Buiten is het 27 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.747 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
14reacties

Op 8 november jl. kreeg ik (eindelijk) een telefoontje van de Gemeente Helmond: Ze nodigde me uit voor een hoorzitting inzake een klacht die ik had ingediend. Gelukkig wordt dit later nog even per E-mail bevestigd: “Zoals afgesproken in ons telefoongesprek van zojuist bevestig ik hierbij de afspraak voor een hoorzitting …” (knip & plak).
Je moet hierbij weten dat ik deze klacht omtrent het GBA al op 22 augustus 2012 heb ingediend. Op 14 juni 2013 en op 16 september heb ik herinneringen gestuurd omtrent deze klacht. Ik stuur al enige tijd aan op een hoorzitting van de Klachtencommissie omdat men in de informele fase niets WIL.

De klacht gaat erover dat de gemeente geen oplossing weet te vinden voor de situatie waarin wij ons bevonden: jarenlang hebben mijn vrouw en ik samen op een vrachtwagen op en neer naar Portugal gependeld. Omdat we maar een paar dagen per maand werkelijk thuis waren hebben we besloten ons huis op te zeggen omdat we geen 1100 tot 1200 euro per maand wilde verspillen aan een “brievenbus”.
In plaats hiervan hebben we een postbus in Helmond geopend van 140 euro per jaar. We zijn geboren en getogen in Helmond, werkten voor een Nederlandse werkgever die voor ons loonbelasting afdroeg in Nederland en reden met een vrachtwagen met Nederlands kenteken.De situatie die ontstond doordat de Gemeente Helmond in het GBA noteerde “vertrokken naar buitenland” heeft, tot op heden, ernstige gevolgen omdat de gehele overheid met het GBA werkt. Fikse problemen met Belastingdienst, SVB, zorgverzekering, etc, etc waren en zijn nog steeds het gevolg.

Keurig op tijd stond ik bij de balie van het stadskantoor. De receptioniste wist van NIETS. Ze stuurde me naar de stadswinkel. Na 10 minuten discussie, het was inmiddels 7 minuten over 3, kwam er een dame aan de balie die me op kwam halen. Een korte felle discussie tussen de receptioniste en deze dame liet weinig te raden over: er werd rang getrokken en over en weer vielen verwijten.

Even later liep ik een ruim kantoor binnen. Een dame die zich voorstelde als Directeur Dienst Samenleving & Economie, vroeg me om plaats te nemen aan haar spreektafel. Toen ik vroeg of dit het idee van een hoorzitting was antwoorde ze dat ze me inderdaad even wilde horen.

Daar zat ik dan; pleitnotities in 5voud voor mijn neus en volledig verbouwereerd. Nogmaals vroeg ik of dit de hoorzitting van de klachtencommissie was. Zij antwoorde dat zij me wilde spreken om te kijken of een en ander op te lossen was. Toen drong het tot me door: niks klachtencommissie maar gewoon weer een ander bureau in de ambtelijke molen. Ik sprak mijn ongenoegen uit en verwees op geïrriteerde toon naar “Der Process” van Kafka. Ze leek het niet te begrijpen en ging door in haar rol als zeer vriendelijke doch uitermate irritante behulpzame overheidsklerk.

Pragmatisch als ik ben en omdat ik er toch was legde ik het gehele verhaal nog eens uit. Daarbij onderbrak ze me meermaals op een wijze die niet alleen onfatsoenlijk was maar tevens blijk gaf van haar onkunde en onbegrip. Ik hou me echter bij mijn notities en laat me niet van het stuk brengen. Tot 3 maal toe zeg ik”: “daar komen we …, geduld a.u.b..”.

Nadat ik mijn verhaal had gedaan vertelde de mevrouw me dat ze er “serieus” naar ging kijken en er op terug zou komen. Ik vroeg haar vriendelijk doch dringend wanneer ze een antwoord dacht te hebben en tot mijn stomme verbazing antwoorde ze dat ze 6 weken had om een antwoord te geven op een klacht en dat ze zou proberen binnen deze periode hierop terug te komen. Op dit moment werd ik heel boos. Ik legde haar uit dat de Gemeente Helmond 6 weken heeft voor de afhandeling van een klacht die inmiddels al 15 maanden loopt. Dat niet elk station of bureau waar ik langs word gestuurd die 6 weken kan claimen. Haar antwoord was, zo mogelijk, nog verbazender: “Mijnheer, ik krijg dit nu op mijn bureau en u zult begrijpen dat ik mijn werk zorgvuldig wil doen. Dat anderen dit niet juist hebben behandeld kunt u mij niet aanrekenen. Zo werkt dit nu eenmaal”.

Wederom loop ik tegen deze werkelijk stompzinnige uitspraken aan. Binnen de overheid geeft men elkaar de schuld en neemt men geen enkele verantwoordelijkheid. Zelfs niet als je directeur bent van een dienst en de ambtenaren zeer duidelijk onder je verantwoordelijkheid vallen.

Dat is ook de hele issue van deze kwestie: we zijn er al lang uit dat er een oplossing is en dat deze ook toegepast kan worden. Maar i.p.v. pragmatisch zoeken naar mogelijkheden voor een oplossing zoekt men steeds naar regeltjes en wetjes die aantonen dat het niet hun probleem is. Als ik daar op antwoord dat het de plicht is van de overheid om haar burgers te administreren en dat DIT de basis moet zijn waarin men naar oplossingen moet zoeken wuift men dat gewoon weg. Zelfs als ik vraag wie zijn probleem het dan wel is, antwoord men steevast: “dat weet ik niet maar in ieder geval niet het mijne/onze.”.

Juridisch specialist (zoals ze haarzelf noemt op internet en onderaan de brief) van de Gemeente Helmond stuurt me enkele pagina’s aan artikeltjes die volgens haar duidelijk weergeven dat het niet het probleem is van de Gemeente Helmond.

In de laatste alinea van haar advies stelt ze: “Ik heb hem uitdrukkelijk aangeraden een correctieverzoek in te dienen omdat hij daarmee een inhoudelijke discussie kan uitlokken.”(knip & plak). Dit is pas werkelijk kafkaësk. Een ambtenaar die na 15 maanden zegt dat je naar een andere deur moet. Of hebben ze de verkeerde deur voor me geopend toen ik precies dit vroeg?

Ik besluit met de woorden van Kafka: “De deur is er omdat jij er staat.”.

Joseph Raaijmakers

14 reacties:

Tsja….kafka-aanse toestanden. Niet zo bijzonder dus. Al jaren een feit. En er verandert geen fluit. Minder bureaucratie: mijn reet. Niet bij de overheid maar ook steeds meer op andere plaatsen: scholen (waar leraren administratief medewerkers worden), zorg (idem).
En dan de houding van de overheids dieners: geen aansluiting en invoelend vermogen rijk. Zich verschuilend achter de regels en nog meer……regels en procedures en protocollen.

kortom: vermoeiend.

Beantwoorden

Te triest voor woorden. Erg genoeg bij mij geen verbazing maar herkenning.Soortgelijke toestanden maak ik ook mee met de aanvraag huurtoeslag waar mijn dochter die in Maastricht woont recht op heeft. De materie is misschien verschillend, de houding het geschuif met verantwoordelijkheden, het niet nemen van verantwoordelijkheid, is helemaal gelijk. Ik hoop dat je blijft volhouden en niet opgeeft.
Wellicht is het een optie de nationale ombudsman te informeren. In het geval van mijn dochter kwam de aanvraag daardoor enigszins in een stroomversnelling. Binnenkort gaat ze weer verhuizen naar Brabant. Deze week is er toegezegd dat de niet uitgekeerde toeslag over zo’n 14 maanden alsnog op haar rekening wordt overgemaakt. ;-(

Beantwoorden

Beste Joseph,

Complimenten voor dit helder stuk. Op persoonlijke titel geschreven en recht door de bocht. Over het voorstel van Frans (toch geen bekende wethouder?), om de Nationale Ombudsman in te schakelen, zou ik goed nadenken. Want dat geeft opnieuw een paperassenwinkel en nood aan wellicht professionele ondersteuning. Ondersteuning waarop de gemeente zich vrijwel kosteloos en tijdloos kan beroepen en waar de burger behoorlijk geld en vrije tijd moet investeren. Een op voorhand vrijwel verloren zaak.

Ik vind het heel moedig dat je jouw verhaal hier optekent. De wegen in de ambtelijke mallemolen zijn soms ondoorgrondelijk. Misschien laat je het beter zo en loutert het geschrevene. En anders veel sterkte en moed. Mooie website heb je trouwens.

Beantwoorden

Graag websiteadres. U bent niet de enige.

Beantwoorden

@Mien. Integendeel Mien. Eén telefoontje, géén extra kosten en volgens mij een mailtje met enkele kopietjes als bijlage, waren voldoende om de Ombudsman te bewegen.

Gr Frans.

Ps. Geen wethouder, geen ambities. Wel al 36 jaar ambtenaar maar in dit geval gewoon een vader die ziet dat zijn kinderen al op zeer vroege leeftijd het vertrouwen in onze overheid verliezen en da’s een heel slechte zaak!

Beantwoorden

Helaas maar een al te herkenbaar beeld. De ambtenaren in kwestie hebben totaal geen benul van handelen. Zij hebben geen probleem, zij ZIJN het probleem. Men kijkt niet verder dan het eigen grasveldje en nemen geen enkele verantwoordelijkheid. Wat er ook misgaat, het is altijd uw probleem.
Het ergste vind ik nog dan men bij zoiets wel naar de omstandigheden vraagt, om vervolgens te melden dat die er niet toe doen. Vraag er dan ook niet om. Waarom moet je de hele omstandigheden uitleggen als die er toch geen enkele invloed hebben? Dat maakt onmachtig en frustreert enorm. In feite zijn ambtenaren met dit soort gedrag niet meer dan een spraakinterface voor hun computer.

Beantwoorden

Bedankt voor de steunende reacties. En nee, ik geef dit niet op. NOOIT!
De gang naar de Nationale Ombudsman maar ook de Bestuursrechter zijn me bekend. Deze case gaat
echter niet over overtredingen die om een makkelijke juridische oplossing vragen. Deze case vraagt
om een pragmatische oplossing en een overheid die haar verantwoordelijkheden niet uit de weg gaat.

Mijn eigen blog is overigens http://MediaVrijheid.nl

M.v.g.,

Joseph

Beantwoorden

Heeft er mi ook mee te maken dat dit college er geen flauw benul van heeft hoe de ambtenaren dysfunctionetrn. Ero,ze willen het niet weten.

Beantwoorden

Veel sterkte, ik zou er gek van worden als ze me zo behandelden.

Beantwoorden

Dag Joseph,

de rijksoverheid is er duidelijk over:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb.html

Dit moet je kunnen helpen en de gemeente kan er niet zomaar omheen. Met een uitdraai van bovenstaande pagina, het gegeven dat je al 15 maanden op een oplossing van “vaklui” wacht en dat er NU een oplossing nodig is lijkt me dat je nog dit jaar spekkoper moet kunnen zijn.

Groetjes, Sander

groetjes en succes, Sander.

Beantwoorden

Dag Joseph,

het houd me nogal bezig en ik heb nog wat gevonden specifiek voor de gemeente Helmond:
https://dloket.helmond.nl/loketburgers/pdc-aanvragen/46;jsessionid=B0FA7A706C0A2EFFDC90C9B11D70EDF5

Hopelijk lukt het nu wel…

Groetjes, Sander.

Beantwoorden

de belastingdienst dacht dat je ge-imigreerd was denk ik,dan zien ze je niet meer..

Beantwoorden

Het is algemeen bekend dat ambtenaren zich zelf wel aan het werk houden, net als in de geiten wollen sokken omgeving.
Hoe moeilijk kun je het maken, om toch belangrijk over te komen, niet dan ?
Een hoop geblaat en met zeer weinig wol, is ook een schijnbaar serieuze manier van werken.

Bij een commercieel bedrijf waren ze allang af geserveerd, of je nu juridisch bent of niet, daar wordt je beoordeeld op de resultaten. Wordt tijd dat ze dit systeem ook op de gemeenten huizen in Nederland ( eindelijk eens ) gaan installeren.

Veel succes met het verdere verloop + oplossing, de aanhouder wint ( soms ).

Beantwoorden

TIP … !

Let trouwens op bij het ingaan van je pensioen gerechtigde leeftijd t.z.t.

De jaren dat ze je NU kwijt zijn, worden in mindering gebracht op je A. O. W. uitkering, net als bij mensen die vroeger in de bouw in het buitenland werkten.

Dan moet je misschien nog bewijzen dat dit fout afgehandeld is, dus bewaren al je administratie in deze, en zorgen dat alles vooral terug gedraaid wordt, en wel … NU.
Vooral de begintijd van deze zaak in de gaten houden, voor het bewijs.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *