Buiten is het 15 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.047 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
12reacties

Helmond is in rep en roer vanwege 5 cirkeltjes die als een rode waas op vrijwel iedereen lijken te werken. Gelijk een rode lap op een stier zou je bijna zeggen, maar elke link met Barcelona of Spanje ligt momenteel gevoelig, dus die stereotypering laat ik maar even achterwege.

In een vlaag van opportunistische verstandsverbijstering heeft men in Boscotondo besloten dat Helmond een nieuw logo nodig heeft. Blijkbaar voldoet Elly Blanksma niet meer als Hoop en Perspectief, en dus werd de queeste naar een nieuw logo gestart.

Mijn vraag: waarom?

Noemt u mij eens drie, neen twee, nee noem me één stad waarvan u het logo kunt noemen (en nee, Barcelona telt niet)…precies, de stilte regeert. Steden staan bekend om hun attracties, een roemrucht verleden, om hun liefkozende bijnaam. Bij de Lichtstad denkt een ieder aan Parijs of Eindhoven. Bij de Havenstad denken we aan Rotterdam, en de Boergondische hoofdstad van het Zuiden is Maastricht. Maar, kent u een logo van deze steden? Kent u de logo’s van New York, München of Hong Kong? Mijn gok: nee.
Er zijn denk ik maar een handjevol logo’s die direct een belletje doen rinkelen: de grote gele M van het fastfood, de drie strepen van Adidas, dat zijn logo’s die aanspreken, waarbij geen paginalange uitleg nodig is om te begrijpen waar het over gaat. Het zijn oprechte beeldmerken.

Waarom dan een logo? Omdat de wereld – en dus ook ons Helmond – wordt geregeerd door het bedrog van oppergod Marketing. Het overgrote deel van de marketing is een regelrechte leugen, de georganiseerde misdaad van de Loze Belofte. De vage grens tussen een product aanprijzen om zijn daadwerkelijke alledaagse eigenschappen en het overdrijven dat de zaak duidelijk moet maken is al decennia lang geleden met zevenmijlslaarzen overtreden. Het is de leugen die regeert. Of het nu die witte tandpastaglimlach is, het 1 op 35 rijden van de elektrische auto, dat toeristenvrije strand op de Antillen, de nooit vervagende kleuren in de was of een socialer bestuur in Helmond: we weten allemaal dat het in de praktijk een grove leugen is, een parodie op de werkelijkheid, een schone schijnillusie. Maar de macht van de marketing regeert en elke dwarsliggende scheet wordt tot wervelwind der belangrijkheid gepromoveerd. Geen enkel ander vakgebied kent zoveel hypes als de wervelende wereld van de Marketing. Dus als de gorillagoeroes propaganderen dat een logo je existentiële verrijking van de stadse bekendheid in den Lage Landen ondersteunt en dat je zonder logo op het niveau van Koekwousiestan, Capita Luctus of Nuenen acteert, of dan knikken de Wethouders instemmend en zulks zal aldus geschieden. Want een logo is hip, dus moet. Ik vermoed overigens dat de echte hipster-style logodeskundigen zich presenteren als een aan de universiteit afgestudeerde logopedist en daarmee nog weg komen ook.

Of het logo nu gejat is of niet, het zal me echt een worst wezen. En voor het kleine beetje dat ik de immer positieve Ugur Ozdemir ken, heb ik geen enkele twijfel aan zijn oprechte liefde en trots voor Helmond (daar kan menig reaguurder overigens een voorbeeld aan nemen). Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat dit College, en deze Raad, allemaal volmondig en aandachtsgeil hebben ingestemd – direct of indirect – in het meegaan met een zinloze missie om een logo te ontwerpen. Dat zij zich hebben laten meesleuren in een hype waarvan de toegevoegde waarde nimmer bewezen is in plaats van zich druk te maken over onderwerpen waar de stad echt iets aan heeft.
Heeft er ooit iemand gevraagd: “Helmond, leuke stad, maar aan welk logo herken ik het?” Hoeveel bedrijven of inwoners zijn er uiteindelijk niet naar Helmond gekomen omdat ons logo niet voldeed of aansprekend genoeg was?
Hoeveel kiezers hebben de vraag “Waar blijft ons nieuwe logo?” bij hun volksvertegenwoordiger aangedragen?

Waar waren de politici die opstonden en zeiden: “Hoezo een logo?”
Geef dat geld aan de Cirkel, de Voedselbank, als bedankje aan vrijwilligers, aan weet ik welk initiatief dat de stad echt vooruit brengt.
Helmond hoeft geen logo, Helmond is niet te vangen in een logo.
Helmond heeft een naam en faam, al dan niet terecht, waar geen logo ook maar ene sikkepit aan zal veranderen. Helmond spreekt voor zichzelf.

Mijn mening over welk logo dan ook?
Iets met vijf vingers waarvan er eentje in het midden bovenuit steekt.

Vanaf ‘n benkske:
Lucy d’Uylenspiegel

12 reacties:

Ik denk dat iedereen de glimlachen duim nog kent.

Beantwoorden

Heel goed geschreven. Zo is het precies. Het pluche denkt dat men zich met een logo moet presenteren.

Beantwoorden

@Hennie
Helmond Marketing vindt dat positieve duo negatief voor Helmond.
Helmond Marketing vindt ook dat acceptatie de eerste fase in een proces is en dat daarna het stadslogo geladen moet worden. Dat ondersteunt dan de Stadsmarketing-doelstelling bij het aantrekken en behouden van voor Helmond relevante doelgroepen.
Zucht.
Vandaag in de krant een hele pagina discussie over de keuze van het jaartal bij het logo. Ten onrechte was dat door de Barcelona-discussie in de vergetelheid geraakt. Anno 1178, 1179 of toch maar 1232? Doe dat laatste maar, zei iemand ergens. Dat is lekker makkelijk te onthouden (1 2 3 en dan weer een 2). Wat vindt stadshistoricus Giel van Hooff eigenlijk van die praktische suggestie?
Zucht.
Wanneer vindt Helmond Marketing dat dit nieuwe stadslogo (of stadsstijl of hoe je het ook noemt) geen Marketing meer voor Helmond is? Als de rekening van plagiaat op de deurmat ploft? Of zou het inspirerend schrijfsel van Lucy belangrijkere Helmondse ogen openen?
Diepe zucht.
Toch hoop ik het.
Want Youp zingt:
we moeten dansen en we moeten vrijen
we moeten lachen en drinken vol vuur
lief hou me vast want nu ben ik nog bij je
tijd is toch geld dus het leven is duur
en ik merk elke dag dat ik me vergis
en dat er dan nog een dag over is

Beantwoorden

Het wapen van Helmond dat al honderden jaren bestaat dat is ons logo, ons beeldmerk onze stad.

Beantwoorden

Mooi stuk. Hulde!

Het geld voor de wc-rollen had op tig betere manieren besteed kunnen worden.

Beantwoorden

Mooi stukske weer!

In mijn ogen is een logo een ondersteuning voor herkenning. Volgens mij is het niet het belangrijkste wat er is. Door de heftige discussie over het logo nu lijkt het nu belangrijker dan dat het is.
Wat dat betreft: Helmond logo: De rollen omgedraaid 🙂

Beantwoorden

Goed stukje. Met aandacht en plezier gelezen. Alle middelen om Helmond in een goed daglicht te zetten zijn welkom.

Beantwoorden

“Geef dat geld aan de Cirkel” is ook gedaan, 5 cirkels nog wel.

Beantwoorden

vanuit mijn bank @Lucy;
ik zou ook immer positief zijn als mij die buidel met geld werd toegeschoven voor wat jatwerk en er zeker nog bij lachen ook…
Maar feit blijft dat Helmond geen logo nodig heeft/had haar beeldmerk is al sterk genoeg.

Beantwoorden

Nee, Helmond heeft geen logo nodig; we hebben ons wapenschild.
Nu strijkt een of andere charlatan een boel geld op. Voor iets wat niet eens van hem komt!
Lucy, goed stuk!!

Beantwoorden

Bij http://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/helmond-krijgt-een-nieuwe-stadsstijl/ staat bovenaan bij de reacties dat politicus Berry Smits van Helmond Actief zelf zegt dat hij zou ingrijpen. Niks meer van gehoord. Jammer.

Beantwoorden

Nou kijk, weet je wat dan wel weer makkelijk is ?
nl. dat je meteen vijf rollen bij de hand hebt om je ……….ermee af te vegen.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *