Buiten is het 12 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 81.257 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
10reacties

“Levensmiddelen Museum zou aanwinst zijn voor Helmond”, kopte het ED op 2 december jl.
Op zoek naar argumenten vóór heb ik mezelf gepijnigd. Niet dat ik daar genoegen in schep, maar wat ik bedoel is dat ik mijn best gedaan heb argumenten te vinden waarom ik dit een goed idee, een goed plan zou moeten vinden.

Eerlijk gezegd heb ik er maar één kunnen ontdekken: áls er daadwerkelijk sprake is van een collectie, een verzameling, kortom een geheel van objecten wat onderdeel is van uniek Helmonds erfgoed, moeten wij, Helmonders, ons inzetten voor het behoud hiervan. Het dreigement “…,dan vertrekken wij uit de stad”, moeten we al helemaal links laten liggen want we gaan niet met elkaar om de tafel als er sprake is van dreigementen. Helmonders zijn immers vriendelijke en vredelievende mensen die altijd open staan voor een goed gesprek. 😉

Stel, je concludeert dat er inderdaad sprake is van Helmonds erfgoed (bij de EDAH, bij de Orgels, bij de Vlisco, bij…..), ‘-goed’ waarmee onze naam als stad geassocieerd kan worden en waar, tenminste een gedeelte van onze inwoners een idee, een herinnering aan heeft of waar wij onze kinderen en kleinkinderen iets over kunnen vertellen. Dan, dan sla je de spijker op z’n kop, dan heb je iets unieks, dan ben je er trots op en bovenal, dan heb je ‘de Helmonder’ aan je zijde als je er iets mee wilt!

Of de Helmonder overloopt van enthousiasme als hij leest dat het vanaf moment 1 gaat over veel bezoekers van buitenaf? Ik denk het niet.

Ook het toevoegen van supermarktketens als Jumbo, Plus en Jan Linders en een scala van aanverwante lokale voedselproducenten die ongetwijfeld hun stempel gaan drukken op zo’n museum, brengen geen ander gevoel bij de Helmonder.

Je als doel stellen dat je een museum van nationale allure nastreeft klinkt ook al meteen zo arrogant. Het onderwerp leent zich daar simpelweg onvoldoende voor. Toevoeging van de laatstgenoemde ingrediënten: supermarkten en voedselproducenten maken het onderwerp niet sexy-ier.

Waar je volgens mij met deze aanpak wel meer kans op hebt is dat er een leuk gebouw voor productpresentatie kan komen. Een organisatie die daarnaast wellicht kan beschikken over een droombudget waarmee veel activiteiten kunnen worden georganiseerd voor leveranciers en toeleveranciers. Een permanente presentatievloer die niets, maar dan ook niets meer te maken heeft met……een museum.

Het zal niet lang duren of de presentatievloer gaat schreeuwen om ‘verdergaande professionalisering en modernisering’ wat ons brengt op het meest elementaire onderdeel van deze onderneming: DE VRIJWILLIGER. Hij en Zij die zich aanvankelijk betrokken voelden bij dit erfgoed, die altijd klaar stonden als er weer eens een beroep op hun werd gedaan, die zelf, of hun vaders of moeders, nog werkzaam zijn geweest bij de EDAH gaan dan op zeker moment afscheid nemen van dit ‘levensmiddelen museum’. Een proces wat zich, helaas maar waar, op natuurlijke wijze zal voltrekken, maar ook omdat zo’n levensmiddelen museum toch niet helemaal is wat zij er van dachten dat het zou zijn. Zij kunnen steeds minder aan anderen vertellen over ‘vroeger’ en de verhalen, het erfgoed, raakt in verval……

Aan het eind van de rit hebben we geen vrijwilligers meer, geen verhalen en is het erfgoed in verval geraakt. Er waren geen jongeren die geïnteresseerd zijn geraakt en we kunnen het stokje niet overgeven. Misschien hebben we wel een gebouw waar ‘levensmiddelen gedemonstreerd’ kunnen worden, waar het € 12,50 entree kost en waar je veel multimedia presentaties kunt zien over de totstandkoming van…. levensmiddelen.

Daar waar we te maken hebben met een zich terugtrekkende overheid die tegelijkertijd vraagt om creatieve ideeën en suggesties, die een beroep doet op haar inwoners en die trots is op haar roots, moeten we ernaar streven het verval van erfgoed te voorkomen.

De oplossing voor vraagstukken zoals deze, vraagstukken van culturele aard, ligt niet in het uitspreken van een irreële, veel te hoog gegrepen ambities, maar het op zoek gaan naar de uniciteit van het eigen erfgoed. Wat maakt je als stad bijzonder? Wat heeft mijn stad en die ander niet? Waarin is mijn stad van toegevoegde waarde: voor haar inwoners, de regio en misschien zelfs daarbuiten? Hoe en met wie kan ik ervoor zorgen dat onze inwoners en andere geïnteresseerden hier kennis van kunnen nemen? En vooral…wat vindt die Helmonder er van?

Ik wacht nog steeds met spanning op de berichten omtrent gezamenlijke initiatieven die worden gepresenteerd met een stip op de horizon. Waar zijn ze, en als ze er zijn: wat streven ze na? Je hoeft niet meteen te trouwen, je kunt ook lange tijd met elkaar verkering hebben!

Zijn we bereid onze ‘koninkrijkjes’ te delen? Een stapje opzij te doen in de wetenschap dat we ‘samen’ meer kunnen bereiken dan alleen? Kunnen we Helmonders enthousiast maken én houden om daarmee aan de slag te gaan? Dat zijn volgens mij de belangrijkste opdrachten. Die zijn bovendien herkenbaar voor de inwoners van onze stad. Daarvoor, daar ben ik van overtuigd, krijg je de handen op elkaar.

Frans van der Zanden…..Helmonder

In de reacties hieronder updates door de weblog.

10 reacties:

Een levensmiddelen museum? Nee de huidige formules zoals JUMBO, AH, etc. horen niet bij Helmond zoals de EDAH dat is geweest. Dat is denk ik ook één van de reden dat ik nog steeds boodschappen doe met mijn EDAH tas.

Ik zou eerder een museum willen zien over Helmondse bedrijven etc. van vroeger maar dan niet 100 jaar geleden maar gewoon uit de jaren 60/70/80/90. Reclame en artikelen van alle diverse bedrijven die Helmond ooit gekend heeft en waarbij de bekendheid ervan misschien niet verder kwam de straat/wijk waar deze gevestigd was.

Er is zoveel verdwenen en alles is bijna zo goed als verloren of niet bewaard gebleven zeker bij midden- en klein bedrijven.

Mij lijkt dit wel wat, door een echt Helmonds museum te lopen die zich alleen bezig houdt met Helmondse artikelen, reclame, bladen, etc. waar dus het EDAH museum een onderdeel van kan zijn, maar ook oude evenementen of verdwenen circuses, etc. zoveel historie…

Daarmee zou je ieder seizoen van collectie kunnen wisselen…

Beantwoorden

Frans, je stuk had best korter gemogen. Het zegt me niets of weinig. Jumbo of wat dan ook zijn niet Helmonds. De EDAH wel.

Ik heb zo’n vaag vermoeden dat je er nog nooit bent geweest. Tja, misschien is het ook meer voor ouderen hé. Nostalgie!! Een blik van herkenning. Jongeren zal het allemaal worst wezen, zoals hen zoveel niet interesseert. Of nauwelijks. Komt met de jaren.

Of alle andere Helmondse bedrijven er aan moeten worden toegevoegd? Voor mij niet. Hooguit de VLISCO er aan toevoegen en de draaiorgels!

Maar dit is persoonlijk.

Beantwoorden

Als mensen als Thieu de Wit iets nieuws willen beginnen in Helmond, vind ik dat eigenlijk altijd leuk. Ook al zie ik er niks in en denk ik dat het geen schijn van kans heeft. Wie weet, weet hij als man uit de praktijk beter wat er wel en niet kan slagen. Prachtig.
Wat mij betreft is de enige voorwaarde dat hij dat dan met zijn vrinden wel zelf moet betalen en niet altijd maar de gemeenschap moet laten opdraaien voor zijn fantasieën, hoe mooi die ook zijn. Als hij er echt in geloofd, dan je eigen geld er ook in durven steken.
Ik ben het dus wel met Frans en Patrick eens.

Beantwoorden

Dit lijkt me leuk voor de AH-XL om op te pakken door de winkel te combineren met museumartikelen (achter glas voor de duidelijkheid). Bijvoorbeeld bij de koffieproducten komen dan de oude koffieproducten van weleer, etc. Of je richt het als een aparte ruimte in. Keuze is aan AH-XL.

Voordelen:
1) De AH trekt extra klanten (de museumbezoekers). Die kopen allicht iets.
2) Het kost de gemeente zo geen subsidie.
3) Het winkelend publiek leert meteen iets over de (Helmondse) geschiedenis.

Wat een goed idee van mij! Ik moet supermarktmanager of burgemeester worden!

Beantwoorden

@Arve Omic op zondag 13 december 2015 om 16:54:

Voor zover de mededingingswetgeving hierop niet van kracht zou zijn is je concept een optie.

Voor zover uw ambities als supermarktmanager of burgemeester: Wilt u starten als ZZP-er of in loondienst?

Beantwoorden
Jean Pierre Poppeliers

@Jean Pierre Poppeliers op zondag 13 december 2015 om 18:58:

U heeft een vacature openstaan? 🙂

Ik sta voor beide opties open.

Beantwoorden

Ik ben er vorig jaar geweest met mijn man.
We waren inderdaad de “jongste” bezoekers…
Ik vond het echt leuk want ik houd van oude industrie en echt Helmondse dingen.
Ik ben bang dat als het museum gaat verhuizen dat meteen het sfeertje van oude Edah weg is dat het zeg maar te “gelikt ” word. En dat de entree prijs meteen omhoog schiet.
Er lagen in de vitrines daar al wel herkenbare spullen van andere verdwenen Helmondse dingen dus het zou mooi zijn als we het beetje dat we nog hebben bewaren.

Beantwoorden

Bijna de helft van gewenste 15 duizend euro is binnen via crowdfunding
Met nog 11 dagen te gaan is 6.585 euro van de 15.000 euro al binnen. Als die 15 duizend euro gehaald worden, kunnen de werkzaamheden voor de vestiging van het Nationaal Levensmiddelen Museum beginnen. Dat meldt de crowdfunding-website Voordekunst.
Dat geld werd bijeengebracht door 10 donateurs. Afhankelijk van de hoogte van hun donatie krijgen zij een zakje snoep uit het verleden tot een pakket van 2 doorlopend entreekaarten, een rondleiding en uitnodigingen voor de officiële opening, alle evenementen en proeverijen.
Het EDAH Museum bij de Julianabrug wil transformeren naar:Het Nationaal Levensmiddelen Museum. Dat nieuwe museum moet qua assortiment, zowel nationaal als internationaal, de route van de producten van toen, nu en de toekomst tonen. Wie nog wil doneren, kan op de website Voordekunst terecht. Om met de woorden van het EDAH Museum te spreken: “Het museum en de stad Helmond verdiend een nieuw museum.”

Beantwoorden

In aanvulling op bovenstaand bericht:
Levensmiddelen Museum haalt 6585 euro op via crowdfunding
In totaal is er 6585 euro opgehaald om de werkzaamheden voor de vestiging van het Nationaal Levensmiddelen Museum te beginnen. Dat is de eindstand van de crowdfunding-actie van het EDAH Museum.
“Helaas! Dit project is niet succesvol gefinancierd via voordekunst” meldde de betreffende crowdfunding-website. Want het streefbedrag van 15 duizend euro werd niet gehaald. In een reactie laat Thieu de Wit, voorzitter van de Stichting Behoud Erfgoed EDAH c.s., vanochtend weten dat de voorbereidingen voor het Nationaal Levensmiddelen Museum gewoon doorgaan. Het streven is nog altijd om begin 2017 open te gaan. Daartoe moeten er vooral bij de gemeente veel zaken worden geregeld en dat verloopt tot nu voorspoedig aldus de voormalige EDAH-directeur.

Beantwoorden

geef dat geld maar als levensmiddelen aan voedselbanken ipv zo’n dom museum waar niemand op zit te wachten

Beantwoorden
Alex van der Velden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *