Buiten is het 4 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 90.793 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
14reacties

De bouw van het nieuwe stationsgebouw op het Stationsplein is gestart. Het wordt een ovaal gebouw met veel glas, duurzame materialen en een groen dak met sedumbeplanting. Zie hier het ontwerp dat de weblog destijds bekend maakte. Volgens de planning is dit nieuwe stationsgebouw voor het eind van dit jaar klaar.
In het stationsgebouw komen een bloemenwinkel, Kiosk, Döner-zaak, openbaar toilet, een hal met controlepoortjes en diverse technische ruimten voor onder meer het informatiesysteem voor de busreiziger.
De firma Houta bouw uit Geldrop mag het in opdracht van gemeente Helmond gaan bouwen. Het is uniek in Nederland dat een gemeente opdrachtgever is voor de bouw van een stationsgebouw. Normaliter gebeurt dit door ProRail en de NS.
Wethouder Frans Stienen (Stedelijke ontwikkeling, Verkeer en Vervoer) daarover: “In dit geval hebben wij het voortouw genomen, omdat we het station zien als een belangrijke entree van onze stad. Het nieuwe station krijgt een transparante en uitnodigende uitstraling met diverse functies voor de reiziger. Met de verdere ontwikkelingen bij de Spoorzone, wordt station Helmond een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger, automobilist en taxi elkaar ontmoeten.”

Het animatiefilmpje hierboven geeft je een indruk van dit nieuwe gebouw én het gehele project Spoorzone Helmond. Dit is het gebied rondom NS-station Helmond waar het station deel van uitmaakt. Er komt ook een onderdoorgang onder het spoor en het Stationsplein krijgt een nieuwe inrichting. Eerder al is er een nieuwe fietsenstalling gebouwd en is het busstation geheel vernieuwd. Als alles volgens planning verloopt, is het project eind dit jaar klaar.
Behalve de sedumbeplanting op het dak van het stationsgebouw (en op de daken van de fietsenstalling en de beheerdersruimte) krijgt het station meerdere duurzaamheidskenmerken. De beplanting moet zorgen voor een aangename temperatuur in de ruimtes in zomer en winter en moet het regenwater opvangen. Met dat regenwater kunnen de toiletten in het stationsgebouw doorgespoeld worden. Ook kan de bloemenwinkel van dit water gebruik maken. Op het dak van het station komen ook zonnepanelen..
Wethouder Stienen over de financiering: “Ik dank het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en Stimulus OP-Zuid voor hun bijdrages. Samen met het bedrag dat wij als gemeente Helmond hierin investeren, is het mogelijk om een station met de nodige uitstraling te realiseren, dat perfect past in de vernieuwing van de gehele Spoorzone.” Hoeveel de gemeente nu zelf moet bijdragen, kregen we niet zo snel gevonden.

Foto’s van de werkzaamheden aan de Spoorzone, staan hier, hier, hier en hier.

14 reacties:

Zo’n filmpje geeft je toch wel een beter idee, ik vind het toch wel mooi.

Beantwoorden

Ik hoop toch echt dat beide perrons nog deels overdekt worden, anders is het geen pretje om te moeten wachten op de trein als het slecht weer is.

Beantwoorden

Externe financiers (ministerie, provincie, etc.) betalen fors mee aan dit project: 75% van de kosten worden door hen betaald. Voor het hele project rondom het station is vanuit de gemeente € 6,25 mln. uitgetrokken. Het is niet duidelijk welk deel van dit bedrag precies besteed wordt aan het station. Pas later werd bekend dat het oude station alsnog gesloopt zou worden. De nieuwbouw wordt binnen het budget van het hele project gerealiseerd.

Beantwoorden

Stienen ziet ze vliegen volgens mij: “In dit geval hebben wij het voortouw genomen, omdat we het station zien als een belangrijke entree van onze stad”

En dan aan komen zetten met zo’n lullig klein gebouwtje. Een station als Holland spoor, Rotterdam of het nieuwe station van Breda, DAT zijn belangrijke entree’s. Dit is gewoon een te klein station wat je als gemiddeld wijkstation in een grotere stad aantreft. Brandevoort heeft enkel geen kiosk en dönnerzaak, anders was dat nog meer de entree van de stad. Sorry dat ik het zeg, maar als station is dit een mooi project, maar als hoofdstation gewoon niet geschikt en veel te klein.

Beantwoorden

@JohanR op zaterdag 15 juni 2013 om 19:33:

Touché!
Ik vind het gebouwtje goed genoeg, maar om zo’n bla bla op te hangen…. Wees eerlijk wethouder en maak het niet mooier dan het is. Hou dat soort praatjes bij de verkiezingen, je vrouw of een kind van 4 dat je probeert nog blijer te maken met een te geven snoepje.

Bij de onthulling van dat kustwerk van €150.000 kan hij dat zinnetje (met het vervangen van een paar woorden) wel mooi hergebruiken: “In dit geval hebben wij €150.000 genomen, omdat we het kunstwerk willen voor een belangrijke entree van onze stad”

Beantwoorden

@Erik de Vries op vrijdag 14 juni 2013 om 19:51:

Een beetje laat: dank voor die info. Het verklaart meteen waarom wij niet konden vinden hoeveel de gemeente moet bijdragen aan het nieuwe stationsgebouw.

Beantwoorden

Ik snap de discussie niet over de grootte van het stationsgebouw niet. Een stationsgebouw wordt gebouwd aan de hand van het aantal reizigers dat van het station gebruikt maakt en niet op het aantal inwoners van een stad. Je moet niet vergeten dat we 4 stations hebben die redelijk dicht bij elkaar liggen, dus voor reizigers is het station bij wijze van spreken om de hoek. In Breda hebben ze bijvoorbeeld maar 2 stations en dubbel zoveel inwoners, dus dat station is groter omdat het meer reizigers te verwerken krijgt. Idem in Eindhoven.

Beantwoorden

@Frank Vincent op zondag 16 juni 2013 om 14:19:

Het gaat vooral om de woorden van Stienen. Als je als Helmond stad een goede entree wilt hebben dien je meer te hebben dan dit. Tevens als je dit als entree wilt moet je ook de weg naar de stad aanpakken, niet enkel de entree.

Kortom: kwa grote perfect (behalve geen overkapping wat gewoon een schande is), maar zeg dat dan gewoon ipv deze standaard grootheidswaanzin te verkondigen. Typische Helmondse (landelijke ook) politiek. Zeg gewoon hoe het is en laat het daarbij.

Beantwoorden

Jammer dat het zo lelijk gaat worden. Niet bepaald een verbetering…

Beantwoorden

Vernielingen op bouwplaats bij het station, 2 mannen opgepakt
Twee Helmonders van 22 jaar zijn zondagavond aangehouden voor het plegen van vernielingen op een bouwterrein.
Getuigen meldden de politie dat twee mannen op een scooter aan waren komen rijden bij een bouwterrein aan het Stationsplein. Ze waren over het hek geklommen. De politie zette de omgeving af en zagen en hoorden dat er op het terrein van alles gebeurde. Uiteindelijk konden ze het tweetal aanhouden. Het bouwterrein werd onderzocht en de agenten troffen een vernielde heftruck aan. Het duo werd naar het bureau gebracht.

Beantwoorden

Op de Limburgse omroep L1 staat te lezen dat de NS plannen heeft om de intercity Den Haag-Venlo vanaf 2016 op te heffen. De trein rijdt dan nog maar tot Eindhoven vanaf Den Haag. Dit betekent dat de intercity ook niet meer in Helmond stopt en we dus niet meer rechtstreeks naar Den Haag kunnen vanuit Helmond.

http://www.l1.nl/nieuws/232014-intercity-venlo-den-haag-verdwijnt-mogelijk

Beantwoorden

Met de verdere ontwikkelingen bij de Spoorzone, wordt station Helmond een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger, automobilist en taxi elkaar ontmoeten.”

Bovenstaande tekst is wel heel letterlijk v.w.b. knooppunt voor fietsers en voetgangers.
Loop je het station uit, sta je na een meter oog in oog met een fietser.
Nader je via het fietspad het stationgebouw staat er een bord einde fietspad, het wachten is op het bordje fietsers afstappen en lopen naar het vervolg van het fietspad.
Maar je bent er nog niet, ga je richting vlisco kom je de mensen tegen die de fiets hebben getald in de stalling.
Is hier de ligging van het fietspad met het voetgangerspad gewisseld!

Beantwoorden

Frans, ik moet eerlijk zijn dat ik daar al een paar keer heb gefietst en het lijkt
me meer een kwestie van tijd voordat er iemand, die uit het station of zo komt, van de sokken wordt gereden. Niet echt verkeersveilig, lijkt het mij!
Mensen hebben niet eens in de gaten dat er mensen fietsen en als dat zo is, dan is het te laat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens heb opgelet waar en welke borden er staan!

Beantwoorden

Tja, verkeerstechnisch niet te begrijpen en maar over de aansprakelijkheid bij een ongevalletje te zwijgen.
Rij je nu over een fietspad ( wat het wel suggereert ) of over een voetpad.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *