Buiten is het 16 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.980 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
80reacties

Met trots presenteren wij onze nieuwe columnist: Edwin van Hoof aka Grommetje. Vandaag zijn eerste op de weblog: 

Veel Tamtam en nog meer bombarie.
Het waren de basis ingrediënten voor de opstart van een nieuw cultureel centrum binnen de Helmondse stadsgrenzen. Een kunst -en cultuurcentrum dat een volk zal gaan bedienen dat veelal wars is van poeha en kunstzinnige uitspattingen. Een volk dat een eigen mening heeft en zich niet laat betuttelen.
Een volk dat vol verbazing toekeek hoe hun geliefde theater in vlammen opging, zich vervolgens op de knieën liet vallen toen hun Speelhuis een Godshuis werd.

De Cacaofabriek zal als kunstencentrum het Helmondse publiek gaan verbazen, zoals ooit ook Plato dat zou gaan doen. Plato, dat in 1995 de Helmondse muziekscene moest vlottrekken, illustere voorgangers als Werkwinkel en Roadhouse moest doen vergeten. Het poppodium in de Molenstraat, dat nu staat te verpieteren aan de zijlijn,, dat ooit met evenveel bombarie werd geopend.
Plato, de Griekse aartsvader van het filosofisch idealisme, die evenals het podium met dezelfde naam nimmer een eigen identiteit toonde. Een identiteit die noodzakelijk is in een regio vol aansprekende podia zoals 013, Effenaar en Dynamo. Het zijn klinkende namen met een jarenlange traditie en voortrekkersrol in de muziekscene. Traditie welke in onze stad zeker voorhanden is maar nimmer werd uitgebuit.
De teloorgang was definitief toen de naam van de filosoof plaatsmaakte voor de dienaar, werd omgetoverd tot een Lakei…. Het podium moest gaan voorzien in een behoefte, zou het publiek op haar wenken gaan bedienen.
Alle goeie bedoelingen ten spijt, staat het gebouw nu onder een grauwgrijze hemel te wachten op een nieuwe bestemming, wellicht zelfs de sloophamer. Nog geen 20 jaren oud, de funderingen nog niet getest, moet het 1,4 miljoen gulden kostende poppodium nu plaatsmaken voor het prestigeproject op de Kanaaldijk.

Cacaofabriek werd geopend en de loftrompet werd gestoken. Helmond gaat zich manifesteren als stad wol kunst. Een bruisende stad met een bruisend cultuurcentrum. Het openingsweekend was spectaculair, al wist ik niet dat het plaatshad. Twitter verklapte vanuit Eindhoven wat er op het programma stond op zaterdag, terwijl ik al in de tuin lag te genieten van mijn zondagsrust.
Het eerste evenement dat ik zelf wilde bezoeken was even onvindbaar als het openingsweekend. Nergens zien we posters of affiches die ons attenderen op de komst van onze muzikale helden. Nergens… taal noch teken.
Het is precies datgene wat Plato de nek zou kosten en de Lakei zijn dienstwaardige karakter zou ontnemen. Mooie namen die hun weg vinden naar het podium, mensen die zich niet bewust zijn welks een uitmuntende muzikale keur zich in hun stad aandient. Zoals Plato en Lakei vol hingen met blinkende posters en affiches van podia in belendende Brabantse steden, zo zou er nooit een poster zijn vastgepunaised in de muren van onze stad. Zelfs het Muziekcafé streeft hierin onze sunsidietempel voorbij, zonder dat dit veel zweet zal kosten.

Hoe valt anders te verklaren dat een vermaard gitarist als Richie Kotzen (Mr. Big, Poison, The Winery Dogs) in Lakei zijn 35 toehoorders de adem doet stommen, daar waar hij 4 jaar eerder in een uitverkochte Effenaar de zaal deed sidderen.
Menig artiest zal zich verbaasd hebben over de opkomst, de grilligheid en de immer goede sfeer. Want met 800 of 35 man; de Helmonder immers altijd een feestje bouwen.
Toch is het schrijnend te moeten toezien, hoe een jong en comatueus poppodium na veel financiële injecties alsnog moet wijken voor een pompeus een veel groter podium, terwijl een succesvol en aansprekend festival als Artimond hun subsidiekraan zag dichtgedraaid. De 25.000 euro die dit festival jaarlijks kostte, als uithangbord voor de stad, valt schromelijk in het niet bij de kosten van onze veel te zoete chocoladebereider.

En mocht het zuur van de directie nu in mijn richting spuwen, zoals dat ook het geval was via een bondige tweet, dan zal ik pareren met de woorden van Plato: “Het begin is het belangrijkste deel van het werk…”

Edwin van Hoof

80 reacties:

Zo waar de inhoud wellicht is, had je niet ff iemand kunnen laten redigeren?! WTF is er met al die taalfouten? Met zo’n afsluiter kan je niet beginnen aan je belangrijke taak als waardevolle criticus van de realiteit.

Beantwoorden

Daar heeft de weblog een goede aan! Edwin kent Helmond en heeft een scherpe pen!
Helemaal eens met zijn analyse. Ik hoorde dat het Filmhuis al stopte met veel middagvoorstellingen vanwege te weinig en soms geen bezoek en hun vrijwilligers balen want mogen alleen achter het glas gaan zitten om kaartjes te verkopen.
@ Edwin Wat had de Cacaofabriek je geTweet?

Beantwoorden

Mooi geschreven. De toekomst zal uitwijzen of je gelijk krijgt. Dat hoop ik natuurlijk niet. De communicatie met de Cacaofabriek verliep in de beginmaanden erg stroef, dat klopt. Ik hoop dat dit beter is geworden.

Beantwoorden

Welkom bij de club Grommetje!

Beantwoorden
Lucy d’Uylenspiegel

Ja, het loopt nog niet zoals het zou moeten…. Kunnen…..?
Zie nauwelijks advertenties van het programma, nog steeds geen digitale nieuwsbrief ontvangen, geen affiches etc. etc.
Nog steeds bezig met de techniek??? Films die aangekondigd zijn worden zonder mededeling uit de roulatie genomen….
Kortom: informeer de Helmonders over de programma’s, doe dat via alle communicatiekanalen die er tot je beschikking zijn. Nodig mensen uit!

Beantwoorden

Dat hele Cacoafabriek is toch weer een Helmonds bobo projectje. Lekker subsidie opstrijken en daarna…laten verpauperen, zoals de rest van de stad.

De winkels staan leeg, tuig is meer aanwezig en luidruchtiger en de “leuke” evenementen worden op tijden gepland die “de werkende mens” nooit kan halen en de terrassen zitten bomvol (ahum) op een mooie zonnige dag.

Helmond is zo goed bezig, wat hou ik toch van “mijn” stad!

Beantwoorden

Waarachtig iemand met de pen op de tong. Misschien toch weer teveel gepraat en weinig wol. Succes begint met DOEN, niet met vergader prietpraat.

Beantwoorden

Welkom Grom.
Al een reactie gehad van De Cacaofabriek?

Zijn de bezoekersaantallen van De Cacaofabriek ergens na te lezen?

Beantwoorden

Beetje jammer weer, voelt een beetje als makkelijk scoren.
Een cursus Nederlands zou niet misstaan voor de nieuwe columnist.
Ik zal niet ontkennen dat er aan communicatie nog veel valt te verbeteren.
Maar dat neemt niet weg dat Helmond een prachtige locatie rijker is waar veel leuke evenementen en concerten zijn.
De bezoekers aantallen zijn vele malen hoger vergeleken met Lakei.
Vergeleken met het filmhuis zijn er nu 3 filmzalen i.p.v. van 1.
Het filmaanbod is veel ruimer en gevarieerder met ook nog eens ruimere tijden om deze te bezoeken.
De pop zaal is een locatie van allure waar menig artiest, die in Lakei niet wilden komen, nu maar al te graag speelt.
En voor mensen die geïnteresseerd zijn wat er allemaal georganiseerd wordt verwijs ik graag naar de site.
http://www.cacaofabriek.nl/

Beantwoorden

Bart, ik prijs je enthousiasme en ik draag de Cacaofabriek – voorheen het Filmhuis, Plato / Lakei, een zeer warm hart toe. Echter je argumenten zeggen mij vrij weinig …

* “Vergeleken met … van 1” Het hebben van meerdere filmzalen impliceert naar mijn mening niet dat er logischerwijze dan ook meer bezoekers zijn.

* “De pop zaal … graag speelt” Welke van de zeven bands die tot 07 november 2014 geprogrammeerd staan wilde voorheen niet in de Lakei spelen? Of heb je het over één of enkele bands die sinds de opening op het podium heeft gestaan?

Al met al denk ik dat deze columnist er niet op uit is om gemakkelijk te scoren, maar wel de realiteit onder ogen ziet.

Naar mijn bescheiden mening heeft de Cacaofabriek twee kansen laten liggen.
1) Het ‘filmhuis’ doet wat het altijd al heeft gedaan … zorgen dat er elke avond één of meerdere films draaien. Het poppodium echter – vind ik persoonlijk – had bij de opening een compleet programma voor twee of drie maanden moeten presenteren, met minimaal 2 á 3 (liever 4 of 5) activiteiten per week … een uitgelezen kans om die 15.000 (?) mensen die aanwezig waren bij de opening een flyer, boekje, oid, in de handen te drukken met de boodschap: “dit is wat we nu maar ook in de toekomst gaan bieden … tot binnenkort!
En om een suggestie te doen … er zijn veel in Nederland vele (nu nog onbekende) jonge bandjes die de potentie hebben om op termijn nationaal door te breken … een goede programmeur heeft een neus en een netwerk om die bandjes naar Helmond te halen … het Pinksterpoppodium en Impact zijn daar goede voorbeelden van.

2) Bundelen van krachten mbt communicatie met andere partijen die met enige regelmaat (lees: wekelijks) in Helmond iets organiseren …. bijvoorbeeld Muziekcafé, Lokaal 42, etc.. Deze bal ligt natuurlijk niet alleen bij de Cacaofabriek … alhoewel men met “grote allure” pretendeert de grote broer
te zijn.

Een mooi gebouw alleen is geen garantie voor succes. Allure heb je niet, dat moet je verdienen ….

Beantwoorden

De snelle consumptie maatschappij biedt geen ruimte en tijd aan nieuwe initiatieven. Gewone mensen, helmonders, steken hun nek uit en zie, wat er volgt is een nimmer aflatende negatieve stortvloed van mensen die, niets anders dan, demotiverend en totaal nutteloos gaan lopen zeiken.
Verwacht je nu echt dat er een programma kan worden samengesteld met louter topbands voor de komende 3 maanden wie moet dat betalen? De Cacaofabriek mag dan miljoenen kosten, de programmeur heeft NIET zo’n budget.Cultuur “popt” niet op met ’n druk op de entertoets. Cultuur is als goede wijn, hoe langer het mag rijpen hoe beter het resultaat. Laat die mensen (waarvan de meerderheid vrijwilligers) nou eens even hun werk doen. UPC heeft jaren miljoenen verlies geleden voor ze met hun trucjes geld gingen verdienen. Nee laten we het lekker positief aanpakken en met z’n allen de hele fabriek aan gort lullen met negatief geneuzel waarvoor je vroeger de Roadhouse werd uitgeschopt.
Ik wens iedereen in de Cacaofabriek veel succes en plezier. Grommetje rook eens een grammetje en relax!

Beantwoorden

’t Lijkt wel of we het over het weer hebben. Iedereen heeft ’t erover, niemand doet er iets aan.

Beantwoorden

Snap ik dat de programmeur geen miljoenenbudget heeft.
Laat ik het anders verwoorden … Lokaal 42 heeft elke zondagmiddag een muzikaal iets op het programma staan. Entree is gratis … daar moeten ze het dus niet van hebben. Het genre is afwisselend en voor elk wat wils … en dat blijkt ook … Lokaal42 wordt, met name ook op die zondagmiddagen, goed bezocht. Daarnaast staan er op andere dagen regelmatig andere activiteiten gepland.
De Cacaofabriek is geen Lokaal42 maar één ding blijft hetzelfde … er moet brood op de plank komen wil je voort blijven bestaan.
Ofwel het lijkt mij logisch dat als er niets op het programma staat, je je inkomsten op een andere manier moet genereren.

Ik ben heel eerlijk; ik heb geen verstand van financiën en muziek programmeren ( … ik kop ‘m zelf in … “ja dat dachten/wisten we al”) … maar met creativiteit, positieve energie en netwerken zou het toch mogelijk kunnen zijn om bijvoorbeeld 10 minder bekende bandjes uit te nodigen ipv 1 ‘grote naam’ voor hetzelfde budget. Zet daar een nette toegangsprijs tegenover, eentje waar men voor warm loopt, maar ook eentje waarmee je een stukje extra omzet draait voor het reservepotje om af en toe eens wat groter uit te pakken. Doel: bekend geraken bij het volk … mond op mond reclame … “zag op flyer dat er bij de Cacao donderdagavond een bandje zou komen spelen, nog nooit van gehoord, was leuke avond, er hing goeie sfeer, ga ik vaker doen. Ga je volgende keer mee?”

Beantwoorden

Begin met de programmering in het helmonds nieuws te krijgen naast het programma van het Speelhuis.
Daar staat nu het programma van Pathe.

Raar dat dat nog niet gebeurt terwijl de “interim” beide moet beheren.
Als je wat kritische punten hebt wil dat nog niet zeggen dat je negatief bent, het kan ook betrokkenheid zijn.

Drie keer een film bezocht, 25 euro betaald om programma per mail te krijgen, nooit meer iets gehoord.

Gasten meegenomen, je moet uitzoeken welke zaal, film begint later om dat ze nog sleutels moeten halen, etc.

Alles bij elkaar geen profesionele uitstraling.

Als dat niet snel gebeurt gaat het niet meer lukken wat erg jammer zou zijn.
Voor mij onbegrijpelijk dat daar niet meer kennis van zaken aanwezig is!

Beantwoorden

Jullie “kennen” me, dus kan ik met een gerust hart zeggen: dit bloedt langzaam dood! Mensen gaan er nu – wat ik zie als de beginperiode – nog naartoe uit nieuwsgierigheid. Misschien met een enkele uitschieter komen ze in “drommen”!

De cacaofabriek ligt gewoon aan de verkeerde kant van het spoor en als dan niet eens alles goed geregeld is, en de programmering te wensen over laat,is het een fraai pand en heeft de bouw alleen maar geld gekost. Tot nu toe is er nog niets op het programma geweest wat mij in de richting van “de verkeerde kant van het spoor” deed snellen. Misschien ben ik nogal negatief. Laat het dat dan maar zijn. Betrokken ben ik allerminst……..

Beantwoorden

Goed stuk.
Echter, denk eens aan je spelfouten en interpunctie.

Beantwoorden

Klapschaats: Je bedoelt toch Grommetje zeker? Er zijn nogal wat mensen die denken te kunnen schrijven. Het blijkt dan toch dikwijls weer dat ze niet genoeg in huis hebben om dat ook écht te kunnen!!

Beantwoorden

Gisteren nog naar de Cacaofabriek geweest voor de expositie Exposed. Er was niet heel veel te zien, maar wat er te zien was was wel interessant en de mensen die daar hun passie uitdroegen nog meer.

Ik ben het wel eens met Brado Zoethout. Dit is iets dat moet groeien. Veel gaat afhangen van de creativiteit van de vrijwilligers. En als ik iets gezien heb gisteren is dat die creativiteit er echt wel is. Nu nog het lef en de ruimte om te ondernemen. Maar de basis is solide.

En dat kunst en cultuur geld kost is een gegeven. De bibliotheek kost geld, het Gemeentemuseum kost geld, de ondersteuning van verschillende verenigingen kost geld. Maar zonder kunst en cultuur is je stad een saaie stapel stenen. Natuurlijk moet ondernemerschap een integraal deel zijn van al die activiteiten en daar wordt ook actief op gestuurd om dat zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Maar je moet ook durven accepteren dat dat niet altijd vanzelf gaat.

Beantwoorden

Mooi om te lezen dat er weer een columnist is met een kritische pen. Het zou echter wel goed zijn als de tekst voor plaatsing gecontroleerd wordt want deze staat echt vol met fouten. Jammer.

De Cacaofabriek is niets meer en niets minder dan een uit de hand gelopen hobby- annex prestigeproject. Er is ontzettend veel geld gepompt om het nagenoeg overleden Filmhuis en het net zo slecht lopende poppodium Lakei nieuw leven in de blazen. En dan hebben we het nog niet over alle andere onrendabele activiteiten die er geconcentreerd zijn.

Ik weet dat kunst/cultuur geld kost maar er zouden ook grenzen moeten zijn. De plannen met de Cacaofabriek staan voor mijn gevoel volledig buiten de realiteit. Het is sowieso jammer dat het gehuisvest is in een uithoek buiten het centrum. De Cacaofabriek had best gesloopt kunnen worden. Zo mooi was het niet en zo mooi is het nog steeds niet. Had de daar gehuisveste activiteiten op zijn minst naar het centrum gehaald. Er liggen nog vele ongebruikte vierkant meters op het voormalige RWE-terrein. Op zo’n plek zou de levensvatbaarheid waarschijnlijk al beter zijn maar alles valt of staat natuurlijk met de programmering.

Beantwoorden

Brandbrief van Helder Helmond rondom gang van zaken Cacaofabriek
Gisteren hebben fractievoorzitter Michael Rieter en burgerraadslid Henk Klarenbeek van Helder Helmond een brandbrief gestuurd aan de leden van raad en het college van B&W rondom de gang van zaken bij de Cacaofabriek.
De gemoederen rondom de Cacaofabriek blijven opspelen. Hierboven stelde onze nieuwe columnist een aantal zaken aan de orde, eerder plaatste de weblog de stelling ‘De Cacaofabriek wordt een succes’ en nu dus deze brandbrief van de politieke partij Helder Helmond die 3 van 37 zetels in de gemeenteraad innemen.
Hieronder hun gehele brief:

Helder Helmond is bij uitstek de partij die zich sterk maakt voor behoud en verankering van het Helmondse culturele erfgoed; van taal tot gebouwen en alles wat daar tussen zit!

Het is om die reden dat onze partij zich ernstig zorgen maakt rondom de gang van zaken met de Cacaofabriek. De Cacaofabriek heeft het in zich om dé culturele hotspot van Helmond en de Peelregio te worden en wellicht zelfs daarbuiten! Het is dan wel noodzakelijk dat er meer ‘reuring’ plaatsvindt dan tot nu toe het geval is! Uiteraard realiseren wij ons heel goed dat pas sinds eind februari (v/h Filmhuis) en sinds half maart alles pas in gebruik is; maar toch!

Het is o.a. van groot belang dat de Cacaofabriek meer aan public relations gaat doen. PR welke erop gericht is veel meer dan tot nu toe het geval is bekendheid te geven aan deze bijzondere cultuurtempel. Op initiatief van Helder Helmond is daar voor 2014 en 2015 een budget van €50.000,- uitgetrokken. Zover onze informatie reikt, is daar tot nu toe pas €13.000,- van gebruikt. Helder Helmond wil graag van u vernemen waaraan dit bedrag is uitgegeven en wat in dezen de plannen zijn voor de komende anderhalf jaar?

Ons inziens zou de Cacaofabriek de ’huiskamer’ moeten worden van vele Helmondse culturele verenigingen. Daarnaast zou de Cacaofabriek veel sterker betrokken moeten worden bij de vele Helmondse evenementen. De partners binnen de Cacaofabriek zouden zich daarin dan ook veel meer pro-actief op moeten stellen! Ook zou aan de kanaalzijde letterlijk in de breedste zin des woords zichtbaar moeten zijn wat er zoal in een bepaalde week/periode te doen is! Door meer ‘reuring’ te veroorzaken zal ook de horeca daarvan kunnen profiteren. De gemeente Helmond heeft daar als eigenaar van het gebouw zelf ook een heel groot belang bij en zou daarin zich óók actiever mogen en moeten inzetten!

Helder Helmond pleit al met al niet alleen voor een betere afstemming tussen partijen binnen de Cacaofabriek, waardoor deze cultuurtempel een prominentere rol gaat spelen binnen het Helmondse culturele leven, maar ook binnen de Helmondse samenleving als geheel. Ook pleit onze partij sterk voor aansluiting/samenwerking vanuit de Cacaofabriek met andere Helmondse (culturele) instellingen. Wij zijn ervan overtuigd dat je dan tevens een dusdanige spin off veroorzaakt waardoor de Helmondse bevolking de Cacaofabriek beter weet te vinden dan tot nu toe het geval is! Klopt het dat het eigenlijk de bedoeling zou zijn dat Impact hier zou worden gehouden? Waarom is dat vooralsnog niet het geval? Kan dit alsnog per omgaande worden aangepast?

Saillant detail in dezen is wel dat mensen die gebruik maken van een scootmobiel geen gebruik kunnen maken van de aanwezige lift!

Wij zijn inmiddels op de hoogte van de plannen om te bezien in hoeverre er sprake kan zijn van een afstemming tussen Speelhuis en Cacaofabriek, maar dat ontslaat o.i. de huidige partners binnen de Cacaofabriek én de gemeente niet om reeds nu snel tot actie over te gaan!
Helder Helmond roept het college op om samen met de partners binnen de Cacaofabriek te onderzoeken hoe zo snel mogelijk uit te groeien tot dé culturele hotspot van Helmond, de Peelregio en daarbuiten!

Beantwoorden

@Grommetje:
Nu de politiek zich gaat moeien ben je in ieder geval niet de enige die dat dus vindt. Ik denk dat nu wel blijkt dat jij net als Helder Helmond het cultuurhart echt wel op de juiste plek hebt zitten. Je wil het gewoon beter dan het nu is. Ben ook erg benieuwd wat de cacaofabriek nu zal antwoorden? Weer helemaal niks?

Ik ben wat minder van de cultuur en denk dat je zulke ideeën niet van bovenaf moet regelen maar juist van onderaf. Werkwinkel en Roadhouse waren wel een succes en dat was opgebouwd door de mensen zelf. Net als inderdaad Lokaal 42 en Muziekcafé zoals iemand hier schreef. Daar zit het hart van mensen in. Doe daar iets mee, die laatste bewijzen met eigen geld dat ze het kunnen.
Trouwens net wat Dan hierboven ook schrijft. Lakei en Filmhuis waren op sterven na dood. Door ze bv drie keer zo veel filmzalen te geven komen er ineens drie keer zoveel mensen? Echt niet. Die ene filmzaal was destijds al erg ruim bemeten hoor.

Beantwoorden

De Cacaofabriek programmeert regelmatig bands die eerder al elders hebben gestaan. De leiding van de Cacaofabriek ziet dat die bands het daar kennelijk goed deden, en programmeert deze vervolgens zelf, echter met een boel gemeentelijke subsidie.
De Cacaofabriek zou juist meer haar best moeten doen om ‘iets anders’ te programmeren. Iets waar wat meer risico aan zit bijvoorbeeld, maar ook bands die voor de kleinere podia in Helmond te duur zijn.
Nee hoor, dat gebeurt mijn inziens zelden. Erg jammer.
Wat ook jammer is, is een muziekstijl programmeren die elders op dezelfde avond ook al (lang!!) geprogrammeerd staat op een commercieel podium. Niet echt sympathiek om zo de concurrentie aan te gaan, al dan niet bewust.
Wat ook niet echt fraai is, is dat de Cacaofabriek regelmatig DJ’s programmeert die elders in Helmond doorgaans achter de knoppen staan met thema’s die elders in Helmond ook al bestonden.
Naast een boel terechte kritiek op de PR, vind ik dat het bovenstaande zeker niet onvermeld mag blijven.
De Cacaofabriek heeft zo’n enorm potentieel wat nu zo slecht benut wordt. Zonde van de overheidsmiljoenen die dit culturele hotspot heeft gekost, en zonde van de gemeentelijke tonnen die het jaarlijks ontvangt.
En de Cacaofabriek kan echt een meerwaarde creëren in het uitgaanscircuit. Echter dan is er wel een grote verandering nodig vanuit de leiding.

Beantwoorden

Met een beetje geluk hoeven we de cacaofabriek nog niet aan de lange lijst met missers toe te voegen en is dit project nog te redden anders wordt het stadspark wel heel erg uitgestrekt

Beantwoorden

Het zal mij benieuwen… In diverse topics op dit weblog heb ik altijd verkondigd dat het concept gedoemd is om te mislukken. Ik hoop echter van harte dat onze belastingcenten wél goed besteed zijn. Gezien de berichtgeving heb ik er echter nog steeds geen enkel vertrouwen in.

Beantwoorden

Goed dat Helder Helmond zich inzet voor de ‘culturel hotspot’ van Helmond. Als de aanwezige lichtkrant nu eens echt gebruikt zou worden om aan te geven wat er ‘speelt’ dan kan iedere automobilist die langs het Kanaal rijdt in ieder geval kennis nemen van het feit dát er iets gebeurd. Nu wordt alleen de naam getoond en het overigens prachtige filmpje mbt de kraanbaan. Dat moet veel beter kunnen, zonder extra investeringen…..

Beantwoorden

Helder Helmond ziet het niet helemaal helder. Zij zouden moeten weten dat de eerste 13.000 euro is besteed aan zaken die niets met publiciteit voor de Cacaofabriek van doen hebben. Als je wat zegt moet je wel je bronnen goed checken Helder Helmond.

Beantwoorden

Het complete huidige bestuur/management moet vervangen worden. Alleen op die manier kan er iets aan gedaan worden. Waarbij het nieuwe bestuur/management zich voornamelijk bezig moet houden met communicatie, dat woord komt nu niet voor in de vocabulaire van de Cacaofabriek.

Het zit compleet vastgeroest.

Beantwoorden

“Het is o.a. van groot belang dat de Cacaofabriek meer aan public relations gaat doen. PR welke erop gericht is veel meer dan tot nu toe het geval is bekendheid te geven aan deze bijzondere cultuurtempel. Op initiatief van Helder Helmond is daar voor 2014 en 2015 een budget van €50.000,- uitgetrokken. Zover onze informatie reikt, is daar tot nu toe pas €13.000,- van gebruikt.” (bron: Helder Helmond)

“Zij zouden moeten weten dat de eerste 13.000 euro is besteed aan zaken die niets met publiciteit voor de Cacaofabriek van doen hebben.” (bron: Brado)

Als ik beide citaten lees dan …
* zijn beide bronnen goed op de hoogte dat er een potje van 50.000 euro is, waarvan inmiddels 13.000 euro is besteed
* is er op initiatief van Helder Helmond een budget van 50.000 euro beschikbaar gesteld voor PR
* is Brado op de hoogte van het feit dat deze 13.000 euro (met name) niet aan PR is besteed

Zou ik dan mogen concluderen dat er in feite 13.000 euro oneigenlijk is besteed, ofwel niet is besteed aan het eigenlijke doel, namelijk PR?
U mag het zeggen!

Beantwoorden

Check http://www.cacaofabriek.nl/pop

Het complete poppodiumprogramma:
15-06: Een coverband uit Helmond
21-06: Een quizshow
12-07: Een coverband
12-09: Een band
27-09: Een band
24-10: Een band
07-11: Een band
Daar kan je toch ook echt geen € 50.000 aan uitgeven voor extra PR of voor een vliegende start (welke vliegende start?)

Maar wacht!!! Dit is dan wel weer superorigineel:
http://www.cacaofabriek.nl/nieuws/info/ArticleId/15/WK-Voetbal-in-De-Cacaofabriek#.U5lggXJ_t8E

Beantwoorden

Ja stapper, superorigineel. Maar aangezien Nederland morgen al moet voetballen vraag ik me toch af op welke manier dit naar bezoekers wordt gecommuniceerd. Als jij het niet had gepost had ik het niet geweten.

Wederom communicatie!

Beantwoorden

De Cacao fabriek, een leuk project op de verkeerde locatie. Gedoemd te mislukken. Waarschijnlijk op deze locatie geprojecteerd om te verbinden, maar mensen gaan hier niet voor warm lopen helaas. Programmeringstechnisch zal een en ander nog van de grond moeten komen maar echt grote namen zullen er niet veel komen. Plato had in principe dezelfde opzet, alleen is de cacaofabriek multifunctioneel. en de vraag is, wie zat daar op te wachten? de bobo’s inderdaad zoals eerder aangegeven? Dit had gewoon op de plek moeten komen van het voormalig obragasterrein. Dit is een direct toegankelijk terrein midden in de stad. daar leggen ze nu overigens een grasveldje neer van €150.000,- om er later nog meer winkels te kunnen realiseren (ook echt nodig…..). Waar blijft de realiteitszin van “onze” mensen in de politiek?? ……

Beantwoorden

Het is gemakkelijk achter een bureau wat te fantaseren samen, gemeenschapsgeld een lintje en een borrel, maar het echte werk met inderdaad realiteitszin zoals Bijsterveld schrijft is ver te zoeken.

Het klinkt nu wel echt zuur ik weet het, maar het is hier ook debacle op debacle.
In deze tijd van bezuinigingen is dit niet langer te verantwoorden naar de hardwerkende burgers die nog maar met moeite het hoofd boven water houden.

Spreek wat ondernemers die met passie en heel veel inzet werken, zij worden structureel tegengewerkt door de politiek.

Altijd maar weer elkaar vliegen afvangen en politieke spelletjes spelen alleen voor eigen gewin.

Geef ondernemers meer ruimte en zoek samen naar oplossingen in plaats van regeltjes gebruiken om je macht te zegevieren!

Beantwoorden

Het gegrom van Grommetje en de vragen van Helder Helmond hadden toch nut. Gelukkig is geld geen probleem voor de gemeente. ED bericht zojuist via Twitter:

Gemeente Helmond grijpt in bij Cacaofabriek
HELMOND – De gemeente Helmond neemt een aantal ingrijpende maatregelen bij de Cacaofabriek. Ze is ontevreden over de gang van zaken in deze culturele instelling, die ruim drie maanden geleden werd geopend.
Wethouder Frans Stienen van Cultuur noemt de programmering, het beheer, de financiële administratie en de horeca als zaken die veel beter moeten. De komende drie maanden worden vier professionals van buitenaf ingezet. Paul van Oort, interim-directeur van theater Speelhuis, wordt per direct aangesteld als tijdelijk algemeen directeur van de Cacaofabriek. Hij gaat zich bezighouden met de programmering en marketing. De horecaman van het Speelhuis, Frans Jordans, buigt zich over de catering. De huisaccountant van de gemeente neemt de financiële administratie onder de loep. En iemand van de VB&T-groep moet het facilitair beheer verbeteren.
Hiervoor trekt de gemeente 100.000 euro uit, geld dat komt uit het budget voor cultuur.
Het bestuur van de Cacaofabriek, dat bestaat uit drie vrijwilligers, wordt in de loop van dit jaar vervangen. De huidige vijf beroepskrachten blijven voorlopig in dienst. Over drie maanden wordt over hen een besluit genomen.

Beantwoorden

Zo, toe maar: 100.000. Alsof je een emmer leeggooit.
Ze hadden van te voren de zaakjes moeten regelen, maar van niets kun je niet “iets” proberen te maken. Intussen moet duidelijk zijn dat de Cacaofabriek gedoemd is te mislukken. Stienen ten spijt. Misschien vergis ik me. Mocht dat zo zijn dan hierbij mijn excuses!

Voor mij mag de Cacaofabriek een blijvertje zijn, maar ik blijf er bij dat dat stukje cultuur aan de verkeerde kant van het spoor is gesitueerd.

Beantwoorden

@Frank op woensdag 25 juni 2014 om 11:53:

Goed dat de gemeente ingrijpt, slecht dat het nodig is. Want vooral de gemeente treft blaam want die hadden iets van als dat gebouw klaar is, dan loopt het wel, zoiets verkoopt zichzelf. NOT!
Nu geen pappen en nathouden meer zoals bij wethouder van de Heuvel, maar stevig ingrijpen door zijn opvolger.
Zijn die vijf beroepskrachten geen ambtenaren?? Als dat het geval is, zet je die niet zomaar even buiten. Dat koop je met een ton de man niet af.

Beantwoorden

Wat een geluk dat nu het vijf voor twaalf is ingezien wordt dat dit alleen met professionals een succes kan worden.

Ik wil hiermee de mensen die het tot nu gerund hebben niet te kort doen.
Maar bij dit project komt toch meer kijken dan hard werken en inzet.

Hoop dat de wethouder hier van geleerd heeft.

Laat een theaterman/vrouw het theater doen, de horecaman de horeca etc.
het voorkomt veel ergernis en een financieel debacle.

Beantwoorden

Hieronder de integrale brief die de burgemeester en wethouders vandaag aan de leden van de gemeenteraad stuurde.

Zowel Speelhuis als Cacaofabriek krijgen nieuwe aansturing

De Cacaofabriek is een nieuwe grote voorziening in het Helmondse culturele veld. De hoofdgebruiker van deze locatie is de fusiestichting Filmhuis-Lakei en heeft een vrijwilligersbestuur. Ondanks alle inzet hebben zowel het zittende bestuur van de Cacaofabriek als het College van B&W, de Gemeenteraad en ook anderen geconstateerd dat een aantal zaken bij Cacaofabriek niet loopt zoals verwacht: van kleine aanloopproblemen tot meer fundamentele zaken.

De gemeente is in de aanloop naar in gebruik name, en gedurende de hele opstartperiode, in gesprek geweest met het bestuur van de Cacaofabriek over diverse bedrijfsmatige en organisatorische uitdagingen.
Er is gedurende deze fase op diverse fronten ondersteuning geboden, zoals een kwartiermaker, horecaplan, businessplan en facilitair plan.

Het bestuur van de Cacaofabriek en de gemeente zijn tot de slotsom gekomen dat bedrijfsmatige en organisatorische uitdagingen voor knelpunten bij de dagelijkse bedrijfsvoering van Cacaofabriek hebben gezorgd.

Het bestuur van de Cacaofabriek heeft aan de gemeente gevraagd om het initiatief te nemen in een oplossing én om een versnelling van de organisatieverbetering te begeleiden. Het College heeft besloten om gehoor te geven aan de vraag van het bestuur.

Voor het Speelhuis is onlangs gekozen voor een interim constructie voor de invulling van de vacature directeur. Het Speelhuis zit in een overgangsfase met een aantal uitdagende en complexe vraagstukken.
Binnen deze opdracht was al nadrukkelijk gevraagd te kijken hoe een samenwerking tussen het Speelhuis en de Cacaofabriek een meerwaarde kan opleveren. Onlangs is besloten hiervoor Paul van Oort en BMC aan te trekken.

We willen de versnelling van de organisatieverbetering bij de Cacaofabriek oppakken door per direct intensief te koppelen met het Speelhuis en interim-directeur Speelhuis Paul van Oort ook aan te stellen als tijdelijk algemeen directeur van de Cacaofabriek.

Daarnaast worden er op enkele bedrijfsonderdelen per direct verbeteringen bij de Cacaofabriek aangebracht:

  1. Samen met het bestuur van de Cacaofabriek wordt zo snel mogelijk naar bestuurlijke versterking gezocht en het huidige bestuur wordt in de loop van 2014 op eigen verzoek vervangen.
  2. Het bedrijfsonderdeel financiën en de administratie worden met externe expertise volledig op orde gemaakt.
  3. De facilitaire zaken (beheer, receptie, verhuringen etc.) worden ook met hulp van externe experts verbeterd en geprofessionaliseerd.
  4. De horeca wordt gedurende de zomer versterkt middels een koppeling met het Speelhuis, daarna wordt er gezocht naar een meer duurzame oplossing.
  5. De programmering en de marketing van de Cacaofabriek worden verder verbeterd onder directe aansturing van de nieuwe tijdelijk algemeen directeur, en door dit te koppelen aan de programmering Speelhuis.
  6. Het huidige personeel blijft vooralsnog in dienst van de Cacaofabriek.

Met deze organisatieverbetering is –gedurende 2014- een budget van 100.000 euro gemoeid. Het bedrag zal middels een begrotingswijziging binnen het programma cultuur worden opgevangen.

Beantwoorden

Een ton?!
Hoezo? Waarom? Waarvoor? Uitleg please!

Kunnen de lokale zelfstandige ondernemers ook een ‘tonnetje’ op komen halen?
Die hebben ook ‘hulp’ nodig. De ondernemers maken of kraken Helmond!
Maar er schijnt niemand over na te denken!
Nee, laten we lekker voor vertier zorgen.
Heeft geen nut als er zoveel banen verdwijnen, en zoveel winkels moeten sluiten!
in 1 woord: BIZAR!

Beantwoorden

@Mariee,

Geen zorgen!
Deze € 100.000 komt uit de cultuur-pot. Dit gaat dan wel ten koste van andere Helmondse cultuur-evenementen helaas. Dus dank-je-wel bestuur van de Cacao-fabriek 🙁 Jullie aanbod was al triest en dat zorgt nu ook nog voor verdere versobering.

Beantwoorden

VB&T het beheer doen…????hahaha! Die hadden bij ons(Zonnekwartier) ook gedaan! Hebben nu nog de naweën ervan….!

Beantwoorden

Pfff serieus? 100.000euro? En idd uit de cultuurpot wat dus ten koste gaat van de toch al zo weinig culturele dingen.

Cultuur in helmond moet juist de kans krijgen om zich te kunnen ontplooien ipv bobo’s die DENKEN dat ze goed bezig zijn.

En de horeca gaat de eigenaar van de komma doen? Die heeft inderdaad een goed lopende druk bezochte tent op dit moment en snapt helemaal hoe je de horeca moet runnen.

Ik kijk al uit naar de volgende flater.

Beantwoorden

Het zou op zich toch interessant zijn iets van dat bestuur zelf te vernemen, of nog interessanter: van die beroepskrachten. Hoe verantwoord je zoiets? Kijk, de vrijwilligers (bestuur) hebben dan blijkbaar niets gedaan, maar ‘om niets’. Die beroepskrachten echter zijn dus gewoon betaald voor niets, of erger nog, voor het veroorzaken van een karikatuur van een cultuurtempel, verkleed als pleefiguur…

Beantwoorden

Vorige cultuurwethouder slaat keihard terug richting opvolger inzake de Cacaofabriek
De vorige cultuurwethouder Jan van den Heuvel laat vanochtend via Twitter weten op zijn minst niet blij te zijn met de snoeiharde kritiek op de Cacaofabriek die zijn opvolger wethouder Frans Stienen heeft geuit. “Waarom nu al deze kritiek na 3 maanden, waarom via de krant? Je spuugt op je eigen cultureel juweel…” zo laat de wethouder weten die op 5 juni in de Cacaofabriek officieel afscheid nam en toen door burgemeester Elly Blanksma nog geroemd werd om onder meer zijn verdiensten voor de bouw van de Cacaofabriek.
Jan vindt dat er zeker nog veel moet gebeuren, maar dat Frans de Cacaofabriek nu een ‘veredeld wijkgebouw’ noemt in plaats van een ‘culturele hotspot’ gaat hem te ver. In maar liefst 9 tweets vraagt Jan aan Frans eens te kijken naar alle activiteiten die de Cacaofabriek inmiddels organiseerde. Hij is benieuwd of Frans de bezoekersaantallen al bekeek en of hij wel weet dat hun menukaart bestaat uit prachtige innovatieve streekproducten. “Wil je liever een veredelde friettent?”
En of hij weet hoeveel vrijwilligers er werden ingezet. Er moet het nodige veranderen, zo betoogt de oud wethouder, “maar dat mag met respect voor de inzet van al die vrijwilligers, niet zo.”
En met enig gevoel voor understatement richting 1 van de oogappeltjes van Frans: “waarom krijgt Suytkade al jaren alle kansen, hoeft toch ook niet klaar te zijn na 3 maanden? Geef de Cacaofabriek ook tijd en kansen voor nieuwe activiteiten te ontwikkelen.”

Beantwoorden

@Foolosopher op zaterdag 7 juni 2014 om 16:24:

Beantwoorden

Let zelf op je taalfouten!

Beantwoorden

Nu ik alles zo teruglees, lijkt het dat Stienen ook gewoon even een keer lekker terug wilde meppen richting Jan van de Heuvel omdat die destijds onvoorwaardelijk Tielemans steunde en tegenover Stienen stond. Gewoon politiek meppen omdat het nu gemakkelijk kan richting een pensioneerde oude collega. Het had ook met wat minder machtsvertoon gekund lijkt mij.

@Lesley Kunstt op woensdag 25 juni 2014 om 14:10:
Wij in het centrum hebben ook die ervaring. Gelukkig zijn ze na jaren zeuren van de bewoners bij de eigenaar moeten stoppen. VB&T is bureaucratischer dan ambtenaren en slomer dan sloom. Daarbij doen ze niet wat ze beloven. Dus die zou ik niet nemen Cacaofabriek! Dat zou een beetje dom zijn.

Beantwoorden

De gemeente neemt de controle over, dat was het plan van het eerste moment. Iedereen snapt toch, dat je als de gemeente zo’n miljoenen investering doet ze deze daarna niet laten runnen door vrijwilligers en stichtingen. Daar hebben ze eigen mensen voor.

Het zal nu dan ook wel meer een bibliotheek worden qua gevoelservaring met een vleugje over hoe ooit eens was, maar nu niet meer. Dat is wat er gebeurd als je de mensen verwijderd die het jarenlang hebben opgebouwd.

Te groot voor het doel, te commercieel, te afgelegen en straks dus ook te onpersoonlijk. Een echte fabriek dus.

Tijd voor de volgende generatie die een amateur “Filmhuis” start met een halve zaal of een “Plato” ergens in een loods…

Beantwoorden

Omdat Stienen al snel ingrijpt om erger te voorkomen wordt hij hier beticht van terugslaan naar de vorige wethouder.

Wat mij betreft is dat hoog tijd, van de Heuvel heeft tegen beter weten in dit voor hem het zoveelste hoogstandje gerealiseerd , drinkt een borrel, knipt het lint door en laat een ravage achter.

Was het niet zijn verantwoording daar de juiste mensen neer te zetten?

Stienen had misschien niet het ED moeten kiezen voor zijn verhaal, maar de schade die de vorige wethouder hier heeft aangericht is vele malen groter.

In Helmond verandert ook met deze burgemeester niets, je zorgt met wat smeerolie in het juiste circuit terecht te komen en je kunt je alles permiteren.
Je krijgt een lintje en wordt de hemel in geprezen.

Beantwoorden

@Leny van Muijen op donderdag 26 juni 2014 om 19:27:

Mbt lintjes knippen en een puinhoop achter laten, dan heeft van den heuvel in stienen in ieder geval een waardige opvolger. Die (stienen) weet tenminste waar tegenwoordig de smeerolie is opgeborgen!

Beantwoorden

@Leny van Muijen
Je kunt van den Heuvel niet loslaten, Leny, toch een beetje verliefd op die man… ? “Was sich liebt, neckt sich”

Beantwoorden

Wat zijn jullie slecht op de hoogte zeg. Wie de commissievergaderingen heeft gevolgd weet dat dit in de lijn der verwachting lag. Eerst wennen aan elkaar en samenwerking aansterken tussen Filmhuis, Lakei en horeca. Stienen zet dit politiek in en zet de Cacaofabriek in een slecht daglicht. Dit moest sowieso gebeuren. Maar Stienen zet Van Den Heuvel graag in een slecht daglicht en gaat als een CDA-pastoor een mogelijke verbetering opeisen. Dat is alles wat deze man wil bereiken. Alles draait om geld. De Lakei heeft simpelweg niet de middelen om grote namen aan te trekken. Overigens lijkt het me niet verkeerd de onafhankelijke namen op te heffen en verder te gaan als ‘Cacaofabriek’ en niet als Lakei en Filmhuis. Graag kom ik nog even terug op de 100.000 euro extra. Ook hier is in commissievergaderingen al over gesproken en werd toen kritisch aanschouwd door onze raadsleden. Uiteindelijk zag men de meerwaarde in en Stienen doet nu niet meer dan de geplande professionalisering doorzetten. Eerst wennen aan elkaar, je plekje vinden in de Cacaofabriek en vervolgens doorpakken. Mensen die de politiek een beetje volgen weten dit, ik wilde het jullie niet onthouden. Helaas doet Stienen net alsof Mr. Van den Heuvel er een zooitje van heeft gemaakt en hij nu het geniale brein is achter de professionalisering van de Cacaofabriek. Hulde aan het CDA. Welke plek in Helmond eist die partij niet op? Nu nog een stadion en extra theater op Suytkade en meneer Stienen maakt weer een topinvesteerder blij. Is dat het belang van Helmond of eigen belang?

Beantwoorden

@robin

Helemaal eens. Laten we subsidie aanvragen voor wat gouden veren, dan weten we in ieder geval alvast in wiens kont die moeten komen. Alleen even wachten op het juiste fitlandmoment!

Beantwoorden

Wie een beetje de berichtgeving van CDA wethouders volgt zal tot de conclusie komen dat dit duo geen mogelijkheid onbenut laat vooral zichzelf de hemel in te prijzen. Stienen twitter bijna elke week dat hij weer wat geopend heeft. Sluizen met het te water laten van plastic badeendjes tot het zwaaien met een vlaggetje bij een autoralley. Mevr de Leeuw is vooral heel trots op haar eigen successen. Kunstroutes,imkers alles wat zij aanraakt veranderd in goud. Gevolg is dat de rest van deze coalitie nu al volgens verwachting een volgzame en wat apatische indruk maakt. De hr Smeulders probeert het nog via twitter om zijn groene ideologie kenbaar te maken. Onze locoburgemeester de Vries lijkt zich vooral druk te maken om samen met CDA beschermvrouwe Blanksma ons te laten geloven dat het allemaal op rolletjes loopt. Daarmee de intelligentie van de kiezer onderschattend.

Beantwoorden

Hoi Robin, heb je nu al weer een andere mening? Geheugen even opfrissen!

We hebben even samen gesproken tijdens de raad , het is wel weer even geleden, maar toch.Jouw mening over van de Heuvel weet je nog?
Ik ga er hier maar niet verder op in, het doet de politiek geen goed.

Als je zuivere politiek wilt bedrijven waar de burgers vertrouwen in krijgen moet je met je eigen verhaal komen, wat wil je met de samenleving, wat is je passie en hoe integer ben je.

Laat het ED suggestieve koppen maken, lekker scoren, flink partijdig, maar leg je oor te luisteren bij weldenkende burgers en raadsleden enn je hoort dat ze bijna allemaal hetzelfde denken over de cacaofabriek.

Het zoveelste mislukt hoogstandje van de vorige wethouder van cultuur.

Beantwoorden

@ Anna. Was sich liebt das neckt zich?????
Ik geloof dat Jan van den Heuvel wel een andere scharrel heeft en absoluut niet op Leny zit te wachten.

Ja, ja k ben er weer en deze keer gewoon volgens mijn eigen naam

Beantwoorden
M. Betgem van der Spuij

Wat gebeurd is, is gebeurd. Nu is wethouder Stienen verantwoordelijk, hij heeft ingegrepen, daar kun je het mee eens zijn of niet. Dat er 100.000 euro bij moet, is slechts een voorbode. Dit cacaofabriek wordt een fiasco in Helmond. Het ziet er mooi uit, maar past niet in Helmond. De popzaal kan niet winstgevend worden, er zullen grotere namen aangetrokken moeten worden om de zaal te vullen, echter aan grotere namen hangt een prijskaartje. En drie filmzalen, in Helmond???? Iedereen ziet toch dat dit nooit iets zal opleveren. Dan de horeca, ziet er gelikt en mooi uit, maar er is niemand die voor de lol daar een avondje op stap gaat.
Nee, dit project, dat gaat de gemeenschap nog veel geld kosten. Ik hoop dat de boekhouding openbaar is, zodat wij Hellemonders, op de hoogte blijven van het wel en wee van de cacaofabriek.
In de komende jaren kunnen we hier de wethouder op afrekenen, maar als het onverwacht toch goed zou gaan, dan mag ie op de platte kar. Ere wie ere toekomt.

Beantwoorden

Anna,

Dat zou pas echt reputatie schade zijn.
Die wil ik door hem niet oplopen, dat laat ik graag aan andere over.

Beantwoorden

Jammer dat geen van allen mijn verhaal goed lezen. Leny, het gaat mij niet om de vorige cultuurwethouder. Het gaat mij om het proces. Hetgeen nu gebeurd is stond allemaal op de planning. In plaats van dat Stienen het op die manier en dus positief brengt. Zoals afgesproken in het Seniorenconvent. Maar nee. Meneer lijkt er baat bij te hebben het verhaal negatief te brengen. Jammer. De Cacaofabriek draait overigens naar behoren. Alleen ja zolang de gemeente dit budget blijft investeren hoeven we geen grote namen en evenementen te verwachten.

Beantwoorden
Robin Verleisdonk

@M. Betgem van der Spuij op vrijdag 27 juni 2014 om 09:57:

Gevat antwoord!
*kookt nog een scharrel-ei voor salade Niçoise*

Wie zit er wel te wachten op LLeny?

Ja, toch jammer dat Maarten Janssen zich niet meer laat zien op dit weblog, die kon ook lekker ageren op de azijnzure reaguursels van L-L-e-n-y :), maar die zie ik ook helemaal nergens meer….

*krijgt spontaan liedje in hoofd over meisje, je bent….nacht….tanden….kanarievacht, of zoiets*

Beantwoorden
rechtsaf is beter

Ten eerste mis ik hr Janssen ook. Zijn visie gaf toch vaak nieuw inzicht. De ruzie Stienen vd Heuvel heeft alleen maar te maken met oud zeer. Jamner Frans die hang naar het verleden.

Beantwoorden

@eric betgem op vrijdag 27 juni 2014 om 19:08:

Ik heb zo het voorgevoel dat we maandag hier weer iets lezen van M. Janssen.

Beantwoorden

@ Noud. Javier mist hem ook denk ik. Begint wat van zijn scherpte te verliezen. Misschien een handtekeningen actie beginnen?

Beantwoorden

@Noud @Eric.
Maarten zal wel aan de zijlijn staan te kijken totdat het tijd wordt om te reageren, zoals het in mijn geval ook is. Er zit nog genoeg in de pen, komt tijd komt raad!

Beantwoorden

Zeker,er zit nog veel in de pen.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op dinsdag 10 juni 2014 om 15:11:

Door de dure inrichting van de Cacaofabriek was er voor PR en reclame geen geld meer, zegt Sofie van Elst van de Cacaofabriek. Tja, als het op is, is het op.

Beantwoorden

Megalomanie is het toverwoord dat hier parten speelt.
Blijkbaar is de zelfreflexie van Helmond tot het 0 punt gedaald.

Enkele voorbeelden…
Het Bavaria house …Amsterdam Heinenken house, nee Helmond Bavaria house.
Compleet mislukt
Speelhuis… een ramp liefst 5 jaar kregen de ambtenaren geen kerstcadeau maar een bonnetje voor een onverkoopbare voorstelling in het Speelhuis. Uiteindelijk afgebrand.
Xperience World. De rillingen lopen je nog over de rug.
Havenplein en uitgaansgebied…. Waar het in den Bosch en Roermond etc gezellig is, druipt hier het chagrijn er vanaf.
Mensen meiden het dan ook.
Cacaofabriek.. het was vragen om ellende en in deze constructie zal het ook nooit iets worden. Bovendien… wie wil er voor een voorstelling of optreden naar Helmond terwijl je elders wel gewoon gezellig kunt nagenieten.
Dit wanbestuur van de Gemeente Helmond komt iedereen duur te staan.
Het zal… als er al positieve ontwikkelingen komen nog zeker 20 jaar duren voordat deze stad deze achterstand heeft ingelopen.

Beantwoorden
M. Betgem van der Spuij

Jammer dat er zo´n heisa is over iets dat zoveel geld heeft gekost.
Of Stienen of Van den Heuvel nu gelijk heeft kan ik niet beoordelen. Wel valt me op dat Van den Heuvel 9 Tweets aan Stienen stuurt en dat Stienen niets antwoord aan hem. Dat vind ik niet zo netjes van een wethouder. Dat hoort niet.

Beantwoorden

Heb het al vaker vermeld: Ik vermoed dat Stienen LAAT Twitteren.

Beantwoorden

De meningen over de Cacaofabriek 3 jaar geleden
Op 3 maart 2011 maakte wethouder Jan van den Heuvel bekend dat de Cacaofabriek de culturele hotspot zou worden. In het kader van ‘wie wat bewaart, die heeft wat’ is het wellicht onderhoudend/interessant/zinnig om de meningen destijds daarover op de weblog en het ED (van 2 ED-redacteuren) eens terug te lezen.

http://www.deweblogvanhelmond.nl/afgevoerd_van_de_voorpagina/filmhuis-en-lakei-naar-de-cacaofabriek/

http://www.ed.nl/mening/botsende-meningen-over-plannen-met-cacaofabriek-in-helmond-1.2084996

Beantwoorden

Goed gedaan Weblog en ED,….dat ‘terugkijken’. In de haast van alledag, de noodzaak tot scoren gebeurt het maar al te weinig. Ik denk dat de argumenten van de sceptici van ‘toen’, waaronder ikzelf, nog steeds gelden. Het idee is prima, graag zelfs. maar zorg wel voor draagvlak bij betrokkenen en in de Helmondse samenleving. En bovenal: betrek alle lagen van die enkele beroepesmedewerker maar vooral ook die belangrijke vrijwilligers hierbij. Investeer zonder geld maar met vertrouwen in elkaar in het creëren van een groot gevoel van ACCEPTATIE.
Ga voor zeker, in een tijd waarin het moeilijk is voor cultuurgoed, maar verlies creativiteit niet uit het oog. Experimenteer met elkaar maar geef aan met wie je waar, wanneer wilt zijn. Corrigeer waar nodig, maar zonder paternalisme…..
Ik hoop oprecht dat alle partijen elkaar snel gaan vinden in het belang van onze stad.

Beantwoorden

Omdat niet iedereen de Cacaofabriek-nieuwsbrief krijgt, het intro van hun nieuwsbrief deze week:

DE CACAOFABRIEK GAAT (GEWOON) DOOR!
We hebben (ongewild) een hectische week achter de rug. Een week met een stortvloed aan publiciteit; negatieve maar gelukkig ook veel positieve.
Het lijkt erop dat veel mensen voorbij gaan aan het feit dat wij met een klein team van professionele krachten en een groter team van enthousiaste vrijwilligers, er toch in geslaagd zijn om in de eerste drie maanden de nodige film premières gedraaid te hebben, de popzaal een aantal keren uit te verkopen, samengewerkt te hebben met Roc Ter AA, Alpe D’Huzes, Cultuur Contact, Wijkraden, Savant, etc. Dat we verkiezingsdebat in huis hadden, fanfares uit Lommel en Gerwen over de vloer hadden, talloze rondleidingen en workshops hebben verzorgd, etc. En dat er nog heel veel meer in het verschiet ligt. Het moge duidelijk zijn: de Cacaofabriek gaat (gewoon) door.

Beantwoorden

Ik lees dit verhaal als 12 jaar (ex) Cacao fabriek huurder met interesse en heb volgende oplossing: zet er gewoon weer de gebroeders Verbakel terug in! Die hadden deze creatieve Hotspot allang voor de brand van 2008 uitgevonden: het was toen een beste mix van creatieve bedrijven en kunstenaars die (bijna) allemaal netjes hun eigen huur en energie konden betalen.
Sloop er gewoon voor 10 miljoen aan spulletjes plus wat manschappen uit en je hebt je betaalbare Hotspot terug!

Beantwoorden

Tja, de cacaofabriek. Het leek allemaal zo mooi, en mooi is het ook, om te zien. Maar afgelopen vrijdag, na de kasteeltuinconcerten, dachten wij nog even wat te gaan drinken in de cacaofabriek toen wij zagen dat er welgeteld drie mensen binnen zaten. Toen maar omgedraaid, want erg gezellig en uitnodigend zag dat er niet uit. De locatie is niet ideaal, men moet te ver het centrum uit, en dan ook nog door donkere steegjes ( langs de Vlisco), of langs het kanaal, wat niet veel beter is. Het ligt te ver weg om even naartoe te lopen tijdens het uitgaan in de stad. Roadhouse vroeger was al op de grens, dat ging nog net qua afstand vanaf de Steenweg.
Ik mis ook de posters/aankondigingen langs de weg/op andere goed zichtbare plaatsen in de binnenstad en daarbuiten, zodat men weet wat er op het programma staat. Wil je dat weten, dan moet je de website raadplegen en die is mijns inziens nogal onduidelijk.
Er is nog heel wat te verbeteren wat mij betreft. Trek de juiste mensen hiervoor aan, die zijn er zeker in Helmond. En zet inderdaad ook eens wat onbekende maar veelbelovende bandjes op het programma. Laat impact op het terrein van de cacaofabriek plaatsvinden en treedt meer naar buiten met het programma. De Effenaar kan het ook, doet het al meer dan 40 jaar, dat moet de Cacaofabriek toch ook kunnen?!

Beantwoorden

Burgemeester en wethouders informeerde de gemeenteraad gisteren uitgebreid over de stand van zaken bij de Cacaofabriek middels onderstaand raadsinformatiebrief (RIB):

Op 25 juni jl. bent u geïnformeerd over de nieuwe aansturing van de Cacaofabriek en Theater Speelhuis én over de verbeteringen bij de Cacaofabriek. In deze raadsinformatiebrief treft u een update aan van de verbeterpunten en inzicht in de vervolgstappen. Tevens worden met deze brief de vragen van D66 (d.d. 7 juli 2014) beantwoord.

Gemeente Helmond en stichting Cultuurpromotie Helmond (SCH) hebben in juni van dit jaar Paul van Oort aangesteld als tijdelijk algemeen-directeur om de knelpunten in de dagelijkse bedrijfsvoering op te lossen en de invulling van de organisatiestructuur te optimaliseren en te versnellen. Van Oort – ondersteund door adviesbureau BMC – en de medewerkers hebben hun taak voortvarend aangepakt. Doel is dat de Cacaofabriek zich – in samenwerking met andere culturele partners, waaronder theater Speelhuis – verder ontwikkelt tot een bruisende culturele plek in Helmond.

Samenwerking
De Cacaofabriek is een belangrijk onderdeel van het culturele veld in Helmond. De Cacaofabriek gaat met name met Theater Speelhuis intensief samenwerken. Binnen het gebouw zelf leven er plannen voor een fusie tussen de Stichting Cultuurpromotie Helmond (voormalige Filmhuis en Lakei) en het Kunstinitiatief. De eerste onderdelen – programmering en ticketing – zijn al samen opgepakt. Ook wordt er hard gewerkt aan een gemeenschappelijke marketing/PR voor Speelhuis en Cacaofabriek. Het Brabants kenniscentrum kunst en cultuur (Bkkc) is bereid gevonden om o.a. dit traject met menskracht en middelen te ondersteunen. Er worden dus zowel intern als extern samenwerkingsverbanden en synergie opgezocht

Organisatie
Aanvankelijk was de intentie van het stichtingsbestuur om snel na de opening van het gebouw het stokje over te dragen, maar in goed overleg met de gemeente heeft het bestuur gekozen om tot 1 oktober verantwoordelijkheid te blijven nemen. De directeur van de Stichting Cultuurpromotie Helmond is tot de conclusie gekomen dat – hoewel zijn voorbereidende werkzaamheden hebben geleid tot een tijdige en succesvolle opening van het gebouw – de toekomstige werkzaamheden te groot gaan worden. Hij stelt dan ook zijn positie ter beschikking.

Een update van de maatregelen die sinds juni zijn getroffen:

  • Financiële administratie: met behulp van externe ondersteuning is de financiële administratie bijgewerkt en is inzicht verschaft in de exploitatie over de eerste helft van 2014. De horeca BV kende aanlooptekorten dat resulteerde in een tekort van ca. € 40.000,=.
    Een begrootte winstafdracht van € 33.000,- aan de stichting kon daardoor niet worden voldaan. Hierdoor resulteert ook voor de stichting over het eerste halve jaar een tekort van ca.€ 40.000,=.
  • Horeca: het horecamanagement is versterkt en gewerkt wordt aan een verbetering van de dienstverlening
  • Facilitaire dienst : er is facilitair management ingehuurd en deze heeft zich gericht op alle facetten en de organisatie van het beheer.
  • Verhuringen: samen met Speelhuis wordt het verhuurproces geoptimaliseerd. Met talrijke stakeholders, organisaties en specialisten in de stad zijn en worden gesprekken gevoerd, om de Cacaofabriek te profileren als verhuur-/festivallocatie.
  • Receptie: professionalisering van de receptie is in volle gang. Dit is ook onderdeel van het optimaliseren van de vrijwilligersorganisatie.
  • Programmering/Marketing/PR: er is een ‘Programma/Marketing team’ samengesteld uit programmeurs van Speelhuis, Cultuurpromotie en kunstinitiatief.
  • Bezoekersaantallen: de programmering pop/film in de Cacaofabriek heeft vanaf de opening (medio maart) tot medio augustus ruim 18.000 bezoekers gekend. De eerdere prognose van 30.000 bezoekers voor 2014 lijkt daarmee haalbaar.
  • Organisatie/personeel: de ontwikkeling van het personeelsplan en de professionalisering van devrijwilligersorganisatie zijn gestart.

Plannen voor toekomst
Tot eind van dit jaar zet de Cacaofabriek tijdelijke externe ondersteuning in op financiën, horeca en facilitaire dienst. Op basis van de opgedane ervaringen en het ingezette optimalisatietraject wordt in het najaar een definitief bedrijfsplan opgesteld. Onderdelen daarvan zijn: een organisatieplan, programmeringsplan, verhuurplan, Marketing/PR-plan, samenwerkingsplan Cacaofabriek-Speelhuis en een meerjarenbegroting.
Dit bedrijfsplan -met de financiële consequenties- wordt eind dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd met eventuele begrotingsconsequenties. Gestreefd wordt – uiteraard in overleg met het presidium – naar een behandeling in de commissie RF op 25 november 2014.

Tot slot wil het college nogmaals zijn waardering uitspreken voor de inzet van het bestuur, de organisatie en alle vrijwilligers van de Cacaofabriek.

Bijlage: Antwoorden op vragen D66

  1. Vraag: Voor de professionalisering van de Cacaofabriek wordt een bedrag van € 100.000,= uitgetrokken, hetgeen wordt opgevangen binnen het programma Cultuur. Op welke posten binnen het programma Cultuur zal bezuinigd worden ten behoeve van deze begrotingswijziging?
    Antwoord: De financiering van de maatregelen, die zijn opgenomen in de RIB, is -middels een collegebegrotingswijziging- opgevangen in het programma Cultuur. Het gaat over onderbesteding in de posten “Industrieel erfgoed” (€ 40.000,=), “Archeologie” (€ 40.000,=) en “Cultuur overige aangelegenheden” (€ 20.000,=).
  2. Vraag: Wat zijn de bezoekerstallen van de Cacaofabriek sinds de opening en welke maatregelen is de verantwoordelijk wethouder voornemens te treffen om deze aantallen te verhogen?
    Antwoord: Zie bovenstaande RIB.
  3. Vraag a: Volgens de verantwoordelijke wethouder is in de programmering concurrentie ontstaan met de horeca. Kunnen voorbeelden worden genoemd van programmeringen die deze concurrentie veroorzaakt hebben en waaruit blijkt dat er inderdaad sprake is van concurrerende programmering?
    Vraag b: Op welke wijze wil de wethouder een concurrerende programmering in de toekomst voorkomen?
    Antwoord: De programmering van het poppodium in de Cacaofabriek is breed en bevat ook lokale en regionale bands.Deze bands vinden het interessant om, naast optredens in andere zalen/cafe’s, ook op een professioneel podium met alle voorzieningen op te treden. De gemeente ziet dit niet als concurrerende programmering. De programmering in totaliteit wordt meegenomen in de plannen voor de toekomst.
  4. Vraag: Is het juist dat – al voor de opening – afgesproken is dat onderzocht zou worden hoe verdere professionalisering van de Cacaofabriek en een nauwe samenwerking met onder andere het Speelhuis plaats zou gaan vinden? Zo ja, waarom is deze professionaliseringsslag, welke in de lijn der verwachting lag, door de verantwoordelijk wethouder negatief uitgemeten in de media?
    Antwoord: De nauwere samenwerking met theater Speelhuis lag inderdaad, zoals ook al uit de raadsinformatiebrief van juni jl. blijkt, in de planning. Het college betreurt het dat het beeld bestaat dat de pers dit negatief heeft uitgemeten. Het college is uitermate positief over deze beoogde samenwerking.
  5. Vraag: Is het college van mening dat de culturele instellingen en de bedrijven die in de Cacaofabriek gehuisvest zijn door de commotie in de pers imagoschade lijden en op welke manier is het college voornemens deze schade te herstellen?
    Antwoord: De bezoekersaantallen en toenemende vraag naar verhuringen zijn positieve signalen en het college vertrouwt er dan ook op dat er geen blijvende imagoschade is opgetreden. Ook vanuit de creatieve bedrijven heeft het college geen negatieve signalen hierover ontvangen. Het Marketing/PR- plan gaat zeker verder bijdragen aan een positief beeld van de Cacaofabriek.
Beantwoorden

Ik ben bang dat het ondanks het ingrijpen nog lang niet goed zal gaan bij de Cacaofabriek. Maar laat ik voorop stellen dat ik hoop dat het heel snel beter gaat.
Maar als ik dan lees dat B&W denkt dat er geen blijvende imagoschade is opgetreden, dan moeten ze een keertje de stad ingaan en met mensen praten. Een heel mooi gebouw, maar ik vind het verder bijna helemaal niks en ging er maar één keer naartoe. Dat is het meest positieve wat ik er zoal van hoorde. Maar ik zal wel met de verkeerde mensen praten. Helemaal krijg ik de kriebels als ik lees dat ze de Cacao-programmering niet als concurrerende programmering voor de horeca zien. Misschien moeten ze een keertje vragen aan de horecamensen van bijvoorbeeld het Muziekcafé en Lokaal 42 wat die vinden. Als jullie die particuliere cultuurpaleisjes niet kennen, in het telefoonboek staan hun adressen.

Van de bezoekersaantallen geloof ik trouwens niet veel. Tellen alle vele vrijwilligers die altijd gratis binnen mogen nog altijd mee in de bezoekersaantallen? Zouden trouwens alle uren die ambtenaren en B&W eraan besteden ook in dat bedrag van 100.000 euro zitten? Ik ben bang van niet.

Beantwoorden

@Frank op woensdag 8 oktober 2014 om 10:58:

Lees net het Eindhovens Dagblad http://www.ed.nl/regio/helmond/imago-cacaofabriek-helmond-is-w%C3%A9l-beschadigd-door-uitspraken-wethouder-1.4570864. Grappig, hun journalist heeft ergens in het land een imagodeskundige weten op te sporen die zegt te weten dat de Cacaofabriek imagoschade heeft opgelopen. Tja, dat had ik ook wel kunnen zeggen. Och, dat deed ik al. 😉

Ik las er gisteren overheen, maar het verbeteren van de receptie is absoluut een goede zaak. Hopelijk maken ze daar een grote open balie dat oogt veel beter. Nu lijkt het wel of je geld moet halen als heel vroeger bij een bank.

Beantwoorden

Ze schrijven met dubbel potlood als iemand binnen komt en weer naar buiten gaat, tellertje op 4 maar was alleen maar iemand die op lichtjes afkwam.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op woensdag 8 oktober 2014 om 09:18:

Niet zoveel lullen maar doen! Er gebeurt daar veel te weinig en aan wat er gebeurt wordt veel te weinig bekendheid gegeven. Zien jullie ooit een affiche of poster van de cacaofabriek hangen langs de weg? Ik niet. En van de website wordt je ook niet wijzer.

Beantwoorden

@Frank op woensdag 8 oktober 2014 om 10:58:

Die bezoekersaantallen kloppen niet. Er zit nooit meer dan 10 man binnen, meestal zelfs veel minder.
De cacaofabriek ligt ook niet echt lekker in de loop als je in het centrum bent. De weg er naar toe is donker en ongezellig (langs de Vlisco) en de andere weg langs het kanaal is niet echt veel beter.

Beantwoorden

@Bart op maandag 9 juni 2014 om 16:31:

is dat Bart “nooit meer wat van gehoord na 1 vergadering bij de Fonkel ???”

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *