Buiten is het 16 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 83.282 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

De TextielBaron “Station Hellemond, station Hellemond!” kwekte een treinmachinist ooit vrolijk door de intercom toen hij ons centraal station naderde met mij aan boord. Besmuikt werd er gelachen in de trein door de reizigers. Het was inderdaad erg grappig zoals deze humoristische machinist zijn werk wat draaglijker maakte.
Maar ja. Echt lachen kunnen we toch niet om station Helmond. Kunnen we dat eigenlijk wel een station noemen, vraag ik mij zo af. Want wat is er over van ons station? Heel veel meer dan een veredeld afdak met een klein winkeltje is het niet. Zelfs dat afdak is niet veel. Het doet mij altijd denken aan de overkapping van de fietsenstelling bij het Elkerliek ziekenhuis aan de President Rooseveltlaan. Ik schaam mij eigenlijk een beetje (nee sterker, ik skam mun eige kapot) als ik iemand af moet halen van het station en moet zeggen ‘welkom in Helmond’. Lekkere binnenkomer is dat, ons station. Als ik op mijn gast wacht, vraag ik me ook af of de machinist niet heimelijk de neiging heeft om in de trein om te roepen: “Volgend afdak: Hellemond, afdak Hellemond”. Dan heb ik het nog niet eens over de leegstand, die inmiddels wel erg hard om zich heen gegrepen heeft en nog steeds grijpt op het Stationsplein. Ook de belastingdienst vertrekt, nadat eerder al het GAK vertrok en een gigantisch kantoorpand aan zijn lot overliet.
Maar goed, genoeg gemopperd. De stationsomgeving wordt schitterend gerenoveerd. Het wordt tijd vooruit te kijken en na te denken over een nieuw, liefst megalomaan stationsgebouw dat bij onze wereldstad hoort. Als de crisis voorbij is zal de eigenaar van het station, NS Stations, ongetwijfeld direct beginnen met het bouwen van een nieuw centraal station, compleet met liften en roltrappen. Als roltrappen niet nodig zijn, dan worden er roltrappen gebouwd die met een glooiend ontwerp eerst omhoog en dan weer omlaag gaat. We kunnen ze maar hebben! Ook het busstation kan geïntegreerd worden in het nieuwe gebouw. Via een fly-over worden bussen geparkeerd boven de sporen en er wordt direct een begin gemaakt met de herinvoering van de tram in Helmond.
Ook zal er een nieuwe naam voor het station komen. Die naam moet wel een wereldse uitstraling hebben. Maar wat dan? Gewoon Helmond CS? Of wat chiquer, Helmond Gare Central? Ik heb er over nagedacht en weet het. Al was het maar vanwege de schitterende alliteratie; de machinist zal voortaan omroepen: “Hellemond Hauptbahnhof, Hellemond Hauptbahnhof!”

De TextielBaron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *