Buiten is het 13 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 99.141 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
8reacties

We zien de winkel leegstand landelijk, dus ook in Helmond, verder toenemen en lokale bestedingen afnemen. Het najaar komt eraan, de Corona is nog niet onder controle, al met al samen met internet, flinke bedreigingen voor de sociale gemeenschap van Helmond.
De grote (buitenlandse) internetbedrijven, die hier geen belasting betalen, graaien steeds meer weg, ze komen alleen halen en investeren niks terug in onze sociale gemeenschap. Iets wat onze lokale ondernemers, sportclubs en instellingen van oudsher wel doen.

Grote vraag: Hoe winnen de lokale ondernemers de lokale consument weer meer en meer terug, m.a.w. hoe gaat men de dreigende ontwikkelingen (gedeeltelijk) een halt toeroepen? Afgelopen jaren was het nog dat de consument 65% lokaal winkelt en 35% online, maar men ziet elk jaar een verschuiving meer en meer naar het internet. Het zal nooit 0-100 worden, maar als men niks doet wel dicht erbij.
Ook Helmond zal moeten digitaliseren met onder andere een website waar men kan bestellen, kopen en beleverd wordt.
Mogelijkheden:
– Een lokale Helmondse site waar het product leidend is
– Een lokale Helmondse site waar de ondernemer leidend is
– Een lokale Helmondse site waar een betaalmiddel (geld) leidend is

Producten kan men op miljoenen sites kopen (veel keuze, morgen de een, overmorgen de andere), het van oudsher gunnen aan een ondernemer, is langzaam aan het verdwijnen, onze jeugd kijkt met gemak over de grenzen heen.

Als lokaal marketingbureau pleiten we voor de laatste optie. De reeds 5 jaar bestaande HellemondGift waardebon heeft haar bestaansrecht inmiddels ruimschoots bewezen.
Maak deze bon naast fysiek, ook digitaal! Meer omzet: Als er veel partijen bijv. gemeente Helmond, instanties, bedrijven, stichtingen, consumenten etc.) investeren in alleen HellemondGift waardebonnen en die uitreiken aan consumenten (in de gehele regio), met jubilea, acties, eindejaars giften, beloningen (vrijwilligers/mantelzorgers etc.), dan moeten de ontvangers VERPLICHT met die fysieke of digitale bon naar de Helmondse aanbieders of naar de site met lokale producten van lokale deelnemers (fysieke winkels/horeca zaken/musea/theater/sportclubs etc.) in Helmond. De miljoenen omzet die men nu al met zijn allen genereert blijft dan zeker in Helmond.
Enkele cijfers:

  • Helmond telt meer dan 90.000 inwoners.
  • Jaarlijks zijn er plm. voor 100 miljoen euro aan retail bestedingen in Helmond.
  • Er zijn bijna 7.000 bedrijven en instellingen die goed zijn voor 41.500 banen. Daarmee is Helmond een centrum van werkgelegenheid.
  • De detailhandel in Helmond is met 780 winkels goed voor ruim 4.500 banen.
  • De 230 horecagelegenheden zijn goed voor bijna 1.400 banen.

Laten we dit beschermen, het is nu tijd voor actie. Helmond, investeer in jezelf en laat de grote internetjongens niet met het goede Helmondse geld aan de haal gaan.

Ad Klaasen
KlaasenVandeursen/Weekkrant De Loop Helmond

John van Lierop maakt de foto.

8 reacties:

Wij van WC-Eend…

Een lokaal probleem in een globalistische context los je niet op door een inefficiënt betaalmiddel te introduceren. Ik haak al af bij de verplichting in hoofdletters. Past niet in een vrije economie.

Wat mij opvalt is dat het narratief is dat het de schuld van grote internetbedrijven is. Het kruipen in een slachtofferrol.

In mijn omgeving zie ik ook succesvolle lokale ondernemers, die ook een online presence hebben. Waar je het gemak hebt om producten online te bestellen, te laten bezorgen óf af te halen. Service, authenticiteit en een sociaal netwerk (off- en online) zijn grote succesfactoren.

De grote gemene deler is denk ik de vaste lasten, voor ondernemer, maar ook de particulier. De bestedingsruimte moet groter, zodat prijsvergelijk een minder bepalende factor wordt voor de particulier, dat ondernemers budget hebben om te innoveren, om zo effectiever en efficiënter te ondernemen en daarmee weer de prijs van producten te kunnen drukken. Maar dit is een probleem waar ook ik geen oplossing voor heb, dit moet minimaal op landelijk niveau onderzocht worden.

De tijden van enkel een pand en geen website zijn écht voorbij. Dat heet evolutie.

Hebben er lokale onafhankelijke economische en marketingtechnische (wetenschappelijke) onderzoeken plaatsgevonden? Zo ja, wat waren de uitkomsten hiervan? Is er een significante groep Helmonders geënquêteerd op basis van een zinvolle hypothese? Zo ja, wat waren hier de uitkomsten van?

Ik heb namelijk het idee dat om de zoveel tijd iemand iets roept, maar dat daar nooit iets van komt.

Ik sluit af met een suggestie, die door kosten te delen, mogelijk interessant is voor de lokale brick-and-mortar-only ondernemer, vorm samen een online-winkelstraat bijvoorbeeld: http://www.dewinkelstraatvanhelmond.nl (Claim het domein voordat je te laat bent.)

Beantwoorden

Beste,
dank voor je reactie, linksom of rechtsom, er MOET iets gebeuren.
De HellemondGIft staat aan het begin, reeds 300.000 euro is er in omgezet.
Als lokale gemeenschap genereren we samen elk jaar nog veel meer omzet, het is toch een nobel streven om zoveel mogelijk van dat geld in Helmond te houden?
Grote buitenlandse internetbedrijven betalen hier nauwelijks belasting, iets wat onze lokale ondernemers wel doen.
Wie sponsoren bijv. de lokale sportclubs, zodat onze kinderen op zaterdag een nuttige vrije tijds besteding hebben? Juist ja de lokale ondernemer.
Jef Bezos van Amazon is al belachelijk rijk, hij komt alleen HALEN, maar BRENGT niks terug, iets wat onze ondernemers van oudsher wel doen.
Daarom zal de uiteindelijke sympathie van de lokale consument bij lokaal liggen, mits de prijs/kwaliteit verhouding concurrerend is.

Beantwoorden

Waarom precies Helmond, waarom niet ruimer (Brabant, Nederland) of krapper (uitsluitend de dichtstbijzijnde winkel waar je het gewenste kunt kopen)?

Beantwoorden

Lokaal is te doen, ruimer? Dan moet je het opnemen tegen de grote internetbedrijven (Amazon, Bol.com etc.), ze hebben veel meer reclamebudget en mankracht, alles draait om geld. De HellemondGift waardebon is geld en een betaalmiddel waarmee men kan kopen bij de aangesloten bedrijven/instanties, op jaarbasis geven we in Helmond voor een groot bedrag aan elkaar weg, probeer dat geld in Helmond te houden.

Beantwoorden

@Ad+Klaasen op donderdag 23 juli 2020 om 10:35:

In de laatste zin sla je de spijker op zijn kop. Prijs/kwaliteit moet concurrerend zijn, maar ook met grote Internetbedrijven. Een giftcard gaat hier géén verschil in brengen, de intrinsieke waarde blijft gelijk en daarmee ook de prijs/kwaliteitverhouding.

De deelnemer derft wel omzet, omdat hij/zij 7,5% van de totale waarde én minimale fee van €3,75 aan gedeclareerde giftbonnen moet betalen. Dit is rendabel, wanneer men door deelname een toename van afzet en daarmee omzet kan toewijzen aan deze gift cards. Is dit het geval? Zijn hierop de huidige deelnemers bevraagd?

Ik tel 49 deelnemers, op de aantallen die je noemt, is dit nog maar een klein deel. Hoe komt dit? Voelen de lokale ondernemers dezelfde urgentie voelen, zoals HellemondGift die voelt?

Is de €300.000,- omgezet vanaf de oprichting van 5,5 jaar geleden? En waar wordt de deelname fee voor gebruikt door deze stichting? Vloeit dit weer terug in de vorm van bijvoorbeeld sponsoring naar de lokale sportclubs?

Beantwoorden

Als de (buitenlandse) internet bedrijven ook gewoon hier belasting moeten gaan afdragen, hun personeel netjes moeten behandelen en betalen, betalen voor gebruik van de infra structuur, duurzaam moeten worden etc., dan komt het met die prijs/kwaliteit wel goed. Een pakketje van 3,5 euro de wereld rondsturen, vind ik niet normaal.
Op http://www.hellemondgift.nl (Stichting zonder winstoogmerk), zie je het aantal deelnemers (120) op dit moment.
De fee wordt gebruikt voor administratie, drukwerk bonnen etc.. Adverteren bijv. doet Weekkrant De Loop gratis, omdat we het Helmondse belang inzien en het een mooi product vinden. In het najaar gaan we een campagne starten om zowel aan de deelname als afname kant groei te realiseren. Het is een vliegwiel dat draait, het heeft alleen nog een grote slinger nodig.
Sjef jr, ben trouwens blij met je reacties, je bent goed op de hoogte, keer koffie drinken?

Beantwoorden

Een goed en helder verhaal Ad Klaasen, ik ben het helemaal met je eens!

Beantwoorden

Ik kan goed “Googlen” ter kennisvergaring, verder probeer ik het op een logische manier te begrijpen.

Ik sloeg aan op het feit dat ik een trend zie in “de grote boze Internetgigant” en dat het hierna stopt. Dat ik naar mijn mening geen goed gevolg zie op initiatieven.

Ik steek ook hand in eigen boezem, omdat ik de oplossing ook niet voor handen heb.

Ik geef toe dat ik niet altijd even tactisch of genuanceerd uit de hoek kom. (Leerproces.)

Daarnaast herinner ik me lokale vergelijkbare initiatieven, waarvan ik nu niets meer hoor (o.a. Hellemunt).

Verder beginnen internetgiganten ook klein, wat weerhoudt ondernemers om klein te beginnen en groot te worden om van diezelfde voordelen te genieten? Ik begrijp dat het niet voor iedereen is weggelegd, maar sec zijn er geen wetten en regels die de lokale ondernemer tegenhouden in groei.

En met een online aanwezigheid, kunnen lokale Helmondse ondernemingen, ook van regionale, nationale en internationale gemeenschappen geld “weggraaien”. De suggestie van een online Helmondse winkelstraat, komt vanuit de gedachtegang dat kosten/arbeid voor distributie, bouw & beheer van de website, wellicht online administratie gedeeld kunnen worden. In de kledingindustrie heb je https://www.winkelstraat.nl/ (Brick and mortar boutiques, die via deze site verkopen.) Dus heel origineel is de suggestie zeker niet.

Vergeet ook niet dat Amazon niet alleen graait, maar ook nog eens 2 miljard dollar doneert.

Daarnaast zouden (sport)verenigingen met een online platform/website zich kunnen verdiepen in affiliate marketing en partnerprogramma’s van diezelfde internetgiganten (https://partner.bol.com/partner/, https://partnernet.amazon.nl/), om via advertenties een commissie te verkrijgen. Leden op te roepen, dat wanneer ze iets kopen, dit via een link van de (sport)vereniging te doen en daarmee de (sport)vereniging ondersteunen.

De kop koffie, daar ben ik nog even terughoudend in, gezien Corona, beperk ik nog mijn contacten, omdat ik me verantwoordelijk voel voor de risicogroepen in mijn kring.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *