Buiten is het 25 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.744 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
6reacties

Helmond krijgt 1,3 miljoen euro voor integrale mobiliteitsprojecten vanuit het landelijk programma Beter Benutten 2.0. Dat geld om de doorstroming op bestaande infrastructuur te verbeteren, gaat onder meer naar het ontlasten van de oost-west as (Europaweg – Kasteel Traverse – Deurneseweg), de noordelijke randweg (Julianalaan – Oostende) en de A270 (van Helmond naar Eindhoven).
Ook gaat er geld naar slimme en duurzame mobiliteit en extra fietsbeleid. Dat pakket bestaat uit de aanleg van enkele nieuwe fietspaden ter verbetering van onder andere de bereikbaarheid van de Automotive Campus, verbetering van de bereikbaarheid per fiets van station Helmond, subsidie voor gratis fietsenstallingen in het centrum en voor de fietsenstalling bij het station Helmond tot en met 2017. Tenslotte is er ook geld voor campagnes ter bevordering van het fietsgebruik, de aanpak van fietsendiefstal en (daar waar mogelijk) voorrang voor fietsers bij verkeerslichten.
Wethouder Erik de Vries ondertekende gisteren het Plan van Aanpak Beter Benutten 2.0 en sleepte daarmee die ruim € 1,3 miljoen (incl. BTW) aan subsidie voor 2015 – 2017 binnen. Althans, hij tekende onder voorbehoud van het beschikbaar komen van de benodigde eigen middelen in de voorjaarsnota van de gemeente. Want dat moet nog wel geregeld worden.
“De termijn van deze subsidieaanvraag sloot eerder dan de behandeling van de voorjaarsnota. Gezien deze mooie kans op een grote subsidie voor 1 van onze speerpunten uit het coalitieakkoord, is daarom besloten om het plan van aanpak nu al ‘onder voorbehoud’ te ondertekenen”aldus B&W. Bij de behandeling van de voorjaarsnota in de gemeenteraad komen zij met een voorstel voor de  financiële bijdrage om die subsidie ook daadwerkelijk te krijgen.

6 reacties:

“(daar waar mogelijk) voorrang voor fietsers bij verkeerslichten.”

Dus dan kunnen er weer 6 auto’s in de rem om te stoppen voor 1 fietser.

Ik vind met de hedendaagse techniek, dat wij een on-ge-loof-lijk domme, zeg maar achterlijke stoplichten hebben, ze houden echt nergens rekening mee.
En die lijnen in de weg (die de weg duur maken) doen werkelijk totaal niets.
Stoplichten in Japan, dat zijn slimmeriken, daar zit overal een camera in en anticiperen daar mee, volautomatisch! Daar hebben auto’s die eenmaal rijden voorrang en blijft het licht op groen. Nader je een kruispunt en er staat een auto stil op rechts dan wacht het stoplicht (deze ziet je immers aankomen) met op rood springen totdat de auto die vaart heeft voorbij is, in Nederland is het precies
andersom, eerst de stilstaande auto van rechts, de aankomende auto met vaart moet maar remmen en stilstaan.
Nee ze kunnen hier nog veel, heel veel leren.

Beantwoorden

beste Twan dat systeem heet hier als ik me niet vergis Utopia en toen het in gebruik werd genomen voorspelde men al dat het een utopie zou blijven.
Welnu ???

Beantwoorden

Fietser rijden toch altijd door rood nadat ze eerst op knopjes hebben gedrukt, en bedoeling is dat Helmond bereikbaar wordt, NIET in Helmond zelf want daar rijden voldoende bussen en zijn fietspaden genoeg. Maar het probleem is JUIST om van en naar Helmond te komen; zonder daarbij voor onnodig overlast te zorgen dus sneller aan en afvoeren van het gemotoriseerd verkeer.

Het is een linkse utopie dat je een mega structureel probleem oplost door fietsers te bevoordelen en nog wel met landelijke subsidie opgebracht door automobilisten en dat heet BETER BENUTTEN 2.0 ??

Beantwoorden

We hebben slimme verkeerslichten op de Traverse. Toch zegt men bij de gemeente bij monde van de verkeersverantwoordelijke, dat men geen doorstroming wil op de Traverse om zo het vrachtverkeer te ontmoedigen deze weg te nemen.
Ik ben het met allen in Helmond eens waarschijnlijk, dat het diep en dieptriest gesteld is met de doorstroming. Je staat gewoon altijd stil, voor niks. Als er niemand op de weg is nachts, is het standaard rood. Of het is groen en als je er bent snel op rood, wederom voor niks omdat er nergens iemand staat. Eerst steeds stoppen dus en als je eenmaal stil staat is het weer groen.n
Laat verkeerslichten op groen totdat er van meerdere richtingen verkeer komt. Het argument verkeersveiligheid komt niet in het geding want er staan toch overal flitskasten. En vooral, laat die zogenaamd slimme verkeerslichten anticperen op het verkeer, en niet iedere keer het standaard programma achter elkaar afspelen waardoor men onnodig wacht.

Natuurlijk willen die kneuters bij de gemeente met hun Fiets van de Gemeente pakket dat ze overal groen hebben. Het werkt zo niet. Om de vervuiling, doorstroming en vooral ergernis tegen te gaan.

Ik rijd in veel grote Europese steden waar een 20voud van Helmond woont en zie hoe het daar wel kan.
Voordat het groen wordt, eerst op oranje zodat men ook meteen kan vertrekken bij groen bijvoorbeeld. Het gaat allemaal veel te langzaam in Helmond.

Beantwoorden

@Harrie op woensdag 8 april 2015 om 11:45:

Ter informatie:
Onze columnist Grommetje schreef in januari over Helmond stoplichtstad, zie
http://www.deweblogvanhelmond.nl/columnisten/grommetje/grommetje-over-helmond-stoplichtstad/

Beantwoorden

De enigste groene golf staat bij uw vw dealer

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *