Buiten is het 22 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.919 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
14reacties

Vanaf vrijdag 7 september moeten treinreizigers die via NS-station Helmond reizen, gebruik maken van een tijdelijk stationsgebouw. Het huidige gebouw (zie deze archieffoto) is vanaf dan niet meer in gebruik en wordt vanaf eind september gesloopt. Een nieuw stationsgebouw komt er voor in de plaats.
Verloopt alles volgens planning, dan is ’t nieuwe stationsgebouw eind 2013 klaar. Tot die tijd kunnen reizigers gebruik maken van het tijdelijke station, ter hoogte van het busstation, naast het voormalige Belastingkantoor. In het najaar wordt het ontwerp van het nieuwe stationsgebouw bekend.
Het tijdelijke station, dat bestaat uit enkele units, wordt volledig operationeel gemaakt voor de reizigers. De kiosk en bloemenwinkel, die zich in het huidige stationsgebouw bevinden, verhuizen naar de tijdelijke units. Vanaf het tijdelijke station kunnen reizigers ook de perrons bereiken. Er komen zitbankjes, prullenbakken, verlichting en cameratoezicht. Ook het toilet, de panelen met reisinformatie, het omroepsysteem en de paaltjes voor het in- en uitchecken met de OV-chipkaart worden verplaatst naar het tijdelijke stationsgebouw.
Vanaf eind september wordt het huidige stationsgebouw gesloopt. Enerzijds om ruimte te maken voor de onderdoorgang onder het spoor. Anderzijds wordt het gebouw gesloopt, zodat er een nieuw stationsgebouw voor in de plaats kan komen. Het stationsgebouw wordt volledig gesloopt, met uitzondering van het kantoor van busmaatschappij Hermes. Dit blijft staan. Een glas-in-lood kunstwerk uit het stationsgebouw wordt bewaard en komt terug in het nieuwe stationsgebouw.
Tot eind 2013 wordt er flink gewerkt rondom het NS-station Helmond. Dit gebied wordt de Spoorzone genoemd. Er komt een onderdoorgang onder het spoor, die de wijk Suytkade met het Stationsplein en het centrum van de stad verbindt. Het Stationsplein wordt vernieuwd en ook het busstation gaat op de schop. Er komt een nieuwe fietsenstalling, die plek biedt aan 2.000 fietsen. Aan de Engelseweg komen nieuwe parkeerplaatsen en een gedeelte van de Verlengde Stationsstraat wordt opnieuw ingericht. En er komt dus ook een nieuw stationsgebouw. Als je vanuit je luie stoel de werkzaamheden bij station Helmond live wilt volgen, kijk dan op deze webcam. Die webcam hangt aan het appartementencomplex Parc Bruxelles.
Een opvallende en bijzondere activiteit bij de werkzaamheden is het inrijden van het spoordek. Dit is het dek dat onder het spoor komt te liggen en waar de onderdoorgang onderdoor gaat. Het betonnen spoordek ligt al grotendeels klaar aan de kant van de Engelseweg en wordt omstreeks 20 oktober in de spoorbaan gebracht. Deze werkzaamheden zijn dan ook vanaf een tribune te bekijken. Die tribune wordt opgesteld bij het station, meer informatie volgt nog. Voordat het spoordek wordt ingereden, wordt eerst zand weggegraven. In totaal gaat het om zo’n 4.000m³ grond, dat tijdelijk wordt opgeslagen op het voormalige Ehad-terrein aan de Engelseweg.

14 reacties:

4 foto’s van wat ooit het Stationsplein was …..

Beantwoorden

Het tijdelijk NS-station Helmond is bijna klaar. Het gaat morgen open. Dat tijdelijke station ligt tussen het huidige NS-station en het leegstaande oude belastingkantoor.

Beantwoorden

Zijn er al ergens ontwerpen te bekijken hoe het nieuwe stationsgebouw eruit komt te zien? Kan wel de plannen voor de spoorzone vinden….maar daar is het oude gebouw nog in opgenomen volgens mij.

Beantwoorden

@oi!boy: Bovenaan staat dat het ontwerp van het nieuwe stationsgebouw in het najaar beschikbaar komt.

Beantwoorden

Ze moeten gewoon het oude gebouw wat er vroeger stond herbouwen!!!

Beantwoorden

Het station was vandaag nog steeds niet dicht. Althans, de deuren van de hoofdingang waren nog open, maar die naar het perron zat op slot. Ook de bloemenzaak zat nog in het oude station.

Beantwoorden

@V. Vonk op maandag 10 september 2012 om 17:22:

Voor wie niet meer precies weet hoe het station er vroeger uitzag, is er de rubriek Naw en Vruuger. Daarin de foto’s van het stationsgebouw van de voorkant, de spoorkant en de binnenkant.

Beantwoorden

Thnx frank…had eroverheen gelezen

Beantwoorden

Station Helmond op de schop, geen herbouw van het oude stationsgebouw.

Beantwoorden

Complimenten aan de bouwvakkers en de gemeente voor de status van de bouw; maar ook de oplossing voor de bloemenwinkel, wc en de kiosk. Deze hebben een mooi plekje gekregen en ziet er hartstikke leuk uit.

Enkel is 1 ding jammer wat heel veel mensen niet weten en veel pas achter komen als zij net de trein in moeten; de kiosk verkoopt GEEN treinkaartjes meer.

Dat is jammer, want veel mensen kochten deze nog bij de kiosk en zelf heb ik met 3 anderen de conducteur moeten vragen om een kaartje te mogen kopen in Eindhoven omdat we de trein anders zouden missen.

Beantwoorden

Maar als ik het nu goed begrijp, komt er dus een nieuw stationsgebouw?

Beantwoorden

Dat heb je goed begrepen, Harry.

Beantwoorden

Foto’s van (nu nog) het station:

Beantwoorden

Tijdelijke Kiss & Ride strook en taxistandplaatsen bij station Helmond
Door de werkzaamheden bij station Helmond is het Stationsplein bijna volledig afgezet met hekwerken. Ook de plek waar auto’s kunnen stoppen om mensen te halen of brengen, is hierdoor afgesloten. Als alternatief is er achter het voormalige Belastingkantoor een plek beschikbaar om mensen te halen en brengen. Ook is daar ruimte voor taxi’s gecreëerd.
Een gedeelte van het voormalige parkeerterrein voor medewerkers van het Belastingkantoor is beschikbaar gekomen voor deze taxistandplaatsen en een zogenaamde Kiss & Ride strook. Vanaf dit terrein is het perron van het station direct bereikbaar.
De taxistandplaatsen en Kiss & Ride strook zijn te bereiken via de Smalstraat. De route er naartoe wordt aangegeven met opvallende gele borden.
Door de afsluiting van het Stationsplein, zijn er regelmatig automobilisten die met hun voertuig het busstation oprijden. Dit leidt toe gevaarlijke situaties, omdat er op die plek passagiers in en uit de bus stappen. Ook kan het leiden tot opstoppingen, omdat de bussen flink wat ruimte nodig hebben om een bocht te kunnen maken. Het is dan ook niet toegestaan om met de auto het busstation op te rijden. Ook dit wordt met bebording aangegeven.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *