Buiten is het 11 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 90.312 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
16reacties

In de nacht van donderdag 16 op vrijdag 17 januari wordt de nieuwe brug voor voetgangers en fietsers naar station Helmond getransporteerd en gemonteerd. De brug wordt in 3 delen vervoerd vanaf het bedrijf Meulendijks aan de Ringdijk (op het industrieterrein) naar het station. Het grootschalig transport met 3 diepladers vindt plaats tussen 1.00 en 6.00 uur.
Het grootste brugdeel is 26 meter lang en de 2 overige delen hebben ongeveer een lengte van 14 meter. Als de brugdelen bij het station zijn gearriveerd, worden deze op hun plek getakeld en aan elkaar gelast. Zo ontstaat een voetgangers- en fietsersbrug van 54 meter lang, die over de nieuwe onderdoorgang gaat. Fietsers en voetgangers kunnen straks via de brug van de nieuwe fietsenstalling naar het station en andersom.

Impressie van de voetgangers- en fietsersbrug

Het gaat om een stalen brug, die is gemaakt door het bedrijf Oskomera in Deurne en bij de firma Meulendijks in Helmond is geschilderd (gespoten).
Het transport met de 3 diepladers volgt de volgende route: Ringdijk, Vossenbeemd, Lagedijk, Deurneseweg, Kasteel Traverse, Stationsstraat. De planning is dat het transport tussen 1.00 en 6.00 uur plaatsvindt. In enkele bochten zullen lantaarnpalen tijdelijk verwijderd moeten worden, het verkeer op de route kan enige overlast ervaren. Gezien de grootte van het transport, kan de werkelijke uitvoering afwijken van deze planning.
Deze nieuwe voetgangersbrug maakt onderdeel uit van het project Spoorzone. Dit project behelst de vernieuwing van station Helmond en het gebied daar omheen. Er komt een nieuw stationsgebouw, busstation en fietsenstalling en een onderdoorgang onder het spoor. Ook wordt het stationsgebied volledig opgeknapt.

16 reacties:

12 Foto’s van spectaculair transport 54 meter lange voetgangersbrug station
Zoals hierboven aangekondigd werd vannacht de 54 meter lange nieuwe brug voor voetgangers en fietsers naar het NS-station Helmond getransporteerd en daarna gemonteerd. De 3 brugdelen van bijna 8 meter breed (met lengtes van 26 meter en 2 keer 14 meter) moesten vervoerd worden over een afstand van 2,5 kilometer (van het industrieterrein naar het station).
Chantal van den Berg, de officiële bouwfotografe van het project Spoorzone, was er natuurlijk weer bij en zij maakte de onderstaande foto’s. Er komen vandaag nog een aantal extra foto’s, zo beloofde Chantal.

Beantwoorden

Beantwoorden

Mooie foto`s! Wat een gevaarte zo over de weg vervoerd!

Beantwoorden

PRACHTIG !!!

Beantwoorden

Als straks de Spoorzone opgeleverd is hebben wij er weer een prachtig bouwwerk bij in Helmond. Kost een kapitaal maar dan heb je ook wat.
Het zal veel gebruikt gaan worden door Helmonders.
Het zal gezien worden door veel doorgaande treinreizigers, zullen dan zien dat Helmond goed bezig is.
Laatst werd Helmond op T.V. een beetje belachelijk gemaakt door het geld verslindende sluisproject Sluis 7. Nu zou Helmond met de Spoorzone weer positief op T.V. kunnen komen.

Beantwoorden

Knap “staaltje”! En maar klagen dat dat daar bij het station niks wordt?
Als het allemaal af is dan zal het er best fraai uitzien…..

Beantwoorden

Op bouw.webcam.nl/helmond/ kun je live meekijken met het hijsen van de brugdelen naar de juiste plek.
Het onderstaande screenshot werd zojuist gemaakt.

Beantwoorden

Geen treinen richting Deurne
Op het traject van Helmond richting Deurne, Horst-Sevenum en Venlo rijden geen treinen. Kort voor 10 uur vanochtend is er een wisselstoring ontstaan. Of dat iets te maken heeft met de bovenstaande plaatsing van de voetgangersbrug is onbekend. Op de bovenstaande foto zie je de stilstaande trein.
De NS verwacht dat de extra reistijd meer dan 60 minuten bedraagt en dat de verstoring naar verwachting rond 12.00 uur is verholpen.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op vrijdag 17 januari 2014 om 10:06:

De beperkingen tussen Eindhoven en Horst-Sevenum als gevolg van een wisselstoring zijn voorbij, zo laat de NS weten. Je moet nog wel rekening houden met een langere reistijd.

Beantwoorden

@Berry. op vrijdag 17 januari 2014 om 09:39:

@ Berry
dit bericht is niet verzonden door Berry Smits ( raadslid)! Maar “Berry”
inderdaad een schitterende brug en ja hoor die kosten hebben we allemaal samen bij elkaar gebracht. ( Pro-rail en ook een beetje Helmonds geld !) Kei skon. “Berry” moet ik even Kannietwaarzijn bellen? Dan kunnen we ook aangeven dat we de meest stadions in Nederland hebben nl. 4 stuks! Niet zoveel als die bruggen maar wel een mooi aantal. Eigenlijk een “bovengrondse metro” als je de stoptreinen als “metro” wilt betitelen.Helmond positief in het nieuws. Al zullen ze daar buiten Helmond niet wakker van liggen!
Groetjes
Berry Smits ( raadslid gemeente Helmond )

Beantwoorden

@Berry Smits: Stadions?

Beantwoorden

@ Berry Smits, In Helmond hebben we een half stadion en zolang die waardeloze instelling van onze gemeenteraad er blijft rondom Helmond Sport zal dat ook lang zo blijven.

Beantwoorden

Stoptrein rijdt nog niet

Beantwoorden

5 Foto’s van het hijsen van de delen van de voetgangersbrug
Na de 12 foto’s die hierboven staan, nu nog 5 extra foto’s van gisteren. Ook die foto’s werden gemaakt door Chantal van den Berg, de officiële bouwfotografe van het project Spoorzone. Een selectie van al haar Spoorzone-foto’s zal later dit jaar verschijnen in het boek over het nieuwe station waaraan Wim Daniëls met haar werkt.

Beantwoorden

En nog 2 screenshots van de bouw-webcam (van gisteren en vandaag):

Beantwoorden

Er zijn nu 2 tenten gemaakt, zodat de laswerkzaamheden goed uitgevoerd kunnen worden, zag ik via duidelijke webcam.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *