14reacties

‘Wacht tot het rode licht gedoofd is….’

Het spoor is onlosmakelijk verbonden met Helmond. Deze belangrijke spoorverbinding tussen het Duitse Ruhrgebied en de havens in Rotterdam doorkruist al sinds jaar en dag onze stad. Voor veel Helmonders zijn de gesloten overwegen een doorn in ’t oog. In de wandelgangen hoor je vaak de wildste verhalen; ‘het spoor’ is wel een half uur per uur dicht! ‘Soms sta ik wel een kwartier te wachten!’
Onlangs liet spoorbeheerder Prorail weten dat door werkzaamheden bij Arnhem er tijdelijk (tot 1 september 2013) extra goederentreinen via de route Venlo – Rotterdam omgeleid worden.  Normaliter zouden deze treinen gebruikmaken van de Betuwelijn.

Maar hoe zit het nu met de wachttijden bij de Helmondse spoorwegovergangen?
Ik nam de proef op de som en deed gedurende een aantal dagen metingen bij drie verschillende spoorwegovergangen in Helmond. Elke meting duurde exact een uur. Onder een gesloten spoorwegovergang versta ik de tijd tussen het aangaan van de signalering en het uitgaan van de signalering. Hieronder een opsomming.

Eerste meting
Datum: Maandag 5 augustus 2013
Tijd: 12.00.00 / 13.00.00
Locatie: Spoorwegovergang Cortenbachstraat
Aantal gepasseerde treinen: 10 personentreinen, 3 goederentreinen
Aantal minuten gesloten: 17 minuten, 38 seconden

Tweede meting
Datum: Maandag 5 augustus 2013
Tijd: 16.25.00 / 17.25.00
Locatie: Spoorwegovergang Kanaaldijk Zuid West
Aantal gepasseerde treinen: 9 personentreinen, 4 goederentreinen
Aantal minuten gesloten: 19 minuten, 50 seconden

Derde meting
Datum: Woensdag 7 augustus 2013
Tijd: 10.30.00 / 11.30.00
Locatie: Spoorwegovergang Churchilllaan
Aantal gepasseerde treinen: 10 personentreinen, 4 goederentreinen
Aantal minuten gesloten: 22 minuten, 34 seconden

Gemiddeld passeren er dus 13 treinen per uur in Helmond, de spoorwegovergangen zijn daardoor gemiddeld 20 minuten per uur gesloten. De wachttijden op de Churchilllaan zijn het langste. Dat is uiteraard te verklaren. Deze spoorwegovergang ligt dichterbij het NS Station waardoor treinen langzamer rijden. Schrik ik van deze uitkomst? Nee, niet echt. In mijn beleving zijn de spoorwegovergangen ook erg vaak (en soms lang) gesloten. Naar mijn mening zou de hinder voor het verkeer vermindert kunnen worden als de gemeente de afstelling van de verkeerslichten eens serieus onder de loep zou nemen. En dan heb ik het met name over de verkeerslichten rondom de spoorwegovergang Kanaaldijk Zuid West. Autoverkeer komende vanaf de Heeklaan richting de spoorwegovergang staat vaak erg lang stil op deze locatie.

Wat is jullie mening? Sta je vaak stil voor ‘het spoor’? Erger je je hieraan? Wat zou een oplossing zijn?

Vico