Buiten is het 10 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 86.053 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
21reacties

– PRIMEUR –
In Helmond worden 53 verkeerslichten omgebouwd naar intelligente verkeerslichten. Deze slimme stoplichten zijn onderdeel van het project Talking Traffic waarin onze stad een koplopersrol heeft.
In dat samenwerkingsverband van de overheid met de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven worden in Nederland ruim 1.200 verkeerslichten omgebouwd. Deze nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI’s) kunnen voortdurend communiceren met aankomende voertuigen en fietsers waardoor het verkeer op kruispunten optimaal doorstroomt.
Een automobilist hoeft bijvoorbeeld ‘s avonds laat niet meer op een leeg kruispunt voor rood te wachten en het licht gaat langer op groen voor grote groepen fietsers. Zware vrachtwagens hoeven in de stad minder te stoppen en op te trekken, omdat de verkeerslichten het zware transport herkennen en tijdig op groen springen.
B&W: “iVRI’s zijn noodzakelijk voor de uitvoering van diverse Europese projecten waar Helmond aan meedoet. Ze zijn tevens nodig om te kunnen blijven fungeren als Living Lab. Het is daarom voor Helmond van groot belang om tot de eerste gemeenten te behoren waar het systeem op straat wordt geïmplementeerd.” Helmond wil internationaal voorop blijven lopen als “Living Lab Smart Mobility”. Nationaal doet Helmond dat al: een jaar geleden pakten we de titel Verkeerslichtenstad 2016.
Het aanpassen van de 53 Helmondse verkeerslichten naar iVRI’s wordt bekostigd vanuit het krediet Smart Mobility en uit de bijdragen van het Rijk en de Provincie Noord-Brabant. Van de gemeente Helmond worden geen extra investeringskosten gevraagd.

In de reacties hieronder staat een update.

21 reacties:

Is er al bekend welke lichten worden vervangen? Die op het kruispunt Oostende/Noordende mag van mij als eerste aangepakt worden! 1:56 minuut sta je daar standaard te wachten of het nu druk is of niet.

Beantwoorden

Toch nog slimme stoplichten hier in Helmond

Beantwoorden

We wachten af of ze zullen werken zoals het moet

Beantwoorden

Nu pas…..

Beantwoorden

Krijgen we eindelijk verkeerslichten in plaats van stoplichten.

Beantwoorden

@Mark op dinsdag 28 maart 2017 om 16:18:

Helemaal met je eens. En op de weg van Deurne naar Eindhoven ook graag, dan hebben we daar eindelijk de beloofde groene golf.

Beantwoorden

Slimme verkeerslichten in Helmond…iig goed voor het gemiddelde IQ in Helmond

Beantwoorden

Beter importeren ze 53 slimme Helmonders die verkeersregels snappen en respecteren.

Beantwoorden

Slimme stoplichten in Heistraat zou bevorderlijk zijn

Beantwoorden

Nu maar hopen dat die ook op Scooters werken want die lijnen op de weg bij sommige stoplichten die werken op gewicht als je met de Scooter voor een stoplicht staat kun je wachten tot je een ons weegt

Beantwoorden

Hoeveel domme stoplichten blijven er dan nog staan? Ik vrees het ergste.

Beantwoorden

Hopelijk werken deze “slimme” verkeerslichten dan dat “Utopia” systeem dat ze jaren geleden eens aangeschaft hebben. Dat systeem bracht namelijk geen enkele verbetering.

Over het algemeen is het nagenoeg onmogelijk om Helmond vanuit Deurne richting Eindhoven te doorkruisen of vice versa. Je staat bijna overal stil. Hopelijk worden daar een aantal van die nieuwe installaties neergezet.

Daarnaast zijn er nog vele plaatsen te bedenken waar verbeteringen wenselijk zijn. Meestal wordt er een standaard volgorde afgewerkt; of er aanbod is of niet waardoor je voornamelijk zinloos staat te wachten.

Beantwoorden

Ik kan niet wachten

Beantwoorden

Doorstroming deurne-eindhoven wordt bewust gestremd. Anders wordt dit een alternatieve route voor de snelweg.

Beantwoorden

Update:
Deze 53 slimme stoplichten komen op de kruispunten van de N270 (Europaweg, Kasteel-Traverse, Deurneseweg en Helmondsingel), Wethouder Ebbenlaan, Wethouder van Welllaan, Oostende, Heeklaan, Kanaaldijk en Engelseweg. In de tweede helft van dit jaar zullen ze geplaatst worden, zo liet een woordvoerder van de gemeente weten.

Beantwoorden

Werd tijd dat er andere stoplichten kwamen, vooral in de badkuip staan ze hoerig afgesteld..

Beantwoorden

@Kevin Hoff op woensdag 29 maart 2017 om 13:28:

Dat is daar inderdaad een ramp. Ik als (brom)fietser vermijd die kruising zo veel mogelijk.

Beantwoorden

Zou tijd worden

Beantwoorden
Frank van Nieuwenhuizen

Krijgen zware fietsers ook voorrang ?

Beantwoorden

Nou ik heb voor de henri dunant een mail naar de gemeente gestuurd een paar jaar terug. Geen reactie en je word bijna aangereden, afgelopen vrijdag nog een collega die met zijn scooter er bijna onder kwam omdat een afslaande automobilist door het rood reed.

Beantwoorden

Levens gevaarlijk! We hebben al van die zogenaamde stoplichten gehad die op groen sprongen als er niks aan kwam,ben ik bijna mijn dochter mee kwijt geraakt omdat de meeste auto’s niet afremden, ze dachten dat hij toch op groen zou springen maar ze niet wisten dat het voor de fiets stoplichten niet zo werkte! Ik vind het niks ,van die slimme apparaten die niet slim zijn

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *