brieven bussen gedeponeerd.

Morgen 30 April 0m 16.00 uur komt de cameraman, ons filmen. Ik hoop dan ook dat er ondanks de Koninginnedag bewoners aanwezig zijn aan de kant van het spoor, Houtse Parallelweg, Noord Parallelweg en Deken van de Hagenstraat.

Inmiddels is VROM van onze actie op de hoogte en neemt deze ook serieus. Op 28 April is via telefonisch contact onderstaande gezegd:

Er is inmiddels gesproken met bureau sanneringsverkeerslawaai. Zij gaan na 1 juni de aanvraag toetsen en beslissen ook of er wel of geen geluidswal komt.
Zij zijn bekend met de situatie. Nemen onze overwegingen zeer serieus en het was goed dat ik nu al contact met ze heb opgenomen.

Omdat men geen zekerheden heeft over de stillere treinen wordt ook hier bij de berekeningen geen rekening mee gehouden.
Dus dat zijn twee belangrijke zaken wat we goed in ons achterhoofd moeten houden.

De procedure is dus als volgt: Al dan niet wordt de subsidie aanvraag goedgekeurd. Hiertegen kunnen we bezwaar maken. Als dit ongegrond wordt verklaard kunnen we later nog bezwaar aantekenen tegen de bouw van de wal. Je gaat dan in beroep.

Wij gaan door, positief blijven lijkt me dan een goede optie, eerst even 30 April afwachten en dan het filmpje bekijken op Hart voor Helmond

Beantwoorden

Soms kan het nuttig zijn om zaken tot op de bodem uit te zoeken.
Het heeft geen pas om betonnen muren op te trekken. Waar dan ook?
Samen meedoen en samen meedenken is een sterk motto.
Succes met het verdere onderzoek.

Beantwoorden

Mien bedankt, ben het duidelijk met je eens.We laten ons zeker niet afschrikken door de gemeente. Dan daarbij het motto van de gemeente is toch SAMEN DAADKRACHTIG, DICHTER BIJ HUN BURGERS, dan kunnen ze nu laten zien of dat daadwerkelijk ook is,kom maar eens kijken en met ons praten.

Beantwoorden

@Jolanda Kampert:
Even een kort berichtje. Fijn dat je dit hier allemaal schrijft. Mijn moeder woont daar ook, is slecht en heeft haar eigen problemen al. Op deze wijze kan ik het een beetje volgen. Ga door met jullie actie tegen de komst van die belachelijke en lelijke betonnen schermen. Succes.

Beantwoorden

@Manon,
Dank wij gaan zeker door, voor ons allen is dit een goede steun om via de weblog dit kenbaar te maken.

Ik zeg maar zo, als je niks doet is het niet goed, doe je dit met z`n allen heb je in ieder geval je stem laten horen mocht de gemeente het dan toch doorzetten.

Beantwoorden

Deze muren mogen niet komen,alleen al om de werkelijk walgelijke “grafiti” en andere vuilspuiterij te voorkomen.Het vrom filmpje ziet er hoopvol uit, nu nog besluitvorming.
De muren zijn om vele redenen onacceptabel.

Beantwoorden

Ter info:
Op http://www.hartvoorhelmond.nl staat inmiddels een video voorzien met commentaar en reacties van diverse bewoners van de Noord-en Houtse Parallelweg en Deken van Hagenstraat.

Beantwoorden

@Mario:
Kun je misschien de URL opnemen in de reactie. Wel zo gemakkelijk! 🙂

Beantwoorden

OK Mien, komt dat zien op: http://www.hartvoorhelmond.nl/video/vid-3584495/

Beantwoorden

Zo en dan is er nog meer werk aan de winkel, want ik lees net het ED op mijn mail over de geluidsschermen in Eindhoven.

Hier zou onze Gemeente toch een voorbeeld aan kunnen nemen dacht ik zo, om zeker niet dezelfde fout te maken en een hoop geld weg te gooien.

Kun je nagaan wat het geluid van auto`s doen de hele dag, en hier de treinen in een mum van tijd voorbij zijn. Zojuist stopt er een trein met piepende remmen, dit geluid hoor je dan dubbel zo hard temeer omdat het geluid omhoog gedrukt wordt tussen de geluidsschermen door.

Met andere woorden het geluid gaat er dus overheen, dat moet je niet hebben dacht ik zo. En de seinen kun je niet verplaatsen, dus het blijft roeien met de riemen die je hebt.Mij hoor je niet klagen hoor.

Beantwoorden

@Jolanda:
Je hebt liever die ouderwetse veel dikkere aarden wallen naast het spoor??? Lijkt mij niet, of is dat alleen omdat die goedkoper zijn?

Beantwoorden

@Mario:
Mooi gemaakte video. Misschien ook even op YouTube zetten.

Beantwoorden

@Jan, Nee jan dat willen wij niet, zelfs dat is al achterhaald, ook geen hoge betonnen geluidsschermen, zoals ik al eerder schreef je kunt dit zelf nalezen.

Wij vinden dat de gemeente eerst alle optie`s die er zijn nog eens goed tegen het licht moet houden. Dat hebben zij volgens ons als bewoners niet helemaal correct gedaan.

Er is meer om alleen maar hoge geluidsschermen plaatsen, wbt de kosten, die betalen ook wij met z`n alle want het zijn wel onze belastinggelden. Ik hoop dat dit nieuwe college nu eerst eens beter na gaat denken over de uitgave`s die ze willen doen.

Kijk en lees maar de ingezonden brief van Hr.Ron Peters van het CDA, een goed plan vind ik dat, eerst kijken wat er is dan keuzes maken om de gelden te kunnen uitgeven. Als je weet dat zo`n betonnen muur al een kostenplaatje van zo`n 5 a 6 ton moet gaan kosten, dan kan ik je vertellen dat onze gevels zeker niet meer aan de beurt komen voor de gevelisolatie.

Ook vraag ik me af met wat voor gevelisolatie ze willen komen, niemand weet hier nog het fijne van.

Onze huizen zijn in de loop der jaren allemaal al goed geïsoleerd door de bewoners zelf,of verbouwingen gedaan tenslotte hebben wij allen een koopwoning.

De Huurwoningen van WOCOM aan de overkant de OUDE BURGT en het nieuwe flatgebouw dat er staat,deze zijn allen niet de goedkoopste. Als daar een muur voor komt, wat eigenlijk helemaal niet nodig is omdat deze aan de huidige bouw normen voldoen,zo ook de Deken van der Hagenstraat krijgen meer geluid daar dit omhoog gaat.

Beantwoorden

@Jolanda
Ik denk dat je me verkeerd begreep. Dat je tegen dat die geluidsmuren bent, snap ik.
Ik had het over wat jij schreef op 6-5-10 om 22:40 over wat er in het ED stond over die geluidsschermen in Eindhoven. Het leek of je die aarden wallen liever wilde. Want in dat artikel ging het over dat de moderne geluidsschermen slechter functioneerde dan de ouderwetse aarden wallen. Daarom vroeg ik je naar je voorkeur.
En over het ED gesproken, leuk artikel en flinke foto over jullie actie in het ED van vandaag! De aandacht van de media neemt toe. Een goed teken!

Beantwoorden

@jan, oke dan begreep ik je inderdaad verkeerd, dat zijn Cleanstone wallen ook deze willen we niet. Wij willen gewoon geen muur voor onze voordeuren.

Ik weet niet of je bekend bent in Helmond, maar als je over de houtse Parallelweg rijd op de fiets, met de auto of lekker een wandeling wil maken dan geniet je nog van het verre uitzicht dat je hebt.

Nou Geloof mij als die muren er staan is dat niet om aan te zien ondanks dat ze opgekalefaterd zouden zijn. Helmond moet dan wel groener maar niet zo op die manier.

PS heb het artikel nog niet gezien, wel gelezen op internet, morgen even de krant ophalen.

Beantwoorden

De gemeente schermt met reductie van de geluidsnorm n.a.v. een meting verricht in 1987.
Die meting is niet meer van deze tijd en dus ook niet meer actueel..
Er rijd nu al nieuwer materiaal met minder geluid.
De railstaven worden periodiek geslepen wat ook al leid tot reductie in geluid.
Een groot deel van de bebouwing langs het baanvak tussen de Hoofdstraat en de Kanaaldijk bestaat uit woningen gebouwd NA 1987 en voldoen dus al aan de laatste normen t.a.v. geluidsisolatie.
De overige woningen zijn door de bewoners reeds voorzien van de nodige geluidsisolerende middelen.
Welke waarde (in decibel) geeft de meting aan uit 1987 en wat is die nu?
Wie bepaalt eigenlijk wat goed is voor de bewoners langs het betreffende baanvak?
De bewoners zelf die genoegen nemen met het geluid en een vrij uitzicht blijven houden, wat ook nog goedkoper uitpakt voor de gemeente?
Of is het de gemeente die tegen de wil van de bewoners en de bezuinigingen in, een geldverslindend project doordrukt?
Waar is de democratie in de gemeente Helmond?
De gemeente, dat zijn wij toch allemaal met elkaar?!
Laten we dan ook met respect voor elkaar opnieuw aan tafel gaan zitten en voor één keertje dan eens goed naar elkaar luisteren.
Laat de cijfers zien van toen en NU en kom dan met argumenten om uw plan tegen de wil in van de bewoners door te drukken?!

Namens een zeer verontruste bewoner

R. Heuvelink

Beantwoorden

Zo vanavond weer een vergadering gehad samen met een aantal leden van onze projectgroep. Inmiddels gaat de gemeente haar subsidie binnen halen voor de bronmaatregel Stiller Spoor.

Ook ik ben niet stil blijven zitten en heb nu in het kader van WOB de documentatie aangevraagd openbaarheid van Bestuur. Deze heb ik nog niet ontvangen, dus morgen maar eens een belletje naar de afdeling milieuzaken.Het valt ook niet mee om door alle regelgevingen en wetjes de juiste personen te benaderen, maar ik ga door samen met de leden om de raad ervan te over tuigen dat het wel degelijk anders kan.

Ook door andere inwoners van Helmond hebben wij al veel steunbetuigingen gekregen, en dat geeft de burger dan weer moed.
Moed om ervoor te zorgen dat er geen kilometers lange muur door Helmond getrokken gaat worden.Moed om de burger ervan te kunnen overtuigen dat het op de lange termijn zeker niet meer nodig is, en weggegooid geld is om de geluidsschermen te plaatsen.

Men kijkt niet goed vooruit, want in 2015 moeten vanuit de EU regelgeving alle Goederen treinen uitgerust zijn met de nieuwe technieken,hiervan rijden er nu al treinen met de nieuwe aanpassingen.Ook in het personenvervoer is al veel nieuw materieel ingezet.

Volgens de deskundigen verdienen maatregelen aan de bron (voertuigen en sporen)de voorkeur omdat ze de beste kosten-batenverhouding opleveren.
Volgens recente cijfers wordt er in Europa jaarlijks in totaal 150 tot 200 miljoen euro besteed aan de bouw van geluidschermen.

Tot slot wil ik er nog aan toevoegen dat volgens de deskundigen gesteld hebben het belangrijk is de aanpassingen van rollend materieel gepaard gaan met infrastructuurmaatregelen(vb. slijpen van de sporen,gebruik van dempers) en extra maatregelen(“stille wielen op stille rails”)
Dan vraag ik me toch af wbt de toekomst op langere termijn zo`n geluidscherm een toegevoegde waarde geeft aan het verminderen van geluidsreductie.Als de kilometers muur door Helmond er eenmaal staat,dan blijft dit in lengte van jaren zo.

Beantwoorden

Kopie van een bericht van Omroep Brabant vandaag:

Geluidsschermen Helmond zijn definitief
HELMOND – Er komen definitief geluidsschermen en raildempers aan de Houtse Parallelweg in Helmond. Deze maatregels zijn genomen vanwege herrie van het treinverkeer. Burgemeesters en wethouders kregen veel kritiek op de plannen omdat omwonenden bang zijn voor ‘een muur dwars door de stad’.

Burgemeester en wethouders willen de plannen niet intrekken. De schermen zullen aan de binnen- en buitenkant zodanig bewerkt worden dat ze acceptabel zullen zijn voor de buurt.

Beantwoorden

Dat is slecht nieuws. Toch bedankt Jolanda voor al je goede werk. Aan jou heeft het niet gelegen. Ik hoorde dat het veel werk was en fijn dat je ons op de hoogte hield. Een virtueel bloemetje voor jou!

Beantwoorden

@Johan:
In tegenstelling tot wat elders bericht wordt, is de vraag wat voor geluidsmaatregelen langs de spoorbaan in Helmond-West genomen worden in principe nog open. Weliswaar kozen burgemeester en wethouders voor geluidsmuren die opgeleukt en in groen verpakt worden en is de (niet meer te wijzigen) subsidie-aanvraag al de deur uit, maar de meerderheid van de gemeenteraad stuurde dinsdagavond het voorstel terug naar de raadscommissie ruimtelijk-fysiek voor verdere bespreking met de omwonenden. Opvallend was dat ook coalitiepartner CDA bij die meerderheid zat.
Het wat gedateerde bericht kwam in de wereld door het te laat versturen van het antwoord van burgemeester en wethouders op vragen van Jan van Aert en René Vetjens van Trots op Nederland aan het college.
Of de betreffende commissie overigens veel aan het voorstel zal veranderen is de vraag. Volgens ingewijden gaat het er vooral om dat de insprekers hun bezwaren nogmaals kunnen toelichten. Naar het zich laat aanzien, komt dit voorstel dus te zijner tijd ongewijzigd in de gemeenteraad.
-deze reactie is om 12.40 uur een beetje gewijzigd en aangevuld-

Beantwoorden

@Manon en Johan,

Bedankt voor jullie inbreng en Manon voor je bloemetje. Wat er staat op de site van Omroep Brabant en afgelopen woensdag op teletekst wat ik vernomen heb komt vanuit de pers.

Aangezien deze ook altijd aanwezig is bij de raadsvergaderingen schrijven zij ook niet helemaal de waarheid. Het is inderdaad waar wat de weblog aanvullend schrijft(dank hiervoor) Zelf ben ik er bij aanwezig geweest en heb verschillende leden van de Commissie RF gesproken. Op 15 juni staat het weer op de agenda, wij zijn met z`n allen nog volop in de strijd en zullen dan ook aanwezig zijn op de publieke tribune.

Dat de subsidie al aangevraagd is klopt maar dat wil nog niet zeggen dat het al definitief is. Daar moeten ze bij VROM eerst nog op toetsen, dan komt het in de Staatscourant en Trompetter.

Dus dan kunnen wij als bewoners bezwaar maken hierop. En even voor de duidelijkheid Wij als bewoners zijn niet alleen van de Houtse Parallelweg, inmiddels komen er steeds meer omwonende bij.

Inmiddels hebben wij ook stukken in ons bezit het zogeheten WOB (Wet openbaarheid van documenten) hierin staat de correspondentie tussen gemeente en VROM. Omdat wij met z`n alle tegen de geluidsschermen zijn en niet tegen het aanbrengen van Raildempers en gevelisolatie willen wij het college laten weten dat dit ook anders kan.

Zelfs de huizen die aan de bouwnormen voldoen aan de Deken van Der Hagenstraat worden gewoon in dit plan mee genomen, terwijl zij dit niet hoeven te accepteren. Ook hier zijn vorig jaar al handtekeningen voor opgehaald.

Een beetje raar dat er dan vanuit de gemeente verteld wordt dat zij hierover niets vernomen hebben. Ook verwonderlijk hoe men aan de 85% komt dat de bewoners wel voor de schermen zijn, en wij met al onze handtekeningen aan 13% procent.

wij gaan er vanuit dat dit een goede afloop zal worden, dus beste mensen wordt vervolgd hier op de weblog.

Met vriendelijke groet
Jolanda

Beantwoorden

Even een kort verhaal. Ik zat nog niet zo heel lang geleden met het mooie weer tegen wil en dank in de ziektewet en heb met de ziel onder mijn arm maar de gang gemaakt naar een van onze Helmondse terrasjes. Op de hoek van de Steenweg en de Kanaaldijk. Met een goed glas Brabants vocht zat ik daar te genieten van de zon maar een goed gesprek werd regelmatig verstoord door
Het overmatig aanwezig verkeerslawaai. Nu weet ik dat het hier op de Houtse Parallelweg niet boven 33 Db komen in nieuw te bouwen woningen en dat het spoorlawaai zou moeten worden terug gebracht tot 55 Db. Iets waarvoor de gemeente bij grote regelmaat van afwijkt in zijn vergunningen. Ik durf er op te zweren dat de 80 Db op dat terras regelmatig werd gehaald. Mag dat dan wel?? Daar?? Op weg naar huis langs het spoor lopend viel het me op dat de passerende treinen toch een stuk minder kabaal maken dan het verkeer langs Westende. Zou het niet beter zijn om de muur die voor ons gepland is maar langs het terras te plaatsen? Of wil men daar ook liever het zicht behouden en het lawaai op de koop toe nemen? Ik wel in ieder geval!!! Nu de gemeente nog en iedereen is tevreden.

Beantwoorden

Ik ben de gemeente Helmond meer dan zat en overweeg zelfs te gaan verhuizen. Deze stad is lelijk genoeg en elke keer staan een paar geldwolven vooraan om het er lelijker te maken.

Beantwoorden

De plannen voor Stiller Spoor blijven ongewijzigd
Het College van B&W blijft bij haar plannen voor geluidswerende maatregelen rond de spoorlijn in Helmond-West. Volgens het College is de procedure zorgvuldig geweest, is volop overlegd met de bewoners en is het huidige voorstel technisch en financieel het maximaal haalbare. B&W schrijven dit in antwoord op vragen van Trots op Nederland Helmond.
De heren Vetjens en Van Aert van TON hebben sinds de presentatie tijdens de commissievergadering van 15 juni grote zorgen omdat volgens hun "nogal wat punten openstaan en/of niet bekend zijn." TON wil graag een aanvullend onderzoek naar andere oplossingen. Volgens B&W is dat overbodig. De zaak sleept al jaren en nu zijn in overleg met het ministerie van VROM en Prorail zowel een oplossing als geld voorhanden om 450 woningen van geluidshinder af te helpen. "Voor VROM staat de wetgeving voorop" pareert het College de gedachte dat daar nog over te praten valt.

Beantwoorden

Ja een typisch staaltje van Helmondse democratie dus?! Er is nooit oeverleg geweest met de bewoners. Het plan is twee jaar geleden kant en klaar gepresenteerd en van insraak is dan ook géén sprake geweest. Ook in de uitvoering zijn er onduidelijkheden en vragen onbeantwoord gebleven.
Als voorbeeld.
Na de raadsverqadering is het mij nog steeds niet duidelijk wat men wil gaan doen aan extra isolatie aan de woningen die na het plaatsen van zelfs de schermen nog steeds een te hoge belasting aan de gevel hebben.
Isolatie IN de gevel is geen optie omdat die aan de buitenkant van diezelfde gevel geen reductie in geluid oplevert.Het lijkt mij dat alleen een extra, dus tweede scherm vóór de gevel of op enige afstand daarvan soelaas bied. Kijk ook naar de Spoorstraat waar het hele huizenblok is ingepakt!. Op vragen hierover aan de mensen van Prorail en VROM is hier geen antwoord (bewust??) op gegeven. Wel werd door diezelfde mensen bevestigd dat isolatie IN de gevel geen oplossing is.
Ik word hier wel erg wantrouwend van t.o.v. de overheid.

Beantwoorden

Oeverleg is in eerste instantie een schrijffout maar je mag het ook wel uitleggen als oeverloos overleg. Je kunt zeggen tegen B&W wat je wilt maar de je doel zul je nooit bereiken. Die vaart zijn eigen koers.

Beantwoorden

Opvallend is dat – zoals zo vaak in Nederland – VROM en Prorail zowel onderzoeker als expert als geldgever als uitvoerder als gebruiker zijn. Vreemde mengeling van belangen waar de gemeente zich weer fijn achter verschuilt.
Zo ongeveer overal voor hebben we in Nederland onderhand een 'autoriteit' of toch minstens een zichzelf controlerend orgaan. Alleen VROM, Rijkswaterstaat, spoorwegen en Schiphol kunnen nog steeds doen en laten wat ze willen.

Beantwoorden

Ja het is inderdaad diep triest dat wij wel mogen betalen (via belastingen b.v.) maar er vervolgens geen enkele inspraak over hebben. Lang leve de democratie dus!!!!

Beantwoorden

Beste lezers van de weblog even een aanvulling aan dit artikel. Wij hebben weer een bijeenkomst gehad en we willen u als burgers van Helmond natuurlijk zo goed en adequaat mogelijk op de hoogte houden van onze ontwikkelingen.

Ja, er is subsidie aan gevraagd dat weten we inmiddels ,intussen hebben wij een website gemaakt en deze wil ik u allen zeker niet onthouden. Er wordt nog steeds aan gewerkt maar is al een goeie week in de lucht, waar al het eea opgeplaatst is. Op deze site kunt u als burger van Helmond ook artikelen plaatsen, en mee praten over deze materie van het Stiller Spoor.

Wij hopen dan ook dat u allen een positieve en objectieve bijdrage kunt leveren aan dit Project. Zeggen wat u ervan denkt misschien dmv brieven foto`s wat u zo links en rechts hoort en uw eigen mening hierover. Tenslotte wonen wij in een democratie waar men mag en kan zeggen hoe men over een aantal zaken denkt.

Op http://spoorzicht.nu kunt u het eea lezen en zelf een berichtje achterlaten.

Jolanda

Beantwoorden

Beste lezers van de weblog,

inmiddels hebben we denk ik allemaal gelezen dat de gemeente de subsidie aangevraagd heeft en er nu bezwaar gemaakt kan worden naar VROM.

Wij zijn als bewoners weer flink in de weer, het bezwaarschrift met de handtekeningen is rond. deze week gaat alles de deur uit naar het Ministerie van VROM.

De laatste strohalm, dan verder afwachten wat ze gaan doen vanuit VROM. Heel wat mensen gesproken, zelfs bewoners die hun huis te koop hebben gezet omdat er een muur voor hun deuren komt. het is te triest voor woorden maar beste burgers van Helmond het is niet anders, het heeft in dit geval dus echt niets te maken met de crisis. De gemeente moet eens meer naar hun burgers luisteren en niet zomaar van alles uit de kast halen en op poten zetten terwijl er niets gevraagd is.

Veiligheid, wetten, regeltjes kan allemaal wel zijn toch klopt het niet altijd zo blijkt wel weer uit alle rapporten die wij inmiddels door gespit hebben.

Neem nou een voorbeeld als onderzoek van GRONTMIJ MAUNSELL Aan de deken van der Hagenstraat hoeft technisch gezien geen geluidsscherm geplaatst te worden. Deze voldoen al aan de norm van geluidsbelasting.

Maar wat zegt de gemeente op basis van de metingen van 1987 zijn deze meegenomen in het hele traject. Mochten de bewoners daar bezwaar tegen maken kan alsnog van realisatie worden afgezien.

Nou beste mensen de bewoners hebben daar bezwaar tegen gemaakt handtekeningen verzameld zienswijze ingediend en wat gebeurd, er wordt niet geluisterd de gemeente zal kostte wat het kost bouwen.
Ook staan in de rapporten dat langs het gehele traject de funderingen aan de spoorlijn problemen kan opleveren als er geluidschermen geplaatst gaan worden. Tja wat betekend dit dan voor alle omwonende langs het gehele traject tot aan de Deurneseweg.

Dan hebben we het nog niet gehad over Landschappelijk, Gevelisolatie en de waarde van de woningen. Het zou een heel lang verhaal worden omdat de map die ik voor me heb vrij dik is. Ook mis ik wat dingen die wij wel gezien hebben bij de map van de gemeente die nog tot 11 november ter inzage ligt voor elke burger van Helmond.

Wij kunnen u in ieder geval wel mededelen dat het treinverkeer wat betreft het goederenvervoer al vele malen stiller is geworden en er meer treinen over de Betuwelijn rijden. Vanuit de “Commissie van de Europese Gemeenschappen “moet het goederenvervoer voor 2015 het bestaande materieel stiller maken.Op dit moment zijn ze hier al mee bezig,er rijd al stiller materiaal. Men schrijft in hun rapport dat het 50% minder geluid produceert met de vernieuwde blokken die geplaatst cq vervangen worden.

Voor 2020 moet alles gerealiseerd zijn bron aanpassingen zoals Raildempers, Akoestische slijpen van de spoorstaven, de geluidsschermen en wallen. Bij sommige delen krijgt men en de geluidswal en de schermen die de bewoners niet gevraagd hebben, ook daar houd men dus geen rekening mee. Maar goed het is nog geen 2020 en laten we hopen dat de gemeente toch eens wat verder kijkt en luistert naar de ontwikkelingen die nu al plaats vinden. Als er eenmaal een muur staat tja dan zijn we deze nog niet kwijt,of we moeten net zolang wachten als de Berlijnse Muur dan hebben we nog effe.

Beantwoorden

Wat ik zo lees over de handelswijze rondom het Stiller Spoor vanuit gemeente en provincie en betrokken partijen is zeer herkenbaar met de handelswijze rondom de stedelijke ring Buitenom.

Zodra dilemma’s en meerdere opties naar voren komen verstopt men zich achter besluitvorming in het verleden en onduidelijke getallen. Heel vreemd.

In plaats van voortschrijdende inzichten te koesteren neigt men naar starre hantering van terugschrijdende inzichten.

Dat de communicatie (vooral het goed luisteren naar een boodschap) tussen verschillende partijen met verschillende belangen niet vlot verloopt is schrijnend. Draagvlak komt daardoor niet to stand wat leidt tot ontevredenheid bij alle partijen.

Het minste wat gemeente en provincie kunnen doen is luisteren naar datgene wat belanghebbenden (en mogelijk gedupeerden) te zeggen hebben en deze serieus te nemen.

Uit de initiatieven en de oproepen van werkgroep Stiller Spoor blijkt dat zij haar huiswerk goed doet en graag wil meedenken en meepraten over oplossingen.

De gemeente en provincie ontneemt zichzelf de kans om de theorie te toetsen aan de werkelijkheid indien zij omwonenden / gedupeerden niet betrekt. Sterker nog, ze mist daardoor goede adviezen.

De onwil van de gemeente Helmond niet te willen luisteren naar bezorgde burgers blijkt uit de weigering spreekrecht te verlenen aan de werkgroep Stiller Spoor op 15 juni 2010 tijdens de RF-commissievergadering. Heel erg triest. Hiermee wordt de kans ontnomen van burgers om een bepalend adviesorgaan van de gemeente te informeren.

De besluitvorming rondom het Stiller Spoor is verworden tot een ondemocratisch proces dat kost wat kost snel doorgevoerd moest worden om subsidies veilig te stellen. Onbehouwen en ondoordacht.

Tot slot twee (gratis) tips:

1) Aan gemeente Helmond:
Ga eens een goed gesprek aan met de werkgroep Stiller Spoor.

2) Aan de werkgroep Stiller Spoor:
Hou vol met deze zaak onder de aandacht brengen en baseer je op feiten. Vroeg of laat wordt er geluisterd.

Beantwoorden

Beste Mien,

Bedankt voor je reactie ook wij weten als geen ander hoe het bij jullie is verlopen.

Het is jammer genoeg een vast gegeven dat de gemeente gewoon weg niet naar hun burgers wil luisteren, ook al hebben ze het motto Samen Daadkrachtig in het leven geroepen. Dit laatste geldt helaas niet voor ons burgers voor heel Helmond.

De bestuurders maken hun eigen regels en wij hebben het nakijken. Goed we blijven het in de weblog aankaarten en ook op de website die inmiddels al lange tijd in de lucht is
http://www.spoorzicht.nu daar lees je ook het eea hoe wij aan de nodige informatie en feiten komen.

Dus wordt vervolgd op deze weblog

Beantwoorden

@Jolanda:
Mijn complimenten dat je zo doorzet! Veel mensen zouden het al lang opgegeven hebben denk ik. Heel veel succes!!!

Beantwoorden

Beste Johan,

JA misschien wel, inmiddels hebben wij de bezwaar stukken vorige week aangetekend naar VROM gedaan waar ze dus afgelopen donderdag de elfde van de elfde binnen moesten zijn.

In de afgelopen maanden zijn we wel tot de conclusie gekomen nadat we weer op pad waren om handtekeningen te verzamelen, we er meer opgehaald hebben dan in februari afgelopen jaar. We zitten nu over de 200 ten opzichte van de 84 begin dit jaar,het speelt dus wel degelijk bij de bewoners.

Alle inspanningen die we doen en nog doen om andere feiten te verzamelen dat het geluid ook op een andere manier teruggebracht kan worden bewijst het artikel van afgelopen vrijdag weer, in veel andere steden wordt dit al toegepast. Zie een artikel van de telegraaf dd 12 November.Prorail past dit ook al toe op rangeerterreinen in steden om het geluid te dempen.

Dit bedrijf heeft een uitvinding gedaan tegen gladde sporen, je zult denken wat heeft dit met geluid te maken. Door de stroefheid van de spoorstaven komt ook veel geluidsbelasting vrij denk aan hard remmen, er wordt al akoestische geslepen om dit enigszins te dempen. Als je nu het artikel leest van de Nederlandse uitvinding dan lees je dat er met deze uitvinding een geluidsdemping van 8 tot 16 decibel gewonnen kan worden.

Dus je begrijpt wel dat we door gaan omdat er zoveel andere maatregelen zijn die naar onze mening de gemeente niet goed heeft onderzocht. Ze moesten gaan voor de subsidie omdat ze deze al twee keer hebben laten schieten, een derde kans kregen en zelfs nog een maand uitstel hadden gevraagd en niet gekregen van VROM. Dus al met al hadden ze in de afgelopen jaren van 1987 tot 2010 hun huiswerk gewoon beter goed kunnen doen.

Beantwoorden

Eerste resultaat project 'Stiller spoor in Helmond' zichtbaar
Bij ruim 450 woningen aan het spoor in Helmond is sprake van te veel geluidshinder door treinen. Veel bewoners hebben hier al jarenlang last van. Gemeente Helmond en spoorwegbeheerder ProRail zijn daarom bezig met het voorbereiden en uitwerken van maatregelen om deze geluidsoverlast te verminderen. Dit gebeurt binnen het project 'Stiller spoor in Helmond'. Het eerste resultaat wordt nu zichtbaar en straks ook hoorbaar: bij Mierlo-Hout worden raildempers aangebracht.
De raildempers worden aangebracht aan de rails ter hoogte van de Slegersstraat. Dit gebeurt over een lengte van 235 meter, zowel op het spoor richting Venlo als het spoor richting Eindhoven. De raildempers worden aan de rails aangebracht in de nachten van maandag 29 november tot en met zondag 5 december. De werkzaamheden vinden plaats tussen 23.00 en 7.00 uur.
Omwonenden kunnen enige geluidsoverlast ondervinden van het aanbrengen van de raildempers. Er wordt gebruik gemaakt van mechanisch gereedschap en spoorkranen. De uitvoerder, BAM Rail B.V., doet er alles aan om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken.
Er geldt een wettelijke verplichting om de geluidshinder door treinen in Helmond voor het jaar 2020 met 5 tot 10 dB (decibel) te verminderen. Om hiervoor te zorgen, hebben gemeente Helmond en ProRail een pakket van maatregelen opgesteld, dat zowel bestaat uit maatregelen aan de bron (raildempers) als overdrachtsmaatregelen (geluidsschermen of -wallen). De raildempers zorgen voor een geluidsvermindering van gemiddeld 3 dB. Met alleen raildempers wordt de wettelijke eis van 5 tot 10 dB vermindering dus niet gehaald. Daarom is het noodzakelijk dat er ook geluidsschermen en een aarden geluidswal aangelegd worden. Een geluidsvermindering van 10 dB wordt door de mens ervaren als een halvering van het geluid. Kijk hier voor de locaties waar de raildempers, geluidsschermen en geluidswal komen.
De kosten voor het uitvoeren van de maatregelen worden volledig betaald met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De subsidie is inmiddels door het ministerie aan gemeente Helmond verleend.
Bij woningen waar de geluidsoverlast, na het aanbrengen van de raildempers en geluidsschermen, nog te hoog is, kan aanvullend daarop gevelisolatie worden toegepast. Dit wordt bepaald aan de hand van een bouwkundig onderzoek. Dit onderzoek wordt ter plekke bij de woning uitgevoerd en staat gepland voor eind 2011.
In totaal worden er in Helmond op een traject van twee kilometer raildempers aangebracht. Dit gebeurt in de komende maanden. Voor de zomer van 2011 zijn alle raildempers aangebracht. Voordat de geluidsschermen en -wallen aangelegd kunnen worden, moeten eerst nog diverse procedures worden doorlopen, zoals het aanvragen van een bouwvergunning en de aanbestedingsprocedure.

Bron: gemeente Helmond

Beantwoorden

Zo, heb dit log en de reacties eens gelezen. De werkwijze van de gemeente is inderdaad weer typisch Helmonds. Achterbaks en slinks dus.
Hopelijk komt het allemaal goed!

Beantwoorden

@Dan Ja zo zie je maar weer maar geloof me onze strijd is niet gestreden we doen er alles aan om de Wethouder aan de tafel te krijgen om de zaken nog eens goed te belichten. Het enige waar we gewoon op tegen zijn is die Muur. Gelukkig zijn we niet de enige in dit verhaal, meerdere mensen vinden dat het zo niet kan.

Er zijn genoeg andere optie`s dus we wachten nu af wat VROM met ons bezwaarschrift gaat doen hopend op een positieve uitslag.

Beantwoorden

Beste weblog lezers,zoals ik schreef in mijn vorige stukje afwachten wat VROM nu gaat doen leest u hier het volgende.

Beantwoorden

Datum 26 november 2010
Betreft Ontvangstbevestiging bezwaarschrift, uitnodiging hoorzitting
Project : Railschermen Helmond

Hierbij bevestig ik de ontvangst op 8 november 2010 van uw bezwaarschrift tegen
de beschikking van 29 september 2Ol0 met kenmerk BSV 2010018519.-U maakt
bezwaar tegen het plaatsen van een geluidsscherm langs het spoor.

Beslistermijn
De wet (artikel 7:10, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht) bepaalt dat
er binnen zes weken na ontvangst van het bezwaarschrift een beslissing moet
worden genomen op het bezwaarschrift. Deze termijn vangt aan, de dag nadat de
termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken. De beslistermijn is
dan ook aangevangen op 12 november 2010.

Tevens deel ik u hierbij mede dat ik op grond van artikel 7:10, derde lid, van de
Algemene wet bestuursrecht de termijn om te beslissen op uw bezwaarschrift met
zes weken heb verdaagd tot en met 4 februari 2011.

Hoorzitting
Voordat op uw bezwaarschrift wordt beslist, stel ik u (op grond van artikel 7:2van
de Algemene wet bestuursrecht) in de gelegenheid uw bezwaar tijdens een
hoorzitting mondeling toe te lichten, Deze hoorzitting zal plaatsvinden in de
raadszaal van de gemeente Helmond op maandag 2O december 2O1O en zal
aanvangen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er ontvangst met koffie en thee.

Tijdens de hoorzitting zal het besluit worden toegelicht en kunt u uw
bezwaarschrift mondeling toelichten. Gezien het grote aantal bezwaarden en het
feit dat het gaat om één identiek bezwaarschrift, heb ik met de opstellers van het
bezwaarschrift afgesproken, dat zij namens alle bezwaarden het woord zullen
voeren tijdens de hoorzitting.

Met het horen (naar aanleiding van uw bezwaarschrift) zijn inmiddels belast:

. de heer ir. D, de Gruijter, beleidsmedewerker van het directoraat-generaal Leefomgevingskwaliteit van het ministerie van Infrastructuur en Milieu,
voorzitter;
. mevrouw P.S. Verdouw, behandelend medewerker van Bureau Sanering Verkeerslawaai;
. de heer mr. V. de Jong, tevens secretaris, belast met de verslaglegging van
het verhandelde tijdens de hoorzitting.

Indienen en inzage van stukken:
Tot slot deel ik u nog mede dat tot tien dagen voor het horen desgewenst nog
nadere stukken kunnen worden ingediend.

Het bezwaarschrift en de verder op de zaak betrekking hebbende stukken zullen
ter inzage liggen met ingang van vrijdag 10 december 2010 tot en met vrijdag
17 december 2010 op het gemeentehuis van Helmond, alsmede bij Bureau
Sanering Verkeerslawaai, te Woerden. Indien u van de mogelijkheid gebruik
wenst te maken de stukken te komen inzien bij mijn bureau verzoek ik u vooraf
telefonisch contact op te nemen.

Verdere procedure
Nadat het horen heeft plaats gevonden en het verslag daarvan is vastgesteld, zal
er zo spoedig mogelijk op uw bezwaarschrift beslist worden.

Uw bezwaarschrift wordt behandeld door de heer mr, V. de Jong, werkzaam bij
Bureau Sanering Verkeerslawaai. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft, kunt
u hem bellen of een e-mail sturen.

Hoogachtend,

Het hoofd van het Bureau Sanering Verkeerslawaai.

Zoals u nu leest zullen wij het woord voeren namens alle mensen die ook deze brief ontvangen hebben.Mochten er onder de bezwaarde die inmiddels ook deze brief hebben ontvangen,hun zegje willen doen kunnen zij zelf contact opnemen met de jurist De heer De Jong. Dit horen we dan vanzelf op de Hoorzitting op 20 december 2010.

Ik hoop u hiermee weer voldoende geïnformeerd te hebben wbt “Stiller Spoor”

Met vriendelijke groet
Jolanda

Beantwoorden

Beste lezers van de weblog,

Allereerst wil ik iedereen een gezond en goed 2011 wensen. Ook wil ik even gebruik maken om alle lezers die hier in deze log hun zegje geschreven hebben bedanken voor hun inbreng van het afgelopen jaar. Dit houd de burger moet om door te gaan.

Bedankt.

Het nieuwe jaar is alweer twee dagen oud als ik dit schrijf. Omdat ik door drukte niet of nauwelijks de weblog bijgehouden heb zie ik dat we weer even verplaatst zijn naar een andere pagina van deze weblog.

Inmiddels zoals boven geschreven artikel hebben we de hoorzitting weer gehad en deze als positief ervaren. Eindelijk werd er naar ons geluisterd, en we konden onze vragen en bezwaar eindelijk mondeling toelichten aan de dame en heren van VROM.

Het was een spannend moment, ook omdat we niet wisten of er bewoners zouden komen die allemaal hun handtekeningen gezet hebben.Deze bewoners kregen nl ook een uitnodiging in de brievenbus van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dat tegenwoordig deze naam draagt.

Wij vertegenwoordigen alle betrokken bewoners zo`n 200 in totaal, om samen te kijken naar andere vormen, oplossingen die er zijn om geen geluidsscherm door Heel Helmond te plaatsen. Deze zijn er nogal wat, we hebben dit dan ook met zorgvuldigheid en beleid naar voren gebracht, middels beamer, foto`s en onze toelichting erbij hebben we dit aan de dames en heren van VROM gepresenteerd.

De bewoners die er waren mochten ook hun zegje doen vanuit de zaal en dat was voor ons ook heel belangrijk, helaas waren het er niet veel maar alles is dan meegenomen. Ook was ik persoonlijk blij dat er een bewoner van ons bij was die altijd op de trein gereden heeft ook door Helmond reed en ook naar hem werd aandachtig geluisterd.Een (gepensioneerd) machinist die nu nog als de dag van vandaag alles bij houd adh van nieuw en oud materieel en de ontwikkelingen van deze tijd en in de toekomst.

Hij legde dus het eea uit aan deze mensen, natuurlijk weten die dat maar het moet toch gezegd worden vinden wij. Tenslotte zoeken wij als burgers toch altijd verder, naar andere mogelijkheden die er in de loop van jaren zijn ontwikkeld. Voor de gemeente zou dit een mooie les zijn om dan toch naar hun burgers te luisteren, om samen naar oplossingen (in de grootste zin van het woord) te zoeken.

In de maanden januari/februari worden we op de hoogte gebracht wat het resultaat geworden is van deze hoorzitting.We zitten niet stil en hebben regelmatig email contact, vergaderingen/bijeenkomsten die gehouden worden in het Patronaat in Helmond West.Wij zijn zeer benieuwd en hopen natuurlijk op een goede uitslag hiervan.Wij laten u dit dan weer weten zo gauw er iets bekend is.

Het artikel komt dan ook weer in de krant net als 21 december jl waar de journalist een stukje over schreef van deze hoorzitting. Zo`n 2,5 uur waren er dan ook voorbij toen we met z`n allen weer buiten stonden. En met een goed gevoel weer richting huis liepen.

Bedankt Jolanda

Beantwoorden

Goed bezig Jolanda en alle anderen die hierbij betrokken zijn.
Het is belangrijk om te laten horen aan de gemeente Helmond hoe er gedacht wordt over de spoorschermen. Nog belangrijker is dat er ook geluisterd wordt door de gemeente en de specialisten.
Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.
Ben benieuwd naar de uitkomst van de hoorzitting en blijf jullie volgen.
Hoe dan ook, van een onderbouwd antwoord zijn jullie hoe dan ook verzekerd. Nu nog hopen dat de uitkomst voor jullie en daarmee Helmond goed uitvalt en jullie de onnodige problemen rondom het Stiller Spoor opgelost krijgen. Hou vol want de aanhouder wint.

Toi toi.

Rob Mientjes

Beantwoorden

Hey, Mien

Bedankt en we gaan er wel vanuit dat het positief is, maar toch even afwachten de komende weken. Van hoi hoi hoi is nog lang geen sprake. Straks in februari gaan ze eerst de Raildempers aanleggen zoals in de media steeds gepubliceerd word.

Groet Jolanda

Beantwoorden

Beste weblog lezers,

Vanmiddag een brief van het ministerie van Milieu en Infrastructuur in de brievenbus gekregen. Het verslag van de hoorzitting dd 20 december 2010, het is nog een concept. Nu is het onze taak om erop te reageren, binnen twee weken. Vervolgens wordt het definitieve verslag binnen een week vastgesteld en naar alle bezwaarden verzonden.

Dus beste lezers het is nog even afwachten dus. Maar goei werk heeft tijd nodig, als het concept definitief wordt kan ik u allen weer op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Groet Jolanda

De Beslistermijn loopt af op 4 februari 2011. De minister zal in ieder geval trachten om binnen deze termijn een besluit te nemen. Als dit alles niet gaat lukken worden de bezwaarden op de hoogte gebracht en om uitstel verzocht. De beslissing op bezwaar zal uiteindelijk aan alle bezwaarden worden verzonden.

Beantwoorden

Eerste raildempers voor een stiller spoor worden aangebracht
Het eerste resultaat binnen het project 'Stiller spoor' wordt nu zichtbaar en hoorbaar, zo laat de gemeente weten. Op 4 gedeelten van het spoor worden raildempers aan de rails aangebracht ter hoogte van:
• Station Brouwhuis: weekend van 5 en 6 februari
• Deurneseweg/Rooseindsestraat (Helmond-Oost): weekend van 12 en 13 februari
• Cortenbachstraat/Deken van der Hagenstraat (Helmond West): weekend van 19 en 20 februari
• Hoofdstraat/Houtse Parallelweg (Mierlo-Hout): weekend van 26 en 27 februari
Die werkzaamheden vinden steeds plaats in de nacht van zaterdag op zondag en de nacht van zondag op maandag. Er wordt gewerkt tussen 0.00 en 6.45 uur.
In totaal worden er in de komende maanden op een traject van 2 kilometer raildempers aangebracht. De planning is dat alle raildempers voor de zomer zijn aangebracht.
Er geldt een wettelijke verplichting om de geluidshinder door treinen in Helmond voor het jaar 2020 met 5 tot 10 dB (decibel) te verminderen, volgens de gemeente. De raildempers zorgen voor een geluidsvermindering van gemiddeld 3 dB. “Met alleen raildempers wordt de wettelijke eis van 5 tot 10 dB vermindering dus niet gehaald” aldus de gemeente. Samen met ProRail werd daarom een pakket van maatregelen opgesteld, bestaande uit maatregelen aan de bron (raildempers) én geluidsschermen en een aarden geluidswal. Een geluidsvermindering van 10 dB wordt door de mens ervaren als een halvering van het geluid. Een overzicht van de locaties waar de raildempers, geluidsschermen en -wallen gepland staan, is te vinden op http://www.helmond.nl/stillerspoor.
Gemeente Helmond en ProRail hebben het pakket van maatregelen ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu die het heeft goedgekeurd. Bewoners van Mierlo-Hout en Helmond West hebben bezwaar ingediend tegen de aanleg van een deel van de geluidsschermen. De minister neemt deze bezwaren in overweging bij het nemen van een definitief besluit, dat binnenkort wordt genomen. Om de geluidsschermen en aarden geluidswal te kunnen aanleggen, moeten eerst nog diverse procedures worden doorlopen, zoals het aanvragen van een bouwvergunning en de aanbestedingsprocedure.
Bij woningen waar de geluidsoverlast, na het aanbrengen van de raildempers en geluidsschermen, nog steeds te hoog is, kan aanvullend daarop gevelisolatie worden toegepast. Er wordt dan naar verwachting in 2012 een bouwkundig onderzoek ter plekke van de woning uitgevoerd.
De kosten voor het uitvoeren van de raildempers en schermen worden volledig betaald met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Beantwoorden

Beste Lezers van de weblog,

Definitief verslag hoorzitting besluit `Railschermen Helmond` en verzoek instemmen uitstel Beslistermijn.

Op basis van de bezwaren die tijdens de hoorzitting naar voren zijn gekomen, is de hr Soede (Het hoofd van het Bureau Sanering Verkeerslawaai) aan het beoordelen of er alternatieve maatregelen mogelijk zijn ten opzichte van het geplande geluidsschermen.

Op dit moment is hiervan niets gebleken, maar het gaat mij in ieder geval niet lukken om alle mogelijkheden te onderzoeken voor het aflopen van de huidige Beslistermijn op 4 februari. Aldus de heer Soede in zijn voorwoord van de brief.

Daarom wordt op grond van artikel 7:10,vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, akkoord te gaan met een verder uitstel op de Beslistermijn met een termijn van 6 weken tot en met 18 maart 2011.

Beste mensen wij gaan hier dan ook mee akkoord, want waarom wil de gemeente nog steeds niet met ons praten en mee kijken naar deze alternatieven.

Waarom over een hele lengte van duizenden kilometers lange spoorlijnen deze verschrikkelijke schermen, met dat gegeven er in de toekomst steeds meer stiller materieel gaat rijden.

Dat Prorail en NS hun materieel op orde moet hebben deze stiller te maken ook vanuit Europese regelgeving.

Wij hopen dat de bewoners die hiervoor jaren gevochten hebben, wel blij zijn met de schermen en dat de gemeente ze daar ook dan gaat plaatsen.

Wij hebben nooit hinder onder vonden van het spoorweglawaai, en hopen zo ook dat de gemeente deze schermen voor onze woningen dan ook niet gaat plaatsen.

Jolanda Kampert

Beantwoorden

Wellicht geen geluidsscherm vanwege 180 ingediende bezwaren
Het ministerie gaat bekijken of in Mierlo-Hout en Helmond West volstaan kan worden met andere maatregelen dan een geluidsscherm. Reden daarvan zijn de plusminus 180 bezwaren die de bewoners van Mierlo-Hout en Helmond West bij het ministerie hebben ingediend tegen de aanleg van een deel van de geluidsschermen. Voor 19 maart neemt de minister hierover een besluit.
Dit besluit zou eigenlijk voor 4 februari worden genomen. De minister heeft echter besloten om het besluit uit te stellen. De reden is het uitzonderlijk groot aantal bezwaren die zijn binnengekomen.
Nadat eerder al raildempers werden aangebracht op de 4 eerder genoemde locaties, komen er nu ook raildempers bij Mierlo-Hout en nabij Brandevoort. Deze worden aangebracht ter hoogte van:
– Hoofdstraat/Houtse Parallelweg (Mierlo-Hout): weekend van 5 en 6 maart
– Station 't Hout/Ashorstpad (Mierlo-Hout): weekend van 5 en 6 maart
– Diepenbroek/Broekstraat (nabij Brandevoort): weekend van 12 en 13 maart, 19 en 20 maart en 26 en 27 maart
Deze werkzaamheden vinden wederom plaats in de nacht van zaterdag op zondag en de nacht van zondag op maandag. Er wordt gewerkt tussen 0.00 en 6.45 uur. Hier is voor gekozen om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen.

Beantwoorden

Als de raildempers op het traject Mierlo-Hout maar niet scheef komen te liggen !!!
Het is dan Carnavalsweekend !!!

Beantwoorden

Nu nog hopen dat van uitstel afstel komt.
Goed werk wat jullie tot nu gedaan hebben Jolanda. Blijf volhouden. Jullie worden in ieder geval serieus genomen. Succes verder.

Beantwoorden

Vannacht hebben ze hier gewerkt en inderdaad er liggen wel Raildempers wat scheef en een kapot ik denk dat ze dit wel zullen nalopen en repareren meteen. Vannacht zullen ze wel weer verder gaan.

Ik hoorde het pas afgelopen week dat er een persbericht was uitgegaan en in de krant stond. Op het moment hebben wij wat sterfgevallen vandaar dat ik er even niet zo mee bezig ben. Maar probeer de zaken weer een beetje op te pakken vandaag.

Maar juichen, bij mij is het eerst zien en dan geloven. Jammer dat de nu zittende Wethouder nog steeds niets van zich laat horen, hij zal de burger wel niet zo serieus nemen denk ik dan.

Beantwoorden

Beste Weblog lezers,

Inmiddels zijn we nu een week verder, nu er Raildempers geplaatst zijn. We horen idd het verschil vooral als de nieuwere treinen langs komen zijn ze nog stiller door deze Raildempers.

Nog een weekje afwachten dan weten wij wat de minister verder besloten heeft,wordt het een Alternatief of komen er toch geluidschermen.

Wat dat laatste betreft is er veel opstand tegen, niet alleen hier in Helmond ook in andere steden in het land.
Ik kreeg een paar weken geleden een telefoontje van iemand die met dezelfde actie bezig is als wij. Inmiddels hebben zij al verschillende afspraken kunnen maken met de raad aldaar.

Ook zij hebben geprotesteerd tegen de aanleg van Geluidsschermen, dezelfde actie`s ondernomen als wij, waardoor er daar ook veel mensen tegen deze maatregelen zijn.

Ik denk dat het ministerie van Milieu en Infrastructuur eens beter naar de mensen zou moeten luisteren dit geld ook voor de gemeentes in ons land. Zoals wij al aangegeven hebben zijn er zoveel verschillende alternatieven,die zeker wel de moeite waard zijn om te onderzoeken.

Nu de Raildempers gelegd zijn ben ik benieuwd wat de gemeente straks gaat doen aan een eventuele gevelisolatie. De meeste woningen zijn al voorzien van geluidwerend glas, er zijn woningen die op de monumentenlijst staan waar niet zomaar iets aan gedaan mag worden.

Goed het enige wat wij nu kunnen doen is even afwachten deze week hoe de beslissing van de minister zal gaan uitpakken.

Beantwoorden

Minister houdt vast aan plannen voor geluidsschermen
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu houdt vast aan de plannen voor geluidsschermen langs het spoor in Helmond. Zo'n 180 bewoners maakten bezwaar tegen een deel van de geluidsschermen bij Helmond West en Mierlo-Hout. Uit nader onderzoek dat de minister heeft laten doen, blijkt dat geluidsschermen noodzakelijk zijn. De bezwaren van de bewoners zijn daarom door de minister ongegrond verklaard.
De omwonenden die bezwaar hebben gemaakt, zijn afgelopen zaterdag per brief over het besluit van de minister geïnformeerd. Zij hebben gedurende zes weken de mogelijkheid om bij de rechter tegen het besluit in beroep te gaan.
Met name het zicht en de scheiding in de wijk was voor de bewoners van de omgeving Houtse Parallelweg en Deken van der Hagenstraat aanleiding om bezwaar in te dienen tegen de plannen om geluidsschermen te plaatsen. De minister heeft hierop onderzoek laten doen naar mogelijke alternatieven. Vanwege de hoge geluidsbelasting (boven 71 dB (decibel)), blijft het noodzakelijk om geluidsschermen te plaatsen. Alternatieven zorgen voor te weinig geluidsvermindering. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij een te hoge geluidsbelasting veel mensen (soms ongemerkt) hinder ondervinden en het risico op gezondheidsproblemen toeneemt. Dit gegeven weegt voor de minister zwaarder dan belemmering van het uitzicht of het feit dat bewoners aangeven geen geluidshinder te ervaren.
Hieronder achter de lokatie de maatregelen en daarachter de hoogte ten opzichte van bovenzijde spoor in meters:
Station 't Hout – Slegersstraat: Grondwal + raildempers, 2,0 tot 2,5 m
Noord Parallelweg: Scherm + raildempers, 1,5 m
Deken van der Hagenstraat: Scherm + raildempers, 1,5 m
Houtse Parallelweg: Scherm + raildempers, 1,5 m
Deurneseweg: Scherm + raildempers, 2,0 m
Rooseindsestraat: Scherm + raildempers, 2,0 m
De afgelopen weken zijn op diverse locaties raildempers aangebracht. Rond de zomer zullen alle raildempers in Helmond er liggen. Voordat de geluidsschermen en geluidswal aangelegd kunnen worden, moeten eerst nog diverse procedures worden doorlopen, zoals het aanvragen van een bouwvergunning en de aanbesteding.

Beantwoorden

Wat jammer voor al die 180 bewoners.

Beantwoorden

Beste weblog lezers,

Na de laatste reactie van Johan, klim ik maar weer eens in de pen tenslotte ben ik er aan begonnen en maak het ook maar weer eens af.

Inmiddels hebben we met onze commissie van bewoners niet stil gezeten en hebben een aantal weken geleden weer een bijeenkomst gehad in het patronaat.

verder heb ik nog steeds contact met de gemeente Hillegom waar men een dergelijk soort actie voeren als wij tegen de schermen. Het enige verschil daar is dat de gemeenteraad daar wel praat met de bewoners en meedenken en zoeken naar alternatieven.

Ook wij vinden dat de gemeente samen zou moeten werken met de bewoners die allen tegen de schermen zijn, dus hierover hebben we gesproken en het eea op papier gezet. Nu is het afwachten tot de volgende procedure de vergunningen die aangevraagd moeten worden.

Het is dus nog steeds lopende en hopen dan ook dat de gemeente samen met ons wil werken en kijken naar de beste mogelijkheden om samen tot een oplossing te komen. Want uit alle brieven, en gesprekken met VROM hoeft de gemeente niet zo`n betonnen muur te plaatsen, het kan ook minder saai.

Met minder saai denk ik dan aan een glaswand, of als we dan toch met z`n allen duurzaam moeten zorg dan dat we het nieuwe Helmond West dan meteen opwekken met zonne energie,vang je twee vliegen in een klap.

Natuurlijk is dit weer een duur grapje maar uitzoeken kunnen we dit toch wel met z`n allen dacht ik zo, hebben we al bewezen met alle voorwerk van het afgelopen jaar.

Dus beste inwoners van Helmond mochten jullie nog suggesties hebben voor een alternatief wat geluidscherm betreft wij horen het graag. Maar of we het nu leuk vinden of niet het scherm komt er dus, of de treinen nu wel of niet stiller zijn geworden.

Mocht de wethouder willen verhuizen er staan inmiddels al wat huizen hier te koop, dan kan hij het zelf ervaren hoe stil het geworden is met al die nieuwe treinen, zelfs de goederentreinen zijn aangepast.

Groet Jolanda

Beantwoorden

Beste Weblog lezers,

Inmiddels hebben wij weer een bijeenkomst gehad met sommige mensen van de gemeente ivm de geluidsschermen. Het materiaal en alle andere benodigdheden lagen op tafel, eerst moet de bouwvergunning nog rond komen, dit zal na de vakantie wel gebeuren.

Ook is er in de afgelopen tijd langs het spoor vanuit Eindhoven meters glasvezelkabels aangelegd. Ik vroeg tijdens deze werkzaamheden aan de betreffende gravers wat ze aan het doen waren en/of dit al een voorzet was voor de geluidschermen.

Nee, melde een van de mannen wel met verbazing er komt hier toch geen geluidscherm, waarop ik antwoord gaf met een JA. Dus nu vraag ik me dan toch wel iets af, het zal toch niet waar zijn dat het geplande geluidscherm boven op deze kabels komt te staan. We zullen zien beste mensen, in ieder geval is de grond net poeder en heb dit alvast meegegeven aan de desbetreffende mensen van de gemeente die het gehele project leiden.

Wens u allen een fijne en rustige geluidsarm vakantie toe.

Jolanda

Beantwoorden

Ik hoop dat de samenwerking met de gemeente Helmond vruchten afwerpt. Succes verder.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *