Buiten is het 8 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.105 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Spoorzone

17reacties

Het is het thema van de opening van de totaal vernieuwde spoorzone. De vernieuwing die de aorta van onze stad bijna 30 maanden lang ervan weerhield haar inwoners ‘rond te pompen’. Een infarct dat menig Helmonder de schrik om het hart deed slaan en in combinatie met de bouwputten elders in onze stad, de rasechte Helmonder zelfs tot wanhoop dreef. Vanaf de Mierloseweg door het Haagje naar ’t Hout reizen was maandenlang een fiksere uitdaging dan het oplossen van een Mensa-puzzle. Lees verder »

6reacties

foto: Chantal van den BergHet volgend weekend (zaterdag 5 en zondag 6 april) rijden er wederom geen treinen van en naar de Helmondse stations. Ook deze keer zijn de werkzaamheden bij station Helmond de reden. De NS zet bussen in, dus iets langere reistijden.
Het goede nieuws is dat dit volgens ProRail de laatste grote werkzaamheden zijn: de perronoverkapping van het nieuwe stationsgebouw wordt geplaatst (en de oude verwijderd), er komt nieuw stationsmeubilair en er vinden nog wat kleine werkzaamheden (zoals het plaatsen van de glasplaten lift) op de perrons plaats.
Die werkzaamheden beginnen zaterdagnacht om 01.15 uur en duren volgens de planning tot maandagochtend 5.15 uur. Ook deze werkzaamheden zijn onderdeel van het project Spoorzone (onder meer een nieuw stationsgebouw, een onderdoorgang onder het spoor, een nieuwe fietsenstalling en het opknappen van het stationsgebied.)
Meer informatie, heel veel foto’s, impressies en een filmpje over dit project.
En je kunt de werkzaamheden nog altijd live meekijken op de bouwcam.
Let ook op dat er tussen zondag 30 maart en woensdag 16 april geen enkele trein rijdt tussen Den Bosch en Boxtel. Treinreizigers zijn in die weken op dit gedeelte van de rit aangewezen op de bus.

Datzelfde weekend werkt ProRail ook in Helmond West. Daar gaan zij een nieuwe onderdoorgang (de Mahatma Gandhi) bouwen onder het spoor als onderdeel van de Kasteelherenlaan die de Europaweg gaat verbinden met de Heeklaan. Om de onderdoorgang te kunnen bouwen, wordt de overweg Cortenbachstraat opgeheven. Vanaf vrijdagavond 4 april is de spoorwegovergang voor alle verkeer afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via de Kanaaldijk en Hoofdstraat. Dat duurt tot begin 2016 als de nieuwe onderdoorgang gereed is.
Ook wordt in Brandevoort de overweg Diepenbroek verwijderd. Hiervoor is al eerder de nieuwe onderdoorgang Alfred Nobel in de plaats gekomen.

17reacties

De onderdoorgangen onder het spoor in Helmond krijgen de naam van een wereldburger. Het gaat om 4 bestaande onderdoorgangen en 2 die nog in aanbouw zijn. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit besloten, op advies van de Straatnamencommissie.
De nieuwe onderdoorgang bij station Helmond, die na het weekend van 5 en 6 april open gaat, krijgt de naam Nelson Mandela. De spoorwegonderdoorgang Kasteelherenlaan bij Helmond West, waarvan de bouw in de zomer begint en die in 2016 klaar is, gaat Mahatma Gandhi heten. De spoorwegonderdoorgang Rivierensingel bij Brouwhuis (nabij gebouw De Koning) krijgt de naam Moeder Theresa. In Brandevoort gaat de onderdoorgang De Voort, Alfred Nobel heten en de Brandevoortsedreef Martin Luther King. De al bestaande naam Henri Dunanttunnel bij de Lagedijk wordt aangepast in Henri Dunant. Van een (donkere) tunnel is immers geen sprake; het gaat om een open onderdoorgang, zoals dat ook geldt voor de andere passages onder het spoor.
Frans Stienen, wethouder verkeer en tevens voorzitter van de Straatnamencommissie, legt uit hoe de naamgeving tot stand is gekomen: “De gemeenteraad heeft in januari een motie aangenomen om de naam Nelson Mandela te verbinden aan een markante plek in Helmond. In de straatnamencommissie heb ik die vraag van de raad breder getrokken en hebben we besloten om alle spooronderdoorgangen in Helmond een naam te geven van een wereldburger. Op die manier krijgen deze markante plekken in de stad nu ook een markante naam.”

9reacties

Vanochtend werd het stationsgebouw en de fietsenstalling officieel geopend. Met een statief van 6 meter hoog fotografeert Harrie Fotografie het Helmondse voortaan ook vanuit de hoogte. Zijn eerste serie van de Cacaofabiek viel in de smaak, daarom gaat de weblog zijn foto’s uit de hoogte vaker plaatsen.

Lees verder »

16reacties

In de nacht van donderdag 16 op vrijdag 17 januari wordt de nieuwe brug voor voetgangers en fietsers naar station Helmond getransporteerd en gemonteerd. De brug wordt in 3 delen vervoerd vanaf het bedrijf Meulendijks aan de Ringdijk (op het industrieterrein) naar het station. Het grootschalig transport met 3 diepladers vindt plaats tussen 1.00 en 6.00 uur.
Het grootste brugdeel is 26 meter lang en de 2 overige delen hebben ongeveer een lengte van 14 meter. Als de brugdelen bij het station zijn gearriveerd, worden deze op hun plek getakeld en aan elkaar gelast. Zo ontstaat een voetgangers- en fietsersbrug van 54 meter lang, die over de nieuwe onderdoorgang gaat. Fietsers en voetgangers kunnen straks via de brug van de nieuwe fietsenstalling naar het station en andersom. Lees verder »

38reacties

Altijd al in een boek van Wim Daniëls willen staan? Hier is je kans!
Samen met de officiële bouwfotografe Chantal van den Berg (zie een deel van haar foto’s) werkt Wim Daniëls aan een boek over het nieuwe station van Helmond. Hij verzamelt momenteel uitspraken van mensen over wat zij van het nieuwe station en/of de betreffende werkzaamheden vinden. Hij heeft er al een aantal, zoals:

  • Geïnteresseerde in de bouwplannen: ‘Er is duidelijk met veel beleid gewerkt.’ (Toehoorder: ‘Daachte gaai desse zo’n bietje op de bonnefooi hier an ’t klouwte zin geweest?’) Lees verder »
3reacties

foto: Chantal van den BergZaterdag 30 november en zondag 1 december rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Venlo. Dat geldt ook voor alle Helmondse stations. De NS zet bussen in. De extra reistijd bedraagt ongeveer een half uur. Kijk voor vertrek eerst op ns.nl of 9292.nl of op de NS reisplanner-app.
Het treinverkeer ligt stil, omdat er weer gewerkt wordt bij station Helmond. Daar worden liften geplaatst, waarmee je straks van en naar de perrons kunt gaan vanuit de nieuwe onderdoorgang onder het spoor. Ook wordt er een luifel geplaatst bij het perron richting Eindhoven. Bij het perron voor de treinen richting Venlo wordt fundering aangebracht voor een nieuwe perronoverkapping. Onder de luifel en de overkapping kunt u straks droog op de trein wachten. Tot slot wordt er ook bestratingswerk uitgevoerd op de perrons.
Meer informatie, heel veel foto’s, impressies en een filmpje over dit project. En je kunt de werkzaamheden nog altijd live meekijken op de bouwcam.

3reacties

foto: Chantal van den BergKomend weekend (zaterdag 7 en zondag 8 september) rijden er geen treinen van en naar de Helmondse stations. De reden is dat er weer werkzaamheden worden uitgevoerd bij station Helmond. In plaats van treinen zet de NS bussen in. Hou rekening met een half uur extra reistijd.
Er wordt dan een perronoverkapping van het nieuwe stationsgebouw geplaatst en er vinden wat kleine werkzaamheden op de perrons plaats. Die werkzaamheden beginnen zaterdagnacht om 01.00 uur en duren volgens de planning tot maandagochtend 5.30 uur.
De werkzaamheden bij station Helmond maken onderdeel uit van het project Spoorzone. Dit project bevat onder meer een nieuw stationsgebouw, een onderdoorgang onder het spoor, een nieuwe fietsenstalling en het opknappen van het stationsgebied.
Meer informatie, heel veel foto’s, impressies en een filmpje over dit project. En je kunt de werkzaamheden nog altijd live meekijken op de bouwcam.

14reacties

De bouw van het nieuwe stationsgebouw op het Stationsplein is gestart. Het wordt een ovaal gebouw met veel glas, duurzame materialen en een groen dak met sedumbeplanting. Zie hier het ontwerp dat de weblog destijds bekend maakte. Volgens de planning is dit nieuwe stationsgebouw voor het eind van dit jaar klaar.
In het stationsgebouw komen een bloemenwinkel, Kiosk, Döner-zaak, openbaar toilet, een hal met controlepoortjes en diverse technische ruimten voor onder meer het informatiesysteem voor de busreiziger.
De firma Houta bouw uit Geldrop mag het in opdracht van gemeente Helmond gaan bouwen. Het is uniek in Nederland dat een gemeente opdrachtgever is voor de bouw van een stationsgebouw. Normaliter gebeurt dit door ProRail en de NS.
Wethouder Frans Stienen (Stedelijke ontwikkeling, Verkeer en Vervoer) daarover: “In dit geval hebben wij het voortouw genomen, omdat we het station zien als een belangrijke entree van onze stad. Het nieuwe station krijgt een transparante en uitnodigende uitstraling met diverse functies voor de reiziger. Met de verdere ontwikkelingen bij de Spoorzone, wordt station Helmond een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger, automobilist en taxi elkaar ontmoeten.”

Het animatiefilmpje hierboven geeft je een indruk van dit nieuwe gebouw én het gehele project Spoorzone Helmond. Dit is het gebied rondom NS-station Helmond waar het station deel van uitmaakt. Er komt ook een onderdoorgang onder het spoor en het Stationsplein krijgt een nieuwe inrichting. Eerder al is er een nieuwe fietsenstalling gebouwd en is het busstation geheel vernieuwd. Als alles volgens planning verloopt, is het project eind dit jaar klaar.
Behalve de sedumbeplanting op het dak van het stationsgebouw (en op de daken van de fietsenstalling en de beheerdersruimte) krijgt het station meerdere duurzaamheidskenmerken. De beplanting moet zorgen voor een aangename temperatuur in de ruimtes in zomer en winter en moet het regenwater opvangen. Met dat regenwater kunnen de toiletten in het stationsgebouw doorgespoeld worden. Ook kan de bloemenwinkel van dit water gebruik maken. Op het dak van het station komen ook zonnepanelen..
Wethouder Stienen over de financiering: “Ik dank het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en Stimulus OP-Zuid voor hun bijdrages. Samen met het bedrag dat wij als gemeente Helmond hierin investeren, is het mogelijk om een station met de nodige uitstraling te realiseren, dat perfect past in de vernieuwing van de gehele Spoorzone.” Hoeveel de gemeente nu zelf moet bijdragen, kregen we niet zo snel gevonden.

Foto’s van de werkzaamheden aan de Spoorzone, staan hier, hier, hier en hier.

11reacties

– PRIMEUR –
Het veelbesproken kunstwerk bij het nieuwe NS-station werd ontworpen door het kunstenaarsduo Martin en Inge Riebeek. Zij kregen de opdracht om voor maximaal 150.000 euro een interactief kunstwerk op het Stationsplein te maken. Eind van het jaar moet hun kunstwerk het plein sieren.
Vorig jaar maakte de weblog bekend dát er een kunstwerk kwam. Dat leidde tot veel discussie en zelfs tot vragen van de SP aan het college van B&W. Nu zie je op de weblog als eerste hoe het kunstwerk eruit komt te zien.


Het van roestvast staal vervaardigde kunstwerk ‘HELLO Future’ moet een ontmoetingsplek worden van zo’n 6 meter doorsnede. Op de grond wordt een lichtcirkel geprojecteerd vanuit een daarboven futuristisch aandoende “zwevende” ring met led-display. Zowel de lichtcirkel op de grond als het led-display veranderen steeds langzaam van kleur. Zodra iemand in de cirkel stapt, start het HELLO Future-effect: het licht verspringt van kleur en op het led-display in de zwevende ring verschijnt 30 seconden een tekst die een ieder buiten de cirkel kan lezen. Het is de bedoeling dat de Helmonders daarvoor een flinke hoeveelheid verschillende teksten met toekomstdromen en –wensen gaan aanleveren zodat er steeds iets anders te lezen is.

Ook op De Kegelbaan (bij het parkeerterrein achter de HEMA) komt een nieuw kunstwerk. De selectiecommissie koos voor Rob Sweere. Zijn kunstwerk met een doorsnede van 3,5 meter heet LIGHTSPACE, is (conform de opdracht) vervaardigd van roestkleurige cortenstaal en kost maximaal 35.000 euro.
Hieronder de nog niet-definitieve versie overdag en in het donker.

In de reacties hieronder staat een update.

20reacties

Zoals je wellicht al zag, wordt het gebied rond het NS-station Helmond grondig onder handen genomen. De geraamde kosten zijn zo’n 32 miljoen euro en de werkzaamheden zorgen voor enige overlast. Maar dan krijgen we ook wat: een nieuwe fietsenstalling voor 2000 fietsen, een 30 meter brede tunnel die Suytkade en de Annawijk met het centrum verbindt, een volledig vernieuwd stationsplein én een nieuw stationsgebouw.met kunstwerk.
De zichtbare werkzaamheden aan dit project Spoorzone begonnen in 2010. Volgens de planning (ijs en weder dienende) is het project eind 2013 klaar.
Sinds vorig jaar maakt de officiële bouwfotografe Chantal van den Berg daar veel foto’s. Zodra het hele project klaar is, worden die gebundeld tot een boek als een mooi aandenken voor omwonenden en een ieder die eraan meewerkte. Gelukkig mag de weblog in de tussentijd haar foto’s op de weblog zetten, vandaag voor de vierde keer. Een mooi vervolg op de prachtige fotoreeks in mei en juli en oktober.

Lees verder »

11reacties

Een lang weekend geen treinverkeer in Helmond. Want in die 3 dagen worden er 3 kant-en-klare tunneldekken bij het NS-station Helmond op hun plaats  geschoven. Deze overkappingen gaan het dak vormen van een nieuwe 160 meter lange en 30 meter brede onderdoorgang die de Annawijk en Suytkade met het centrum verbindt. Die dekken (de zwaarste weegt zo’n 900.000 kilo) worden over een afstand van 100 meter op hun plek gereden door 4 op afstand bestuurde diepladers.

Het eerste tunneldek was vannacht aan de beurt. Volgens de planning zou die rond 1 uur op zijn plaats liggen, maar dat werd uiteindelijk 05.30 uur.
Net als in mei en juli was de officiële bouwfotografe Chantal van den Berg er vannacht natuurlijk weer bij. Zij fotografeerde ook dit keer achter de schermen.
Daaronder de 4 foto’s die Henry en Huub vanuit de hoogte maakten. Hun eerste is van 01.01 uur, de laatste foto werd om 05.00 uur gemaakt. Voor hen een vermoeiend nachtje, maar hun koffie geheel in stijl hield hen wakker.
Daaronder 3 foto’s van de voorbereidende werkzaamheden gisteren.

Lees verder »

14reacties

Sinds vandaag wordt het huidige NS-stationsgebouw officieel gesloopt. Maar de enthousiaste aannemer kon blijkbaar niet wachten: gistermiddag werd aan de voorzijde de overkapping met de karakteristieke rode balken al neergehaald. Zie de onderstaande foto’s die Henry en Huub gisteren maakten.
Als omwonenden hebben zij een VIP-plaats, maar “de boeken en glazen staan soms te dansen in de kasten” aldus 1 van de 2 fotografen. Zij gaan de sloop van NS-station Helmond vastleggen zodat de rest van Helmond het ook goed kan zien. Die foto’s komen in de reacties hieronder.
Niet elke Helmonder was content met de architectuur van het huidige NS-station. Met weemoed werd wel eens verwezen hoe het Vruuger was. Hoe het nieuwe stationsgebouw zal worden? Het ontwerp wordt in het najaar bekend. In de tussentijd is er een tijdelijk station.

14reacties

Vanaf vrijdag 7 september moeten treinreizigers die via NS-station Helmond reizen, gebruik maken van een tijdelijk stationsgebouw. Het huidige gebouw (zie deze archieffoto) is vanaf dan niet meer in gebruik en wordt vanaf eind september gesloopt. Een nieuw stationsgebouw komt er voor in de plaats.
Verloopt alles volgens planning, dan is ’t nieuwe stationsgebouw eind 2013 klaar. Tot die tijd kunnen reizigers gebruik maken van het tijdelijke station, ter hoogte van het busstation, naast het voormalige Belastingkantoor. In het najaar wordt het ontwerp van het nieuwe stationsgebouw bekend.
Het tijdelijke station, dat bestaat uit enkele units, wordt volledig operationeel gemaakt voor de reizigers. De kiosk en bloemenwinkel, die zich in het huidige stationsgebouw bevinden, verhuizen naar de tijdelijke units. Vanaf het tijdelijke station kunnen reizigers ook de perrons bereiken. Er komen zitbankjes, prullenbakken, verlichting en cameratoezicht. Ook het toilet, de panelen met reisinformatie, het omroepsysteem en de paaltjes voor het in- en uitchecken met de OV-chipkaart worden verplaatst naar het tijdelijke stationsgebouw.
Vanaf eind september wordt het huidige stationsgebouw gesloopt. Enerzijds om ruimte te maken voor de onderdoorgang onder het spoor. Anderzijds wordt het gebouw gesloopt, zodat er een nieuw stationsgebouw voor in de plaats kan komen. Het stationsgebouw wordt volledig gesloopt, met uitzondering van het kantoor van busmaatschappij Hermes. Dit blijft staan. Een glas-in-lood kunstwerk uit het stationsgebouw wordt bewaard en komt terug in het nieuwe stationsgebouw.
Tot eind 2013 wordt er flink gewerkt rondom het NS-station Helmond. Dit gebied wordt de Spoorzone genoemd. Er komt een onderdoorgang onder het spoor, die de wijk Suytkade met het Stationsplein en het centrum van de stad verbindt. Het Stationsplein wordt vernieuwd en ook het busstation gaat op de schop. Er komt een nieuwe fietsenstalling, die plek biedt aan 2.000 fietsen. Aan de Engelseweg komen nieuwe parkeerplaatsen en een gedeelte van de Verlengde Stationsstraat wordt opnieuw ingericht. En er komt dus ook een nieuw stationsgebouw. Als je vanuit je luie stoel de werkzaamheden bij station Helmond live wilt volgen, kijk dan op deze webcam. Die webcam hangt aan het appartementencomplex Parc Bruxelles.
Een opvallende en bijzondere activiteit bij de werkzaamheden is het inrijden van het spoordek. Dit is het dek dat onder het spoor komt te liggen en waar de onderdoorgang onderdoor gaat. Het betonnen spoordek ligt al grotendeels klaar aan de kant van de Engelseweg en wordt omstreeks 20 oktober in de spoorbaan gebracht. Deze werkzaamheden zijn dan ook vanaf een tribune te bekijken. Die tribune wordt opgesteld bij het station, meer informatie volgt nog. Voordat het spoordek wordt ingereden, wordt eerst zand weggegraven. In totaal gaat het om zo’n 4.000m³ grond, dat tijdelijk wordt opgeslagen op het voormalige Ehad-terrein aan de Engelseweg.

15reacties

Een groot deel van het plein voor het NS-station Helmond is sinds gisteren met hekken afgesloten. Dat geeft ProRail de werkruimte die zij nu nodig hebben voor het project Spoorzone. Achter die hekken leggen zij een tunnel onder het spoor.aan. De tunnel die Suytkade en de Annawijk met het centrum moet gaan verbinden.
Maar wat gebeurt er nu precies allemaal achter de schermen? Net als in mei ging bouwfotografe Chantal van den Berg daar weer een kijkje nemen. Deze maand ging ze zelfs 2 keer. Hieronder een selectie van de foto’s die zij ons stuurde.

Lees verder »

De TextielBaron “Station Hellemond, station Hellemond!” kwekte een treinmachinist ooit vrolijk door de intercom toen hij ons centraal station naderde met mij aan boord. Besmuikt werd er gelachen in de trein door de reizigers. Het was inderdaad erg grappig zoals deze humoristische machinist zijn werk wat draaglijker maakte.
Maar ja. Echt lachen kunnen we toch niet om station Helmond. Kunnen we dat eigenlijk wel een station noemen, vraag ik mij zo af. Want wat is er over van ons station? Heel veel meer dan een veredeld afdak met een klein winkeltje is het niet. Zelfs dat afdak is niet veel. Het doet mij altijd denken aan de overkapping van de fietsenstelling bij het Elkerliek ziekenhuis aan de President Rooseveltlaan. Ik schaam mij eigenlijk een beetje (nee sterker, ik skam mun eige kapot) als ik iemand af moet halen van het station en moet zeggen ‘welkom in Helmond’. Lekkere binnenkomer is dat, ons station. Als ik op mijn gast wacht, vraag ik me ook af of de machinist niet heimelijk de neiging heeft om in de trein om te roepen: “Volgend afdak: Hellemond, afdak Hellemond”. Dan heb ik het nog niet eens over de leegstand, die inmiddels wel erg hard om zich heen gegrepen heeft en nog steeds grijpt op het Stationsplein. Ook de belastingdienst vertrekt, nadat eerder al het GAK vertrok en een gigantisch kantoorpand aan zijn lot overliet.
Maar goed, genoeg gemopperd. De stationsomgeving wordt schitterend gerenoveerd. Het wordt tijd vooruit te kijken en na te denken over een nieuw, liefst megalomaan stationsgebouw dat bij onze wereldstad hoort. Als de crisis voorbij is zal de eigenaar van het station, NS Stations, ongetwijfeld direct beginnen met het bouwen van een nieuw centraal station, compleet met liften en roltrappen. Als roltrappen niet nodig zijn, dan worden er roltrappen gebouwd die met een glooiend ontwerp eerst omhoog en dan weer omlaag gaat. We kunnen ze maar hebben! Ook het busstation kan geïntegreerd worden in het nieuwe gebouw. Via een fly-over worden bussen geparkeerd boven de sporen en er wordt direct een begin gemaakt met de herinvoering van de tram in Helmond.
Ook zal er een nieuwe naam voor het station komen. Die naam moet wel een wereldse uitstraling hebben. Maar wat dan? Gewoon Helmond CS? Of wat chiquer, Helmond Gare Central? Ik heb er over nagedacht en weet het. Al was het maar vanwege de schitterende alliteratie; de machinist zal voortaan omroepen: “Hellemond Hauptbahnhof, Hellemond Hauptbahnhof!”

De TextielBaron

De gemeente is het gebied rond het NS-station Helmond, samen met de NS en ProRail, aan het opknappen voor circa 32 miljoen euro. In deze Spoorzone komt een nieuwe fietsenstalling, het stationsplein krijgt een gedaantewisseling en er komt een onderdoorgang die het centrum van de stad zal verbinden met Suytkade en de Annawijk. Zo zal een volledig nieuwe stationsomgeving ontstaan.
Bouwfotografe Chantal van den Berg ging een kijkje achter de schermen nemen en maakte de eerste 10 foto’s. René Smeets bekeek het vanaf het dakterras van het  belastingkantoor en maakte de laatste 2 foto’s.

Lees verder »

6reacties

Station begin jaren 50

Naw de achterkant van het stationsgebouw, gezien in de richting Deurne.
Vruuger (begin jaren 50) zaten daar 3 heren in de wachtkamer. Links een buschauffeur, daarnaast de toenmalige exploitant van de stationsrestauratie (en later van De Kluis in de Warande) en rechts Jo Seijkens, de ober van de stationsrestauratie.

Met dank aan Annie (zus) Seijkens-Laurenssen
voor het beschikbaar stellen van de Vruuger-foto.