Buiten is het 8 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.051 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
4reacties

Binnenkort worden er 2 nieuwe digitale flitspalen geactiveerd op de Europaweg. De nieuwe flitspalen registreren bestuurders die door rood rijden en/of de maximum toegestane snelheid overschrijden. In beide rijrichtingen geldt daar een maximumsnelheid van 50 km/u.
Op de Europaweg stonden al flitspalen. Deze verouderde flitspalen worden dit jaar verwijderd. Dat heeft te maken met een landelijke modernisering van flitspalen, dat in 2013 in gang is gezet. Vorig jaar werden er al 12 digitale flitspalen in Helmond geplaatst.
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens stelden het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vast dat op bovengenoemde locatie de flitspalen vervangen worden. “Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag” zo stelt de politie.
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus 2 boetes: 1 voor snelheid en 1 voor rijden door rood licht.

4 reacties:

Dat ze allemaal maar snel digitaal mogen worden en graag ook op punten in het centrum.

Beantwoorden

Eigenlijk zijn het maar gevaarlijke dingen. Weggebruikers remmen voor de flitspaal omdat ze te hard rijden en dat ze kunnen remmen voor oranje en als ze er voorbij zijn gaan ze weer rond de 60 à 70 km per uur rijden.

Beantwoorden

Soms is het waar dat het gaat om de algemene verkeersveiligheid. Maar als men nou eens eerlijk is en hier op schrijft, dat het eigenlijk puur om winstbejag is voor de schatkist. Want daar gaat het toch om, zoveel mogelijk de automobilist kaal plukken. Dacht je nou werkelijk dat de overheid er ook maar een barst om geeft hoeveel doden er vallen elk jaar? Ja, ze maken je goed wijs hoe ze met ons begaan zijn. Nee, het hoort bij de graaicultuur, plukken daar waar het kan. En hou er maar vast rekening mee. Binnen 10 jaar zijn we omringt door flitspalen. We worden in en rondom om ons heen in de gaten gehouden, daar is geen ontkomen meer aan. Griezelig gedachte eigenlijk allemaal! Je moet niet alleen goed kijken op de verkeerswegen, maar vooral uitkijken voor de overheid!

Beantwoorden

Twee bekeuringen in dat geval prima. Geldt dit straks ook voor automobilisten die de auto niet in één parkeervak zetten maar in twee? Zou een goede zaak zijn.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *