Buiten is het 16 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.152 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
34reacties

Ingezonden stuk

Mr J.L.M. van Gastel van GLDK Adovocaten

Onlangs werd in de Trompetter getoond, dat de ondernemers Helmond ‘vrienden van oranje’ zijn via deze advertentie. Gezien de resultaten zou je je op dit moment af willen vragen: wie niet?

Toch bestaat er een bepaald risico om zich op deze wijze te profileren, zowel voor de ondernemers als voor de Trompetter. De geportretteerde heeft immers portretrecht en kan publicatie van zijn op grond van m.n. artikel 21 van de Auteurswet voorkomen.

Grote vrees behoeven de ondernemers niet te hebben, omdat enkel de spelers van het Nederlands elftal zelf kunnen klagen over de schending van hun rechten. Zij zullen dit niet snel doen, omdat het in deze tijd algemeen gebruik is om reclames van het Nederlands elftal te koppelen aan producten en diensten. Er is eenvoudig geen beginnen aan voor de spelers om ieder, die zonder toestemming een gezicht gebruikt voor een reclame-uiting juridisch te vervolgen.

De ondernemers dienen zich echter te realiseren, dat het Nederlands elftal zoals de Hoge Raad het eerder formuleerde “steeds een redelijk belang zal heeft zich te verzetten tegen gebruik van het portret als ondersteuning van een commerciële reclame-uiting”. De Hoge Raad geeft aan, dit geschiedt “in het kader van het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer”.

Het Nederlands elftal is vooral op dit moment publiek bezit van iedere Nederlander, daarom ook van de ondernemers in Helmond.

De ondernemers (en de Trompetter) zouden enkel dan te vrezen hebben ingeval de spelers vooraf zelf zouden hebben aangegeven alle rechten voor reclame uitingen zelf te willen exploiteren.

Helmond, 18 juni 2008

mr. J.L.M. van Gastel
GLDK Advocaten

34 reacties:

Leuke tekening, de meeste spelers herken ik wel. Maar het mag dus niet, dat gaat knaken kosten.

Beantwoorden

Mr. Van Gastel werkt toch niet met voorkennis, hoop ik. De KNVB heeft inmiddels dus aangegeven dat zij een gepeperde rekening zullen sturen in verband met het gebruik van hun logo.

Beantwoorden

@Ad:
Aannemende dat je verwijst naar de berichtgeving van Omroep Brabant hierover:
Omroep Brabant baseert haar berichtgeving op dit log. Mr. Van Gastel had dus geen voorkennis, hij had er gewoon eerder kennis van.

Beantwoorden

Maar het gevaar komt dus min of meer uit een andere hoek. Dat individuele spelers gaan klagen (vooral nu) is een stuk kleiner, dan dat een grote organisatie dat doet.

Beantwoorden

Voor € 100.000,- heb je toch een mooie pagina!!!

Beantwoorden

En alle andere edities dan?

Beantwoorden

merkenrecht!!!

Beantwoorden

heb de pagina gezien en vond het een leuke aktie, het hele land is toch in de ban van ORANJE??? en dan het logo van de KNVB had ik er niet uitgehaald….. jammer dat men hierover zo’n ophef kan maken!

Beantwoorden

Greetz “De Loop”
We’re watching you!!!

Beantwoorden

Tja, da’s niet slim van De Loop. Je kunt niet zomaar een logo gebruiken. Dit is nu eenmaal beschermd. Die mag je niet klakkeloos overnemen of dupliceren, dat kun je weten (als je tenminste een (marketing)communicatie-achtergornd hebt).

Beantwoorden

Het is dus “De Loop” die Duitse herders, ik dacht het wel!!!

Beantwoorden

HELMOND – Directeur Dré Peters van Weekblad De Trompetter zegt geen inbreuk te maken op het portretrecht van de KNVB. De bond zegt zeker stappen te ondernemen tegen het huis-aan-huisblad in Oost-Brabant vanwege een advertentie.
Het weekblad heeft zeventien organisaties en ondernemers gestrikt voor een advertentie in een speciale EK-uitgave. Hun namen stonden onder een getekende versie van de groepsfoto van het elftal en op de shirts van de spelers die herkenbaar zijn afgebeeld.

Tal van bedrijven betalen veel geld om de portretten van Oranje-spelers te mogen gebruiken. De Trompetter had daar geen toestemming voor, zegt de KNVB. De voetbalbond gaat stappen ondernemen tegen De Trompetter, omdat het blad het merkenrecht schendt.

Bron: De Weblog van Helmond

Beantwoorden

Beste mensen,

Hierbij wil ik u er op wijzen dat u oneigelijk gebruik maakt van het logo van de KNVB op uw site. Omdat wij u de mogelijkheid willen geven dit te herstellen, geven wij u hiervoor 24 uur respijt. Zo niet, dan voelt onze bondsadvocaat zich genoodzaakt stappen te ondernemen die voor u mogelijk consequenties kunnen hebben.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeeerd, verblijf ik met sportieve groet,

Jan Keesma

Beantwoorden

In aanvulling op (en wellicht ter verduidelijking van) het bericht van Peer Swinkels om 12.56 uur, hier de link naar de site van Omroep Brabant waar dat bericht vermeld staat.

Beantwoorden

Van: Mary-Ann Keuren [mailto:[email protected]]
Verzonden: donderdag 19 juni 2008 9:15
Aan: [email protected]; John Cabollet; [email protected]; Robert Dorenberg
Onderwerp: FW: trompetter

Heren,

Zie bijlage en onderstaande site.

Met vriendelijke groet,

Mary-Ann Keuren

Trompetter Roermond

Tel. 0475-319045

[email protected]


Van: Dré Peters
Verzonden: donderdag 19 juni 2008 9:01
Aan: Mary-Ann Keuren
Onderwerp: FW: trompetter

Mary-Ann,

Stuur dit naar salesmanagers met het verzoek de gewraakte pagina niet meer te plaatsen.

Dré.


Van: Ben Peters
Verzonden: donderdag 19 juni 2008 7:49
Aan: Dré Peters
Onderwerp: trompetter

Dre,

Op de site van http://www.deweblog.nl staat ook een interessant stukje over de Trompetter.

Ben

Beantwoorden

De Weekbladen van de Trompetter en Kempen Pers zijn in Limburg en een belangrijk deel van Brabant uitgegroeid tot absolute bestsellers.

De achttien edities van de Trompetter, De Schakel, MaasgouwNieuws, Weekbericht voor Meijel, Op den Baum, Heldens Nieuws, de Streekbode, Weekblad Parkstad/Parelnieuws en de negen weekbladen van Kempen Pers; Veldhovens Weekblad, Kempener Koerier, De Kempenaer, Oirschots Weekjournaal, De Hilverbode, Nieuwsklok, De Schakel, De Leije en de Parel van Brabant, zijn stuk voor stuk een begrip in de zuidelijke provincies.

Beantwoorden

We doen het niet snel, maar de reactie die hier stond is verwijderd. Want dit soort kinderachtige reacties verwijderen we.
Blijf je dergelijk misbruik maken met het plaatsen van reacties, dan levert je dat een ip-ban op, hetgeen betekent dat je geen reacties meer kunt plaatsen.

De weblog van Helmond

Beantwoorden

Mooie scoop mijnheer van Gastel en weblog van Helmond, gefeliciteerd.
@mijnheer van Gastel: Hoe heeft het merkenrecht hier nu ook mee te maken, zoals omroep Brabant schrijft?

Beantwoorden

jankeesma (Deurne) | 20 juni 2008, 14:54:07

Het is duidelijk dat het niet zo goed gaat met het Wegenerconcern als ze dit soort berichten nodig hebben om hun nieuwssites te vullen.

Wegener is weer een stapje gedaald in mijn aanzien

Jan

Beantwoorden

De Trompetter :: het grootste en meest gelezen weekblad

Beantwoorden

Ik raak hier wel het spoor een beetje kwijt. Reactie’s zonder naam, dan weer een link ergens naar toe, elders weer een citaat van het een of ander. Echt gemakkelijk wordt het de lezer niet gemaakt.
Maar goed, de “tongen” worden wel losgemaakt, zo.

Beantwoorden

Ad; ik heb precies hetzelfde gevoel. Het zal wel voor een groot deel aan mij liggen maar ik kan het allemaal niet meer zo goed volgen wat er vandaag gebeurt op de weblog.

Beantwoorden

@Ad en Ellen:
Inderdaad, reacties worden er niet duidelijker op als mensen die niet van hun naam (of nickname) voorzien en geen uitleg geven van wat ze plaatsen.
Zonde van hun tijd eigenlijk want daardoor worden dergelijke reacties eerder overgeslagen door lezers en in ieder geval minder serieus genomen. En je zou toch denken dat het tegengestelde de bedoeling van hun tekst is.
De reden waarom er nu ineens dergelijke reacties komen, zou kúnnen zijn vanwege de redactionele aandacht van Omroep Brabant. De mensen die daardoor normaal niet op deze weblog komen, moeten blijkbaar nog leren hoe het werkt.

Beantwoorden

Meet CDA met twee maten?

Aan bovenstaand verhaal zit nog een interessant aspect. De rol van J-P Balkenende – altijd klaar om zijn beeldvorming als stijlhanzige Harry Potter te bestrijden – laat de Staat der Nederlanden onder meer namens zichzelf rechtszaken voeren tegen een advertenties van de Kijkshop en het inmiddels opgeheven opinieblad Opinio.
Deze CDA-voorman beroept zich in de zaak tegen de winkelketen op het portretrecht.
Kort gezegd komt dat erop neer dat iemand mag klagen als hij vindt dat zijn portret niet gebruikt mag worden omdat zijn belang daarmee geschaad wordt. Eerdere rechtszaken concludeerde dat zo een belang onder meer telt als het gaat om een inbreuk op het privé-leven en een financieel belang.
En dat laatste is duidelijk aan de hand bij al die voetballers die graag een financieel graantje (zeg maar: een hele meelzak) meepikken van hun bekendheid. Vreemd dus dat het lokale CDA zich daartoe laat verleiden.
Met zo een voorman, zouden ze toch beter kunnen weten.

Beantwoorden

In ieder geval gefeliciteerd, meneer Van Gastel; uw bijdrage heeft meer reacties opgeleverd dan alle columns van de voorbijgaande maanden bij elkaar 🙂

Beantwoorden

@ Perry: Ik vind het een hartstikke goed stuk goed leesbaar spoort aan tot lezen en reageren, geen wonder dat het zoveel reactie heeft opleverd.
Als je goed kunt schrijven krijg je bovenstaand resultaat en natuurlijk hoort daar een goed onderwerp bij.

Beantwoorden

@ Jan – ach ‘Jan’, natuurlijk is dit een goed en leesbaar stuk, maar jij maakt mij niet wijs dat die 4 politici en ondergetekende niet genoeg aantrekkelijke teksten leveren 🙂 Af en toe kan er een onderwerp tussen zitten dat inmiddels wat uitgekauwd is, maar door de bocht genomen zou er vaker gereageerd kunnen worden. Flauwe reactie, die van jou. Ik zou zeggen, schrijf zelf eens wat. Neem zelf eens de moeite om op regelmatige basis teksten aan te leveren. Kijken hoe vrolijk jij wordt van het geringe aantal reacties.

Beantwoorden

Als je zulke reactie’s hier neer zet, reageert er helemaal niemand meer op jou stukjes.

Beantwoorden

@Jan – tsja, als dat de consequentie is, dan is dat maar zo. Ik vertrouw erop dat men hier iets genuanceerder omgaat met geventileerde meningen.

Beantwoorden

Heren (Jan en Perry),

Bij de les blijven……..

Overigens zal de KNVB nu zeker tot een schadeclaim komen, omdat ze nu behoorlijk wat inkomsten missen. Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen.

Beantwoorden

Ja Ad, je hebt gelijk maar ik kon het niet laten op deze reactie te reageren, wie de schoen past…..

Omdat ze veloren hebben? Ad.

Beantwoorden

schadeclaim, ik denk dat de Trompetter flink op de vingers getikt gaat worden… foei foei, niet meer doen! Het wordt allemaal wel een beetje opgeblazen zo..

Beantwoorden

@Jan,
Inderdaad omdat ze verloren hebben.
De KNVB loopt nu immers wat bonussen mis en dat moet toch gecompenseerd worden.

Ik vond het via de achterdeur afvoeren van het NL-team wel een steek in de rug van de (paar) supporters die de moeite hadden genomen om naar Schiphol te gaan om de jongens te onthalen.
Vanmorgen zei Kees Jansma dat dit uit voorzorg gebeurde, omdat de vorige keer het team, hun famiieleden en overige reizigers in de knel kwamen.
Onzin natuurlijk, het was al in een vroeg stadium bekend dat er maar een paar supporters aanwezig zouden zijn en zeker geen honderden. Zo ga je daar volgens mij toch niet mee om.

Beantwoorden

@ad; je zult wel gelijk hebben wat die compensaties betreft.

Ik vond de achterdeurpolitiek ook maar niets ze hadden voor die paar mensen wel gewoon door de “voordeur” kunnen gaan.

Alhoewel ik het bij de verloren wedstrijd maar een stelletje slechte supporters vond, ze waren stil, als jouw team aan de verliezende hand is moet je toch juist zingen, aanmoedigen nog harder dan de Russen er zaten genoeg Nederlanders om de Russen te overstemmen. Als je dat alleen maar doet als je team aan de winnende hand is vind ik je geen echte supporter.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *